De mens is een verzieker van rassen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liberte

Re: De mens is een verzieker van rassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:05

Skippy01 schreef:

Dan vind je waarschijnlijk mijn 100% egyptische arabier niet mooi. Tong uitsteken
Zie voor foto's in m'n profiel, ik moet wel zeggen over de links die geplaatst hebt wel hele extreme hebt gekozen. Knipoog

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:55

heb expres vrij extreme gekozen, want anders kun je beetje verwarring krijgen over het type en ik wilde echt duidelijk weten welk type...

ik vergeet de polen niet hoor, maar ik heb globaal de grootste types eruit gehaald...

het couperen van staarten vind ik echt niet kunnen, want de staart is een vliegemepper en die beschermt ook de edele delen tegen invloeden van buitenaf...
en wat dan van het opsnijden van de staarten, zoals in amerika gedaan wordt? ze maken een sneetje aan de onderkant van de staartwortel en dan vergroeit het en draagt het paard de staart altijd hoog... geloof me, dat is geen prettig gezicht. (bij ons op stal is een pony door een wildvreemde in de wei in haar staartwortel gesneden, heel de staart viel uit en alles ging ontsteken, ondanks dagelijks schoonmaken...)
en die tenessee walkers in de VS, die allemaal rare dingen met hun benen krijgen gedaan, dan lopen ze 'mooier', no way dus...

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:08

Waarom wordt nou altijd de Arabisch Volbloed gebruikt voor zulke GIGANTISCHE misverstanden

Het is altijd maar de AV wereld die erop gestraft wordt, en het zijn altijd de mensen die geen ene bal verstand hebben betreft de diverse types in het ras die diverse verhalen rond gooien.

Er zijn zoveel rassen die verpest worden en altijd weer wordt de AV als koploper genoemd, wat is dat toch steeds.

Ten alle tijden ligt de basis van iedere fokkerij op het verbeteren van de bloedlijnen !!! Door bloedlijnen zorgvuldig te selecteren kan er gefokt gaan worden op basis van (mogelijke) prestatie en uiterlijk. Dat is bij de AV, de KWPN en bij ieder ander ras.

Blijkbaar vergat de TS zich verder te informeren over de ware richtlijnen van fokkerijen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:05

rheallover, niet alleen AV, want ze noemt ook de falabella, die dus helemaal niet per definitie klein is.
AV is natuurlijk wel een bekender ras. Ik denk dat de helft van bokt nog nooit van een saddlebred (bijv) heeft gehoord (waarbij de staart chirurgisch aangepast wordt bijv)
Verzwaarde hoeven, idioot ver achter op de rug zitten...
http://www.gaitedhorse.com/5gaited.gif
nee, ik kan het niet mooi vinden

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 20:57

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:39

dat namusca walgelijk is vind ik wat overdreven overkomen. want verder is deze merrie prachtig, alleen de dish is te onnatuurlijk.. kan de merrie ook niets aan doen he.. en die clio, beetje lama foto, weet verder niet hoe dit paard eruit ziet, foto's vertekenen vaak enorm.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:33

sofie123: de foto die jij post is een kruising AV en American Saddlebred Bloos

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 19:05

RhealLover schreef:
sofie123: de foto die jij post is een kruising AV en American Saddlebred Bloos

Dat kan, deze foto staat allesinds op die site en wat voor ras het ook mag wezen, het blijft een gedrochtje.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:14

knap.. zo'n mening op zo'n nietszeggende foto.. misschien valt het best mee als je haar in het geheel ziet.. Bloos

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:58

CtjeLief schreef:
knap.. zo'n mening op zo'n nietszeggende foto.. misschien valt het best mee als je haar in het geheel ziet.. Bloos

Gaat dit over Namusca?

Er staat namelijk een filmpje van haar op Internet en die is alles behalve mis! Merrie heeft een TE extreme dish inderdaad, maar een hele mooie body en ze beweegt super!

Overigens heeft zij een aantal nakomelingen die haast een recht-profiel hoofd hebben!

Ik heb liever een arab met teveel dish, dan te weinig Clown

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:07

en de merrie op de foto is pas een jaarling, niet vergeten he?! die zien er sowieso nooit uit!

@ jmc: nee dit gaat over de av * saddlebred die op pagina 5 van dit topic genoemd is

manon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:29

Ik persoonlijk vind die paarden/arabieren op de foto's eruit als schoothondjes.

Maar weer even on-topic.
Ikzelf ben juist een koudbloed liefhebber en houdt dan ook van de zwaardere paarden.
Het is zo jammer dat er bij fjorden en haflingers nu voornamelijk nog zogenaamde luxe-paarden worden gefokt en bijna niet meer het oorspronkelijke werkpaard.

Ook bij de tinker zie je steeds meer luxe-paarden met minder behang en zonder brede ruggen.
Ik vind dat zo jammer.

