Genetic make up, prestatie aanleg valt daaraan af te lezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miraketjuh

Re: Genetic make up, prestatie aanleg valt daaraan af te lez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:10

ceasario schreef:
Himyar schreef:
Ojee, Arie53 gaat die nu natuurlijk helemaal met de grond gelijk maken...

Dat denk ik niet.
Het is geen Hazenwind maar....een van de 4100 die over hindernissen kan .
Met een DI van 4.

Wat voor Di had Lucky-Boy ? Knipoog
LUCKY BOY (HOL) b. C, 1966 DP = 7-6-5-0-2 (20) DI = 3.44 CD = 0.80

Abgar...
ABGAR (GB) gr/r. H, 1958 DP = 18-8-5-0-5 (36) DI = 3.80 CD = 0.94

Ik ben erg benieuwd wat hier boven nou staat. Wat houden de cijfers in? En wat is di? cd? e.d.

Groetjes!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 19:12

arie53 schreef:
Himyar schreef:
Ojee, Arie53 gaat die nu natuurlijk helemaal met de grond gelijk maken...

Waarom teut je zo onnozel?

O, dus deze niet??

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 19:14

Miraketjuh schreef:

Ik ben erg benieuwd wat hier boven nou staat. Wat houden de cijfers in? En wat is di? cd? e.d.

Groetjes!

Wel in het Engels:

Thoroughbred Champions -- Dosage in a NutshellDI= Infinity ... CD= 2.00 When the word "infinity" is used for a Dosage Index, it simply means that no stamina is present with which to make the calculation ...
www.thoroughbredchampions.com/dosage/ - 14k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Dosage: A Practical ApproachIn the end, the total points in each column produce the Dosage Profile, ... There is a direct correlation between the DI or CD and performance at varying ...
www.chef-de-race.com/dosage/review.htm - 34k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

The Relationship Between the DI and the CDThe critical component remains the DP, and its configuration is responsible for the interplay between the DI and the CD. Consequently, all of the Dosage ...
www.chef-de-race.com/dosage/dp_patterns.htm

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:52

ceasario schreef:
ART_UMA schreef:
Hier nog een link waar wat meer wordt uitgelegd over de vererving van het grote hart: http://www.circledhorses.com/The%20X-Factor.htm

Rede te meer voor ons om deze volbloed dit jaar te gebruiken.
Is vandaag op de nakeuring in Holstein. Haha! Knipoog

HA ha, maar heeft hij het grote hart gen?
Afbeelding
Via Secretariat KAN het wel en dat zou van de oma een enkele X copy maken en dus een kans dat z'n moeder het ook heeft een dus een kans dat hij het zelf heeft, dan KAN Timolino het weer doorgeven aan een dochter (er van uitgaand dat in de KWPN merrie's het gen zelf niet zit).

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 20:11

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:00

Himyar schreef:
Toen ik dit jaren geleden dit x-factor verhaal (grote hart gen) aan haalde i.v.m de fokkerij van Quarter horses, werd ik bespot:
viewtopic.php?f=4&t=123616&st=0&sk=t&sd=a&hilit=hart&start=50

Ik bekijk dat topic zo ff de laatste 2 bladzijden en ik vind voor beide wel wat te zeggen. Ik vind het heel goed dat fokkers er rekening mee houden met de genen huishouding en verder kijken. En als je race paarden aan het fokken bent zou ik er denk ik ook echt op letten. Maar ik ben opzich helemaal geen voorstanders van engelse volbloed paarden. Ze zijn gebouwd voor het racen, maar voor de dressuur en het springen zal ik echt niet als eerste naar een engels volbloed kijken ook al heb je daar grotere kans op dat gen. Wat ik in dat topic namelijk wel een goed punt vond is dat een sporter getraind moet worden en een paard dus ook. Al die paarden die nu aan de top lopen bij dressuur en springen, die waarschijnlijk niet dat grote hart hebben, hebben waarschijnlijk wel een getraind sporthart, wat prima functioneert dus in die zin vind ik het niet zo interessant om op dat grote hart gen te fokken.

Groetjes

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:16

Himyar schreef:
Wel in het Engels:

Thoroughbred Champions -- Dosage in a NutshellDI= Infinity ... CD= 2.00 When the word "infinity" is used for a Dosage Index, it simply means that no stamina is present with which to make the calculation ...
www.thoroughbredchampions.com/dosage/ - 14k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Deze link is wel goed leesbaar, ik had er nog nooit over gelezen dat dit zo werd berekend bij racepaarden. Of moet ik zeggen bij engelse volbloed paarden? Wordt dit bij alle engelse volbloed paarden berekend?

Groetjes!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:42

Citaat:
Waarom teut je zo onnozel?

Citaat:
O, dus deze niet??

Misschien raced hij wel goed. Dat zijn de kwaliteiten waarop hij gefokt zou moeten zijn. En met een groot hart in een klein ribbenkastje heb je kans dat hij als renpaard ook kan winnen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:59

Miraketjuh schreef:
Al die paarden die nu aan de top lopen bij dressuur en springen, die waarschijnlijk niet dat grote hart hebben, hebben waarschijnlijk wel een getraind sporthart, wat prima functioneert dus in die zin vind ik het niet zo interessant om op dat grote hart gen te fokken.

