Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Merel001 schreef:Ik krijg ook veel commentaar als ik de pony van mijn vriendin aan het mennen ben, en dat nog wel voor de sulky. Zo groot ben ik niet hoor, en meer dan 2 zitten er nooit op de sulky. Ik vind het eerder slappe praat van mensen die niets van paarden afweten, en reageer er dus meestal gewoon niet op, of geef een grote mond terug, maar soms ook serieus mensen die zelf op een grote huifkar zitten, met 15 man, die getrokken wordt door een kleine haflinger, dat vind ik dus echt stom. Die mensen horen zelf ook te weten dat een shetlander van 1.10 m. echt wel een lichte sulky met 2 meiden erop kan meetrekken hoor!
Gelukkig krijg ik ook vaak lachende gezichten en leuke reacties hoor! En ook van paardenliefhebbers....
.

Maartje347 schreef:Oei dit ziet er toch niet zo prettig uit zo kleine shet met zo'n grote kar. Ik weet dat een shetlander veel kan trekken maar dat moet wel opgebouwd worden met spierkracht.
(en we hebben menles van iemand die al lang ervaren is in de mensport, en als het niet goed was, had hij er wel wat van gezegd) Maartje347 schreef:Oei dit ziet er toch niet zo prettig uit zo kleine shet met zo'n grote kar. Ik weet dat een shetlander veel kan trekken maar dat moet wel opgebouwd worden met spierkracht.

JoyCiej007 schreef:Dit is een concourswagen. En die zijn inderdaad véderlicht. Dat is niet altijd een voordeel hoor, je wagen kan ook té licht zijn. Al zal dat in dit geval niet snel zijn.
Wel is deze wagen 'te groot'; te hoog. Hij is eigenlijk bedoeld voor een grotere pony met een grotere stokmaat. Het toont dus ook niet mooi en je zit zelf een heel stuk hoger dan de pony.
Als vuistregel wordt meestal aangehouden dat de bokhoogte ongeveer net zo hoog moet zijn als de stokmaat van de pony.
Het grote nadeel aan concourswagens is dat ze bedoeld zijn om........ tuigrubrieken, concoursrubrieken mee te rijden. Dáarom zijn ze zo vreselijk licht. Het gaat dan namelijk om de gangen van het paard en het verheffen van het voorbeen. Hoe meer gewicht het paard dan moet trekken, hoe minder energie hij dan zal kunnen steken in het overdreven zakken van achteren en het heffen van het voorbeen.
Het zwaartepunt van concourswagens ligt dan ook hoog. M.a.w.; ze slaan ook een heel stuk gemakkelijker om en zijn minder stabiel dan een degelijke en stevige recreatiewagen of marathonwagen.
Ik zou zeker niet zomaar met een echte concourswagen lekker het bos in gaan. Wat verharde bospaadjes misschien, maar het zal heel erg uitkijken zijn met kuilen, heuveltjes en modder.
Je hebt wel degelijk concourswagens in de shet/pony maten. Die zijn ook meer in verhouding.
even een foto van bokt gepakt:
[ Afbeelding ]
JoyCiej007 schreef:Dit is een concourswagen. En die zijn inderdaad véderlicht. Dat is niet altijd een voordeel hoor, je wagen kan ook té licht zijn. Al zal dat in dit geval niet snel zijn.
Wel is deze wagen 'te groot'; te hoog. Hij is eigenlijk bedoeld voor een grotere pony met een grotere stokmaat. Het toont dus ook niet mooi en je zit zelf een heel stuk hoger dan de pony.
Als vuistregel wordt meestal aangehouden dat de bokhoogte ongeveer net zo hoog moet zijn als de stokmaat van de pony.
Het grote nadeel aan concourswagens is dat ze bedoeld zijn om........ tuigrubrieken, concoursrubrieken mee te rijden. Dáarom zijn ze zo vreselijk licht. Het gaat dan namelijk om de gangen van het paard en het verheffen van het voorbeen. Hoe meer gewicht het paard dan moet trekken, hoe minder energie hij dan zal kunnen steken in het overdreven zakken van achteren en het heffen van het voorbeen.
