Karakter- erfelijkheid en aangeleerde trekken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 08:42

Wacht even, daar ging het topic niet echt over. Het gaat erover of je je bij de hengstkeuze wilt laten leiden door het afstammelingenrapport, wanneer je een hengst zelf bijvoorbeeld niet zo mooi of goed of aardig of weet ik wat vindt............de stelling was: Het kind kan op zijn vader lijken, wil je dat risico nemen? Het ging er niet over of we met Amor bloed weten om te gaan.

Een feit is, als je twee individuen combineert, er niet twee produkten uit die combinatie gelijk zullen zijn, tenzij het een eeneiige tweeling is........
Een feit is dat het ene kind sprekend op zijn vader lijkt, het andere op zijn moeder.
Een feit is dat een afstammelingenrapport niets zegt over het individu dat jij nou net fokt.

oeps foutje......ik haal de topics door elkaar Bloos
Laatst bijgewerkt door fabienne op 21-09-02 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 09:43

fabienne schreef:
Wacht even, daar ging het topic niet echt over. Het gaat erover of je je bij de hengstkeuze wilt laten leiden door het afstammelingenrapport, wanneer je een hengst zelf bijvoorbeeld niet zo mooi of goed of aardig of weet ik wat vindt............de stelling was: Het kind kan op zijn vader lijken, wil je dat risico nemen?

Daar ging deze topic over: [FA] Afstammelingenrapport????

De ene hengst vererft zijn uiterlijk bv., de andere meer z'n bewegingen, de andere nog weer iets anders. Om te weten wat een hengst goed vererft kijk je naar de afstammelingen.
Waarom zou je een hengst kiezen met een goede galop als je weet dat hij die 9/10 keren niet doorgeeft?

celinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 10:40

hoi,
radetsky is een new-forest en zijn vader is Merrie Moscan, mijn vriendin heeft ook een pony (new-forest) van merrie moscan en die heeft precies dezelfde trekjes als radetsky. Willen niet naar buiten en schuren best erg, wel een goede leerpony maar je moet neit teveel veranderen.
Ik denk dat het er ook grotendeels aan ligt hoe je met je paard omgaat.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 10:56

Zannekin"]
[quote="fabienne schreef:
Wacht even, daar ging het topic niet echt over. Het gaat erover of je je bij de hengstkeuze wilt laten leiden door het afstammelingenrapport, wanneer je een hengst zelf bijvoorbeeld niet zo mooi of goed of aardig of weet ik wat vindt............de stelling was: Het kind kan op zijn vader lijken, wil je dat risico nemen?

Daar ging deze topic over: [FA] Afstammelingenrapport????

De ene hengst vererft zijn uiterlijk bv., de andere meer z'n bewegingen, de andere nog weer iets anders. Om te weten wat een hengst goed vererft kijk je naar de afstammelingen.
Waarom zou je een hengst kiezen met een goede galop als je weet dat hij die 9/10 keren niet doorgeeft?
[/quote]

Zannekin daar staat precies hetzelfde in beide items. Je leest niet goed, je blijft de zaak omdraaien.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 11:08

Meen je dat of maak je een grapje, Troef....... Haha!.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 11:12

Dat meent hij, neem ik aan. Tong uitsteken

Ik ben het iig wel met je eens, al dat gezeik over paarden die moeilijk zijn en moeilijke karakters vererven.
Goed gezegd!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 11:30

fabienne schreef:
Zannekin daar staat precies hetzelfde in beide items. Je leest niet goed, je blijft de zaak omdraaien.

Waarom begin je daar dan een nieuw item over?
Dit topic ging vooral over karakter-erfelijkheid van bepaalde hengsten, niet helemaal hetzelfde met "afstammelingenrapport" denk ik.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 18:15

Ja sorry nou ben ik de topics door elkaar aan het halen....... Bloos Bloos Bloos

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 10:49

Haha, zo herken ik wel wat Amor verhalen. Ook mijn paardje is soms slimmer dan ik toe wil geven. Hij kan een hoop maar moet daar wel toe "overgehaald" worden. Anders doet hij gewoon echt niets. Hij heeft wel een consequente ruiter nodig (dat ben ik niet altijd geef ik eerlijk toe!)

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:10

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:49

Tja, ze zeggen ook dat Jazz niet zo lief is. Ik zag zaterdag in Maren-Kessel de hengst Riant onder het zadel, en veel mensen maakten opmerkingen als "krijg je de rolstoel erbij als je daarmee gaat dekken?". Die was idd ook niet zo braaf. Maar onze Jazz-merrie is wel zooooon schatje!! Dus je kunt er nooit veel van zeggen.
De moeder van mijn eigen paardje is ook niet zo makkelijk, vroeger durfde niemand die vast te houden! Maar de mijne is ook zo lief, en het evenbeeld van haar vader.