Holsteiners als dressuurverervers??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:00

Ik vind dat het ook wel openlijk kan, als jij of Troef dat nu gewoon doen kan er reactie komen maar dan weet Fabiënne of iemand anders wel welke raad ze opvolgt. Als een bepaalde hengst voldoende gemotiveerd kan worden kan iedereeen toch zien hoe het in z'n werk gaat.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:04

Zannekin.

Citaat:
Vind ik ook, nu krabbelt iedereen terug. Ik zou graag die theorie uitgewerkt zien.

Je zal als jij het openbaar wil doen eerst je huiswerk moeten doen.

Nl. bekend maken
de afstamming in 4 generaties.
Het positieve, eerlijk, van je merrie.
En prestaties van verwanten in de moederlijn met de afstamming doorgeven.

En dan heb je een openbare discussie. Met de nodige intervals!!!!!!!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:31

Troef schreef:
Zannekin.

Citaat:
Vind ik ook, nu krabbelt iedereen terug. Ik zou graag die theorie uitgewerkt zien.

Je zal als jij het openbaar wil doen eerst je huiswerk moeten doen.

Nl. bekend maken
de afstamming in 4 generaties.
Het positieve, eerlijk, van je merrie.
En prestaties van verwanten in de moederlijn met de afstamming doorgeven.

En dan heb je een openbare discussie. Met de nodige intervals!!!!!!!

Ik denk dat Fabienne zich heeft aangeboden, afstamming was gekend, foto's etc. in haar profiel, KWPN gefokt (moest KWPN zijn dacht ik), en foto's van nakomelingen met eigen ervaringen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:31

jammer maar helaas..........
Laatst bijgewerkt door fabienne op 14-11-02 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:45

Ik denk dat het ook zo werkt. Enfin, we weten hoe die topics gaan.
Dat wat Yootha zegt klopt volgens mij, je er in verdiepen. Kost veel tijd maar dan heb je ook wat. Eerst investeren voordat je wat hebt, lijkt mij logisch.
Hoe ik denk over de dressuur en spring fokkerij.
Ik rij dressuur met een "springer" zegt denk ik wel iets? Ik denk dat het gaat om het juiste combineren van de genen. En niet te kijken naar de hokjes: "dressuurhengst" & "springhengst".
En zoals ook al eerder is gezegd: ken je merrie.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:28

Fabiene

Citaat:
Haar eerste veulen, merrie van Emilion, was een beknopt gebouwd veulen met weinig beweging
Haar tweede veulen, van Festival is ster geworden en heeft prima beweging, ze scoorde 74 voor uiterlijk en 80 voor beweging.
Ook deze merrie had een wat eenvoudig kruis, maar wel beter dan de moeder. Verder een mooie langgelijnde merrie, hoofd-halsverbinding had wat gemakkelijker mogen zijn en teveel bespiering op de onderhals.
Beetje brede platte voeten.

Ik vroeg om het positieve!
Citaat:
Haar tweede veulen, van Festival is ster geworden en heeft prima beweging, ze scoorde 74 voor uiterlijk en 80 voor beweging.

En dat was in dit geval met het bloed van Saros xx en Duc de Normandie

Dus in mijn opinie ga je daar in verder kijken.

Nu Festival is er niet meer.
Dus krijg je Belisar. = Saros xx X Normand v. Duc de Normandie

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:43

ook jammer
Laatst bijgewerkt door fabienne op 14-11-02 00:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 17:53

Ik kan niets anders bedenken .
Al het ander is voor mij gokwerk met zo'n merrie.

In mijn ogen speelt de hengst Belisar een ondergeschikte rol
bij de aanparing met je merrie.
Maar gaat het om en en. Saros xx ,Duc.(56% xx)
Dat is bewezen.

Anders kom je bij een hengst uit die dominant is in de vererving zonder daarbij te strooien.
Waarbij je merrie gebruikt wordt als vermeerderaar cq verstrooier.
Anders gezegd: Lukt het niet ligt het aan de merrie.........

NVT.
Citaat:
Belisar heeft bovendien een pigmentafwijking........zit helemaal onder de witte spikkels, vooral zijn hoofd.

Je hebt nog nooit een oudere hengst goed bekeken.
Polydor,Amor etc,
Laatst bijgewerkt door Troef op 13-11-02 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:03

Heb je Belisar wel eens gezien de laatste tijd? Dit is niet gewoon van het ouder worden. Ik ken verschillende paarden van zijn leeftijd en ouder die dit echt niet hebben. Het is echt een afwijking hoor!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:05

Citaat:
Heb je Belisar wel eens gezien de laatste tijd? Dit is niet gewoon van het ouder worden. Ik ken verschillende paarden van zijn leeftijd en ouder die dit echt niet hebben. Het is echt een afwijking hoor

Nogmaals het gaat niet om Belisar.
Het gaat om meer bloed en dan welk bloed.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:13

Het gaat wel degelijk ook om Belisar, want hij laat zien tot welk resultaat deze genencombinatie kan leiden.

