Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pandabeertje

Re: Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:13

Grib x Goudsmid (Goudsmid kan je nou ook niet echt een oer-gelder noemen. is ook een veredelde hengst uit zijn tijd)

Ben beniewd naar een foto van de hengst.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:23

Ik lees er uit dat hij bedoelt dat een Gelders paard met een slecht karakter een uitzondering is....................

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:41

Zoals ik het lees zijn de geldersen met een slecht karakter en de rijpaarden met een goed karakter de uitzonderingen.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:50

pandabeertje schreef:
Grib x Goudsmid (Goudsmid kan je nou ook niet echt een oer-gelder noemen. is ook een veredelde hengst uit zijn tijd)

Ben beniewd naar een foto van de hengst.

Kijk even in mijn profiel zou ik zeggen..
Ik weet verder niets van t fokken af en dat wil ik ook zo houden, maar kan me voorstellen dat de fokker van deze hengst ervoor kiest bloed op zijn merrie te zetten, daar komen nl hele fijne sportpaarden van en die brengen gewoon veel meer op dan de eventuele dekhengst die eruit zou kunnen komen...
Dit dier is als veulen ongezien en ongeboren al aangekocht, puur op nakomelingen die al eerder aangekocht waren...

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:15

AWvL schreef:
Door de eis van minimaal 75% Gelders bloed af te schaffen en door bloedverenging met Koss-bloed in plaats van bloedspreiding in de Gelderse hengstenstapel wordt het Gelders paard kapotgefokt en verdwijnen de typische kenmerken.
Er komen evengoed Gelderse paarden voor met een minder goed karakter als rijpaarden met een betrouwbaar karakter, maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel.

"Dat zijn meer uitzonderingen dan regel", betekent taalkundig in ieder geval "dat zijn er minder dan de helft". Het verschil is natuurlijk veel groter, maar ik heb ze niet geteld en het is ook niet relevant voor dit onderwerp.
In In de Strengen van 18 oktober 2007 staat: "Ook het karakter kwam uitgebreid op de Kaderdag 2007 aan de orde. Het Gelders paard staat al bekend om zijn fijne karakter, maar ook bij het sportpaard is het een heel belangrijke kwaliteit…….. Beleid maken van het selecteren op karakter is echter een kwestie van jaren".
Het Gelders paard heeft op dit terrein dus nog een jarenlange voorsprong, als dit niet door een verkeerde selectie en het inbrengen van ander bloed wordt tenietgedaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:50

Pletje123 schreef:
@Wilawander: mijn eigen Gelderse is juist super stoer. Loopt zo op dingen af die ze nog niet kent, terwijl ons KWPN rijpaard dan juist heeel hard weg zou rennen.
Daarnaast is ze ook nog super slim. Ze leert ontzettend snel, maar iemand die wat minder handig is, heeft ze ook zomaar door. Een beginner zou in dit stadium van haar opleiding ook niet gepast zijn.
Ik kan heerlijk met haar werken, en zou geen ander paard willen.

Ik zou de mijne ook niet kwijt willen hoor. Maar die van mij kan heel stoer doen (heeeeeel af en toe). Maar is gewoon heel gevoelig en kan van één heel klein ding zo vreselijk zich opnaaien. Dat is niet echt zo als de mensen mij hun ervaringen over de Gelderse paarden vertellen. Voor mij is ze een bloedpaard in een Gelders jasje. Daardoor trouwens wel heel fijn te rijden als je haar goed kent.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:55

Ik zou mijn Gelderse geen bloedpaard in een Gelders jasje willen noemen Lachen Ondanks dat ze zich op vreemd terrein erg druk kan maken, is ze na een minuut of wat toch weer "bereikbaar" Lachen

De Fries die ik rij is eerder afgeleidt en meer sensibel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:32

Kortom ook heel verschillende karakters dus. Die van mij draait zich alleen nog maar meer op. De laatste jaren kwam ze niet meer echt op vreemd terein. totdat we laatst naar de hengsthouder moesten. Oh jee. Ik heb me echt dood geschaamd. Ze was echt onmogelijk. Dan was haar dochter die dus veel meer bloed heeft veel koeler in de kop. Veel mensen zeiden al waarom zet je op zo'n heethofd volbloed. Maar dat pakte juist goed uit. Was ook wel een heethoofd maar zoals jij zegt na een paar minuten is het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:10

Er is ook niemand die zegt dat geldersen makke lammetjes of sloom zijn.
Het zijn ijverige werkwillige paarden, attent, blij. Geen dooie dienders dus. Maar wel eerlijk en ze werken in de regel voor je en niet tegen je. En het nerveuze, rilligere of flipperige gedrag dat ik bij rijpaarden meegemaakt heb, daar durf ik gerust met zekerheid van te zeggen dat het bij geldersen veel minder voorkomt.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 17:58

sarabande schreef:
Sorry ik blijf erbij dat het de fokker is die uiteindelijk uitmaakt wat er op de wereld komt.
Een jury moet het gewoon doen met het aanbod dat er is, dat zie je ook weer bij het najaarsonderzoek bij de rijpaarden.

