Trakheners !!!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:38

Troef schreef:
Ik miste het recht voor de raap. Vingers aflikken

Had je bokt dan nog niet om af en toe goed uitgescholden te worden? Dan had je daar misschien nog kunnen wennen Knipoog ...

Blister

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:40

Ik woon hier nog maar twee jaar en ben een paar maanden geleden eens terug geweest maar ik zou echt niet meer terug willen.
Het leven is hier zo anders makkelijker ,vriendelijker en de ruimte .Zeker voor de paarden van 2 hectare naar 40 en het grootste gedeelte van het jaar buiten.

Blister

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:48

Ik ken bokt pas sinds een paar weken, maar vind het wel lachwekkend hoe ze hier soms tekeer gaan.Blijf toch maar lekker hier en volg het af en toe zo,n beetje brengt weer wat leven in de brouwerij toch?????

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:50

Zannekin"]
[quote="Troef schreef:
Ik miste het recht voor de raap. Vingers aflikken

Had je bokt dan nog niet om af en toe goed uitgescholden te worden? Had je daar misschien nog kunnen wennen Knipoog
[/quote]
Dat is het probleem hier! mensen voelen zich persoonlijk aangevallen. Maar zo is het vaak niet bedoeld. Ik heb helemaal niets tegen trakehners waarom zou ik mensen dan aanraden er met een te fokken en waarom heb ik ze zelf.
Dus dat vatten mensen soms gewoon verkeerd op!
Ik vind alleen dat mensen niet blind moeten zijn voor iets wat ze mooi vinden. het is geen aanval maar een opmerking.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:50

Citaat:
Had je bokt dan nog niet om af en toe goed uitgescholden te worden

Recht voor de raap is iets anders dan uitgescholden worden

Bij de eerste is het duidelijk je mening geven ongeacht of dat pijnlijk is.

En bij het ander is de mening niet te willen accepteren wat kenbaar gemaakt wordt door niet recht voor de raap te zijn.
Terug naar de topic Huilen

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:52

Blister schreef:
Ik ken bokt pas sinds een paar weken, maar vind het wel lachwekkend hoe ze hier soms tekeer gaan.Blijf toch maar lekker hier en volg het af en toe zo,n beetje brengt weer wat leven in de brouwerij toch?????

Ja leuk toch! Ik kan ook wel heel erg om mezelf lachen. Maar ik vind disussieren super leuk. Soms juist omdat mensen iets verkeerd opvatten... sorry! hahaha
En je leert er steeds weer een beetje bij!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:53

Troef schreef:
En bij het ander is de mening niet te willen accepteren wat kenbaar gemaakt wordt door niet recht voor de raap te zijn. Huilen

Hier heb ik niets meer aan toe te voegen.
Soms kan ik me toch verwonderen... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 15:44

Trakehners staan er om bekend veel veterinaire problemen te (kunnen) hebben. Er is in het verleden niet zo'n briljant fokbeleid geweest om vanuit de zeer kleine populatie die over bleef na de WO II een gezonde populatie te fokken.

Als gebruiker vind ik Trakehners erg mooie paarden (ik houd wel van een bloedpaard) maar komen ze vaak nog te kort in beweging. Je ziet een duidelijk verschil tussen modernere en oudere stammen. In mijn Nescio (v Poker E) bijvoorbeeld, zag je weinig terug van de bekende stekende gang, helaas zag je temeer het te zwakke gestel in hem terug Lips are sealed

Daarnaast, laten we eerlijk zijn, zijn Trakehners niet de gemakkelijkste paarden. De mensen die ik ken die er hoog over opgeven, zijn niet de mensen die serieus aan het werk gaan met die paarden maar het zijn de hobbyfokkers en de recreatieruiters. Het gros van het verzet zal zeker voortkomen uit de lichamelijke ellende, maar sommige paarden moet je helaas uitknijpen wil er wat uit voortkomen. Ik heb er naast Trakehners ook volbloeden en bijna volbloeden gereden, en vind een Trakehner niet ''gewoon'' een sensibel bloedpaard.

