Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:07

chantal1 schreef:
Tu tu tu, je noemt zo'n dier wel even rommel. Nu gaatmijn hartje toch ook even spreken hoor.
Het is al jaren zo dat dieren voor de fouten van mensen moeten opdraaien.
Hup, gooi maar in de afvalbak, onder dat motto. Boos!
Btw, dat chippen/paardenpasport is dus echt niet alleen voor de veiligheid bij de paarden geïntroduceerd. En goed registratie middel dat zal ook wel mee vallen. Als ze weg zijn zijn ze weg en als je mazzel hebt overleven ze het en vindt je hem ooit nog eens terug.

Ik heb af en toe wat uidrukkingsprobleempjes... ik bedoelde met rommel niet het beestje zelf natuurlijk. Die kan er niets aan doen!! Ik bedoelde het product als resultaat van de menselijke fout. (dus wel het paard maar niet als paard zijnde... snap je het nog??)

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:11

Cassidy schreef:
Het paardenpaspoort is pas vereist als je gaat starten of met je paard over de grens gaat toch? In je achtertuin is zo'n paspoort toch niet nodig?

Cassi ieder paard in Nederland dient vegezeld te gaan van een paardenpaspoort. Niet alleen voor de sport dus. Ook al heb je ze bij je buurman in de weide staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:13

greetje"]
[quote="Cassidy schreef:
Het paardenpaspoort is pas vereist als je gaat starten of met je paard over de grens gaat toch? In je achtertuin is zo'n paspoort toch niet nodig?

Cassi ieder paard in Nederland dient vegezeld te gaan van een paardenpaspoort. Niet alleen voor de sport dus. Ook al heb je ze bij je buurman in de weide staan.
[/quote]

Dan ben ik dus dubbel in overtreding...Lips are sealed *LOL*

En slaap er geen moment slechter om hoor!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 10:14

Pava schreef:
Een boer bij mij in de buurt vindt zelf dat ie fantastische paarden met super bewegingen fokt. Als ik de dieren in kwestie bekijk, dan valt dat dus vies tegen. Maar ja, ze fokken zelf met een super merrie, vinden ze...

Deze mensen zijn blijkbaar niet in staat om hun fokmerrie cq fokproducten op waarde te schatten... En dan nog klagen over vriendjespolitiek op de keuringen ook....

Ja, dat is het dus....hoe kan ik voorkomen dat ik met zo'n roze bril naar mijn eigen merrie ga kijken en er maar raak mee zal fokken?
Als ik moet vertrouwen op het kwpn - de merries stamboek- dan mag ik er sowieso niet meer mee fokken want die wilden haar de afgelopen keuring niet eens zien... Omdat ze klein en rank is? (1.61m. + smal) Omdat ze een Balzflug is, met bijbehorens fijn beenwerk, week lijkende ruglijn en deuk je bij schoft?

Begrijp me goed, ik heb goed nagedacht over mijn hengstkeuze, en sta er nu, 5 maanden na inseminatie nog steeds 100 % achter, en het veulen mag ook heus blijven (sterker; daar ga ik Z mee worden over een jaar of 6 Knipoog ).
Zou ik mijn kwpn-merrie moeten gaan zien als eindpaard (dus geen moederdier), omdat het kwpn haar niet op Nimmerdor, de ultieme kwpn-er, vond lijken?
En de merrie zal wel nooit de Z halen...immers, ik ben ook maar een zo/zo ruiter en ik kan maar geen leuke ruiter voor haar vinden die dat wil proberen.... Dus haar sportprestaties zullen ook wel geen grond zijn om mee verder te gaan...

Toch, ik fok ermee, het is in mijn ogen een heel best paard, heb er velen gezien die niet zo elastisch en karaktervol waren. Maar kijk ik dan met een roze bril?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:19

Bij ons op stal staat ook een kleine balzflugmerrie, die rank is op de benen, maar erg mooi is van type. Ik denk dat ze door kan gaan voor ster als ze aangeboden wordt op de keuring .Heb jij een foto van jouw merrie Dees? Ik ben nu erg nieuwsgierig. Nou, ik denk niet dat ik met rose bril naar mijn paarden kijk. Paddy is heel duidelijk in haar beweging kwalitief beduidend beter dan Iones. Ze is ook heel mooi van type, mag wat langer zijn in de hals echter, dan zou ze meer front hebben. Ik zie haar gebreken echt wel. Toch denk ik zelf dat ze goed SPORTmateriaal zou kunnen fokken. En daar gaan de meeste mensen voor. Niet voor het predikaatje.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:24

Dees schreef:

Je kunt altijd een onafhankelijke derde met verstand van paarden naar je merrie laten kijken... Haha!
Jij fokt een veulen waar je zelf achter staat. Het blijft altijd gokken, dus je moet maar afwachten wat het wordt. Maar je hebt in elk geval wel nagedacht over je hengstkeuze om JOUW fokdoel te realiseren.

