Eigenschappen redelijk dressuurpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zeanine

Re: Eigenschappen redelijk dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:37

Musto schreef:
Citaat:
bsoluut maar dan absoluut verkeerd. De tong heeft geen enkel effect op de spierbewegingen van het voorbeen

Hoe komt het dan dat een paard dat bijvoorbeeld pijn heeft aan de voorbenen (hoefkatrol,...) het bit vastpakt en "nee-schud" om van de druk af te geraken (van pijn af geraken)? Lijkt me logisch dat dit dan iets met de mond heeft te maken...

Kan ook mis zijn Vork

Is schudden met het hoofd niet gewoon een teken dat het paard pijn heeft? of het nou aan de voorbenen of op een andere plek is. Elk paard zal op zijn manier pijn laten merken. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat de mond in verbinding staat met de spierbewegingen van het voorbeen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:39

creool schreef:
Je hebt me uitgedaagd!! Haha!

Ik met een lineaal de stokmaat gemeten (5,9cm) de halslengte (2cm) en het hoofd (2cm). Ik zou dus 1.9cm tekort komen en dus zou dit paard geen gras kunnen grazen (rechtstandig). Mits ik de berekening juist heb uitgevoerd.

Maar... wat wil je hiermee zeggen met betrekking tot gebruik in de sport? Bedoel je dat dit paard te weinig lengte heeft waardoor je te weinig gedragenheid krijgt?

gut ja, je kan ook op een foto meten... Ik zag mezelf al met een centimeter m'n paard opmeten. Clown

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:41

Citaat:
Dat begrijpen we Arie, ze bedoelen hier de zweefdraf.

Een paard dat in zweefdraf gereden wordt, is eigenlijk alleen terug gereden. De impuls wordt dan niet van achteruit doorgegeven naar voren. Een paard dat in zweefdraf loopt, heeft een traag achterbeen

Wat moet ik mij dan bij de vermeende zweefdraf voorstellen? Zweeft het paard dan wel of niet vrij van de grond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:43

zo'n half passage achtige draf, zonder achter te zakken, totaal tegen het been en wil je hem naar voren rijden dat hij alleen maar meer omhoog gaat, ipv ruimte dekken Lachen

Zoiets word denk ik bedoeld Lachen

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:43

arie53 schreef:
Leonora schreef:
een paard met een kort voorbeen is toch wel duidelijk in het nadeel. We hebben een merrie met 40 wp in de Z2, maar hebben besloten niet over te stappen naar de ZZ-Licht omdat ze en een kort voorbeen heeft en de souplesse mist. Ze heeft altijd haar best gedaan en verdient het nu niet om afgestraft te worden voor iets waaraan zij niets kan doen!

Wat een kul.

wat lekker kort door de bocht weer. Heb jij het betreffende paard wel eens gezien? nee dus!
De betreffende merrie is 100 % Gelders. Staat in de grond gebouwd en mist souplesse. In onze overweging om ZZ-Licht te starten, hebben we ons laten adviseren door instructeur JH, niet de eerste den beste sukkel dus. Hij zei: "natuurlijk kun je wel een keer hoger dan 60 procent scoren, maar om vooraan mee te lopen komt ze tekort." Een eerlijk antwoord en omdat ze wel een aantal pluspunten heeft waaronder een geweldig karakter, gaan we haar nu dekken!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:44

runningkawa schreef:
zo'n half passage achtige draf, zonder achter te zakken, totaal tegen het been en wil je hem naar voren rijden dat hij alleen maar meer omhoog gaat, ipv ruimte dekken Lachen

nee ik bedoel een draf die veels te ruim is

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:47

runningkawa schreef:

Dat wordt idd ook zweefdraf genoemd ( beetje verwarrend allemaal ), maar wat ik ( en tita als ik het goed begrijp ) bedoelen is een hele ruime draf, die bijna niet te sluiten is. De paarden bewegen heel groot en traag in het achterbeen. Ik kan even niet zo snel een filmpje van die van mij in zweefdraf vinden, helaas.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:48

erleyne schreef:
runningkawa schreef:

Dat wordt idd ook zweefdraf genoemd ( beetje verwarrend allemaal ), maar wat ik ( en tita als ik het goed begrijp ) bedoelen is een hele ruime draf, die bijna niet te sluiten is. De paarden bewegen heel groot en traag in het achterbeen. Ik kan even niet zo snel een filmpje van die van mij in zweefdraf vinden, helaas.

Ja

dat andere zou ik geen zweefdraf noemen en ik wist niet dat dat zo heette Haha!

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:50

Afbeelding

Hier een paard met naar mijn idee een schuine schouder. Ik heb zelf de lijn erin getekend Haha! Als de hoek kleiner wordt, dan is de schouder dus steiler.