Binnen het Verband zelf worden dit soort signalen ook wel gesignaleerd, en men is er dan ook wel mee bezig om hier verandering in aan te brengen. Er zijn een aantal stammen en hengsten waar van bekend staan dat ze wel de harde werkers en de gezonde paarden kunnen voortbrengen. Het moet dus mogelijk zijn.

Om, leuk voor GribaldiFAN, bij Gribaldi te blijven: dat paard is niet bepaald gemakkelijk. Maar hij kende wel als 6-jarige alle oefeningen al t/m Grand Prix niveau! Dat zegt toch wel wat. Ook blijkt hij in zijn nafok (op een enkele uitzondering na) goede, eerlijke en fijn te rijden paarden te geven. Wanneer zie je nou een gereden Gribaldi in de handel? Niet zo vaak en dat zegt imo genoeg.

Als je met een WPN-er geen volbloed meer terug ziet in de eerste paar generaties is het gauw gedaan met de ''rillerigheid'' en de adel. Bij Trakehners heb je dat niet, omdat die al een paar eeuwen terug begonnen zijn met veredeling dmv engels en arabosch volbloeden. Als je goed kijkt naar wat je gebruikt en naar wat de merrie nodig heeft, kun je met een Trakehner heel leuk gaan veredelen denk ik.

Wat kleine paarden betreft: wij hebben een briljant voorbeeld van een te klein gebleven paard op stal staan. (nationaal merriekampioen NRPS) gezien het feit dat deze merrie uit een D-pony komt, hebben we eigenlijk bewust een E-pony gefokt, en in dat opzicht is het bijzonder geslaagd. Maar wat voor geweldig bewechingsmechanisme ze ook heeft, voor de echte grote sport heb je niks aan zo'n dier. Als je naar populatieverband kijkt, denk ik dat je als stamboek alleen het allerhoogste moet nastreven, dus die paarden voor de echte grote sport als je jezelf een stamboek voor sportpaarden vindt. Afval houd je namelijk altijd wel, en de recreant die niet zulke hoge eisen stelt zal daar altijd een leuk en bruikbaar paard uit kunnen halen waar ze veel plezier van zullen hebben. Als je je richt op recreanten, heb je nu eenmaal veel meer geluk nodig (dan je toch al nodig hebt, maar geluk maak je deels zelf) om een echt serieus sportpaard te fokken.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:23

Zep schreef:
Trakehners staan er om bekend veel veterinaire problemen te (kunnen) hebben.

Waar o waar vind ik dat terug? Gribaldifan zette hier iets waar ik dat niet lees. Ik ken verschillend mensen die het tegenovergestelde beweren. Dus waar haal jij je info, ook bij die anonieme topfokkers en hengstenhouders? Jij bent misschien wat gefrustreerd omdat de jouwe iets had maar lees medisch een keer en ik zou van m'n leven niet voor een KWPN'er kiezen.
Voor hier nog een ras slechtgemaakt wordt wil ik eerst iets wetenschappelijk lezen, iets gefundeerd en onafhankelijk betrouwbaar. Anders vind ik dat het verwijderd moet worden.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:31

Zep schreef:
Binnen het Verband zelf worden dit soort signalen ook wel gesignaleerd, en men is er dan ook wel mee bezig om hier verandering in aan te brengen. Er zijn een aantal stammen en hengsten waar van bekend staan dat ze wel de harde werkers en de gezonde paarden kunnen voortbrengen. Het moet dus mogelijk zijn.

