[H] Fries x appaloosa kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

straciatella

Re: [H] Fries x appaloosa kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:02

Wendy schreef:
Ik heb eigenlijk nog niets gelezen over het karakter van de hengst? Lijkt me niet onbelangrijk...

t karakter is geweldig....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:03

straciatella schreef:
Wendy schreef:
Ik heb eigenlijk nog niets gelezen over het karakter van de hengst? Lijkt me niet onbelangrijk...

t karakter is geweldig....

Wat de een geweldig vindt, vindt een ander vreselijk Knipoog
Dus: hoe is het karakter van de hengst?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:26

Scen Tao is een meewerkende hengst, die aan de hand in gezelschap (hengstenkeuring) wel ontzettend druk kan zijn. Leg er een zadel op en er is niets aan de hand. Het is wel een eerlijke hengst.

Few spot appaloosa hengst is er niet in die maat, geen goedgekeurde. De grootste is 1.48m, en verder zijn er wel diverse minimaat few spot hengsten (onder de 100cm Knipoog ). Dus fokken met een homozygote appaloosa zal niet lukken. Zou je wel voor een homozygote platenbonte kunnen gaan en dan kom je bij Tom Tom uit, maar deze hengst op een barok type? Nee, dan past Scen Tao toch een stuk beter.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:32

Tja, als er echt voor de kleur gekozen wordt zou ik toch aanraden de homozygote hengst te nemen. Ook al past die minder qua type.

Want met 50% kans op een zwart veulen, dat niet is wat de TS wil hebben, is de kans op een teleurstelling vrij groot. En een kruising zonder kleurtje ligt minder goed in de markt dan een echte fries. Het dier zal de pineut zijn uiteindelijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:01

Waar staat dat de TS geen effen zwarte wil hebben? En het veulen is voor eigen gebruik en niet voor de verkoop. Knipoog
En dan mag jij die homozygote hengst maar ergens vandaan toveren, en dat zal niet meevallen, want die is er geen. Clown

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:04

Tomtom is toch homozygoot?

En ik krijg toch de indruk dat TS die appaloosa-hengst vooral voor het leuke kleurtje wilde hebben.
Dat ze het veulen nu niet wil verkopen geeft geen garanties voor de komende jaren. Er kan in een mensenleven zoveel gebeuren waardoor er ongewild toch eens een paard weg moet en als het dan een zwarte is zal hij toch moeilijk te verkopen zijn...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:08

Platenbont is wel even heel iets anders dan appaloosa he. Knipoog Bij mij zou er ook geen platenbonte op komen, wel panterbont.
Een homozygote appaloosa is er niet. En als ik een fries met een rijpaard zou kruisen om wat meer rijtypischer te gaan, is Scen Tao echt geen verkeerde keuze. Dit vanwege zijn bloedlijn. En dat mis ik bij Tom Tom.
Bovendien weet ik niet hoe het met de papieren bij Tom Tom zit, maar als je met Scen Tao kruist kan het veulen gewoon een NAS papier krijgen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:33

Neonlight schreef:
Waar staat dat de TS geen effen zwarte wil hebben? En het veulen is voor eigen gebruik en niet voor de verkoop. Knipoog
En dan mag jij die homozygote hengst maar ergens vandaan toveren, en dat zal niet meevallen, want die is er geen. Clown

Klopt allemaal wat je zegt hoor Lachen Maar waar je wel rekening mee moet houden, en de TS ook, is dat je nooit in de toekomst kunt kijken. Wie weet moet ze het dier straks toch verkopen en dan..? Dan moet je, indien je fokt zonder papieren, een paard fokken met een interessant voorkomen. Bijvoorbeeld bont of met stippen Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:35

Met Scen Tao komen er wel papieren bij. Knipoog Ongeacht het kleurtje.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:38

De mensen die zo'n kruising willen kopen kijken echt niet naar de papieren. Die komen alleen voor het kleurtje...

Wat voor papieren zijn dat dan trouwens? Aanvaardt het NAS een paard dat eruit ziet als een Fries?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:39

Klara16 schreef:
Tja, dat is dan gewoon pech he. Als je een hengst kiest die nooit wit doorfokt kun je die kans beperken. En de markt voor Friezen is goed, er worden best goede prijzen voor betaald.

Daarentegen weet je met die appaloosa-hengst al 100% zeker dat je een veulen zal krijgen waar buiten jij zelf eigenlijk niemand op zit te wachten.

Dat is niet altijd waar, er zijn zat mensen die een apart diertje voor de recreatie willen en misschien door de kruising kan het diertje juist er goed doen in de sport.

Hoe denk je dat we aan al die verschillende rassen zijn gekomen, ook door het proeffokken en kruizen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:42

Klara16 schreef:
De mensen die zo'n kruising willen kopen kijken echt niet naar de papieren. Die komen alleen voor het kleurtje...

Wat voor papieren zijn dat dan trouwens? Aanvaardt het NAS een paard dat eruit ziet als een Fries?