Als ik mijn merrie (38% xx) vergelijking met mijn eerste paard (gelders 5% xx) is er een wereld van verschil in uithoudingsvermogen. Dat hoeft niet aan het xx bloed te liggen, maar het zou niet vreemd zijn als dat wel zo is.

Afgezien van het nut (en ik denk dat hier geldt "bigger is better"), is het fokken van het "grote hart" bij een KWPN'er, met het dubbele X gen een zaak van geluk en meerdere generaties. Om dat dan te moeten doen door XX bloed (en er ook weer op terugfokken of nog meer XX) doet denk ik wel af aan de eigenschappen van de KWPN'er dat je wil behouden.

Misschien is er een trakehner of zo die het gen al heeft??

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 22:19

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:22

Met een groot hart springt of dressuurt een paard geen spat beter. Dat grote hart compenseert wellicht veel eerder de kleine longinhoud van de huidige Volbloeds.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:30

arie53 schreef:
Met een groot hart springt of dressuurt een paard geen spat beter. Dat grote hart compenseert wellicht veel eerder de kleine longinhoud van de huidige Volbloeds.

wha ha ha ha je hebt toch zon gevoel voor humor he, en voor absurdistische humor in het bijzonder Haha! Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:36

arie53 schreef:

Hoe groter het hart hoe meer longinhoud nodig.
Of het dier moet een kettingroker zijn. (kort "presteren" ) met een kort lontje.
Haha!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:00

arie53 schreef:
Met een groot hart springt of dressuurt een paard geen spat beter.

Met een figuurlijk groot hart wordt springen wel beter Clown

Volgens de verschillende artikelen is aangetoont dat een groot hart met de rennen een voordeel is, er schijnt minder snel vermoeidheid op te treden, en dat lijkt me zeker een pluspunt voor welke sport dan ook. Het is meer voorwaarden scheppend.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:09

ceasario schreef:
ART_UMA schreef:
Hier nog een link waar wat meer wordt uitgelegd over de vererving van het grote hart: http://www.circledhorses.com/The%20X-Factor.htm

Rede te meer voor ons om deze volbloed dit jaar te gebruiken.
Is vandaag op de nakeuring in Holstein. Haha! Knipoog

Afbeelding

http://www.pedigreequery.com/timolino

Körung/Anerkennung in Elmshorn
Die erste Körveranstaltung des Holsteiner Verbandes in diesem Jahr war sehr erfolgreich für unsere Station. Den erst kürzlich erworbenen 9-jährigen Vollblüter TIMOLINO xx hat die Körkommission gekört und auch unseren Französischen Hengst URLEVEN PIRONNIÉRE SF für den Holsteiner Zucht zugelassen. Diese zwei Hengste und weitere acht (von 26 vorgestellten) wurden gekört bzw. anerkannt.

Onder zijn vader Monsun

Afbeelding

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 08:23

Timolino:
Decktaxe:
€ 500,- zzgl. MwSt. für Warmblutstuten
€ 8.000,- zzgl. MwSt. für Vollblutstuten

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:12

en er is nu ook een stand foto van Timolino xx op de site:
Afbeelding

iemand die nog op z'n bouw wil "schieten"?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:42

Ik heb er ook nog een... Knipoog

Afbeelding

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:08

ART_UMA schreef:
en er is nu ook een stand foto van Timolino xx op de site:
Afbeelding

iemand die nog op z'n bouw wil "schieten"?

Haha, nou als je het zo graag wilt! Ik vind het een mooi renpaard, ik zou hem nooit voor de dressuur of springfokkerij gebruiken. Als je een denkbeeldige lijn van uiterste punt van zijn kont naar uiterste punt van zijn borst trekt dan loopt die lijn helemaal schuin naar voren naar beneden. En als je een denkbeeldige lijn van zijn schoft naar beneden trekt dan staat hij met zijn voorbenen op die lijn inplaats van er voor. Kortom evenwicht licht op de voorhand en voor een racepaard moet dat ook want dat moet naar voren gestuwd worden. maar bij springen en dressuur moet het evenwicht anders zijn.
Maar denk niet dat dit onder 'schieten' verstaan wordt, maar dat wil ik ook helemaal niet!
Nog een vraag had dit paard nou dat grote hart gen dan volgens jullie? En waarom denken jullie dat dan?

Groetjes!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:09

Miraketjuh schreef:
Nog een vraag had dit paard nou dat grote hart gen dan volgens jullie? En waarom denken jullie dat dan?

Er zijn een aantal kansen (zie http://www.pedigreequery.com/timolino)
TIMOTARA is een dochter van Secretariat
SAILINGON is uit Sai-on Sail-on die mogelijk het gen heeft via een dochter van ManO'war
Er zijn misschien nog wel meer kansen, maar die zie ik zo snel niet. Een ander aanknopingspunt zou zijn renprestatie kunnen zijn:
ceasario schreef:
Het is geen Hazenwind maar....een van de 4100 die over hindernissen kan .
Met een DI van 4.

Op zich is de afstand een indicatie, groot hart heeft meer nut bij grote afstand, aan de andere kant schijnt het grote hart weer minder significant te zijn bij een hindernis ren, waarbij elke sprong weer een rust moment in de lucht is. De succesvolle hindernisrenner schijnen vaak "langzame sprinters" te zijn. Maar ik ben geen expert.
Meten is weten, je schijnt uit de hartslag grafiek te kunnen bepalen of een paard een groot hart heeft, dat zegt dus nog meer als z'n afstamming of prestatie.