Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
christel1857 schreef:er is niet genoeg basis in de fokkerij om nu ook nog op kolletjes paarden niet toe te laten in het stamboek.
Een fries is zwart, hoort zwart te zijn en er is niks mis met het feit dat wij friezenfokkers ze zwart willen houden. Een kolletje is niet storend en mag wat mij betreft best.

RianneH schreef:Hoi,
Sinds ik vorig jaar voor het eerst friezen met sokken en een flinke kol heb gezien ben ik al een tijdje bezig met een 'discussie' erover. Want als friezin ben ik toch best trots op 'ons' ras, dat volgens het stamboek helemaal zwart hoort zijn. Helaas zie je tegenwoordig steeds meer mislukte (om het zo maar te noemen) friezen, met veelste veel wit. Deze paarden worden zelfs nog in het veulenstamboek opgenomen!
Dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Het geeft volgens mij een verkeerd beeld van wat de fries hoort te zijn en wordt zo ook nog eens in stand gehouden.
Maar wat vind jij? En waarom?
Begrijp me goed, ik heb niets tegen het paard zelf, maar het gaat me om de ras beschrijving en het toelaten van paarden.