Zambuka (Scandic x Biotop)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:59

Volgens mij is het met doorfokken van stalondeugden zo (heeft Machteld van Dierendonck mij persoonlijk verteld), als een nakomeling ooit in de situatie komt dat hij/zij een ondeugd krijgt (verveling, stress in training e.d.) dat ze dan de 'kiezen' voor de erfelijke ondeugd. Van OO werd ook gezegd dat hij luchtzuigen vererfde, maar ik ken er persoonlijk geen een.

En net zoals alissamia & Zarah05 zie ik Zambuka bij Johan ook altijd gewoon heel relaxed in zijn stal staan. Ik vind het persoonlijk een machtig paard en heb er ook aan gedacht om onze Jazz door hem te laten dekken. Wellicht iets voor volgend jaar.

Lilliputter

Re: Zambuka (Scandic x Biotop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:21

Als je garantie zou krijgen dat het niet erfelijk zou zijn hadden wij er misschien ook wel mee gedekt, maar dat risico (of dat nou groot of klein is) durven we niet te nemen... Het is inderdaad een machtig paard om te zien die zich erg goed heeft ontwikkeld. Ben benieuwd of ze naar Verden mogen!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:44

Harlekijntje schreef:
Volgens mij is het met doorfokken van stalondeugden zo (heeft Machteld van Dierendonck mij persoonlijk verteld), als een nakomeling ooit in de situatie komt dat hij/zij een ondeugd krijgt (verveling, stress in training e.d.) dat ze dan de 'kiezen' voor de erfelijke ondeugd. Van OO werd ook gezegd dat hij luchtzuigen vererfde, maar ik ken er persoonlijk geen een.

En net zoals alissamia & Zarah05 zie ik Zambuka bij Johan ook altijd gewoon heel relaxed in zijn stal staan. Ik vind het persoonlijk een machtig paard en heb er ook aan gedacht om onze Jazz door hem te laten dekken. Wellicht iets voor volgend jaar.

Wauw die Machteld, die heeft ook overal verstand van he. Zoek even op Bokt en je vindt nogal wat 007 die luchtzuigen.

Het is heel gebruikelijk dat de direkt betrokkenen bij een hengst de ondeugden niet aan de grote klok hangen ;) .

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:48

Mijn ervaring is dat de paarden met stalondeugden die ik ken, dit probleem voornamelijk hebben gekregen door externe oorzaken (stress, verveling, onjuiste opfok e.d.). en niet door de genen.

Maar om niet geheel off topic te raken: ik zou een hengst waar ik veel van verwacht zeker niet laten staan als deze ooit een stalondeugd gehad zou hebben...

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:01

die externe oorzaken die jij net noemt zijn voor mijn gevoel voor een gedeelte wel betrokken bij de erfelijkheid.

Ik rij meerdere OOsevens waarvan er niet eentje luchtzuigt, maar die wel zo sensibel en stresserig zijn bij momenten dat ik het niet raar zou vinden als ze daardoor gaan luchtzuigen.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:35

Wat betreft de erfelijkheid:
ik ken verschillende paarden uit de moederlijn en er is geen een die luchtzuigt.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:46

Nakomelingen zijn ook nog niet zo oud, een echte conclusie trekken is dus een beetje voorbarig ;)

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:53

Bedoel je nu mij?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:55

Onder andere ja, er is nu nog niks van te zeggen of nakomelingen luchtzuigen... Zoveel zijn er nog niet! Bij OO7 is dat anders..

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:37

Ze heeft het over nakomelingen uit de moederlijn.... (goed lezen)