Ik hoop dat het zo duidelijker is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:50

ze zweven dan ook en heet dus ook zweefdraf Ja
Alleen niet gewenst, want je krijgt ze er niet uit, of iig moeilijk Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:51

DUS:
schuine schouder
Afbeelding

stijle schouder
Afbeelding

Oke, het verschil bij deze twee zie ik. Maar wanneer kan je juist spreken van stijl en wanneer van schuin? Waar ligt ergens de grens tussen die twee? Of gaat het altijd naar één van de uitersten? Moet wel zeggen dat ik dit vreselijk interessant vind... Vooral blijven uitleggen Arie Bloos

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:52

Citaat:
Leonora
wat lekker kort door de bocht weer. Heb jij het betreffende paard wel eens gezien? nee dus!
De betreffende merrie is 100 % Gelders. Staat in de grond gebouwd en mist souplesse. In onze overweging om ZZ-Licht te starten, hebben we ons laten adviseren door instructeur JH, niet de eerste den beste sukkel dus. Hij zei: "natuurlijk kun je wel een keer hoger dan 60 procent scoren, maar om vooraan mee te lopen komt ze tekort." Een eerlijk antwoord en omdat ze wel een aantal pluspunten heeft waaronder een geweldig karakter, gaan we haar nu dekken!

Dus er zijn meerdere redenen om niet hoger te starten dan het korte voorbeen. Arie bedoeld waarschijnlijk dat een voorbeen niet zo belangrijk is in tegenstelling tot het achterbeen. Dat is in ieder geval wel mijn mening

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:53

tantjeuh schreef:
DUS:
schuine schouder
Afbeelding

stijle schouder
Afbeelding

Oke, het verschil bij deze twee zie ik. Maar wanneer kan je juist spreken van stijl en wanneer van schuin? Waar ligt ergens de grens tussen die twee? Of gaat het altijd naar één van de uitersten? Moet wel zeggen dat ik dit vreselijk interessant vind... Vooral blijven uitleggen Arie Bloos

Wat schuin en steil is blijft een kwestie van veel paarden kijken en beoordelen zodat je het verschil op den duur ziet. Tja dit is ook waarom keuringen soms zo moeilijk te begrijpen zijn Bloos

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:54

Citaat:

dat andere zou ik geen zweefdraf noemen en ik wist niet dat dat zo heette :

Dat zijn gewoon ordinaire voorbeenzwaaiers en een dergelijke drafbeweging mist altijd het noodzakelijke zweefmoment. Helaas worden deze paarden volkomen ten onrechte als potentieele dressuurpaarden neergezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:55

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-07 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Mijn paard is allerminst een voorbeenzwaaier, maar kan toch echt in zweefdraf gaan? Nu snap ik er geen bal meer van Bloos

tita

Het ergst van het verhaal is dat ik wel verschil ziet in die paarden maar niet de schouders voor mijn gevoel blijven de hoeken gelijk

ARIE help Haha!

Goed paard wat ik zaterdag ga bezichtigen heeft gelukkig een goede schouder volgens iemand van bokt die ff naar de foto heeft gekeken (nog bedankt)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:57

zeanine schreef:
Afbeelding

Hier een paard met naar mijn idee een schuine schouder. Ik heb zelf de lijn erin getekend Haha! Als de hoek kleiner wordt, dan is de schouder dus steiler.

Als de hoek kleiner wordt, dan is de schouder dus schuiner!!!!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:57

Wordt steeds zotter hier

Ik bedoelde gewoon met een zweefdraf het volgende

paarden die heel ruime draven waarbij het lijkt alsof ze zweven ze zijn behoorlijk voorwaarts en zetten hun benen ver naar voren het is geen uitgesterkte draf

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:58

erleyne schreef:
runningkawa schreef:

Dit is in mijn ogen toch letterlijk een "zweefdraf". Tell me what is wrong.. (foto=Wellington)
Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:58

JAAAAAAAAAAAAAAAA dat bedoel ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:59

dat is imo een normaal draf moment Lachen
Dat hoort elk paard gewoon te hebben

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:01

runningkawa schreef:
ze zweven dan ook en heet dus ook zweefdraf Ja
Alleen niet gewenst, want je krijgt ze er niet uit, of iig moeilijk Lachen

groot gaan met de hakken naar de staart en een achterbeen wat er achteraan komt slepen met de kont in de lucht. En dan niet aan het been want dat vraag je om het achterbeen onder te brengen en dat willen ze niet. Bedoel je dat?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:02

tita schreef:
JAAAAAAAAAAAAAAAA dat bedoel ik

Waar zie jij dan het trage achterbeen? Het achterbeen komt toch gelijk met het voorbeen van de grond en er blijft toch een gelijke afstand tussen diagonale benen (linksvoor-rechtsachter, rechtsvoor-linksachter)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:03

Ja
en veel mensen om je heen die zeggen, kijk dat paard kan mooi verzamelen...grr, knol is niet voorwaarts en vertikt het om te werken Lachen