Stelling: Friese paarden met wit zijn geen friezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Stelling: Friese paarden met wit zijn geen friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:06

ik heb ook een fries met een klein kolletje...

een hengst,vader en moeder alle 2 echte zwarte friezen,en hij heeft een klein kolletje,en dat zou van hem dus geen fries meer maken..mmmm

ach,voor de mensen die hun ogen ervoor sluiten,er is mij ook al gezegd,om het "weg te laten snijden'' ,heel simpel,zie je helemaal niets van,dus hoeveel friezen(dekhengsten) met eigenlijk ergens een wit vlekje,lopen er wel niet cosmetisch zwart gemaakt rond??

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:55

er is niet genoeg basis in de fokkerij om nu ook nog op kolletjes paarden niet toe te laten in het stamboek.
Een fries is zwart, hoort zwart te zijn en er is niks mis met het feit dat wij friezenfokkers ze zwart willen houden. Een kolletje is niet storend en mag wat mij betreft best.

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:20

jawel en zeker als de afstamming ok fries is

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:41

christel1857 schreef:
er is niet genoeg basis in de fokkerij om nu ook nog op kolletjes paarden niet toe te laten in het stamboek.
Een fries is zwart, hoort zwart te zijn en er is niks mis met het feit dat wij friezenfokkers ze zwart willen houden. Een kolletje is niet storend en mag wat mij betreft best.

mee eens Lachen

Ik zou mij eerder zorgen gaan maken over de inteeltpercentages?

Tomtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:00

er is natuurlijk nog een heel verschil tussen een kolletje en een kol, of witte sok(ken)?mijn vorige fries had ook een klein kolletje, met de voorpluk ervoor zie je het geeneens, en was toch echt wel een zuivere Fries met een goede afstamming...
Dus, om die te gaan weigeren? nee...
Vind ook wel dat er duidelijke grenzen mogen zijn wat aftekeningen betreft, ze moeten natuurlijk niet bont worden.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:05

Leuke discussie!

Ik vind dat een fries met een witte kol een fries is.
Het liefst zie ik ze ook zwart.
Maar de regeltjes van het stamboek zijn nu eenmaal dat een witte kol mag.
Ga eens naar een stamboek keuring en kijk eens hoeveel friezen eigenlijk zwart zijn.
Nou, erruuuuug weinig, want hedendag zijn de meeste friezen bruin. Door de zon of whatever.
Moeten die dan ook niet worden opgenomen in het stamboek?
Beetje krom, toch?

Nogmaals: IK zie de friezen ook het liefst in- en inzwart, inclusief mooi behang.

Voor foto's van 'echte' friezen.. zie mijn profiel (hoewel op de foto's onze job hier en daar wat bruine plekjes heeft, maar inmiddels diepzwart is. Laatst waren we op wedstrijd en toen was hij één van de zwartste)!

JsA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:40

RianneH schreef:
Hoi,

Sinds ik vorig jaar voor het eerst friezen met sokken en een flinke kol heb gezien ben ik al een tijdje bezig met een 'discussie' erover. Want als friezin ben ik toch best trots op 'ons' ras, dat volgens het stamboek helemaal zwart hoort zijn. Helaas zie je tegenwoordig steeds meer mislukte (om het zo maar te noemen) friezen, met veelste veel wit. Deze paarden worden zelfs nog in het veulenstamboek opgenomen!

Dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Het geeft volgens mij een verkeerd beeld van wat de fries hoort te zijn en wordt zo ook nog eens in stand gehouden.

Maar wat vind jij? En waarom?

Begrijp me goed, ik heb niets tegen het paard zelf, maar het gaat me om de ras beschrijving en het toelaten van paarden.

Sorry maar Lammert die Friezen hengst is toch ook op latere leeftijd wit geworden, mijn moeder heeft een nichtje van lammert en die heeft 1cm klein kolletje. En de rest voldoet toch aan de eisen dus ik vind eigenlijk dat die Friezen met wit opgenomen mogen worden in het stamboek. Eigenlijk vind ik dan ook niet kunnen dat een AraboFries in het stamboek mag. Dus.. Zo kan je dan nog wel jaren door gaan.

Groetjes

JsA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:43

Ow en mijn moeder der fries springt toch ook een 1 meter, Dat doet een Fries normaal toch ook niet??! maar kijk er zijn altijd uitzonderingen. Maarja vind wel leuk hoor dat je daar z'n discussie van maakt;)! haha

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:46

Ik vind een fries met een kolletje wel een fries, maar vind niet dat die moet worden opgenomen in het stamboek.
Een fries hoort naar mijn idee gewoon !helemaal! zwart te zijn.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:22

Oud topic, dus slotje.