En Balzflug is toch geen slecht bloed? Hij wordt bestempeld als "bewegingsvererver". Mijn eigen knollie heeft een Balzflug moeder en das een SUPER dier. Maar wel met karakter...

Ff uit nieuwsgierigheid: Met welke hengst heb je gedekt?

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:29

Ja maar Dees, jij erkent cq herkent de "minpunten" van je paard tenminste en ik denk ook dat je heel realistisch bent. Dus ik zie bij jou geen "roze bril".

Die mensen waar ik het over heb, die lopen tegen iedereen te verkondigen dat ze zulke geweldige paarden fokken.... Ze leggen zelf de lat van de verwachtingen zo hoog. En als hen dan verteld wordt dat het wel een beetje tegenvalt, dan zijn ze beledigd en heeft degene die dat gezegd heeft, geen idee waar ie het over heeft... Hoogmoed komt nog altijd voor de val.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:29

was mijn merrieveulen dan ook brandhout?

vader: Lincoln
moeder: (amethist X important) stamboek, haar moeder in het veulenboek.

ik had haar te koop staan, een aantal vragen die ik kreeg van mensen die de merie en het veulen niet hadden gezien:
* Wie is de fokker? tja dat ben ik zelf. sorry geen belang
* welke predikaten in de moederlijn? geen. Wat moet je daar nou mee, geef je iets meer dan de slachtprijs.
* Wat heeft de moeder gepresteerd? b-springen en b-dressur met winstpunten. 3 jaar een veulen opfokken voor de recreatie, nee sorry geen belang.

Waarom hebben we haar laten dekken: hadden er een tuigpaardhengstveulen bijgekocht (= helaas verongelukt) die net gespeend was, merrie was hengstig en het veulen liep er mooi onder te sabbelen. Verder was ze betuigd maar er was geen land meer mee te bezeilen als ze voor de wagen liep door die hengstigheid. (goede reden ja en nee, voor ons op dat moment de beste optie na beraad met andere paardemensen/fokkers/menners enz.)

waarom stond ze te koop: Door rugproblemen kon ik ze niet langer verzorgen cq de moeder rijden. Mijn dochter wilde graag een pony om te kunnen rijden. En hebben nu dus de overstap gemaakt naar a-welshjes.

Dieren worden "geselecteerd" op prestatie, achtergrond, karakter, enz.
"Maar bij mensen wordt de "fokkerij"niet beperkt, criminelen, gedragsgestoorden, met erfelijke aanleg voor gezondheidsproblemen mogen kinderen op de wereld zetten zo veel en vaak als ze maar kunnen/willen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:35

Missouri"]
En Balzflug is toch geen slecht bloed? Hij wordt bestempeld als "bewegingsvererver". Mijn eigen knollie heeft een Balzflug moeder en das een SUPER dier. Maar wel met karakter...
?
[/quote]
Balzflug is trakehner, en dat is vaak een struikelpunt bij het KWPN. Maar hij is wel goedgekeurd om kwpn merries te dekken.

[quote="Alane schreef:
"Maar bij mensen wordt de "fokkerij"niet beperkt, criminelen, gedragsgestoorden, met erfelijke aanleg voor gezondheidsproblemen mogen kinderen op de wereld zetten zo veel en vaak als ze maar kunnen/willen.

Ja, over brandhout gesproken........... precies dat was ook mijn punt alane.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:40

Citaat:

Omdat ze het bij mensen niet mogen.

Ze moeten toch ergens hun creatiedrang kwijt Huilen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 10:46

...ooops...
Laatst bijgewerkt door Dees op 25-09-02 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 10:47

Mijn Balzflug (x Zeoliet x de volle zuster van de duitse hengst Chopin v. Pele) [naam verwijderd] scoorde op de keuring 65 voor exterieur en 68 voor beweging. Commentaar; te weinig bespierd, weke ruglijn, matig ontwikkeld. De beweging van [naam verwijderd]; ze had de hele ochtend in passage op de vrachtauto gestaan, want eerste keer beenbeschermers, stress, mischien had het dus beter gekund.
Dat [naam verwijderd] geen ster werd, verbaasde ook de hengstenhouders die haar uitbrachten. Dat viel ze enorm tegen, dat was te zien aan hun reactie. OOk zij vonden haar een mooi paard om te zien. Maar ik vrees (ook voor de keuring al) dat het kwpn gewoon liever geen kleintjes meer ziet. Dan kunnen ze beter die ster-eis van 1.60m. opschroeven naar 1.65m....maar dat willen ze eigenlijk ook niet toegeven...

