Arabisch bloed in warmbloedfokkerij onbekend maakt onbemind?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Arabisch bloed in warmbloedfokkerij onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:05

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:33

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:54

Hele intressante discussie dit.....
Ik denk dat het zeker goed is om een av te gebruiken in de volbloed fokkerij,echter heb je in de arabische volbloeden ook nog al wat verschil,dus niet elke av zal geschikt zijn,kan me voor stellen dat de fokkers liever niet met een av hengst van 145 fokken..dus daar zal dan goed naar gekeken moeten worden...
Tja,zal dan mijn eigen hengst maar als voorbeeld nemen Cool
Pajk is 160 hoog,en loopt ruimer als een gemiddelde WPNER,denk dat dat ook belangrijk is voor de fokkerij,een arabier die presteerd in de sport,Z2 dressuur.. en mooi aan de maat is,en heel belangrijk natuurlijk,nette rechte pootjes Knipoog toevallig gister weer een vraag voor het NRPS gehad Cool ...
Afbeelding

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:57

Heb je ook een goede standfoto (geen opstelfoto)?

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:08

Heb even zitten zoeken maar kan geen recente foto vinden van de zijkant zonder ruiter Clown
Misschien dat deze iets duidelijker is..alweer van een tijdje terug..
Afbeelding

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:11

Ik weet hoe hij eruit ziet (heb hem op de HK gezien) maar de meeste mensen hier weten dat dus niet. Een standfoto van zijn bouw zou kunnen laten zien dat Pajk goed gebouwd is Ja

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:18

hmm tja word weer is tijd om die te laten maken...
Maar dan nu de Maar..........
Bij het avs vinden ze Pajk niet ras typische genoeg....het is natuurlijk maar net waar je van houd,oke misschien vinden ze hem bij het avs niet typisch genoeg maar....Pajk is wel goed gebouwd,is aan de maat,wint alle zadelrubrieken bij het avs,dus ook 1e premie hengsten loopt hij er onder het zadel uit,het is dus zeker niet dat hij niet kan bewegen..Vanuit het NRPS is er zeker wel belangstelling voor Pajk echter weet ik nog niet wat we hier mee gaan doen,..
Maar ik kan me dus wel voorstellen als iemand een av in de volbloed fokkerij wil gebruiken,je kijkt of een hengst wat presteerd?of hij kan bewegen"?en of hij een beetje maat heeft...en het type is voor de warmbloed fokkerij in mijn ogen niet belangrijk vandaar dus mijn keuse naar Pajk.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:31

Een showtype heeft geen meerwaarde bij KWPN...
Een correct gebouwde, goed presterende arabier wel Ja

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 14:07

ankie1 schreef:
Bij het avs vinden ze Pajk niet ras typische genoeg....het is natuurlijk maar net waar je van houd,oke misschien vinden ze hem bij het avs niet typisch genoeg maar....Pajk is wel goed gebouwd,is aan de maat,wint alle zadelrubrieken bij het avs,dus ook 1e premie hengsten loopt hij er onder het zadel uit,het is dus zeker niet dat hij niet kan bewegen..Vanuit het NRPS is er zeker wel belangstelling voor Pajk echter weet ik nog niet wat we hier mee gaan doen,..
Maar ik kan me dus wel voorstellen als iemand een av in de volbloed fokkerij wil gebruiken,je kijkt of een hengst wat presteerd?of hij kan bewegen"?en of hij een beetje maat heeft...en het type is voor de warmbloed fokkerij in mijn ogen niet belangrijk vandaar dus mijn keuse naar Pajk.

Ik heb even in je profiel gekeken en zag deze foto. Is dit dezelfde hengst?
Afbeelding

Je schrijft dat hij goedgekeurd is voor AVS. Heeft hij merries gedekt?

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:55

Ja,goed gezien,dit is dezelfde alleen was hij hier 3 jaar oud,en hij heeft in het verleden gedekt toen hij goedgekeurd was.
Vind het zelf niet zo,n geweldige foto aangezien het hier lijkt alsof hij een giga onderhals heeft..

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:07

ankie1 schreef:

Wat zijn voor jullie de redenen om het wel of niet te doen?

Nu ik iets meer tijd heb genomen om jullie website te bekijken zag ik ook een aantal nakomelingen. Dit leken mij geen verkeerde rij"paarden". Aan de hand van de foto's die ik nu gezien heb lijkt jullie hengst mij een toevoeging voor de rijpaardenfokkerij. In mijn ogen geeft hij de in dit topic genoemde eigenschappen door aan zijn nakomelingen.