Ook zo'n uitspraak om altijd gelijk te kunnen hebben. Je voelt misschien, of van horen zeggen... dat de trakehner bezig is aan een opgang in populariteit (zie Theun z'n verhaal) en dat verwacht wordt dat, de raszuivere wel te verstaan, een opgang zullen maken in de sport de komende jaren.....
Over karakter:
Ik heb dus Krack bezig gezien in Mechelen en zou hem nooit kiezen voor een merrie: zo'n lastig, heet karakter, kan niet tegen lawaai, vliegt naar de uitgang, prijs geven was niet mogelijk: zeker en vast onverdiend gewonnen, hij stond ook geen moment stil bij het groeten. Als ik zoiets zie heeft die volledig afgedaan, waar zijn we dan mee bezig? Gelukkig is dat geen trakehner of hij stond voorop in je voorbeeldjes durf ik te wedden....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:41

[quote="ZannekinIk heb dus Krack bezig gezien in Mechelen en zou hem nooit kiezen voor een merrie: zo'n lastig, heet karakter, kan niet tegen lawaai, vliegt naar de uitgang, prijs geven was niet mogelijk: zeker en vast onverdiend gewonnen, hij stond ook geen moment stil bij het groeten. Als ik zoiets zie heeft die volledig afgedaan, waar zijn we dan mee bezig? Gelukkig is dat geen trakehner of hij stond voorop in je voorbeeldjes durf ik te wedden....[/quote]

Een hengst die op zijn negende jaar Wereldspelen loopt met de amazone die hem op dat moment nog geen twee jaar rijdt betichten van een slecht karakter lijkt mij niet getuigen van kennis. Krack staat juist bekend om zijn superbrave karakter, ik heb hem meerdere malen op stal gezien toen hij veel jonger was. Hij zal en slechte dag gehad hebben, dat kan iedereen overkomen. Stel dat iemand zoiets zei over b.v. Hohenstein, wat heeft die trouwens in de sport gedaan ? Hij is intussen 12 jaar.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:47

Als op voorhand het publiek wordt gewaarschuwd dat ze niet mogen klappen, niet rumoeren als hij gaat binnenkomen, is dat een slechte dag?
Voor iedereen gelijk denk ik dan.
Was Krack niet even oud als Relevant trouwens, of schelen ze een jaar?
Voor mij moet een hengst zelf niets presteren; zo zijn er genoeg geweest die wel heel goed presterende nakomelingen gaven: dat telt om een hengst te kiezen (Het kan zijn dat die jonge Kracks het goed doen, ik weet het niet.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:17

Prestatie zegt wel degelijk iets over het karakter van een paard. Ik vind de eigen prestatie van een hengst zeker erg belangrijk. Imo zegt het wel degelijk wat. (zie ook het voorbeeld van Gribaldi)

Mijn uitspraak over de veterinaire gebreken van Trakehners baseer ik niet puur op mijn eigen paard, dat zou wel heel makkelijk zijn (waar zie je me voor aan Knipoog )

Trakehners zijn de laatste jaren enorm populair aan het worden. Maar is het niet zo dat die populariteit voor een heel groot deel gebaseerd is op de goede prestaties van met name de halfbloed-Trakehners?

Ik vind de handel altijd een mooie spiegel voor fijne paarden. Gereden Gribali's en Kracks worden heel weinig aangeboden, terwijl die hengsten ontzettend veel nakomelingen produceren. Goodtimes-nakomelingen zie je ook niet zo veel, en zo zijn er wel meer op te noemen. En dat is dus echt niet zo omdat die paarden bij de fokker in de wei blijven staan...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:22

Zep schreef:
Prestatie zegt wel degelijk iets over het karakter van een paard. Ik vind de eigen prestatie van een hengst zeker erg belangrijk. Imo zegt het wel degelijk wat.

Vind ik niet. Wat heeft Florestan ooit gedaan? Ook het omgekeerde is waar: je kan goeie sporthengsten hebben die absolute nullen van nakomelingen blijken te produceren. Als ik een hensgt kies dan is dat om ook een leuke nakomeling te krijgen, niet om de hengst op TV te zien presteren en blij te kunnen zijn met m'n nulletje in de wei. Knipoog

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:28

Zep schreef:
Trakehners zijn de laatste jaren enorm populair aan het worden. Maar is het niet zo dat die populariteit voor een heel groot deel gebaseerd is op de goede prestaties van met name de halfbloed-Trakehners?