Heb wel goede exterieurfotos maar dat uploaden daar snap ik helemaal niets van....
Heb gedekt met Rubiquil, omdat hij maat geeft (ook wat grover is nu bekend, maar ook dat kan [naam verwijderd] wel gebruiken), zelf presteerd, kwa bloed mijn favoriet (Rubinstein x Roemer) en mooie koppies geeft. De korte stap van Rubiquil is een minpunt, die heeft [naam verwijderd] soms ook. Maar [naam verwijderd]'s voorbeen is erg correct volgens kwpn, dus het kan meevallen.
Op papier is dit dus een mooi veulen, het moet natuurlijk nog...
En ik heb er dus echt wel heel goed over nagedacht, ook over de toekomst van mijn veulentje.

ik moet toegeven, ik ben niet zo heel tevreden met de richtlijnen van het kwpn; ik zie de paarden liever wat luxer (al mag [naam verwijderd] dus wel wat minder smal). Ben eigenlijk nooit onder de indruk van de echte keurmerries van kwpn. Ik zie ze gewoon liever wat ranker en feller. Toch, Nrps is het voor mij ook niet, ik houd niet van dat arabische... Ik ga meer voor dat duitse...

Terug op geit; met mijn [naam verwijderd] valt dat wel wat mee. Dat is geen geit, er is een hele markt voor zulke paardjes. En een verkoopbaar paard is geen geit, in mijn boekje althans.
Toch, als je net zoals ik, je niet helemaal kan vinden in 1 stamboek, dan is het lastig te bepalen of je met jouw merrie verantwoord verder kan fokken. Zeker als je dan leest over "er zijn al zoveel geiten op de wereld" enzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 11:10

Pava schreef:
Daar heb je gelijk in Fabienne. Maar volgens mij bedoelt Lovely meer het traject wat daarna gevolgd wordt. Als jij een veulentje voor jezelf wil fokken en niet voor de handel, dan ben je daar vrij in. Ook als de merrie in kwestie geen topper is. Maar ga dan niet tóch alle keuringen af, want daar heb je dan imo niks te zoeken.

Pava, dit is niet helemaal wat ik bedoel. Want ik doel dus echt op de wilde fokkerij, om het dan maar zo te noemen. Paarden dus die al snel het handelaren/manege circuit in gaan en daar misschien overleven als ze over een sterk gestel beschikken. Een groot deel van de wilde fokkerij kan rechtstreeks naar het slachthuis, droevig maar waar. Voor een deel misschien wel door ongelukjes, dat gebeurt ook nog wel eens.

Ik doel dus niet op paarden die op een serieuze manier gefokt worden, maar simpelweg niet eruit kwamen zoals gehoopt was (fokken=gokken). Iedereen die graag een veulen wil van zijn eigen merrie is daar vrij in uiteraard. Soms lukt het wel en soms lukt het niet.
Helaas heb ik ook mensen zien fokken met paarden of pony's waar je kromme tenen van krijgt (en niet zo'n klein beetje ook). Dat is hun keuze, maar de kans op een goed paard is minimaal. Dat soort praktijken mag van mij ophouden.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:15

Alane schreef:
was mijn merrieveulen dan ook brandhout?

vader: Lincoln
moeder: (amethist X important) stamboek, haar moeder in het veulenboek.

ik had haar te koop staan, een aantal vragen die ik kreeg van mensen die de merie en het veulen niet hadden gezien:
* Wie is de fokker? tja dat ben ik zelf. sorry geen belang
* welke predikaten in de moederlijn? geen. Wat moet je daar nou mee, geef je iets meer dan de slachtprijs.
* Wat heeft de moeder gepresteerd? b-springen en b-dressur met winstpunten. 3 jaar een veulen opfokken voor de recreatie, nee sorry geen belang.

En de sportmensen die bij ons een veulentje komen uitzoeken hebben zich hier nog nooit druk over gemaakt gelukkig. We hebben een aantal fokmerries die door verschillende redenen nooit aangeboden zijn op de stamboekkeuring, deze veulentjes verkopen net zo gemakkelijk als uit de andere merries.
Waar ik dus niet tegen kan is een persoon die bij ons op stal kwam en zich verbaasd afvroeg waar de hengst stond.... tsja, momenteel 1tje in Sydney, 1tje in Brabant, 1tje in Duitsland etc.etc .... die persoon is verschrikkelijk blij datie jaarlijks zn beestjes kwijt kan op de zuidlaardermarkt, een vermeerderaar dus en daar kan ik dus echt niet tegen Huilen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:28

de fokker van het tuigpaardveulen, fokt elk jaar enkele veulens Heeft ook gelijk kopers, maar neemt er altijd eentje mee naar de markt, vindt hij leuk.
Turijn was een zeer leuk en correct veulen, had alleen grote oren, was vos met veel wit (de kleur kon mij niet schelen) de moeder presteert goed voor de wagen.
Zijn fokker heeft een bepaald bedrag in zijn hoofd en biedt het dan aan op de markt, dus niet omdat het veulen niet verkoopbaar is, maar gewoon voor de gezelligheid.