Dus als de fokkers een andere keuze maken, zodat er te weinig aanbod komt op de keuringen, zou het wellicht zo kunnen zijn dat het draagvlak om het ouderwetse Gelderse paard in stand te houden te klein aan het worden is.

Jij weet wel beter. De fokker maakt inderdaad uiteindelijk uit wat er op de wereld komt. Maar de jury bepaalt of het een stermerrie of een dekhengst wordt. En de weg daar naartoe kost voor een dekhengst veel geld, zodat zeker in dit geval een fokker rekening probeert te houden met wat de jury wil. Als je bij wil dragen gaan bloedspreiding binnen de Gelderse fokkerij om het "ouderwetse Gelderse paard" (zoals jij dat noemt) in stand te houden, kan het resultaat heel teleurstellend zijn, zoals ik uit eigen ervaring kan vertellen:
De Groninger hengst Loek ( http://home.vianetworks.nl/users/lijsse ... d/loek.htm ) was op voorstel van mij goedgekeurd voor maximaal 10 Gelderse merries. Ik ben de enige die daarvan gebruikgemaakt heeft. De hengst Nachtvorst ( http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00004121 ) is later als hengst Z-dressuur geworden, is een paar jaar uit sport geweest, is toen gecastreerd en is met de nieuwe amazone weer Z-dressuur geworden. Hij is nu helaas weer uit de sport en te koop. Ik heb Nachtvorst als 4-jarige verkocht. Op de Limburgse Paardendagen behoorde hij in een speciale rubriek voor 5-jarige rijpaarden tot de twee beste die door gastruiter Frenk Jespers op het hoofd terrein werden gedemonstreerd. Nachtvorst maakte daarbij veel indruk.
Afbeelding
Hoe het Nachtvorst op de hengstenkeuring Gelders paard is vergaan valt te lezen op http://home.vianetworks.nl/users/lijsse ... 201998.htm . De daar vermelde beschrijving uit De Paardenkrant is van Henk Rootveld, de tegenwoordige voorzitter van de KWPN-hengstenkeuringscommissie voor de tuigpaarden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:10

AWvL schreef:
Maar de jury bepaalt of het een stermerrie of een dekhengst wordt.

De jury bepaalt het aanbod niet

AWvL schreef:
De Groninger hengst Loek was op voorstel van mij goedgekeurd voor maximaal 10 Gelderse merries. Ik ben de enige die daarvan gebruikgemaakt heeft.

Hier bevestig je toch zelf mijn woorden.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 18:15

Welke woorden bevestig ik?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:18

Dat de fokker de keuze maakt. In dit geval dus om de hengst niet te gebruiken.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:29

Persoonlijk ben ik een voorstander van het behoud van de gelderlander. Resultaten uit het verleden genoeg. (al zijn die geen garantie voor resultaten in de toekomst.)
Het Gelderse Paard heeft echter - zoals eerder vermeld - een imago- en communicatieprobleem. Bijna alles wat je er over leest en hoort is doorspekt met Calimero-gedrag en zulk gedrag werkt afstotend en wekt irritatie op. Allemaal misschien wel voor te stellen, maar men kan alleen zaken echt veranderen als men zelf met een positief geluid blijft komen, ook al zit het soms tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:47

bambam99 schreef:
Resultaten uit het verleden genoeg. (al zijn die geen garantie voor resultaten in de toekomst.)

Jij denkt, ik gooi er een commerciele slogan in om te laten zien hoe promotie werkt Haha!

Het komt in deze discussies altijd uit op pr. Maar een gelders paard is nu eenmaal geen mode-item zoals een zwart dressuurpaard wel is, en het publiek dat die paarden koopt is niet nuchter genoeg om eigen capaciteiten onder ogen te zien en af te wijken van wat 'in' is. Dan kan je dus gaan fokken wat wel in is, zoals Gribaldi's, maar laat de geldersen daar lekker buiten.

Persoonlijk denk ik niet dat het ooit hip wordt om een gelders paard te hebben. Maar erg leuk is het wel, als we dat als gelderse paardenhouders uitstralen komen er vast wat onwetenden bij, die tot nu toe nooit in de gaten gehad hebben dat ze om een gelders paard zitten te springen.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:08

[***] schreef:
bambam99 schreef:
Resultaten uit het verleden genoeg. (al zijn die geen garantie voor resultaten in de toekomst.)

Jij denkt, ik gooi er een commerciele slogan in om te laten zien hoe promotie werkt Haha!

Ach ja, noem het beroepsdeformatie Haha! In ieder geval laat jij je al van je positieve kant zien Lachen

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 14:36

Bedoel je iets dergelijks:

Gelders Paard

gezondheid, prestatie, karakter

In heel de wereld bestaat momenteel behoefte aan een recreatiepaard met een goed karakter dat ook in de (top)sport kan presteren en op diverse terreinen inzetbaar is.
Dit paard bestaat al - bestaat nog - het Gelders paard.