Slecht beenwerk, pigmentafwijkingen (niet van ouderdom.....zo oud was hij niet eens op dat moment, 18 jaar pas!) en een moeilijk karakter, dat hij ook nog eens vaak doorgeeft.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:25

Tja, de een kan het karakter aan, de ander niet...
Dus wat is moeilijk?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:35

Geen deskundige advies maar schoot me te binnen. Hebben jullie geen Lauries Crusador XX bloed daar in Nederland? Ik zat ook aan iets "bloederig" te denken en omdat je daar sprak over die hals. Dat is een volbloed die een zeer goeie hals (overgang hoofd) meegeeft. Z'n kinderen staan ook bekend om het goeie karakter. Ik denk nu aan Laurentianer, Londonderry, Longchamp...

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:42

Nee, volgens mij niet maar het is hier wel te krijgen, via een aantal stations. Bij jullie toch ook?
Ik moet zeggen dat ik het erg leuk bloed vind, mooie nakomelingen, mooie hengst & ik hou van volbloed!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:47

Citaat:
Hebben jullie geen Lauries Crusador XX bloed daar in Nederland

Al wat ik daar van weet is dat Spoo (NRW) mij eens verteld heeft dat de halzen vaak te kort zijn.
Laatst bijgewerkt door Troef op 13-11-02 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:50

Laatst bijgewerkt door Zannekin op 13-11-02 20:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 19:08

Jeeetje, beetje offtopic ben ik bang, maar ik zit hier echt met spanning dit topic te lezen,..... Echt leuk om te lezen, die discussies onder de zgn. deskundigen van Bokt (niet banketstaaf bedoeld).

Ik hoor nu echt hengsten voorbij komen, noooit van gehoord.... Keep up the good work ladies and gentleme(a)n!!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 19:14

Anoukie schreef:
die discussies onder de zgn. deskundigen van Bokt (niet banketstaaflig bedoeld).

Reken ik mezelf zeker niet bij... Ik kan nooit meepraten over die kWPN'ers dus wou ik maar een keer iets in de groep gooien. Haha!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 19:33

Fab. Belisar

Citaat:
Slecht beenwerk, pigmentafwijkingen (niet van ouderdom.....zo oud was hij niet eens op dat moment, 18 jaar pas!) en een moeilijk karakter, dat hij ook nog eens vaak doorgeeft.

Daar zit het verschil van denken.

Bewezen heeft dat jouw merrie met bepaalde hengsten ook ellende geeft.

Dan neem je een hengst die wel lukt in combi met je merrie
En lukt het dan ga je toch proberen de aansluitpunten te zoeken

En daarop geef ik je een antwoord
Meer is er niet van te maken.

En dan begin je Belisar af te kraken zonder daarbij je eigen merrie in ogenschouw te nemen.
Terwijl Belisar bij jouw merrie waarschijnlijk met veel vraagtekens
via Saros en Duc iets goeds kan voortbrengen.
En dat is relevant.

Heb je nooit bepaalde ouders bekeken die het aanzien niet waard zijn terwijl er een kind van die ouders in aanzien de show steelt.

Sorry je speelt te veel op hengsten en niet op vererving bij een bepaalde merrie.
Die sh.it die jij allemaal op noemt komt voort uit de verkeerde aanparing door de fokker.

Citaat:
KWPN
13-11-2002:
Vijf hengsten ingeschreven

Vanochtend hebben acht hengsten, voor enorme publieke belangstelling, het verrichtingsexamen afgelegd. Na afloop maakte juryvoorzitter Werners de vijf hengsten bekend die voortaan als stamboekhengst door het leven gaan.

Voor de fokkers van goedgekeurde hengsten Sam R (Mermus R x Abgar xx, fok. Stal Roelofs), Scandic (Solos Carex x Amiral, Ineke Mosman-Rohe), Sibon W (Heartbreaker x Oula Owl xx, VOF Stal Le Sursaut), Solitair (Voltaire x Libero H, fok. B.Winters en Pasterkamp) en Special D (Métall x Zandigo, fok. Mw. Van Daal-van Driel) waren er bloemen en een ingelijste standfoto van hun fokproduct.

Voor het eerst sinds ruim 20 jaar werd een 10 uitgedeeld tijdens het onderzoek. Deze ontving de hengst Sam R voor het onderdeel afdruk bij het springen. De overige springcijfers waren een 9 voor techniek, een 9,5 voor het vermogen en een 9,5 voor de aanleg als springpaard.

Sibon W toonde zich ook een goed springpaard met de volgende cijfers: afdruk 8,5; techniek 8; vermogen 8 en de aanleg een 8,5.