Wie zal het zeggen uiteraard. Je kan het op 2 manieren bekijken: mensen zien meer trakehners, ze zien de kwaliteit en ze willen er ook hun merrie door laten dekken. Dat doet de populariteit enkel maar stijgen.
Aan de andere kant : het was nobel van Hannover om een Hohenstein tot Siegerhengst te benoemen, ze hadden hem ook reserve kunnen maken bv. en ook dat zal z'n invloed hebben.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:42

Zep schreef:
Prestatie zegt wel degelijk iets over het karakter van een paard. Ik vind de eigen prestatie van een hengst zeker erg belangrijk. Imo zegt het wel degelijk wat. (zie ook het voorbeeld van Gribaldi)

Mijn uitspraak over de veterinaire gebreken van Trakehners baseer ik niet puur op mijn eigen paard, dat zou wel heel makkelijk zijn (waar zie je me voor aan Knipoog )

Ik vind de handel altijd een mooie spiegel voor fijne paarden. Gereden Gribali's en Kracks worden heel weinig aangeboden, terwijl die hengsten ontzettend veel nakomelingen produceren. Goodtimes-nakomelingen zie je ook niet zo veel, en zo zijn er wel meer op te noemen. En dat is dus echt niet zo omdat die paarden bij de fokker in de wei blijven staan...

Ik sluit me geheel bij het verhaal van zep aan, en tevens ook bij het vorige.
Dit probeer ik nu ook steeds te zeggen. En als je goed leest kraken wij het ras helmaal niet af.
maar men moet wel erkennen dat het ras idd met veterinaire problemen te kampen heeft. Ik denk dat zij voor een groot deel spreekt vanuit ervaring maar ook vanuit ervaring van mensen om zich heen.
Niet alles is op te zoeken in boekjes. En wie beweert dan volgens jou het tegendeel?/
Die persoon wil de mindere kanten niet zien, en zolang men ze niet wil zien kunnen ze ook niet verbeterd worden!

Daarnaast is krack een van de betere hengsten van de nederlandse fokkerij. Dat ie niet stil wil staan heeft te maken met zijn ijverigheid en grote mate aan wekwiligheid! Daar is niets slechts aan!
Hij heeft laten zien op jonge leeftijd op het hoogste niveau te lopen. Niet veel paarden doen hem dat na, zeker geen dekhengsten!
Daarnaast hebben wij het over hengsten in het algemeen. Dus waarom je nu op Krack komt??

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:43

Het ging over karakter.... hij zal dan toch wat minder werkwillig moeten worden, de mensen zijn niet blind...

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:47

Even nog een reactie van mij.

Ik heb sinds ruim een jaar een trakhener-merrie, v Windfall en m Colmar (Schwalbenflug x Cornau*).
Ben heel dol op Cerise, zo heet ze.

Echter ik ben een leek op fokgebied, en ben af en toe wat info gaan zoeken wat betreft haar voorouders, maar ook wat betreft de trakheners in het algemeen. Haha!

Leuk ras, eens kijken wat ze daar op Bokt allemaal over te melden hebben... Sigaar
Kom je ineens een topic als dit tegen.
Had wel even een rood blosje op mijn wangen! Clown Bloos

Gut. Zoveel negatieve uitlatingen over de trakhener, en nog niet eens onderbouwd, uitgelegd, of aangegeven hoe men aan de info komt en WAT het verder inhoudt voor de trakhener van tegenwoordig... Verward

Ik had dus als vraag:
Wat vinden jullie van het fokbeleid (trakheners) van de laatste tien jaar, wat is het verschil met vroeger?
Wat zou je graag anders zien en waarom?
Wat vind je WEL goed en waarom?

Want ik weet eigenlijk nog weinig over trakheners, heb echt een SGW-type paardje en erg lief en eigenwijs (precies haar pappie }> ), maar zou dus graag wat meer over de trakheners willen weten, en over wat er allemaal speelt in de HUIDIGE fokkerij.

Verder nog: ik kom vaak trakheners tegen in ons land, maar meestal alleen op dressuur-gebied.
Wie heeft er ook ervaring/meningen over trakheners op het gebied van springen en sgw, en hoe vinden jullie dat de trakheners het in deze takken van de sport doen?