Het Gelders paard is het enige veelzijdige paardenras in Europa met meer dan 100 jaar konsekwent hetzelfde fokbeleid. De andere warmbloedrassen (Oldenburgers, Holsteiners, Hannoveranen, Anglo-Normandiërs, enz.) hadden oorspronkelijk hetzelfde veelzijdige fokdoel. Maar deze rassen zijn na de opkomst van de auto en de tractor allemaal omgevormd tot rijpaarden met heel andere bloedlijnen voor gebruik door professionele ruiters. De producten van een dergelijke rigoureuze omschakeling in de fokkerij hebben vaak gezondheids- en karakterproblemen, waardoor de gemiddelde leeftijd veel korter is en ze vooral minder geschikt zijn voor niet-professionele ruiters en voor gebruik buiten de beslotenheid van de oefen- of wedstrijdring.
Het tegenwoordige gezondheidspredicaat is enkel gebaseerd op röntgenfoto's en zegt bijv. niets over peesblessures, in tegenstelling tot het dagenlange werk voor de ploeg en in het verkeer, dat bovendien nog een selectie was op kracht, stressbestendigheid en werkwilligheid. Kinderen werkten vroeger al jong met de brave Gelderse paarden en gebruikten de (fok)merries ook nog in het weekend voor de ruitersport.

De kwaliteiten, waarop alle Gelderse paarden in de landbouw werden geselecteerd, zijn ook belangrijk voor de echte topsport. Succesvolle Gelderse paarden waren vroeger al: Olympic Sunrise (springen), Amora (dressuur), Paledo (mennen), Oregon (tuigpaard) en recent Tepic la Silla (springen), Lianca (dressuur), Nietje (mennen), Uromast (tuigpaard).

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:14

Niet echt: je eigen product aanprijzen door een ander (vergelijkbaar) product naar beneden te halen werkt nooit.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 19:29

Hoe zou je anders duidelijk moeten maken dat je product beter is?

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:14

je hebt een pb Knipoog

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:00

Door met harde feiten en resultaten te laten zien hoe goed het product is.
Dan hoef je er geen ander product bij te halen....
Omdat het ene product anders is ,hoeft het niet persee slechter te zijn voor de doeleinden waar het voor gebruikt wordt/ gaat worden Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:53

bambam99 schreef:
Niet echt: je eigen product aanprijzen door een ander (vergelijkbaar) product naar beneden te halen werkt nooit.

Dat is ook hier op Bokt ook gebruikelijk.
Het is voor ons fokkers van sportpaarden op zijn zacht gezecht vervelend om steeds maar te lezen dat de door ons gefokte paarden een rot karakter hebben, een slecht skelet etc etc, en dat terwijl die paarden overal van hoog tot laag door iedereen gebruikt worden en met succes en plezier.
Bij herhaling is gevraagd om respect te tonen voor de ander, maar het schijnt de enige manier te zijn om het eigen product te promoten, niet alleen bij de Gelderse richting.
Hoe moet je het doen, kijk naar de demonstratie van de paarden van Gait Hekkert in Ermelo bij zijn uitverkiezing als fokker van het jaar, dat was indrukwekkend.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 01:27

*snik* Daar was ik niet bij Verdrietig

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 07:33

sarabande schreef:
Het is voor ons fokkers van sportpaarden op zijn zacht gezecht vervelend om steeds maar te lezen dat de door ons gefokte paarden een rot karakter hebben, een slecht skelet etc etc

Het door jou genoemde "ouderwetse paard" heeft nog een ouderwetse degelijkheid en betrouwbaarheid, waaraan de meeste "moderne paarden" niet kunnen tippen.
Paardendierenarts Eric Laarakker hierover vorig jaar in Bit:
"De KWPN-er is voortgekomen uit een stevig werkpaard. In twintig a dertig jaar is dat sterke rasdier omgevormd tot een luxe sportpaard. Dat is naar mijn idee met weinig beleid gebeurd. De aandacht was puur gericht op prestatie. Daarom is de hedendaagse KWPN-er geen sterk ras"
Het gemiddelde paard in Nederland wordt tegenwoordig maar zeven jaar oud.
Het betere karakter heb ik hier in een eerdere reactie al onderbouwd.
Deze kwaliteitsverschillen moeten aan iedereen duidelijk gemaakt worden. De vraag is alleen hoe je dat het beste doet. In ieder geval niet door de waarheid onder de pet te houden, ook al is die minder leuk voor de fokkers van "moderne" rijpaarden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:53

bambam99 schreef:

AwvL, deze nog steeds niet gelezen???

Paardendierenarts Eric Laarakker, kan moeilijk de ware redenen noemen waarom 90% van de door hem behandelde paarden problemen hebben, dan verliest hij zijn klanten Pling