Solitair toonde zich met de volgende cijfers een echte all-rounder: stap 8; draf 8; galop 8,5; aanleg als dressuurpaard 8; afdruk 7; techniek 7; vermogen 8 en aanleg als springpaard 7.

Scandic voegt niet alleen nieuw bloed toe aan de fokkerij, zeker dressuurtalent. De volgende cijfers staan in de cijferbalk: stap 5,5; draf 9; galop 9,5; aanleg als dressuurpaard 8.

De sterk bewegende Special D scoorde voor alle vier de dressuuronderdelen een 8,5 voor stap, draf, galop en aanleg als dressuurpaard.

In totaal zijn dit jaar 22 rijpaardhengsten ingeschreven, waaronder één volbloed, 4 oudere hengsten en 17 driejarige hengsten.

(JV, overname zonder bronvermelding niet toegestaan)

Hoe zijn we begonnen:

Citaat:
KWPN
11-09-2002: Drie hengsten nageleverd

Op woensdag 11 september zijn alsnog drie rijpaardhengsten aangeleverd voor deelname aan het verrichtingsonderzoek. Het betreft 302- Houston x Columbus, 468- Lorentin I x Alcatraz en 476- Lux x Ahorn. Het totaal aantal hengsten dat aan het onderzoek is begonnen komt hiermee op 24. Inmiddels heeft de eerste hengst het onderzoek verlaten. De Montecristo x Balzflug is door de eigenaar opgehaald.

(Persbericht, overname zonder bronvermelding toegestaan)

Sam R (Mermus R x Abgar xx, fok. Stal Roelofs
Inteelt op ABGAR XX
Laatst bijgewerkt door Troef op 13-11-02 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:10

Het gaat er niet om om Belisar af te kraken, het gaat erom aan te tonen welke verkeerde eigenschappen 'n hengst vertegenwoordigt. Dat zijn eigenschappen die je niet je fokprodukten wilt zien.

Belisar en Fabienne zijn alleen maar een voorbeeld in het verhaal.

Dan kan je nog zo'n mooi verhaal hebben over de genen die ze vertegenwoordigen, je fokt PAARDEN, geen pakketjes genen.

Wat je niet wilt hebben zet je aan de kant........zo fok jij toch ook?

Anders zit je straks opgescheept met een paardenbestand die op papier een leuk pakket aan erfelijke eigenschappen vertegenwoordigen, maar waar die in werkelijkheid meer op ezels lijken dan op paarden........om het maar even plastisch uit te drukken Haha!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:13

Fab.(het KWPN-inzicht)
Daar zit ons verschil van inzicht

Zie bovenstaande ellende.

Morgen beginnen we weer met een nieuwe ronden hengstenkeuring,
plus minus 750.stuks.
Veel geluk.........

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:14

Troef schreef:
Heb je nooit bepaalde ouders bekeken die het aanzien niet waard zijn terwijl er een kind van die ouders in aanzien de show steelt.

Haha andersom kan ook hoor.

Ken je niet dat mopje van de lelijke professor en het knappe domme blondje?

"Als wij nou eens kindertjes maakten? Met mijn knappe uiterlijk en jouw intelligentie, wordt het geweldige kindern"......., waarop de professor antwoordt: "Maar wat nou als ze jouw hersenen en mijn uiterlijk krijgen?"

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:30

Je ziet dat ze het genen en outcross-verhaal door krijgen: Knipoog

Scandic voegt niet alleen nieuw bloed toe aan de fokkerij, zeker dressuurtalent. De volgende cijfers staan in de cijferbalk:
stap 5,5;
draf 9; galop 9,5; aanleg als dressuurpaard 8.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:41

Troef schreef:
Je ziet dat ze het genen en outcross-verhaal door krijgen: Knipoog

Scandic voegt niet alleen nieuw bloed toe aan de fokkerij, zeker dressuurtalent. De volgende cijfers staan in de cijferbalk:
stap 5,5;
draf 9; galop 9,5; aanleg als dressuurpaard 8.

Heel droevig als je goedgekeurde hengsten krijgt met zulke slechte stap. Dat zegt niets over het dressuurpaard maar over de mensen die zo'n dier beoordelen. Onwerkelijke cijfers: dan gaan jullie binnen enkele jaren toch de goede dressuurpaarden in het buitenland moeten gaan halen Haha! . Welke stamboeken keuren een paard met zulk een cijfer?

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:49

Citaat:
Welke stamboeken keuren een paard met zulk een cijfer?

Niks mis mee!
Fok vanuit je moederlijn en gebruik dan deze outcross.Maar dan moet je wel een moederlijn hebben Knipoog

Zo ook de Abgar xx inteelt.
Wordt een betere vervanger voor welke volbloed dan ook de komende jaren.

Met Trakehners heeft het bewezen dat het bij het KWPN niet lukt tegenwoordig
Michelangelo-Biotop-Partout.(Gribaldi?)