Wie gaan er naar de IBOP dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Humbug

Re: Wie gaan er naar de IBOP dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:51

De IBOP kun je altijd gewoon afleggen als je dat wilt. Ik zou je paard wel gewoon nog een keer naar een keuring brengen. Ze zal misschien veel meer ontwikkeld zijn dan toen ze drie jaar was. Ook zal ze nu meer bespiering hebben en er gewoon mooier uitzien nu ze ook in de sport goed uitgebracht wordt!

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:59

UnitedO schreef:
De IBOP kun je altijd gewoon afleggen als je dat wilt. Ik zou je paard wel gewoon nog een keer naar een keuring brengen. Ze zal misschien veel meer ontwikkeld zijn dan toen ze drie jaar was. Ook zal ze nu meer bespiering hebben en er gewoon mooier uitzien nu ze ook in de sport goed uitgebracht wordt!

ja dat ben ik ook van plan, was dit jaar te laat Bloos , dus doe het volgend jaar, dan loopt ze ook al Z dresuur( kan toch als 6jarige ook voorbrengen?) en bespierder en volwassener is ze zeker!

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:07

Ja hoor, je kunt je merrie gewoon aanmelden voor de Centrale Keuring volgend jaar. Ze zal dan vast wel ster worden, denk ik!

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:24

UnitedO schreef:
Ja hoor, je kunt je merrie gewoon aanmelden voor de Centrale Keuring volgend jaar. Ze zal dan vast wel ster worden, denk ik!

Ik doe het wel dan, maar denk niet dat ze het haald. Omdat ik nu toch al op de pavo ben geweest enzo en ook een 5jarige rubriek heb meegereden. die jury vroeg toen zelf ook al of ze ster was geworden met die beperking, maar ik ga het gewoon proberen!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:43

Nathalie: Jeetje is dat zo duidelijk zichtbaar dan? Weet je ook wat het is? Heb je haar op de foto gehad?
Zonde hoor, want de foto's in je profiel, daar ziet de merrie er goed uit! Als het de Idocus betreft dan Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:49

@United:

De merrie in kwestie heeft een bemerking op het achterbeen. Dat gaat niet weg door training. Ze zal er zeker mooier uit zien, maar dat neemt de bemerkingnog niet weg Knipoog

@Nathalie: kan je anders geen contact opnemen met de inspecteur van het KWPN in jouw regio? Dan vraag je hem om informatie en om bijvoorbeeld eens langs te komen om te zien wat hij/zij ervan zegt Lachen

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:24

Zilly schreef:
Nathalie: Jeetje is dat zo duidelijk zichtbaar dan? Weet je ook wat het is? Heb je haar op de foto gehad?
Zonde hoor, want de foto's in je profiel, daar ziet de merrie er goed uit! Als het de Idocus betreft dan Knipoog

Voor die mensen wel, wij zouden dr bijvoorbeeld echt overheen kijken. Het is de Idocus x Metall merrie ja. Ze zeggen een beperking op het spronggewricht. Ik heb haar op de elite veulenveiling in Borculo gekocht en daar hebben ze het nooit opgemerkt, daarna is ze nooit meer op de foto geweest nee. Ik dacht dat je het wel operatief kunt weg laten halen, maar waarom zou ik het doen?

Pletje123 schreef:
@United:

De merrie in kwestie heeft een bemerking op het achterbeen. Dat gaat niet weg door training. Ze zal er zeker mooier uit zien, maar dat neemt de bemerkingnog niet weg Knipoog

@Nathalie: kan je anders geen contact opnemen met de inspecteur van het KWPN in jouw regio? Dan vraag je hem om informatie en om bijvoorbeeld eens langs te komen om te zien wat hij/zij ervan zegt Lachen

Misschien kan ik dat wel doen, maar dan zullen ze toch zeggen ze heeft nou eenmaal die beperking en daardoor krijg je minder punten voor het exterieur. Dus ik moet denk ik gewoon gaan en hopen dat ze het niet zien. Ik heb een nepstaart, misschien hang ik die er dan wel in, dan kun je het denk ik niet zien. Want het zit aan de binnekant van het been..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 18:19

UnitedO schreef:

Nee, dat kan niet. Alleen Ster, Keur, Elite merries mogen rechtstreeks naar de CK. Stamboekmerries niet...

Overigens vraag ik mij af of het meerwaarde heeft om (wat ik hier las in het topic) een merrie die 65 punten voor exterieur heeft de IBOP te laten lopen. Exterieur veranderd maar weinig. Natuurlijk gaat een paard er naarmate hij beter getraind wordt, beter uitzien. MAar een goed inspecteur behoort daar toch echt doorheen te kijken. Uiteindelijk hebben veel 3-jarigen ook nog maar weinig massa.

