Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pandabeertje schreef:Grib x Goudsmid (Goudsmid kan je nou ook niet echt een oer-gelder noemen. is ook een veredelde hengst uit zijn tijd)
Ben beniewd naar een foto van de hengst.
AWvL schreef:Door de eis van minimaal 75% Gelders bloed af te schaffen en door bloedverenging met Koss-bloed in plaats van bloedspreiding in de Gelderse hengstenstapel wordt het Gelders paard kapotgefokt en verdwijnen de typische kenmerken.
Er komen evengoed Gelderse paarden voor met een minder goed karakter als rijpaarden met een betrouwbaar karakter, maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel.
Pletje123 schreef:@Wilawander: mijn eigen Gelderse is juist super stoer. Loopt zo op dingen af die ze nog niet kent, terwijl ons KWPN rijpaard dan juist heeel hard weg zou rennen.
Daarnaast is ze ook nog super slim. Ze leert ontzettend snel, maar iemand die wat minder handig is, heeft ze ook zomaar door. Een beginner zou in dit stadium van haar opleiding ook niet gepast zijn.
Ik kan heerlijk met haar werken, en zou geen ander paard willen.
sarabande schreef:Sorry ik blijf erbij dat het de fokker is die uiteindelijk uitmaakt wat er op de wereld komt.
Een jury moet het gewoon doen met het aanbod dat er is, dat zie je ook weer bij het najaarsonderzoek bij de rijpaarden.
Dus als de fokkers een andere keuze maken, zodat er te weinig aanbod komt op de keuringen, zou het wellicht zo kunnen zijn dat het draagvlak om het ouderwetse Gelderse paard in stand te houden te klein aan het worden is.
AWvL schreef:Maar de jury bepaalt of het een stermerrie of een dekhengst wordt.
AWvL schreef:De Groninger hengst Loek was op voorstel van mij goedgekeurd voor maximaal 10 Gelderse merries. Ik ben de enige die daarvan gebruikgemaakt heeft.
bambam99 schreef:Resultaten uit het verleden genoeg. (al zijn die geen garantie voor resultaten in de toekomst.)
[***] schreef:bambam99 schreef:Resultaten uit het verleden genoeg. (al zijn die geen garantie voor resultaten in de toekomst.)
Jij denkt, ik gooi er een commerciele slogan in om te laten zien hoe promotie werkt
bambam99 schreef:Niet echt: je eigen product aanprijzen door een ander (vergelijkbaar) product naar beneden te halen werkt nooit.
sarabande schreef:Het is voor ons fokkers van sportpaarden op zijn zacht gezecht vervelend om steeds maar te lezen dat de door ons gefokte paarden een rot karakter hebben, een slecht skelet etc etc
bambam99 schreef:Niet echt: je eigen product aanprijzen door een ander (vergelijkbaar) product naar beneden te halen werkt nooit.