Aart longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aartlover

Re: Aart longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 10:20

Want: hij loopt goed en dan opeens draait hij zich naar mij om. klaar. nu goed? en hou nu op! Ik word gek van Bokt!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:22

aartlover schreef:
Want: hij loopt goed en dan opeens draait hij zich naar mij om. klaar. nu goed? en hou nu op! Ik word gek van Bokt!

Dit zeg je nou steeds....... Misschien zou je eens na moeten gaan denken hoe dat komt???

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:22

Ok, ik had gezegd dat ik niet meer zou reageren, maar ik ga nog 1 poging wagen, ondanks het feit dat je mij hier vindt 'zeiken' wat ik niet erg aardig vind, gezien de tijd die ik er al in heb gestoken om je verder te helpen met je fjord.
Op verschillende momenten in het topic hierboven heb ik tips gegeven over hoe je met de door jezelf aangegeven problemen om zou kunnen gaan.
Door het topic heen veranderen de problemen steeds en je spreekt jezelf tegen (dit zeg ik niet om je af te zeiken, maar is een objectieve waarneming). Dat maakt het niet makkelijker voor de hulpvaardige lezer hier.

Misschien kan je nog 1 keer duidelijk maken wat je probleem met Aart nou werkelijk is, want ik ben steeds uitgegaan van je eerste post en als dat anders moet zijn, ja, dan ben ik op het verkeerde been gezet.
Even ter herinnering, dit is het probleem waar ik steeds van uit ben gegaan.
aartlover schreef:
Ik probeer Aart nou te longeren. Eerste keer ging heel goed. Ging alleen met de longeer zweep en geen touw. volgende keer met touw gebrobeerd en hij komt steeds op me af lopen. Ook al 'duw' ik hem weg met mun zweep. En met zun dikke fjordenvachtje en huid voelt hij ook niet zo veel van de zweep als ik hem weg duw. Daarna ook weer zonder touw geprobeerd maar lukt niet. hij blijft maar omdraaien. Iemand nog tips?

Overigens is dominant zijn niet per se negatief. Ik heb zelf een hele dominante merrie op stal, maar als je er op de juiste manier mee omgaat kunnen het super fijne dieren worden. Het is erg jammer dat je zo ver weg woont, want ik weet wel mensen in Nederland die je zouden kunnen helpen. Dan moet je daar echter wel voor openstaan.

Tot slot nog 1 tip:
Ik kan je de boeken van Monty Roberts aanraden, omdat daarin vrij duidelijk beschreven staat hoe je met dominante paarden om moet gaan. Misschien zijn er ook wel dvd's verkrijgbaar, dan kan je zien hoe je met je lichaam kan werken.

Ik wens je nogmaals veel succes!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 11:09

Nee sorry Izabella maar ik heb het niet echt over jou. Bedankt voor de tip. Ik heb zelf het boek van Klaus hempfling. Films ook gezien Lachen super mooi. hij zegt dat als je gaat longeren je op de kont af moet lopen en niet op de schouders. zodra je op de schouders afloopt draatiej zich om. Nu doe ik dat niet..
Ffe duidelijk wat Aart doet:

Eerste keer ging heel goed. hij liep wat rondjes. 2e keer dat ik het ging proberen was minder... Ik had hem in het rondje gedaan en stond 'open' dat hij mocht gaan laat ik maar zeggen. sloeg 1 keer achter hem met de zweep en zei: stap. Nu deed hij dat niet maar draaide zich om. weg van de zweep. Soms komt hij dan naast mij staan. Want hij is natuurlijk gewend om achter je aan te lopen. Soms loopt hij ffe naar achteren, roep ik hem en komt hij wel. Maar hij weigerd rondjes te lopen.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:12

Aartlover: Zoals ik al eerder heb gepost in dit topic, denk ik toch dat je lichaamstaal niet goed is. Het is niet alleen maar 'op de kont aflopen', sterker nog.. als je te veel op z'n kont inloopt.. zal hij zich ook omdraaien...

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 11:13

Ja snap. En ik doe het ook met mijn andere pony waar het bij werkt.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:21

aartlover schreef:

Ja, maar die pony heeft al geleerd wat longeren is Knipoog

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 11:24

haha nee 2 keer ofzo. en dat was een ramp Bloos steigeren enzo...

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:27

Let ook op wat je met je ogen doet. Je ogen neerslaan in combinatie met jezelf klein maken (je schouders laten hangen) is een uitnodiging om naar je toe te komen.
Harde ogen (kan het niet anders uitleggen) richting zijn ogen in combinatie met hoekige schouders (maak je groot!) betekent dat hij op afstand moet blijven.
Hij mag niet ongevraagd bij jou komen staan, alleen als jij hem daartoe uitnodigt, als hij dat toch doet, stuur hem dan weg (liever niet met de zweep, je wil namelijk niet dat hij daar bang van wordt), maar probeer eens te zwaaien met het uiteinde van je longe om hem van je weg te sturen.