Gelukkig komen er wel weer steeds meer belgische/nederlandse en ardense trekpaarden terug.
Op een gegeven moment waren er daar nog maar zo weinig van over dat er inteelt gefokt is om de oorsponkelijke soort maar te laten overleven.
De gebrekken die dat heeft veroorzaakt komen we nu langzaamaan weer te boven.
Het zou zo'n zonde zijn om straks deze moeite te moeten doen om het oorspronkelijke ras van tinker/fjord/haflinger zo terug te moeten fokken.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:47

De mens is misschien de verzieker van rassen, maar ook de gebruiker van rassen.
Zoals die hele zware paarden die steeds wat ranker worden, vind ik niet meer dan logisch. Het doel met deze paarden is veranderd, ze huppelen nu rondjes in een bak Haha! en hoeven geen zwaar werk meer te doen, dus is zo'n zware bouw ook niet handig.
Dat mag misschien jammer zijn van het ras, maar hoeveel mensen zijn er nou die een ontzettend zware bouw van hun paard nodig hebben voor hun doel? Dat zijn er niet veel...
Ergens is het wel jammer dat die rassen dan 'verloren' gaan (ik geloof niet dat ze ooit uit zouden sterven Haha! Een trekpaard word nooit zo rank als een volbloedje...Dan zou het geen trekpaard meer zijn Haha! ) maar aan de andere kant is het niet meer dan logisch.
Tjsa en die doorfokkerij en inteelt en het fokken op een mooi hoofdje en lange halsen en showarabieren, als ik zo om me heen kijk hier gebeurd dat vrijwel niet. Er zijn een paar extremen ja, en daar horen een paar baasjes bij die daar trots op zijn. Maar als je het bvb over die arabieren hebt, hoeveel daarvan zijn er nu echt zo lelijk gefokt? Ik ben ze hier niet tegengekomen..
En op internet tsja...daar kun je van alle extremen wel een plaatje vinden...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:41

Citaat:
het is een prachtige merrie.. maar haar dish vind ik ook TE extreem! er is ook een filmpje van haar op internet te zien, en verder is het een hele mooie merrie, met goeie gangen enz, maar inderdaad deze dish gaat zelfs mij wat te ver haha! het ziet er niet natuurlijk uit, een paard kan een extreme dish hebben terwijl het er toch nog natuurlijk uitziet (heeft weer te maken met de plek van de dish, stand van de ogen enz) maar bij deze merrie is het zeer onnatuurlijk.. zonde, want verder is er weinig mis aan de merrie.. (en ik twijfel OPRECHT aan deze dish, d.w.z: zou niet raar opkijken als hier een plastisch chirurg aan te pas is gekomen..)

@ JMC: zoals je ziet deelde ik je mening... Knipoog
ik had het in mn vorige post inderdaad over die saddlebred-foto

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:36

CtjeLief schreef:
@ JMC: zoals je ziet deelde ik je mening... Knipoog

dat zijn er dan al 3 whuahahaha Pling

manon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:54

Citaat:
Zoals die hele zware paarden die steeds wat ranker worden, vind ik niet meer dan logisch. Het doel met deze paarden is veranderd, ze huppelen nu rondjes in een bak en hoeven geen zwaar werk meer te doen, dus is zo'n zware bouw ook niet handig.
Dat mag misschien jammer zijn van het ras, maar hoeveel mensen zijn er nou die een ontzettend zware bouw van hun paard nodig hebben voor hun doel? Dat zijn er niet veel...
Ergens is het wel jammer dat die rassen dan 'verloren' gaan (ik geloof niet dat ze ooit uit zouden sterven Een trekpaard word nooit zo rank als een volbloedje...Dan zou het geen trekpaard meer zijn ) maar aan de andere kant is het niet meer dan logisch.

Dit ben ik niet met je eens.
Dan zou je de bruine beer en de panda beer ook niet hoeven te beschermen.
Dat zijn berenrassen die eigenlijk geen doel meer dienen, dus waarom in stand houden.

Ik vind het gewoon spijtig dat een cultureel erfgoed de kand loopt verloren te gaan.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 13:01

Nou, waarom zou je dan nog paardrijden? Je kan evengoed een blokje omrijden met je auto. Het paard heeft zowiso zijn echte functie verloren, maar moeten we er daarom zo een popjes van maken dan?

CowBoy21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:06

Ik vind dit gewoon walgelijk om te zien!!!

Afbeelding

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:17

dan kijk je er niet naar.. Haha!

(ik vind het ook helemaal niets hoor, maar ja, zo heeft ieder zijn richting.. )

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:15

manon72 schreef:
Citaat:
Zoals die hele zware paarden die steeds wat ranker worden, vind ik niet meer dan logisch. Het doel met deze paarden is veranderd, ze huppelen nu rondjes in een bak en hoeven geen zwaar werk meer te doen, dus is zo'n zware bouw ook niet handig.
Ergens is het wel jammer dat die rassen dan 'verloren' gaan (ik geloof niet dat ze ooit uit zouden sterven Een trekpaard word nooit zo rank als een volbloedje...Dan zou het geen trekpaard meer zijn ) maar aan de andere kant is het niet meer dan logisch.