Mijn merrieveulen was inprincipe voor mij ook onverkoopbaar puur omdat ik hierzo met mijn paarden (nu pony's) in een uithoek zit (staan een beetje verstopt), niet lid was van een rijvereniging, niet op keuringen kom en dus in de paardenfokkerswereld een totale onbekende ben. Maar niet omdat het dier niet deugde.
Ik denk dat je daar een verschil in moet maken.

Hierzo een eindje verderop is een merriehouder (1 paard zonder papier, wel een mooi en correct gebouwd dier) die haar elk jaar laat dekken door een onbekende jonge hengst. Voor die veulens heeft hij altijd plenty kopers voor haar veulens.
Daarbij moet ik vermelden dat hij vroeger zelf zeer actief was in de paardenwereld (=dus brede kennissenkring)

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:47

Ik blijf het zeggen: fokken is gokken (dus je weet nooit wat eruit komt) maar je kunt wel minder risico nemen!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:58

heb dat al een keertje aangekaard bij veulenveilingen. Het grote probleem met de vele veilingen is dat mensen niet meer naar veulens gaan kijken. Ik heb een goede, maar wil daar ook navenant voor betaald worden. Heel veel telefoontjes, maar niemand die komt. nou dan blijft ze maar. Via jullie vind ik over 3 jaar best een ruiter voor mijn zwart bruine dresuurcrackje

Zoraida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:05

je loopt wel weer in die 3 jaar een risico dat ze wat krijgen

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:06

sarabande schreef:
heb dat al een keertje aangekaard bij veulenveilingen. Het grote probleem met de vele veilingen is dat mensen niet meer naar veulens gaan kijken. Ik heb een goede, maar wil daar ook navenant voor betaald worden. Heel veel telefoontjes, maar niemand die komt. nou dan blijft ze maar. Via jullie vind ik over 3 jaar best een ruiter voor mijn zwart bruine dresuurcrackje

Op veilingen is het ook zo'n momentopname. Als het beestje even niet draaf biedt er al niemand meer. En niemand kijkt meer naar de merrie die ernaast loopt... Frusty

Trouwens nog een vb: Stel je zet Jazz op een draversmerrie. Het veulen is ietsje beter dan de merrie maar wel degelijk herkenbaar, in alle opzichten, als draver. Is het dan reeel om er 15000 EURO voor te vragen????

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:07

heb jij jazz als veulen gezien met de moeder!!! je woont daar om de hoek??

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:08

Zoraida schreef:

Ook, en daarom zal ik als hobbyist ook nooit een veulen kopen. Hoe goed-ie ook gefokt is.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:09

sarabande schreef:
heb jij jazz als veulen gezien met de moeder!!! je woont daar om de hoek??

Ik ken Jazz als 3 jarige, hij komt uit Rosmalen.

Maar ik had het over een Jazz x draver. Is zoiets 15000 Euro waard???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:11

Missouri"]
[quote="Zoraida schreef:

Ook, en daarom zal ik als hobbyist ook nooit een veulen kopen. Hoe goed-ie ook gefokt is.
[/quote]

daar ben ik het dus geheel mee eens. Onze buurman Kuipers uit Breugel heeft op die ene veiling laatste een heel duur veulen verkocht voor 25.000,-! Die persoon heeft een belofte gekocht, meer niet. Misschien haalt hij dat geld er nooit meer uit en krijgt hij er niet meer voor als dat zelfde veulen over 6 of 7 jaar Z loopt. Daarnaast is het nog maar afwachten dat het niet in 7 sloten tegelijk loopt... kuiltje in de wei, draadbeen, peesklap, koliekje, ataxie en nog meer misselijke dingen waar ik zo niet op kan komen. Hij heeft een hoop risico gekocht!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:16

Yep! Wij hadden een Zangersheide-hengstveulen dat als 3 maanden oud beesie 2e werd van de 500 hengsten bij Zangersheide. We konden hem toen voor veel geld verkopen maar wilden hem aanhouden. 2 weken later sprong hij met zijn been in het draad.
Resultaat: Beentje hield het niet en als 3 jarige naar de slager >huil<...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:21

Yep, ik zou om die reden altijd een veulen verkopen als ik er een goede prijs voor kon krijgen. Ook als ik het voor mezelf gefokt had. Ik ehb ook eens een prachtige jaarling gekocht van Guidam. MEt zijn 2 kreeg hij een ataxie en naar een paar maanden kon ik hem naar de slacht brengen omdat ik hem echt niet beter kreeg. Mooi klote is dat hoor.