Damber schreef:
aartlover schreef:
Ja, maar die pony heeft al geleerd wat longeren is Knipoog
Maar lichaamstaal begrijpen alle paarden van nature al. Het is hun eigen taal, dus Aart zou de basis (weggaan voor druk, komen als de mogelijkheid daarvoor is) ook moeten begrijpen. Het overige werk aan de longe moet hij uiteraard nog leren, maar dat kan pas als de basis tussen paard en longeerder goed is.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 11:33

Dankje Haha! Ja de ogen... moeilijk Tong uitsteken Ja idd Aart zal het weten Lachen Taal van de paarden is wel ffe heel wat anders Tong uitsteken zou makkelijk zijn als ze echt konder praten Tong uitsteken

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:35

aartlover schreef:
Dankje Haha! Ja de ogen... moeilijk Tong uitsteken Ja idd Aart zal het weten Lachen Taal van de paarden is wel ffe heel wat anders Tong uitsteken zou makkelijk zijn als ze echt konder praten Tong uitsteken
Ze kunnen ook praten, maar ze doen dat in hun eigen taal. Wij moeten alleen nog leren hun taal te spreken en begrijpen Haha!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 11:38

Ja Knipoog ben er echt mee bezig.. Heb nog een vraagje voor je Lachen Mijn andere pony Fleur is zo dominand als het maar kan. Ze heeft ook bijna nooit iets hoeven doen en de vorige eigenaren waren doodsbang voor haar en zeiden allemaal dingen van 'ze gaat er altijd vandoor' enzo... nu heb ik haar alweer een jaar en ze is er nooit vandoor gegaan. Maar probeerd nog steeds de baas te zijn. Ik kan haar ook niet longeren want zodra ze een zweep in de buurt heeft gaat ze trappen en aanvallen. Dit is heel vervelend... Weet je misschien nog iets wat ik met haar kan proberen...

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:41

Hoe uit zich haar 'de baas willen zijn' precies?
Ik lees hierboven alleen dat ze erg bang is van de zweep. Die zou je met het longeren kunnen vervangen door het uiteinde van je longe. Maar doe wel voorzichtig, want zonder zweep in je handen ben je nogal weerloos als ze je toch wil gaan trappen.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 11:44

Ik 'aai' haar soms met de zweep. Dit gaat goed. ze is dan wel enorm gespannen! Maar zodra ik de zweep achter haar doe word ze weer wild. (ik hoorde ook van vrienden van ons die ook weer vrienden zijn van haar vorige eigenaren dat ze ook flink te grazen is genomen door hun)

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:45

Maar dan blijft mijn vraag:
izabella schreef:
Hoe uit zich haar 'de baas willen zijn' precies?

Want wat jij beschrijft is gewoon een bang paard.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 11:48

Ja ze is idd bang.
Zal ffe zeggen wat ze doet:

Ik zet haar in het rondje. alles is ok. Pak de zweep (of touw) en sla een keertje rustig op de grond en zeg stap en dan komt ze in volle galop op me afrennen! Dan ga ik wel ffe der uit tot ze weer tot rust is... dan ga ik der in, hou ik haar vast en aai ik haar met de zweep. Gaat goed. Loop ik een eindje van haar weg en probeer het nog eens. gaat ze weer met haar hoofd naar me zwaaien met der oren in de nek dreigen.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:52

Klinkt als een serieus vertrouwens probleem bij het dier. Moeilijk om op afstand/via internet op te lossen.
VOOR ALLES geldt: blijf vooral goed op jezelf passen, want ook al wil het dier jou niet per se pijn doen, in de paniek zou dat toch kunnen gebeuren.
Ga eens (indien je dat veilig acht) gewoon bij haar in de bak of het land zitten en wacht tot ze bij jou komt. Dus dat ze weet dat de aanwezigheid van mensen niet altijd betekent dat ze van alles 'moet'. Eerst maar eens wat vertrouwen winnen en dat kost bij beschadigde paarden veel tijd.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 12:04

vertrouwen is al heel wat Lachen Ik ben bijna de enige die op haar mag rijden en zeker de enige die haar hoeven mag doen. Rijden gaat ok prima.. maar zodra der een zweepje bij komt... word ze gek. Ook van vreemde mensen Clown als de hoefsmid komt is het altijd een gevecht. gelukkig is deze heel geduldig en word niet boos op haar. komen er een paar mensen langs die meteen zich met Fleur gaan bemoeien en haar hoofd zomaar pakken en tegen haar praten :S ik werd gek! ken die mensen die eens. Fleurtje werd der ook niet echt rustig van... ze kiest echt haar mensen uit. Gelukkig ben ik er een van Tong uitsteken ben nu ook erg bezig met meer vertrouwen te krijgen omdat ze nu misschien drachtig is en ik wel bij het veulen moet kunnen komen.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:11

Geen zweep meer gebruiken dus Haha!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:20

Wanneer de pony bij je komt, zul je met je longeerlijn (hetgeen je nog in je handen hebt) 'drijgend' haar kan op moeten lopen om haar weer weg te sturen. Loop hierbij richting heup en maak je groot en zorg dat je d'r 'opsluit' dus met je lichaam die kant op gaat staan waar ze heen moet... zwaai met je handen heftig de kant op waar ze heen moet gaan (naar buiten dus).. Als ze hiernaar luistert, kun je haar belonen door haar naar je toe te roepen en een aai over haar bol te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:07

aartlover schreef:
En waarom komt hier geen slotje op? Ik heb dit topic toch geopend. als ik geen tips meer hoef die ik niet krijg mag der van mij een slotje op.

