Shetlandhengsten keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:57

Mijn hengst is ook NMPRS goedgekeurd omdat het NSPS hem niet wil hebben. Of ik het nog eens zou doen? Nee. Ook niet als ik geweten had wat voor resultaten Dennis behaald heeft.

Hij krijgt alleen merries van mensen met een papierloze merrie die voor de grap een keer een veulentje willen maar wel een korekte hengst willen (en niet kromme Japie van de buren).

Maar we gaan weer verder over het NSPS Lachen.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:00

oke nou snap ik hem van die shetbokkers....
Maarre ik ben het er niet helemaal mee eens dat als je shetjes fokt zonder papier, dat die voor de worst zouden zijn.
Er zijn ook genoeg shetjes zonder papieren die een heel goed tehuis hebben.
Ik geef toe vaak de hengstjes die jong verkocht worden gaan nogal eens naar de slager, maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:46

Max schreef:
Je merkt over het algemeen toch wel dat de meeste serieuze nmprs fokkers hun merrie niet door een basis hengst laten dekken dus die groep basishengsten wordt vanzelf minder.
En een hengstje zal gerust goedgekeurd worden bij het nmprs, maar wat heb je er verder aan ? Veel dekkingen zal hij niet krijgen het zou dus puur voor de lol zijn ?
Duur lolletje in zo'n geval dan zou ik het hengstje liever een lol doen en hem castreren en lekker keuringen met hem gaan lopen als ruin.
Een hengstje goedgekeurd krijgen is bij het nsps heel erg moeilijk, hier gaat maanden aan training vooraf. Daarbij moet hij kwa exterieur en beweging wel heel veel in huis hebben om door te kunnen.

Waarom moet je perse een serieuse fokker zijn om mee te doen aan de hengstenkeuring? Ik heb een prachtige hengst gekocht met een goede stamboom juist om er voor de lol mee naar keuringen te gaan. Niet iedereen wil alleen maar serieus er mee bezig zijn, voor mij is het gewoon een leuke hobby en als ik mijn pony leuk kan laten dekken omdat ik vindt dat hij een prachtig kleurtje heeft waar ik trots op ben en omdat ik vindt dat dat gezien mag worden mag dat van jullie niet en moet ik hem maar laten ruinen? Nou sorry ik vraag hier alleen advies over hoe ik alles het beste aan kan pakken, niet het advies om hem te laten ruinen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:51

Cheveyo schreef:
Met een ruin voor de lol naar een keuring was niet wat ik bedoelde Knipoog, ga je gang, kan heel leuk zijn!

Het is reeds duidelijk voor mij wat Karo bedoelde met voor lol. Ik kan slechts niet bij het idee om je hengstjes voor de lol hengst te laten met alle beperkingen die daar bij kunnen komen. Die van Karo hebben wel een leuk bestaan zo.

Hoezo? Ik heb een shethengst voor de lol en geniet ervan. Waarom zou een hengst een minder aardig bestaan hebben dan een merrie? Die van mij staan gewoon op stal bij een stalling met merries hengsten en ruinen er omheen. Is dit dieronwaardig ofzo? Ik heb totaal geen last van beperkingen hoor.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:53

sorro1 schreef:
oke nou snap ik hem van die shetbokkers....
Maarre ik ben het er niet helemaal mee eens dat als je shetjes fokt zonder papier, dat die voor de worst zouden zijn.
Er zijn ook genoeg shetjes zonder papieren die een heel goed tehuis hebben.
Ik geef toe vaak de hengstjes die jong verkocht worden gaan nogal eens naar de slager, maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo.

Mee eens! Onze Joep is nu 18 papierloos en sinds zijn 8ste bij ons! En beleefd nog steeds veel plezier!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:43

Maar een pony met papier heeft gewoon veel meer kans. Vandaar dat ik niets papierloos wil hebben. Ik heb er 1, die zal altijd bij mij blijven, maar het blijft wel bij die ene.

Ik zou het gewoon lekker op de keuring proberen. Als hij er niet doorheen komt kan je altijd nog kijken of je hem castreer of niet toch?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:43

Binckydenice schreef:
Cheveyo schreef:
Met een ruin voor de lol naar een keuring was niet wat ik bedoelde Knipoog, ga je gang, kan heel leuk zijn!

Het is reeds duidelijk voor mij wat Karo bedoelde met voor lol. Ik kan slechts niet bij het idee om je hengstjes voor de lol hengst te laten met alle beperkingen die daar bij kunnen komen. Die van Karo hebben wel een leuk bestaan zo.

