Maar er zijn meer hengsten geweest. Ik geloof ook de oudere hengst Nimbus en nog een paar
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

SuSEQ schreef:Nuja, van Were-di weten ze het nog niet zo lang, en die was al maar 3.56% meer, dus erg groot zal die invloed wel niet geweest zijn.
Peelie, inderdaad, in de jaren 1800 stillekes hebben ze een arabische hengst op een inheemse merrie gezet en zijn ze het resultaat "de hafligner" gaan noemen. Dus ja, in alle haflingers zit arabisch bloed. Hoeveel is echter nog maar zeer de vraag...
Groeten, SuSEQ
Maar het is er wel
dan had ik het toch goed... Mystica schreef:Edit: Wirbel, nobbi etc zijn van oorsprong duitse hengsten dus die bedoelde ik er eigenlijk niet mee
Dat veel duitse hengsten vreemd bloed hebben is veelal bekend, omdat zij niet bij het WHV horen en dus konden doen en laten wat ze wilde qua fokken. Kijk bijv naar de hengst Caro-As. Die heeft in duitsland een eigen lijn, de C lijn en heeft dus vreemdbloed. Galib ben affas ox, heeft ook zijn eigen lijn en dat was een volbloed.
) hebben de volgende nederlandse hengsten vreemdbloed:
Ik heb in de stamboom van mijn haf een aantal Andalusiers gevonden en een engels volbloed. Maar dat is in moederlijnen in ongeveer dezelfde generatie als de stamvader.
Daarom dekken deze hengsten op duitsdekboek. Nakomelingen krijgen wel kvth papier. Merries mogen premiekeuringen lopen tot 25% vreemdbloed, hengsten mogen echter niet naar de hengstenkeuring. Of ik denk dat het invloed heeft? Hmm, ik denk niet dat ik dat kan zeggen... Dat ligt aan het percentage vreemdbloed. Mijn ervaring is dat haflo's meestal zwaarder worden als een zuivere haf. Maar die worden ook niet toegelaten tot het stamboek
Bij paarden die dat wel worden zou ik puur moeten kijken naar de hengsten die me zo te binnen schieten en de eersten zijn dan duitsers. Namelijk Mythos en Santana. Santana heeft geloof ik 14,nogwat% vreemdbloed en Mythos ook in die buurten. En ja, daar kun je wat arabische trekjes in zien qua hoofd, maar onderling ook een wereld van verschil. Santana is een erg moderne hengst terwijl Mythos juist klein en kortbenig is. Kijk je dan naar Roderick Imladris, dat is gewoon een zware haflinger, hoewel die aanzienlijk meer bloed voert...
Peelie schreef:
Weet je van de moeder verder niets? Wat onbekend wordt ook als vreemdbloed betiteld

Maar we hebben nu wat hengsten die in de 4% zitten... Mijn merrie heeft 0,78125% inteelt, en toch vind ik haar stamboom er al best schrikbarend uit zien

Ook ben ik bekend met de Schwarzwalder (van internet alleen), en daar zie ik toch wel duidelijk verschil tussen !! Zijn allebei schitterende rassen. De Aveligneser had ik weleens van gehoord, is een koudbloed ras en volgens mij niet hetzelfde als de Haflinger. Ze lijken totaal niet op elkaar, dus het lijkt me sterk. Hier 2 foto's van mijn haf, daar op kun je ook goed zien hoe fors hij gebouwd is : http://www.mijnalbum.nl/Foto-VUUOMHBM.jpg (van opzij) en http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXF44MQN.jpg (van voren). Door zijn bouw en doordat hij in de zomer grijs geappeld is, krijg ik nog weleens de vraag of het nou wel of niet een Haflinger is.
Maar dat is hij toch echt (alleen geen papieren) !!

Peelie schreef:hoe weet je dan zeker dat het een haflinger is?
Het enige wat ik niet zkeer weet of het een volle is, maar dat denk ik wel. Gewoon van het oude type, en met wss het sooty gen of silver gen.