Rompdiepte, halslengte, halsrichting, ligging van het kruis, stand van de benen, vrouwelijke vormen, grootte van de hoeven en ga zo maar door, veranderen niet... En dat zijn wel punten waar ze exterieurmatig op beoordeeld gaan worden. Dat ze er meer vlees op gekregen heeft, doet niet af aan het feit dat ze tekort komt.

Bij mijn weten laat je alleen merries die op de stb.keuring tekort kwamen in beweging, stermerries en voorlopig keurmerries de IBOP lopen. En veel springpaarden lopen die IBOP. De betere springpaardenfokkers laten zich tegenwoordig nauwelijks meer op de KWPNkeuringen zien Haha! Die laten hun paarden liever een aanlegtest lopen.

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:23

Nou ja, ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven. Maar als een stamboekmerrie ster wil worden gaat ze eerst zeg maar naar een lokale keuring. Eenmaal ster geworden kan ze naar de Centrale om eventueel keur te worden, maar die kans is vaak minimaal.
Ik meen dat een stamboekmerries met wel voldoende voor exterieur, die de IBOP later goed afleggen, later wel toch ster kunnen worden?!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 22:12

UnitedO schreef:
Nou ja, ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven. Maar als een stamboekmerrie ster wil worden gaat ze eerst zeg maar naar een lokale keuring. Eenmaal ster geworden kan ze naar de Centrale om eventueel keur te worden, maar die kans is vaak minimaal.
Ik meen dat een stamboekmerries met wel voldoende voor exterieur, die de IBOP later goed afleggen, later wel toch ster kunnen worden?!

Dat is correct...

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:26

UnitedO schreef:

Nou ik ga het toch maar proberen, heb het formuliertje ingevuld!
En dan zie ik wel wat ze zeggen daar en goed sportpaard heeft het al bewezen te zijn!

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:05

Weet iemand waar je het adres kan vinden van het regio secretariaat, dan kan ik het gaan versturen!!

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:25

staat op dat inschrijfformulier. Bij de plaats waar je gaat, daar erboven..

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:06

Had het idd wel zien staan maar wist niet zeker of dat het zou zijn...vervelend als het verkeerd aankomt! Maar het is op de bus, heb gekozen voor Hoek van Holland en Wamel.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:11

ik heb het ook nara dat adres opgestuurd en 2x wamel gekozen..Dat is hier 10min vandaan..

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:41

Nah, ik heb toch wel de knoop doorgehakt, ik ga in 2008, eerst maar eens kijken hoe ze het op de keuring doet Ja

Had deze vraag ook eerder gesteld: is de IBOB maar 1 keer per jaar, of zijn er meerdere data?

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:45

Volgens mij een keer per jaar!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:19

Hmm, en is dat elk jaar aan het eind van het jaar, zoals nu?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 09:20

Zilly schreef:
Hmm, en is dat elk jaar aan het eind van het jaar, zoals nu?

Ja klopt, de keuringen gaan aan de IBOP vooraf, dus het valt altijd in het najaar.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:21

Nou, dat is mooi Haha! (eigenlijk ook wel logisch Bloos )

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:43

nathalie16 schreef:
staat op dat inschrijfformulier. Bij de plaats waar je gaat, daar erboven..

Dank je. Ik keek er ook overheen.

easter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:14

Ik ben dit jaar met mijn merrie naar de stamboekkeuring gegaan en daar is ze wel opgenomen in het stamboek, maar heeft ze geen ster gekregen. Kan ze later dan wel een sportpredikaat halen of moet ze daar eerst ster voor zijn? Of staat dit los van elkaar?

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:30

hoi,

onze 3 jarige merrie gaat als ze het zo goed blijft aanpakken als nu op 1 november in Tolbert naar de ibop. Er is ons aangeraden en uit eigen ervaring om haar nu naar de ibop te doen en het niet vanuit de sport te proberen om haar keur te krijgen. Mocht het paard een blessure krijgen en het is nog maar de vraag of ze terug de sport in kan, dan heeft ze in iedergeval haar keur predikaat via de ibop gehaald als het goed is natuurlijk.
Daar zit wat in dachten wij dus ik hoop dat wij op 1 november een keur merrie hebben.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:35

een sportpredikaat staat los van het sterpredikaat. Ik geloof als je in de sport met springen M+5 bent of met dressuur Z+1 dan kun je het sportpredikaat aanvragen. Als je het exact wilt weten bij welke klasse je het sportpredikaat krijgt dan kun je op de kwpn site kijken of even bellen.

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:03

Om in aanmerking te komen voor het sportpredikaat moet je sowieso Z2+1 zijn, in geval van dressuur. Hoe het met springen zit weet ik verder niet.