[WN] doof en fokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yerry

Re: doof en fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:46

http://quarterhorsenews.com/index.php?o ... 5&Itemid=1
Wat een gaaf artikel is dit!!! Er staat werkelijk alles in wat ik al heb beleefd met mijn dove Digger! Hier wordt het nog eens in bevestigd, jammer dat Clint Haverty niet iets dichterbij woont..... Cool

Wranglerbutt

Re: THE GREAT GUNTINI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:02

@Yerry: dat artikel had ik al eerder gevonden en gelinkt (1e pagina van dit topic) Haha!

Wranglerbutt schreef:
Ik was aan het Googelen op The Great Guntini + deaf en vond dit artikel:
http://quarterhorsenews.com/index.php?o ... 5&Itemid=1

Heel boeiend Ja en inderdaad, in het laatste gedeelte staat:
Citaat:
Trainer Mike McEntire, Perry, Ga., has had a couple of good years with Gunner offspring, both of whom are deaf. He won the 2006 Dixie Futurity on The Great Guntini, a Paint stallion out of Miss Wicked Filena by Great Pine, and went on to place third in the Open at the NRHA Futurity

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:12

Gefeliciteerd voor Digger, maar wel; sneu....Ze is al doof en dan mag ze niet eens een pleziertje met vader van het kind???!! Een lange arm met rietje en dan opeens, huh, wat zit er in mijn buik????? Das pas zielig!! Succes Yerry!!!!!!!!!

En Lizel, ik vind als je goed leest, ziekte's doorfokken, of bewust met risico's op lichamelijke afwijkingen, waar paarden dus onder lijden of pijn door kunnen krijgen heel erg!!
Maar in een paard dat doof geboren wordt en zelf niet beter weet en goed terecht komt ( wat dus bij elk paard zou moeten) Gen ziekte, of lijdend paard. Hij heeft geen lichamelijk gebrek of pijn. We belasten hem niet en vergeleken bij veel horende paarden, zijn ze niet heel anders. Veel horende paarden schrikken ook, of zijn wat moeilijker. Dat heeft niks met gehoor te maken.....
Pijn is erg en slechte verzorging

yerry

Re: THE GREAT GUNTINI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:27

[quote="Wranglerbutt"]
@Yerry: dat artikel had ik al eerder gevonden en gelinkt (1e pagina van dit topic) Haha!

weet ik weet ik weet ik ben je ook zeer dankbaar Afgod
heb um nu pas gelezen... Bloos geweldig!!!

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:35

Liezel1 schreef:
maar even een vraagje...
hier op Bokt is iedereen er ontzettend op gebrand "goed" te fokken...
er worden talloze topics geopend door mensen die een hengstenadvies vragen..
en tegen veel van deze mensen wordt kortweg gezegd: niet mee fokken, merrie heeft geen papier en het enige wat je doet is vermeerderen....
of: niet mee fokken, merrie is niet bijzonder genoeg ook al heeft ze papier, het enige wat je doet is vermeerderen...

Met andere woorden: mensen lijken erop gebrand zorgvuldig te fokken, met paarden met papier, die iets moeten toevoegen aan het ras en de fokkerij en het ras moeten verbeteren....

Waarom zou je dan bewust kiezen voor de kans op een doof veulen?

Dit is niet vervelend bedoeld, maar ik zou graag de redenatie willen horen van de mensen die dit risico bewust nemen...

Het feit dat ik bewust fok met MIJN paard, is dat ze een geweldig karakter heeft en ik graag 1 van haar nakomelingen mag bezitten. En dat zij toevallig doof is veranderd niets aan dat zij waarschijnlijk een super veulen op de wereld kan zetten. Dit is niet voor een ander maar puur voor mezelf.
Ik raad je aan om het artikel te lezen wat er gequoot is, leer je ook meer over het hoe en waarom van een doof paard. Knipoog

lisabarconda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:56

ik heb een doof KWPN paard, ik wist het eerst ook niet. maar ben blij dat ik het nu weet ik heb nu gebaren voor komen ho en foei xD en ik moet zeggen dat ze der heel goed op reageerd
en ik heb nog nooit een vraag van iemand gehad of mijn paardje doof is want het valt ECHT niet op
ik ben heel trots op haar hoe ze nu loopt en op de band die wij al hebben opgebouwd en ik vind haar doofheid zeker geen minpunt ik vind het wel bijzonder!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:07

Beetje (érg) oud topic, ik heb geTemt.