Af en toe is dit laatste al eens punt van discussie geweest hoor, maar ik wilde toch graag nog eens wijzen op dat een trakhener niet alleen een dressuurpaard zou moeten zijn.
Wat wel veel kleine (jonge) meisjes denken met hun blik op Anky gericht!

Mijn trakhenermerrie schijnt hier op de manege alleen interessant te zijn als haar vader bij het kwpn ook is goed gekeurd... en het liefst nog goed presteert in de dressuur... Boos!
Zelfs al zeg ik dat ik graag met haar wil gaan springen Verward

Maar goed hopelijk kunnen jullie wat met mijn vragen?
Discussie eventueel? *LOL*
Alvast bedankt voor jullie meningen!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:48

Die veterinaire problemen hoor ik nu van jou, van je goede kennis die anoniem wenst te blijven en die halfbloeden fokt ? en van een anonieme hengstenhouder, oja, en van Zep die ooit een trak gehad heeft.
Ik heb die fokker in Duitsland al een keer met zo'n absurde vraag lastig gevallen, toen ik hier alles nog aannam, maar ik kan je wel een link geven als je het zelf wil proberen. Verder fokt Blister hier ook trakehners, een goeie vraag voor haar ook, of ze meer veterinaire problemen heeft met hen...

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:54

Zannekin schreef:
Die veterinaire problemen hoor ik nu van jou, van je goede kennis die anoniem wenst te blijven en die halfbloeden fokt ? en van een anonieme hengstenhouder, oja, en van Zep die ooit een trak gehad heeft.
Ik heb die fokker in Duitsland al een keer met zo'n absurde vraag lastig gevallen, toen ik hier alles nog aannam, maar ik kan je wel een link geven als je het zelf wil proberen. Verder fokt Blister hier ook trakehners, een goeie vraag voor haar ook, of ze meer veterinaire problemen heeft met hen...

Mijn anonieme kennis lacht zich hier rot.....
Maar je hoeft mij ook niet te geloven het is gewoon algemeen bekend. Zowat elke fokker weet dit... maarja. In elk geval raad ik je aan naar een kliniek te bellen die paarden prok keurt voor het kwpn. Vraag dan eens of trakehner over het algemeen veel gebreken fokken in tegenstelling tot andere rassen en stamboeken. Zij zullen je hetzelfde vertellen als ik en zep. Daarnaast zijn er nog veel meer bokkers die weten dat dit JAMMER GENOEG zo is. Denk je dat ik er op sta te springen.

Jij had het trouwens over kostolany om te dekken. Als je je goed verdiept had in de hengst, wist je dat een groot deel van zijn nakomelingen met cornage rondlopen. Misschien is dat ook iets wat je bij je vriendjes in duisland moet na gaan vragen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:05

GribaldiFAN schreef:
Mijn anonieme kennis lacht zich hier rot.....

was ook lachwekkend bedoeld, iedereen weet wel wie dat is...
Lopen er zoveel zuivere trakeheners rond in Nederland dat dat in klinieken bekend is, of kruisen jullie gebrekkelijke KWPN'ers met trakehners om er bovenop te raken?
Ik zal een keer naar een dierenarts in Duitsland mailen, die in Hannover zat, wat als die het tegengstelde beweert, dan zal het van het zeeklimaat in Nederland afhangen zeker???

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:18

De beste trakehner is de halfbloed trakhener.
Daarnaast voor dorine. Trakheners kunnen enorm goede military paarden zijn. Ik denk dat sgw paard door ook onder valt.
Je ziet ze idd vaak in de dressuur. In het spring over het algmeen wat minder. maar in de sgw kom je ze weer tegen.

