Zwart ....beter dan vos ????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re: Zwart ....beter dan vos ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:38

tita schreef:
Zwarte paarden tonen nou eenmaal chiqer dan vossen en iid als je een vosveulen heb met goede afstammeling en een zwarte met bv de zelfde afstammeling, dan is het zwarte aanzienlijk duurder

In Nederland, in Duitsland is het vaak andersom. Vingers aflikken

Afbeelding

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:11

O grappig, hier bij het instituut waar ik nu zit wordt een onderzoek gedaan naar de invloed van de kleur van paarden op het gedrag. Met andere woorden: zijn roodharige paarden (vossen dus) net zo 'moeilijk' als roodharige mensen? Alle roodharigen, please niet aangevallen voelen, maar er is bewezen dat het gen voor rood haar ook het gedrag beïnvloed (ik weet helaas niet precies hoe), en dat zou voor paarden dus net zo kunnen zijn.

Ik heb er mijn vraagtekens bij, want er zijn zoveel dingen die je gedrag beïnvloeden, lijkt me moeilijk om aan te tonen. Maar wie weet, het resultaat laat nog even op zich wachten helaas, jaartje of 2 Dromen Maar, mijn vraag is dan: zijn er mensen hier die vinden dat vossen moeilijker zijn dan paarden met een andere kleur??

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:11

Overigens... doe mij maar een vos.
Daar val je tegenwoordig ten minste mee op in NL. Lips are sealed

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:15

Dat klopt Sjoerd!!

Mijn zusje kon me altijd moeilijk terug vinden met mn bruine op een druk losrijterrein, nu met mn voske is dat veel makkelijker!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:31

ceasario schreef:
tita schreef:
Zwarte paarden tonen nou eenmaal chiqer dan vossen en iid als je een vosveulen heb met goede afstammeling en een zwarte met bv de zelfde afstammeling, dan is het zwarte aanzienlijk duurder

Dat klopt toch niet helemaal Ceasario....
Ik ben wel eens met een vosveulen van het keuringsterrein afgebonjourd omdat het een schande voor de hengst was dat ie een voskleurig veulen had gegeven.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:36

Heb maar eens een P.R.E. in voskleur
die zijn, nadat ze eerst werden afgekeurd en geweerd in het stamboek
nu de duurste !
Daar wil ik er wel een paar van hebben......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:52

Bij de tuigpaarden en Gelderse heb je juist weer veel vossen en daar zijn de zwarte paarden duurder al zouden ze bij wijze van spreken minder lopen.
Een zwarte Ahoy is eerder verkocht dan de vos Ahoy.
Aftekeningen bepalen vaak ook het plaatje.

Bij de dravers zijn juist de vossen duurder, vooral die vossen + bles + 4 witte voeten.
Dravers zijn overwegend bruin.

In de mensport lopen ook veel bruinen en over het algemeen veel minder vossen.

Soms lijkt het wel te kloppen dat vossen heter zijn dan zwarte maar ik denk dat dit meer door de bloedlijn komt die toevalig dan vos is.
Wij hadden een vosmerrie van Renovo (tuigpaard) en nu een zwarte merrie van Allegro.
In de vosmerrie zat gewoon beduidend meer hackney bloed.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:33

ceasario schreef:
tita schreef:

Afbeelding

dacht ik ook al ..kijk ook naar Elvis , Farbenfroh en Goldstern vroeger
bovendien blijven de Weltmeyers , Londonderry's en Wolkentanzen het erg goed doen ...zeker niet minder dan een Sandro -Hit
In Nederland -EN NU OOK IN BELGIE - moet het allemaal zwart zijn Scheve mond
moet wel zeggen dat de schimmelkleur in de springsport erg in trek zijn maar dat heeft dan vak te maken dat je naar Holsteinder bloed teruggaat en dat deze nu eenmaal erg goed presteren Pling

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:35

Schimmel is ook mijn laatste, niet om de kleur, maar we hebben geen poetsplaats oid dus dat is alleen uit praktisch oogpunt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:36

Mijn schimmel is veel netter dan mijn zwarte Tong uitsteken

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:46

Een goed paard heeft geen kleur!! Heb liever een vos die geweldig loopt dan een zwarte die de bak sleept Haha! Knipoog Tuurlijk zal het altijd een kwestie van smaak blijven, de een houdt van vos de ander van zwart, maar in eerste instantie gaat het bij mij om beweging en karakter, daarna komt de kleur. En met een vos ben je teminste nog een beetje een apart, donkerbruine en zwarte lopen er zo veel rond.......

Leonie_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:36

Soet schreef:
Velen kopen geen vosse merrie. Blijkbaar zouden deze paarden een 'moeilijk' en 'lastig' karakter hebben. Dat kan ook een reden zijn natuurlijk. Knipoog

ja dat heb ik ook ooit eens ergens gelezen :S... denk dat daarvan veel bijgeloof is :S... Persoonlijk vind ik donkere kleuren mooier maar soms zie ik ook wel eens mooie vosjes Lachen mij maakt het niet uit op wat voor kleur ik rijd... Het gaat om het karakter ...Knipoog

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 14:08

Sjoert schreef:
amaze schreef:
Je zou het bijna denken Tong uitsteken !
Het is opvallend hoeveel reacties er geplaatst worden bij de zwarte veulentjes tov de bruine en vooral vos veulens..... Boos! en ik kan het weten omdat ik een vos veulentje heb en er speciaal op gelet heb Bloos ..zielig he? Knipoog

EEN GOED PAARD HEEFT TOCH GEEN KLEUR !! Ach gut

Of .....vinden jullie wel ??

