Groninger afstamming Test/Tristan B/Torro/Teun

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TaeBo

Re: Groninger afstamming Test/Tristan B/Torro/Teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 22:53

Ik heb Test trouwens gezien bij Penders. Echt een prachtig mooi paard hoor, en zorgt ook voor geweldig mooie nakomelingen maar dat arme beest staat wel in een muffe, vieze stal. Toen ik er was om mijn paard te bekijken, voor aankoop, zagen de stallen er echt niet uit...geen schoon strootje te vinden, vieze zooi. Test staat ook altijd binnen, in die troep, komt er alleen uit om te dekken..zielig gewoon...voor een paard dat binnen het NeWP stamboek zo belangrijk is, wordt er bar slecht voor hem gezorgd hoor. Ik las in een artikel dat hij tijdens de keuringsdagen(fokdagen) fris oogde..ja...gek he...komt nooit buiten om zijn benen te strekken. Jammer hoor, van zo'n mooi dier.

Toen ik er op stal kwam dacht ik eerst...wegwezen!! Hier moet ik niet zijn!! Maar wilde toch ff het paard zien dat op internet werd aangeboden en ik zag z'n koppie, en had hem zien lopen (los in een bak van een nabijgelegen manege) en dacht gelijk..die haal ik daar weg. Ik moest echt door de viezigheid heen kijken hoor want omdat hij in zijn eigen rotzooi stond, was hij vreselijk vies. En het was buiten 35 graden, dus binnen zeker 40 graden, dus je snapt wel wat viezigheid en zweet met een paard doen. Hij zag er niet uit, maar zijn schoonheid was onder al dat vuil wel te zien. En hij liep geweldig, super gangen. Hij zag er op zich gezond uit, niet mager ofzo. Maar hij stond nog niet zo lang bij hier op stal, had eerst ergens anders gestaan (heb geen idee waar want het verhaal dat ik te horen kreeg geloof ik niet meer). Dus ondanks alles was ik echt helemaal verkocht..Natuurlijk heb ik hem wel volledig laten keuren voor aankoop. Klinisch en rontgenologisch helemaal goed!

Naderhand ben ik er achter gekomen dat dit de man was die zijn paarden had verwaarloosd en in beslag genomen waren, en deze nu weer terug heeft gekregen. Test is die belangrijke Groninger dekhengst waar over gesproken werd. Ik begrijp echt niet dat hij zijn paarden terug heeft gekregen. Waarom wordt Test daar niet weggehaald door de mensen die zich met het stamboek bezig houden. Die man heft zelfs binnen het stamboek een functie als voorzitter of zo. Hierdoor heb ik vraagtekens bij het stamboek gezet. Dit hoort gewoon niet..kan niet door de beugel.

Mijn paard heeft zich de eerste paar maanden dat ik hem had, volgevreten aan alle stro die hij in zijn stal kon vinden en aangezien die dagelijks van en nieuwe plak voorzien werd, resulteerde dit in meerdere malen koliek. Inmiddels hebben we die fase wel gehad hoor, Nu hij weet dat er dagelijk voldoende eten voor hem is. Nu alleen dus nog het rijtechnische gedeelte. Denkend aan waar hij vandaan komt, heb ik echt mijn twijfels over wat er met hem gebeurd is.

En ik ben er inmiddels ook wel achter dat ik waarschijnlijk ook veel te veel voor mijn paard heb betaald. De heer Takens heeft het over prijsklasses tot zo'n 5000 euro, nou dan heb ik zeker te veel betaald, zit er ruim boven. Stom..Maar ja..dat is achteraf.

Even over de titel van het topic..Test geeft super nakomelingen. Werd er alleen maar net zo goed voor hem gezorgd als voor zijn zoons.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 23:00

Jeetje echt waar????
Dat zulke mensen zich nog met paarden bezig mogen houden zeg!! Van dit soort toestanden gaat mijn bloed een btje koken hoor.
Inmiddels heb ik een Groninger alleen geen Test afstamming, maar een Bolero x Gerlinus. Ook een plaatje om te zien en goede bewegingen. Ik heb hem nu 4 dagen en ik kan me tot nu toe geen beter paard wensen dan een Groninger, wat een superkarakter is dat....
Nou jij heel veel succes met je paardje he...maar zo te lezen komt dat vast wel goed.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:39

Tae Bo, ik weet uiteraard niet wat je betaald hebt en dat gaat me ook niets aan. Wel kan ik je vertellen dat een volle zuster van je paard een succesvol internationaal enkelspanpaard is. Verder heb ik je paard een paar jaar terug op de keuring gezien. Hij was toen normaal van gedrag en deed het goed. Op de foto's kun je ook wel zien dat dit een paard is dat je niet voor een paar duizend koopt.