Nog even hierover, het is niet gebruikelijk om topics zomaar te sluiten als de TS dat wilt. Enige slotjes die komen is als er een dubbelpost is, het artikel verkocht is bijv. (op EA). Of als een topic gigantisch uit de hand loopt. Gewoon niet meer reageren als je er niet op in wilt gaan Lachen

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 15:03

Damber schreef:
Wanneer de pony bij je komt, zul je met je longeerlijn (hetgeen je nog in je handen hebt) 'drijgend' haar kan op moeten lopen om haar weer weg te sturen. Loop hierbij richting heup en maak je groot en zorg dat je d'r 'opsluit' dus met je lichaam die kant op gaat staan waar ze heen moet... zwaai met je handen heftig de kant op waar ze heen moet gaan (naar buiten dus).. Als ze hiernaar luistert, kun je haar belonen door haar naar je toe te roepen en een aai over haar bol te geven.

Als Fleur naar je toe komt krijg je haar niet meer weg hoor.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:06

aartlover schreef:
Damber schreef:

Als Fleur naar je toe komt krijg je haar niet meer weg hoor.

Ja echt wel!! Zolang je de paardentaal maar goed spreekt..

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:39

Meid, ik ga verder niet in op hoe je jezelf tegenspreekt, gedraagd enz.
Ik wil je puur helpen Knipoog

Ik snap precies wat je bedoeld.
Heb het zelfde probleem gehad met mn haflinger en shets.
Haflinger is mishandeld geweest, en shetlanders heb ik een hele grote band mee.
Joy was niet bang voor de zweep, maar viel deze(en niet alleen de zweep, ook ons) aan toen we haar net hadden.
We hebben toen net zo veel geduld gehad tot dat ze ons vertrouwde en wij haar.
We hebben in die tijd alleen maar vertrouwen opgebouwd en gewandeld.
Vooral heel veel je stem gebruiken, dat werkt later ook heel goed als je wil gaan longeren.
Grondwerk werkt ook heel goed, wijken doormiddel van houding, laten stappen door middel van stem, laten draven door middel van stem enz.
Als dit ALLEMAAL goed gaat, dan kan je gaan longeren.
Doe dit eerst door een tijdje iemand mee te laten lopen, en die steeds verder van het paard te laten lopen.
Want je paard weet heus niet opeens dat hij in een rondje moet lopen.
Gaat dit allemaal goed, maar komt je paard toch weer naar het midden, dan stuur je hem weg.
Eerst met houding proberen, werkt het niet, dan met de zweep(je paard moet dus wel goed weten wat je bedoeld met je houding!!). Gaat ie je heel zielig aan zitten kijken? Niets van aantrekken, desnoods geef je hem een mep, dan snapt hij echt wel wat je bedoeld. En vooral heel boos worden dmv stem.
Als het echt niet werkt, laat je iemand hem terug op het rondje zetten en goed voorwaarts blijven drijven.

Longeren is echt een kunst hoor!!!
Sommige paarden lopen zelfs als je in het midden, naast zn voorhand gaat staan.
Maar dat is zeker niet bij alle paarden het geval.
Je moet je constant blijven concentreren, en het hem het liefst voor zijn, voordat hij zich omdraait.
En vooral niet opgeven!!

En als je paard angstig is, door bv. mishandeling, dan is dit echt niet 1,2,3 over!
Kan wel een paar jaar duren.
Gewoon rustig het vertrouwen winnen.
En zeker niet voordat je paard niet meer zo angstig is beginnen met longeren.
Dan heb je daar je handen nog vol genoeg aan Knipoog

Ik vind trouwens wel, als je de boeken van Hempfling zo goed hebt gelezen, dat je wel iets beter na had kunnen denken voor je begon te 'gillen'.
En ook al voel je, je aangevallen, denk eerst even na voordat je wat zegt Knipoog

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 19:09

Ik gillen? Naja bedankt voor de tip. Ik mep alleen mun paarden niet.
@ Damber: oja? weet jij dat zo zeker? nou heb net bijna mooi een trap gehad van haar. erg bedankt hoor. probeer haar te 'vangen'. gaat ze dreigen. maak ik me groot en trap wat gras naar haar. komt ze op me af en draait ze zo der kont naar me toe.