Op je vraag wat ik beter zou willen zien, is een makkelijk antwoord. Ik zou willen dat ze klinisch en rontgologisch in orde waren.
Want kwa uitstraling etc. zijn het machtig mooie beesten. Daarnaast miste ik de achterhand de laatste jaren maar die is volop aan het terug komen.
En ik denk niet dat ons verhaal over dat de trakhener niet goed zou zijn op de foto's zomaar uit de lucht gegrepen is. Het is wel zeker gebaseerd op de werkelijkheid.
Misschien een idee om de verzekering eens op te bellen en hun te vragen wat hun ervaring is met trakheners!
Tja want van wie willen jullie het geloven. Alleen als het in jullie straatje past wordt het aangenomen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:21

Trakehners zijn gewoon superieur over bokt *LOL*

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:44

POeh Poeh, wat een Heisa weer zeg, waarom worden die Trakehners nou steeds naar beneden gehaald, ik vind het vrij onnodig en onnozel. Verder is er absoluut niks onderbouwd.
Ik heb zelf geen Trakehner, zit er wel over 1 na te denken in de toekomst. Wat ik hier hoor is gewoon niet om aan te horen, ik zou willen dat bepaalde mensen dit zouden kunnen lezen, ik denk dat ze niet goed zouden worden. Maar ik ken iemand die wel Trakehners heeft gekend en degene zegt dat het erg taaie, sterke en goedaardige paarden zijn die voor je door het vuur gaan. Nogmaals als een mens niet met bepaalde karakters om kan gaan blijf er gewoon met je tengels af en zeg dan niet dat het rotbokken zijn.

Ik begin me hier weer eens gruwelijk te ergeren, iedereen heeft zijn of haar voorkeuren, laat iedereen in zijn waarde.

Wat Krack betreft, Krack is gewoon een halve Holsteiner (en de rest). Hij is als ik het goed heb nu 11 jaar. Relevant is idd 1 jaar ouder en ik vond hem het beter doen in Jerez maar goed, het paard spreekt mij ook meer aan. Wat ik eerlijk gezegd ook onnozel vond was dat je in Mechelen niet mocht klappen voor Krack en een paard van dat niveau ongekend de leeftijd moet toch echt stil kunnen staan, heeft absoluut niks met werkwilligheid te maken. Zie je je concurrente op concours die haar paard niet kan stil laten staan zal het nooit op de werkwilligheid worden gestoken maar dan krijgt het wel een ander naampje en dat zal zeer zeker niet positief zijn.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 20:34

Tjonge jonge jonge, wat een gedoe zeg !! Ik begin een topic omdat ik nieuwsgierig ben naar de halfbroertjes en zusjes van mijn paard ( pony om precies te zijn, he Gribaldifan ) en dan krijg je dit. Wat een discussie. De manier waarop er ook over mijn Precious Pyra wordt gesproken, dat bevalt me niet. Ik ben toevallig heel erg blij met haar, en het kan me niet zo veel schelen wat jullie van haar vader denken bijvoorbeeld.Ik ben blij dat Pyra nu bij het NRPS is opgenomen, want als ik af en toe zie hoe het er op een KWPN-keuring aan toe gaat, dan zakt je broek ook af.Inderdaad zoals al eerder gezegd, het is gewoon politiek. Bij het NRPS wordt Pyra gewoon gewaardeerd. En Levi heeft de folder alleen maar geplaatst ter informatie volgens mij. By the way, Gribaldfan was de eerste die de gegevens van de eigenaar van Larduc op het topic heeft geplaatst. Wat een onrust om niks.
Ik vind Trakheners prachtige paarden, met karakter, en ja ze zijn niet altijd even makkelijk, mijn half-trakhener is ook niet de makkelijkste.Maar als je eenmaal hun vertrouwen hebt gewonnen doen ze alles voor je en zijn het vaak hele aparte verschijningen.
En alle bloedlijnen hebben wel iets negatiefs volgens mij, het perfecte paard vind je niet zo snel.En dan is het nog maar de vraag in hoeverre de goede eigenschappen worden overgebracht naar de nakomelingen.

Kortom, ik denk dat er wel genoeg negatiefs gemeld is over mijn favoriete ras....

En even voor de duidelijkheid, ik heb geen enkel commercieel belang gehad bij het plaatsen van dit topic...