Ik persoonlijk hecht wel enige waarde aan papier en zou het dan een toevoeging vinden als hij NRPS of een ander stamboek gekeurd is.

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:53

Leuk dat je even onse site bekeken hebt,Pajk is 1 jaar goed gekeurd geweest bij het avs,daarna niet meer,maar het avs kijkt helaas naar andere dingen is toch veel meer van de show poppetjes met kromme pootjes waar je geen zadel op kunt leggen,maar oke das een ander verhaal....
De nakomlingen van Pajk zijn zo ver we nu kunnen zien voor het rijden erg geschikt,ze kunnen allemaal stuk voor stuk lopen als een raket.
Op dit moment zijn we ons aan het verdiepen wat we gaan doen,of naar het AESP en eventueel NRPS..
Heb iemand gesproken van de hengsten commissie van het NRPS en die vind het dood zonde dat een AV die op dit niveau loopt niet bij het NRPS is aan gemeld...maar goed we zullen zien..
Ik denk dus iniedergeval wel dat Pajk een toevoeging kan zijn op de warmbloed fokkerij....

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:06

in de lijn van Calypso zit ook Arabier,zijn vader Hadj A was een Angelo Arabier.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:35

Ik had een foutje gemaakt Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door lovelucky op 20-12-07 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 22:46

Is zijn moeder een draver? Nors opkijken

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:47

Ja klopt inderdaad.

Edit: Als dit helemaal niks toevoegd aan de discussie haal ik hem weer weg hoor Tong uitsteken Maar las dat er iets stond over nakomelingen van Pajk, dus vandaar... Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:48

dan is dat dus geen voorbeeld wat in dit topic hoort Knipoog

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 22:53

griebels schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Volgens mij heeft de vader zeer veel bij gedragen aan het rijtypische exterieur van dit paard.

Heb je ook een foto van de moeder van de zijkant?

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:01

Pauliene...Denk dat je anders die laatste dressuur foto van luck maar even moet plaatsen,die bij pronk genomen is,1 van de laatste foto,s denk ik,en uiteraard ook 1 van brit....Jaja de moeder is een draver,echter kan lucky super bewegen en kreeg niet voor niets op de NRPS keuring een 7 voor de galop en een 8 voor de draf,dus zullen maar zeggen,een bijzondere kruising maar zeer zeker gelukt..

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:03

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 23:09

Hoe groot zijn ze beide?

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:10

Britt is ongeveer 1.48/1.49 (niet officieel gemeten) En lucky is 1.54/1.55

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:44

LJB schreef:
griebels schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Volgens mij heeft de vader zeer veel bij gedragen aan het rijtypische exterieur van dit paard.

Heb je ook een foto van de moeder van de zijkant?

Klopt, maar het ging over arabisch bloed in de warmbloedfokkerij. Daar zie ik dravers niet echt in thuis horen toch?

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 23:55

griebels schreef:
Klopt, maar het ging over arabisch bloed in de warmbloedfokkerij. Daar zie ik dravers niet echt in thuis horen toch?

Daar heb je gelijk in, maar in mijn ogen kan het contrast haast niet groter. Volgens mij is met deze combinatie van een matig rijtypisch dier naar een zeer rijtypisch dier gegaan. Als je het hebt over het verbeteren van het rijtype hebt denk ik dat dit voorbeeld wel past.

Voor de eigenaar: het is absoluut niet mijn bedoeling om je merrie af te kraken, maar ik kan het niet anders verwoorden.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 00:03

Maakt niks uit. Ik ben gek met mijn Brittje, maar ook ik zie in dat zij nooit een sportpaard zal worden.
Ze is ontzetten overbouwd en haar gangen zijn allesbehalve ruim (in rustig tempo) en elegant.
Ook is ze vrij moeilijk te rijden en ben ik erg lang bezig om haar enigzins over haar rug te kunnen rijden. Ook soepelheid/lenigheid en nagefelijkheid zijn een struikelblok. Etc. etc. (het is verder écht een schat van een dier, en ik ben gek op haar, maar als je haar krytisch beoordeeld op haar exterieur/gangen, dan kom ik hier op uit)

Terwijl Lucky juist wél hele ruime en soepele gangen heeft. Erg fijn en "licht" te rijden is en ook zijn karakter (wat hij van zijn vader heeft) is uitermate fijn om mee te werken (heeft niet echt met "rijtypisch" te maken, maar is wel mooi meegenomen).

De broertjes/zusjes van Lucky hebben exact hetzelfde. Alle dieren zijn er een stuk fraaier en eleganter op geworden, zonder heel erg "Arabisch" te worden.