Jozef; je bent toch geen klein kind ofwel? Clown

Maria.... Tong uitsteken kleine kinderen kijken vaak naar de kleur van iets en dat bepaalt dan juist of ze het mooi vinden of niet ! Ach gut

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:13

Kaitlin schreef:
jaa precies! Zit de hele dag tussen Ferro's en Negro's (word alleen maar mee gefokt bij ons) en heb nog nooit problemen gehad,over de gangen hoeven we het niet te hebben Pling , en een goed sportpaard heeft karakter nodig, ja Ferro's zitten hoog in het bloed, maar dat je deze paarden moeilijk vind zegt meer over de ruiter als over het zgn 'bloederige' dier!

[lekker offtopic,whaha!! Clown ]

Haha, de Ferro's die ik ken zijn juist van die slome sukkels!
En de Gribaldi's die ik ken hebben karakter. Is natuurlijk toeval, maar ik reageer ook alleen maar op wat een ander zegt. Knipoog

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:22

Sjoert schreef:
Overigens... doe mij maar een vos.
Daar val je tegenwoordig ten minste mee op in NL. Lips are sealed

Helemaal mee eens Haha!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:19

LisaB schreef:
ksb schreef:
jaa precies! Zit de hele dag tussen Ferro's en Negro's (word alleen maar mee gefokt bij ons) en heb nog nooit problemen gehad,over de gangen hoeven we het niet te hebben Pling , en een goed sportpaard heeft karakter nodig, ja Ferro's zitten hoog in het bloed, maar dat je deze paarden moeilijk vind zegt meer over de ruiter als over het zgn 'bloederige' dier!

[lekker offtopic,whaha!! Clown ]

Haha, de Ferro's die ik ken zijn juist van die slome sukkels!
En de Gribaldi's die ik ken hebben karakter. Is natuurlijk toeval, maar ik reageer ook alleen maar op wat een ander zegt. Knipoog

hier moet ik toch om lachen, heb vaker van mensen gehoord dat ze en ferro in training hebben die aan de hand erg moeilijk is of onder het zadel erg rillerig en op de tenen getrapt, en daardoor hier hun voorkeur niet ligt, maar dat het (het is maar net hoe je het wil verwoorden Knipoog ) slome sukkels zijn.. nee,heb veel gehoord, maar dat niet Clown

misschien zeg je dit omdat je zelf een Gribaldi hebt, rijd op het moment ook een gribaldi merrie bij, superlief ding, wat cooler in haar hoofd als het gros van de ferro's, maar veel minder rittigkeit en beweging.Wil hier niet mee zeggen dat ik gribaldi niets vind,wil er misschien wel een veulen van.
Maar het is nogal makkelijk om Ferro's slome sukkels te noemen,want denk dat veel mensen om zo'n uitspraak moeten lachen. En zo kun je ook over Jazz beginnen,totaal geen nut.

[alweer lekker offtopic! haha]

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:32

Ha, mijn vos is (nu zeker Vingers aflikken ) de mooiste!
Sorry voor de mensen die anders denken Ach gut

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:13

Bij mij komen karakter en beweging op de eerste plaats, en er lopen zat bloedmooie vossen tussen! Ik heb liever een vos dat goed kan sjouwen dan een met een andere kleur die dat niet kan. Maar goed, voor de meeste mensen wil het oog ook wat... Ik vraag me af of sommige paarden die de kleur en de maat meehebben zoals wij dat altijd noemen (ik zal geen namen noemen...) ook waren goedgekeurd als ze vos waren geweest.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:19

@Nadina: daar kom je denk ik heel moeilijk achter. Keuringscommissies zullen dat soort 'blunders' natuurlijk niet openlijk mededelen Knipoog

De kampioene van Brabant is trouwens een vos dit jaar Lachen Haar vader was paard van het jaar 2006. Drie keer raden wat voor kleur die had Knipoog

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:44

Pletje123 schreef:
De kampioene van Brabant is trouwens een vos dit jaar Lachen Haar vader was paard van het jaar 2006. Drie keer raden wat voor kleur die had Knipoog

Dat is idd een hele knappe vos (van Jazzie Knipoog ) Vingers aflikken Als die zich in Ermelo goed laat zien, kan ze het daar nog ver schoppen!!!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:47

Citaat:
kleine kinderen kijken vaak naar de kleur van iets en dat bepaalt dan juist of ze het mooi vinden of niet !

Jury's tegenwoordig ook. Haha!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:26

Nee ik heb geen Gribaldi, en ik heb zelf al gezegt dat het natuurlijk toeval is!! Die ik ken zijn echt suf, ja sorry, kan er ook niks aan doen. Ze zijn allebei wel mooi zwart!! Knipoog

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 17:36

arie53 schreef:
Citaat:
kleine kinderen kijken vaak naar de kleur van iets en dat bepaalt dan juist of ze het mooi vinden of niet !

Jury's tegenwoordig ook. Haha!

Jou kennede Arie, heb ik een donkerbruin vermoeden dat jij doelt op een 3 jarige vos merrie met een muzikale vader ...... Vork
In de dressuur ring vrees ik dat een zwarte baksleper eerder (nu nog )in het voordeel is Huilen

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:38

nee, de kleur van het paard maakt niet uit, karakter wel. helaas kun je dat neit zijn via een beeldscherm Knipoog

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:43

Ik heb ook een zwarte pony, tja ik vind zwart wel mooi. Maar ik vind een vos ook niet lelijk of een bruine. Het ligt gewoon aan het paard, wat voor karakter hij/zij heeft. En dat vossen moeilijker zijn als zwarten, dan zal ik maar zeggen, uitzonderingen bevestigen de regel...