Dit ben ik niet met je eens.
Dan zou je de bruine beer en de panda beer ook niet hoeven te beschermen.
Dat zijn berenrassen die eigenlijk geen doel meer dienen, dus waarom in stand houden.

Ik vind het gewoon spijtig dat een cultureel erfgoed de kand loopt verloren te gaan.

Zullen we het even op paarden houden? Haha! Om nou paarden met beren te gaan zitten vergelijken is mi ook vrij zinloos Haha! (btw, wie zegt dat die beren geen doel hebben? Die beren vreten weer herten of wat voor beesten dan ook en dan heb je daar geen overschot van zodat je ook geen overbegrazing krijgt zodat al je zeldzame nuttige plantjes ook niet naar de maan gaan zodat er wortels in de grond blijven zitten zodat er met een zware regenbui niet de hele grond uitspoelt enz..enz ..Haha! Haha! En van die mensen die beren neerknallen om het gal te gebruiken voor medicijnen? Ook een doel van de beer en waarschijnlijk een reden dat hij beschermd moet worden Koe )
En begrijp me niet verkeerd hoor, ik zou het ook wel jammer vinden als al die rassen verloren zouden gaan. Maar ik ga ze ook niet fokken om het ras in stand te houden. Hoeveel vraag is er op het moment naar een trekpaard? Dan is het toch niet meer dan logisch dat er wat anders dan hele zware paarden gefokt wordt? Ik zeg niet dat ik hier achter sta, ik zeg alleen dat het logisch is dat brede rassen ranker worden.

@ Sofie123 Ja een echt heel nuttig doel heeft een paard niet meer. Maar het heeft nog wel een doel. Ook al is het niet zo nuttig meer, maar ik vind paardensport zoals nu een doel met je paard. En je gaat nou eenmaal geen zware trekpaarden fokken omdat je wil gaan springen..
Dus als het doel weer wijzigd en boeren krijgen een enorme berg subsidie zodat het uitkan om met een paard het land te bewerken, ja dan worden die rassen wel weer breder Haha!
Je kan idd ook een rondje rijden in de auto, maar ook op de fiets, en ook op een paard ja.
Zowel fietsen als paardrijden is een sport of hobby. En dat vind ik een doel. En het ene mens vind het nu eenmaal leuker om op een paard dan op een fiets te zitten. Of ga het eens hebben over therapeutisch paardrijden, ook een doel Clown Een doel hoeft niet perse heel nuttig te zijn, recreatie en ontspanning is ook een doel Haha!
En over die 'popjes' laat ik me verder niet zo uit, die kom ik alleen op internet tegen, en hier in de omgeving heb ik nog nooit een misvormd paard gezien dat met dat doel gefokt was.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 21:54

Bovenstaande uitleg vind ik goed samengevat. Maar ik dacht net nog aan iets: word een paard dan stilletjes aan meer gezien als een of ander gadjet dat word aangepast aan de laatste mode? Ik weet het, wat niet verkoopt word ook niet uitgevonden maar is dit allemaal nogwel normaal?

edit: ik heb het hier over extreme gevalllen en niet over het doorsnee paard.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:35

Ja volgens mij wordt het paard wel veel meer gezien als mode. Alles is mode...
Dan moet je zo'n zadel, tien jaar later is dat hartstikke uit.. En geld ook voor dekjes rijstijlen hoofdstellen het is 1 grote hap mode Haha! En wat mij betreft is dat niet normaal nee Scheve mond

En die extreme gevallen, zoals ze hier in het topic ook een beetje staan, die vind ik ook oerlelijk hoor.
Maar hier bij mij in het hoge noorden Haha! ben ik nog niet van die extremen tegengekomen die express zo gefokt waren Knipoog En inhet topic staan dan vaak voorbeelden van amerikaanse paarden (in een volgend topic vaak weer precies dezelfde voorbeelden), noem dan eens een recent voorbeeld uit NL, want mi zijn het er niet zoveel en wordt die gedrochtjesfokkerij ( Schijnheilig ) ook niet zo populair Haha!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:01

In Nederland zijn er weinig mooie arabieren.. helaas..

en inderdaad.. men gaat met mode mee.. is dat erg dan? dat gebeurt al 100den jaren, dat is echt niet alleen iets van de laatste jaren ofzo..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:42

toch leuk, dat er zo verschillend wordt gedacht over de AV in NL. de een zegt "ik ben hier nog niet van die gedrochten tegengekomen". de ander zegt "in NL zijn weinig mooie AVs"... even voor het beeld...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:01

tja.. er is een middenweg.. en kwalitatief zijn er in NL weinig rastypische AV's te vinden.. op int. niveau staan we nergens.. vind ik erg jammer als groot liefhebster van dit ras..