Het zwaartepunt van concourswagens ligt dan ook hoog. M.a.w.; ze slaan ook een heel stuk gemakkelijker om en zijn minder stabiel dan een degelijke en stevige recreatiewagen of marathonwagen.
Ik zou zeker niet zomaar met een echte concourswagen lekker het bos in gaan. Wat verharde bospaadjes misschien, maar het zal heel erg uitkijken zijn met kuilen, heuveltjes en modder.
Je hebt wel degelijk concourswagens in de shet/pony maten. Die zijn ook meer in verhouding.
[ Afbeelding ]
we hebben deze kar van iemand geleend die een pony heeft van de zelfde hoogte als onze pony. We willen ook als we uiteindelijk zelf een kar gaan kopen een marathonwagen kopen omdat we al hebben gemerkt dat als hij even wat sneller gaat de wagen best gevaarlijk kan zijn. Maar voor het oefenen doen we het nu even hiermee
LauraFlexx schreef:JoyCiej007 schreef:Dit is een concourswagen. En die zijn inderdaad véderlicht. Dat is niet altijd een voordeel hoor, je wagen kan ook té licht zijn. Al zal dat in dit geval niet snel zijn.
[ Afbeelding ]
het is niet ons karretje, we zijn nog aan het zoeken naar 1. we zoeken dan wel een kar waar we 1 of 2 keer een wedstrijdje mee kunnen rijden. we weten dat de kar onstabiel is en daarom willen we een stevigere kar. maar die moeten we helaas zelf betalen (de eigenaar heeft er geen geld voor..) dus het kan nog even duren voor we een goeie kar hebben..
Noemienoraly schreef:Laura.. We zoeken een kar waar we altijd westrijden mee kunnen rijden ? Niet 1 of 2 keer dan heb je niks aan zo'n kar xd
Ziet de advertentie al voor zich:
Citaat:we hebben deze kar van iemand geleend die een pony heeft van de zelfde hoogte als onze pony.
JoyCiej007 schreef:Noemienoraly schreef:Laura.. We zoeken een kar waar we altijd westrijden mee kunnen rijden ? Niet 1 of 2 keer dan heb je niks aan zo'n kar xd
Ziet de advertentie al voor zich:
'Gezocht: wagen waar wij 1 of 2 keer een wedstrijd/marathon mee kunnen rijden. Dus stevig genoeg voor die één of 2 keren, een 3e wedstrijd rijden we toch niet dus na 2 wedstrijdjes mag hij best half uit elkaar vallen'.![]()
Heel scherp, Noemienoraly.Citaat:we hebben deze kar van iemand geleend die een pony heeft van de zelfde hoogte als onze pony.
Dan heeft die persoon dus ook een te grote/hoge wagen voor een te kleine pony.........
Zolang je nu maar goed in gedachten houd dat een concourswagen nou eenmaal niet gemaakt is voor bepaalde dingen, en dat hij ook sneller om zal kunnen slaan. Zou er dus wel voorzichtig mee doen. Maar goed, beter dit dan een goedkoop hoopje levensgevaarlijk schroothout wat voor 'wagen' moet door gaan, zoals ze wel eens op marktplaats worden aangeboden.....
JoyCiej007 schreef:Nou, zoals gezegd; meestal hou je als vuistregel aan dat de bokhoogte van de wagen ongeveer gelijk is aan de stokmaat van de pony die er voor komt.
Dus als jou pony ongeveer 95 cm. is dan neem je een wagen met bokhoogte van zeg maar tussen de 90 en 100 cm., zoiets.
Overigens, jullie hebben het over wedstrijden. Nou weet ik niet wat voor wedstrijden je bedoeld (dressuur/vaardigheid of echt SGMW dus ook met marathon) en of je het ook over officiele wedstrijden hebt? Want jou pony is dan te klein om in enkelspan officiele SGMW wedstrijden te rijden (nieuwe regel van de KNHS). Verder moet de spoorbreedte v/d wagen dan ook minimaal 1.25m. zijn. En heb je ook een startkaart etc. nodig.
Je zou wel eens een oefenwedstrijdje kunnen rijden, dan gelden die vereisten niet altijd. Mits het dus een wedstrijd betreft die niet onder de vlag van de KNHS is georganiseerd.