Wat er intussen met hem is gebeurd weet ik ook niet en als je inderdaad de tijd neemt vertrouwen op te bouwen, zal het best goedkomen.

Met het NeWP is echt niets mis. We gaan echter geen overhaaste dingen doen en stellen ook de leden in staat te reageren.

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:53

Ik twijfel ook helemaal niet aan het kunnen van mijn paard. Hij heeft mij allang laten zien wat hij waard kan zijn in de dressuur, al moet hij nog veel leren natuurlijk. Maar er is gewoon iets gebeurd waardoor hij dit gedrag vertoond. Wist ik maar wat, dan kan ik daar iets mee.

Inmiddels is de waarde van dit dier voor mij niet in geld meer uit te drukken hoor. Doe hem voor geen miljoen weg.

U heeft hem op een keuring gezien, maar was dit onder het zadel? Want juist dan vertoont hij dat gedrag. |En hoe oud was hij toen?

Ik hoop wel dat u begrijpt dat ik door alle commotie rondom de fokker van Tae Bo, mijn twijfels heb gekregen over het stamboek. Al weet ik natuurlijk ook wel dat ik niet iedereen over 1 kam kan scheren, het zet je wel aan het denken...

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 00:13

Het stamboek NeWP is niks mis mee en heeft doorgaans leuke en diervriendelijke mensen en toch wel behoorlijk goede paarden.

Bij ieder stamboek is er wel eens een lid dat niet goed gaat, daar doe je als organisatie weinig tot niets aan. Het gaat jammer genoeg nu eenmaal ook met mensen niet altijd alleen maar positief. Als het dan een bestuurslid betreft kom je minder mooi in het nieuws.

Tea Bo was volgens mij drie en nog onbeleerd. Hij was wel rustig en niet schrikachtig.

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:07

Esther28 schreef:
Jeetje echt waar????
Dat zulke mensen zich nog met paarden bezig mogen houden zeg!! Van dit soort toestanden gaat mijn bloed een btje koken hoor.
Inmiddels heb ik een Groninger alleen geen Test afstamming, maar een Bolero x Gerlinus. Ook een plaatje om te zien en goede bewegingen. Ik heb hem nu 4 dagen en ik kan me tot nu toe geen beter paard wensen dan een Groninger, wat een superkarakter is dat....
Nou jij heel veel succes met je paardje he...maar zo te lezen komt dat vast wel goed.

Gefeliciteerd hoor met je nieuwe paardje!! Ben benieuwd naar de foto's..

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:44

Citaat:
Op de foto's kun je ook wel zien dat dit een paard is dat je niet voor een paar duizend koopt.

Bedankt voor het compliment!! Ben blij dat een kenner dat ziet. Hij is in top conditie en straalt dat ook zeker uit.

Voor wat betreft het stamboek:

Het is idd jammer dat 1 persoon het stamboek in een kwaad daglicht stelt, zie alle reacties hier op bokt van mensen over deze kwestie, maar het het zijn wel logische menselijke reacties.

Reden dat ik zo ben gaan denken over het stamboek, is omdat ik niet begrijp dat er niemand binnen het bestuur van de vereniging in de bres springt voor Test. Het is toch 1 van de belangrijkste dekhengsten binnen het stamboek. Zijn welzijn zou bovenaan moeten staan. Ik heb het gevoel dat daar niet naar gekeken wordt. Is er niemand die Test, in goed overleg met zijn eigenaar (wil niet steeds zijn naam noemen), een goede stal kan bieden? Ik denk dat hij bv bij u beter in handen is dan bij zijn huidige eigenaar. En waarom is deze persoon nog steeds een bestuurslid? Het zou toch niet zo moeten zijn dat dit gedoogd wordt omdat hij in het bezit is van Test. Ik ben daar op stal geweest en verzeker u dat het echt geen paardwaardige leefsituatie is voor Test.

En natuurlijk ben ik het met u eens dat er ook een heleboel leuke mensen lid zijn van de vereniging en er zeker goede paarden tussen zitten. Ik zal het lidmaatschap dan ook alsnog in overweging nemen. Ook zal ik op 28 juli in Oudenhoorn zijn. Wellicht heb ik daarna een andere mening over het stamboek.

Leuk dat u Tae Bo op de keuring heeft gezien en dat hij braaf was. Het is ook een heel braaf paard, dat is het probleem ook niet, het probleem zit m in het rijtechnische gedeelte...nu hoor ik mensen denken...ligt het niet aan jezelf dan...mss wel, maar hij is ook een periode gereden door een Z-ruiter, die veel ervaring heeft met het inrijden van jonge paarden, maar ook bij haar vertoonde hij hetzelfde gedrag. ..ik moet gewoon geduld hebben...we komen we echt wel.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 13:03

Afbeelding

Dit is em dan....vlak voor de keuring...

