[TI] Welke Tinkerhengst voor het komend dekseizoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re: Welke Tinkerhengst voor het komend dekseizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:43

denk dat dat gewoon een persoonlijke keuze is. Ik weet dat Jean altijd de merries in de wei zette bij de hengsten en die had toch ook aardig wat paarden staan.

Wellicht dekken die van de Bonte Parels etc. meer merries tegelijkertijd. En dan heb je meerdere hengsten. Moet je hele dagen langs de wei gaan zitten om bij te houden wie, wanneer etc.
Met 1 hengst is dat een stuk makkelijker lijkt mij.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:14

ik moet wel erg lachen om jullie verhalen hoor hihihi, de dekking van Offie lijkt heel erg op de dekking van Maxolo. Even snuffelen en dan erop. Net geen 2 minuten en dan was het klaar. Ik stond echt zo te kijken van... is dit het, ben daar dat hele pokke eind voor gereden hihihi. Maar hij dekte ook erg rustig en aan de hand.

@Leonoor ik denk inderdaad dat het makkelijker is met 1 hengst, als jij je hengst goed kent, dan kan je het rustig ook zo los doen. Ik vind dat als je weet dat je hengst gaat jagen, dat je het dan aan de hand moet doen. Ik denk ook dat TinkerRyan het zo bedoelde.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:02

ook maar eens wat ervaringen, Chuckie dekt alleen aan de hand (behalve eigen merries), hij maakt best wat bombarie als een merrie hem erg bevalt, ook hij is in een minuutje klaar, geen voorspel en geen naspel, als hij klaar is moet ik hem van de merrie aftrekken anders valt hij in slaap, daarna gedraagt hij zich of hij een marathon gelopen heeft, een echte vent dus haha.

als ik wil kan ik hem ook ten allen tijde weer bij de merrie weg halen, ik ben de baas en iik beslis of er wel of niet gedekt word, niet luisteren is toch echt een tik, ik wil gewoon dat hij weet wat zijn plaats is.

Chuckie heeft ook echt kleurvoorkeur, hij word veel histiger van veel wit dan veel kleur, 1 kleurige heeft hij helemaal weinig interesse voor, maar na hem een beetje opgekroeld te hebben gaat hij wel hoor, raar beest.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:05

Ja onzen aaron heeft ook een voorkeur kleurtje!!! Alle merrie's worden gedekt behalve voskleurige of isabelkleurige( die naar het bruine /vosse neigen) die dekt hij niet!!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 18:07

Biancaa schreef:
ik moet wel erg lachen om jullie verhalen hoor hihihi, de dekking van Offie lijkt heel erg op de dekking van Maxolo. Even snuffelen en dan erop. Net geen 2 minuten en dan was het klaar. Ik stond echt zo te kijken van... is dit het, ben daar dat hele pokke eind voor gereden hihihi. Maar hij dekte ook erg rustig en aan de hand.

ik vond het met Maxolo ook heel rustig gaan, die sprong er niet meteen als een gek op.
Met maxolo wordt ook aan de hand gedekt en ik zou m'n merrie's niet anders willen laten dekken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:18

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:20

Ariebren schreef:
Dus jullie gunnen je hengst dit leven niet toe.
Samen met zijn verloofde en kind.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DZJYXSUZ

Jawel... maar niet elke hengst is zo! Dit is denk ik het mooiste leven wat een hengst zo'n beetje kan hebben. Maar niet iedereen is in de gelegenheid om een hengst een eigen merrie te "geven".
Weet wel dat als er standaard een merrie bij loopt, de hengst wel rustiger wordt....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:23

Elke hengst kan zo worden, geef hem de kans.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:24

Zo stond Drum ook.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 05:39

zo is chuck ook met een eigen merrie, maar ik wil gewoon niet het risico lopen met merries van een ander dat ze elkaar kunnen beschadigen.

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 07:00

Leonoor schreef:
Wellicht dekken die van de Bonte Parels etc. meer merries tegelijkertijd. En dan heb je meerdere hengsten. Moet je hele dagen langs de wei gaan zitten om bij te houden wie, wanneer etc.

Goedemorgen,

Bij de BP gaat alles een voor een. De merrie wordt aan de hand gedekt en dat bevalt prima. Zelfs met 3 hengsten Lachen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:30

Voor de mensen die eens ander bloed willen proberen:

Lees net op marktplaats dat Bono (NSvT ggk) komend jaar ter dekking wordt aangeboden in Nederland en Belgie.
Bono heeft de afgelopen 2-3 jaar in Polen bij Stoeterij Jaskolka gestaan.

Owwww.... ik heb sinds vorig zomer (hebben toen een week op Jaskolka vakantie gehouden) maar steeds geroepen: "Stond Bono maar dichterbij want dan wist ik het wel" Nagelbijten / Gniffelen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:41

Ariebren schreef:

Geweldig vind ik dat...
En zou ik persoonlijk in meer situaties willen zien, maar is helaas haast onmogelijk in de Nederlandse maatschappij.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:13

snowdon schreef:
Ariebren schreef:

Geweldig vind ik dat...
En zou ik persoonlijk in meer situaties willen zien, maar is helaas haast onmogelijk in de Nederlandse maatschappij.

Eentje moet de eerste zijn, dus gewoon doen.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:37

Mijn jonge hengst staat ook zo op de weide maar onze tinkers komen binnen voor het eten en dan gaat hij lekker in een stalletje alleen( alle iedeer paard in een stal apart)
Zo blijft hij lekker in de hand!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:00

Chantaljamie schreef:
Leonoor schreef:

Goedemorgen,

Bij de BP gaat alles een voor een. De merrie wordt aan de hand gedekt en dat bevalt prima. Zelfs met 3 hengsten Lachen

Met meerdere merres tegelijkertijd bedoel ik het aantal merries de tegelijkertijd voor 1 hengst komen. Dus bijvoorbeeld merres die gedekt moeten worden door Pablo in 1 week