Dat vraag ik me ook af Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:42

@verography: die 100% moet 50% zijn. Ik bedoel eigenlijk dat als het resultaat van de kruising niet mooi bont is, maar gewoon zwart zoals de moeder, weinig kopers erin geinteresseerd zullen zijn. En dan ben je dus wel potentiele salami aan het fokken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:44

Kruisingen met friezen worden niet geaccepteerd voor het hoofdstamboek, maar komen in het hulpstamboek, net als effen gekleurden die wel volledig volgens de normen zijn gefokt.
Ikzelf zit ook in de appaloosa-fokkerij, mijn effen veulens krijgen ook geen vol stamboekpapier, en is ook een kruising tussen rassen. Toch zijn mijn veulens zeer goed verkocht. Voor het type barokke paarden is zeker een markt, dus dat zal geen probleem zijn. Maar het veulen was niet voor de verkoop. Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:46

Klara16 schreef:
@verography: die 100% moet 50% zijn. Ik bedoel eigenlijk dat als het resultaat van de kruising niet mooi bont is, maar gewoon zwart zoals de moeder, weinig kopers erin geinteresseerd zullen zijn. En dan ben je dus wel potentiele salami aan het fokken.

Tja, dat is het risico van een apart veulen fokken, hoeveel paarden zijn wel niet als salami geeindigt om en KWPNer te maken? Want heel veel rassen bestaan gewoon uit het doorfokken.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:51

Een hulpstamboekpapier is bijna evenveel waard als geen papier. En zoals al gezegd: als TS gaat trouwen/kinderen krijgen/emigreren/een van die 1000 andere dingen die je in het leven kunnen overkomen waardoor er een paard weg moet, wat dan met dat dier?

Er zijn imo 2 verantwoorde keuzes voor TS:

- homozygoot bonte hengst (dan maar platenbont) met garantie op leuk verkoopbaar kleurtje

- Friese hengst. Een dier dat een fries stamboekpapier heeft is heel goed verkoopbaar, zeker als het een leuke basis heeft in dressuur. Wordt echt wel vlot een paar 1000 euro voor neergeteld, kolletje of niet.

Een zwart paardje dat niet helemaal Fries is en er misschien ook de bouw niet voor heeft is gewoon niet gewild. mensen die dat zoeken kopen een KWPN-er.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:00

Ligt eraan, als je een hengst fokt heeft een papier geen waarde. Ik heb 2 effen veulens gefokt met een hulpstamboekpapier, en geloof me maar, die heb ik zeer goed kunnen verkopen. Waren 2 hengstveulens.
De TS zoekt een paard voor eigen gebruik. Wie weet wil ze net wat luxer fokken dan een fries? Ja, dan moet je er vooral een fries op zetten, heb je dus weer hetzelfde. Met een kruising zou je net de minpunten van een fries in de dressuursport kunnen verbeteren, de mindere galop, en meer lucht bijvoorbeeld.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:02

Een paard 'op maat' fokken voor jezelf lukt hoogst zelden. Omdat fokken nu eenmaal gokken is...

Dan kan ze er beter een gaan kopen, kan ze blijven zoeken tot ze iets heeft dat haar 100% bevalt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:03

scen tao?
die staat in hallum toch?
klopt dat?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:07

Neonlight schreef:
Wie weet wil ze net wat luxer fokken dan een fries? Ja, dan moet je er vooral een fries op zetten, heb je dus weer hetzelfde.

Nou, denk persoonlijk dat dat wel zal meevallen. De hedendaagse Fries vind ik persoonlijk toch al behoorlijke luxe en in het hengstenbestand zal er qua type toch ook wel enige variatie zijn. En dan heb je ook nog de arabo-fries. Ik weet niet hoe dat stamboek is met originele Friese merries, maar die zullen waarschijnlijk wel meer dan welkom zijn en als je ze opbelt dat ze met een advies komen wat wellicht de beste keuze zou zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:20

Je hebt inderdaad de AraboFriezen, maar die geven geen maat.. Dat heeft de merrie van de TS nou juist wel nodig!!

Zelf zou ik gaan voor het idee "sportpaard". En dan zou ik op zoek gaan naar een hengst die vooral in beweging verbeterd. Dan zit ik te denken aan meer souplesse, afdruk, kracht en ruimte. Een hengst als Bonte Willem zou ik geloof ik eens bekijken. Of een Gelderse, die zijn in het dekgeld ook niet zo duur, maar geven wel beweging. Koss bijvoorbeeld, die veredelt ook nog.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:22

En Scen Tao heeft dat niet? Want dan heb ik toch een heel ander paard op de keuringen gezien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:23

Neonlight schreef:
En Scen Tao heeft dat niet? Want dan heb ik toch een heel ander paard op de keuringen gezien.

volgens mij kennen ze deze hengst helemaal niet Clown

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:25

Neonlight schreef:

Ik heb de hengst op wedstrijden gezien en ik vond hem er niet zo in uitblinken. Daarbij komt dat de foto in de beginpost mij helemaal niet kan bekoren.. Nagelbijten / Gniffelen Ach gut

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:26

Pletje123 schreef:
Neonlight schreef:

Ik heb de hengst op wedstrijden gezien en ik vond hem er niet zo in uitblinken. Daarbij komt dat de foto in de beginpost mij helemaal niet kan bekoren.. Nagelbijten / Gniffelen Ach gut

een foto is een moment opname en die kan soms erg vertekenen Knipoog