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:06

Hij is leuk!! Ik probeer ook steeds foto's op bokt te zetten maar het lukt me maar niet..(blond he..hahaha..)

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:19

Tea Bo, schrijf hem eens in voor de keuring te Oudenhoorn. Is altijd leuk en kun je ook eens de mening vragen aan H.K. Meinardi en F.R.W. Scheygrond, twee NeWP keurmeesters die zo´n beetje de Groninger hebben uitgevonden en er mee opgegroeid zijn.

Voor de kosten hoef je niet te laten. 5 euro, ter plaatse te voldoen. Opgeven kun je bij mij of bij Lenny Noordermeer.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 18:18

He kan je met een Groniner ruin ook naar de keuring dan?
Als dat zo is, zou ik het met Boreas ook wel leuk vinden om een keertje mee te doen.. Haha!
Hij heeft als veulen eens 2x 1e premie gehaald....

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:06

Ja ben ik ook wel benieuwd naar Esther of dat kan. Wat houd dat in en vanaf welke leeftijd is dat?

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:27

EdskoTakens schreef:
Tea Bo, schrijf hem eens in voor de keuring te Oudenhoorn. Is altijd leuk en kun je ook eens de mening vragen aan H.K. Meinardi en F.R.W. Scheygrond, twee NeWP keurmeesters die zo´n beetje de Groninger hebben uitgevonden en er mee opgegroeid zijn.

Voor de kosten hoef je niet te laten. 5 euro, ter plaatse te voldoen. Opgeven kun je bij mij of bij Lenny Noordermeer.

Is mss inderdaad wel leuk om te doen. Moet ik alleen vervoer zien te kunnen regelen. Voor welke datum moet je doorgeven of je komt?

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:42

Ok..heb het nu door! Kan foto's plaatsen, dus hier komen ze...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:12

Hij is echt heel knapjes hoor...
Maar die foto met rijden ziet er verder goed uit, zie er niet heel veel spanning in....

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:16

Ja, klopt Dat was een paar maanden geleden, in zijn goede periode. Hij heeft echt ups en downs. We hebben daarna weer een downperiode gehad, alleen maar rennen, en nu hopen weer de upperiode in te gaan...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:19

Kan ook de leeftijd zijn he..puberen en uitproberen....
Hoelang heb je hem?

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:28

Zal idd ook een deel van het probleem zijn. Ik heb hem sinds augustus vorig jaar, dus 10 maanden nu.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:37

28 juli hebben we NeWP fokdag/keuring te Oudenhoorn.

11 augustus hebben we NeWP fokdag/keuring te Didam.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:38

Sorry, even vergeten.

Liefst z.s.m. inschrijven en uiterlijk tot 2 weken van te voren.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:51

Ik heb nog wel foto's van Toro. Een van de goedgekeurde nakomelingen van Test. Destijds heeft deze imposante jongen mijn merrie gedekt (kwpn Vasco x Pericles).. helaas is het veulen vlak na de geboorte overleden.

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:38

Ja leuk! Laat maar zien...is een broer van mijn paard

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:17

Nou ik heb er nogal wat... ga de duidelijkste even zoeken. Tis wel al 5 jaar terug hoor. Toro was toen net onder het zadel. Overigens stond Toro tot vorig jaar nog in Nootdorp. Niet al te ver van Den Haag/Zoetermeer... of hij daar nog staat weet ik niet.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:23

Torro
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tallonius (Test x Zarcolien model pref. Prest. v. Marconi keur)
Afbeelding

(Destijds) 2 jarige nakomelingen van Test
Afbeelding

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:35

Overigens ben ik het met EdskoTakens eens. Het NEWP is een prima stamboek met goede paarden. Dat ze nu door 1 van de hengstenhouders in een slecht daglicht worden gesteld is uiterst betreurenswaardig. Zowel voor de paarden als ook het stamboek. Als iets dergelijks zij het KWPN zou gebeuren zou het echter direct duidelijk zijn dat dit niet voor rekening van het KWPN valt maar puur en alleen de eigenaar verantwoordelijk is. Dat wij hier in Nederland een regering hebben die een dergelijk misdrijf afdoen met een 'tik op de hand en een kleine geldboete' is gewoonweg om te janken. Maar dat staat volledig buiten het stamboek. Je kan als stamboek zijnde niet zomaar ingrijpen. Je kan moeilijk de paarden zelf weghalen, dat is gewoon diefstal. Het recht heb je simpelweg niet (jammer genoeg).