Hoezo? Ik heb een shethengst voor de lol en geniet ervan. Waarom zou een hengst een minder aardig bestaan hebben dan een merrie? Die van mij staan gewoon op stal bij een stalling met merries hengsten en ruinen er omheen. Is dit dieronwaardig ofzo? Ik heb totaal geen last van beperkingen hoor.

We gaan afgrijselijk offtopic maar goed je vraagt het Knipoog.
Op stal (en niet buiten) vind ik sowieso niks voor een paardje, ongezien hengst/merrie/ruin. Maar dat even terzijde, ik neem aan dat ie gewoon buiten komt. Veel hengstjes moeten alleen staan juist omdat ze hengst zijn, terwijl zij ook behoefte hebben aan een lijflijk contact met een ander paardje en niet alleen om naar te kijken aan de andere kant van het lint/hek. DAT vind ik wel dieronwaardig als je het diertje dan alleen maar hengst houdt voor de lol. Hoop dat je het nu wel begrijpt hoe ik het bedoel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:57

Idd, als Dennis niet gezellig bij de andere pony's op het land gekund had had ik hem (kampioen of niet) alsnog gecastreerd. Maar Dennis staat of bij de drachtige merries(of die hij mag dekken) of bij een hengstje op het land. Vandaag is hij zelfs gezellig mee naar school geweest en heeft knus kunnen neuzen met een E-pony merrie die erg hengstig was Knipoog.

Nu weer ontopic graag Knipoog. We gaan weer verder over de NSPS hengstenkeuring.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:36

Binckeydenice wat voor afstamming heeft je hengst en heb je foto's ?

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:35

Het hengstje van binckydenice staat tussen de andere hengsten gaat erg goed die van mij staat er ook tussen. Als ze nou echt alleen zijn zou ik zelf ook kiezen om te castreren maar waarom castreren als het niet hoeft? Hij heeft genoeg maatjes om zich heen waar hij mee rennen en dollen kan. Binckydenice ik plaats een foto voor je goed van vol tis niet echt super goeie foto.

Afbeelding
Dit is het paardje van binckydenice

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:18

Wat is zijn afstamming en hoe groot is hij ?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:46

Zijn ouder sijn:
Zijn vader: OMAR LH
vader/vader: Grandioso van Wegdam Preferent
moeder/vader:Centha LH Kroon

Zijn moeder: Rosa van Vries
vader/moeder:Manuel LH
moeder/moeder:Valetta LH Kroon

Hij wordt op de 90 cm geschat, ik denk nu wel iets groter...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:49

En mijn hengstje staat samen met mijn grotere hengst in een box en ze kunnen het prima vinden. De buurvrouw is een merrie en mijn andere een ruin. Het gaat prima zo nergens last van en gewoon contact met andere.

Mijn paardjes komen niets te kort hoor! Af en toe even knuffelen met die van bokker chip 2 haha.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:49

Heb je geen mooiere foto chip2?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:01

Zijn moeder, weet je wat die op de keuring gedaan heeft? Die moet minimaal een 2e premie behaald hebben voordat je heen mag.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:43

hheehh ne den ik had geen betere foto sorry

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:19

leuk paardje...aan t papier te zien is t niet zo gek dat hij isabel is

Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:46

En heb ff een vraagje als je shet goed gekeurd is en dan moet hij nakomelingen geven en die moeten ook gekeurd worden ??
maar hoe dan en hoe kan je zo snel een merrie vinden en die personen willen het ??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:02

Als jou hengst echt leuk is komen er wel mensen hoor. Alle nieuw goedgekeurde hengsten komen in de Shetlandpony te staan, en het stamboek heeft jou adres gegevens mochten mensen het stamboek bellen over bepaalde hengsten.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:21

Nou je moet wel degelijk de mogelijkheid hebben om voldoende merries te dekken, ook moet je zorgen dat die nakomelingen wel op de afstammelingenkeuring verschijnen, dus een hoop hengstenhouders hebben zelf een hoop merries en houden van een jonge hengst een hoop nakomelingen aan.
En je moet dus goede contacten hebben met merriehouders.

Maar de meeste hengsten worden niet goedgekeurd, en niet goedgekeurd is ook gewoon niet dekken, de kans dat het lukt is dus érg klein.
Bij het NMPRS mag je als hij veterinair is goedgekeurd al wel dekken, welke premie hij ook haalt, maar shets zijn niet het fokdoel en ik heb idd ook weleens het idee dat het als laatste uitvlucht word gezien.
Idd op klanten vanuit de echte minifokkers hoef je met een shethengst niet te rekenen.

Echter is het wel erg fijn als mensen in elk geval de moeite nemen om hun hengst in elk geval érgens te laten keuren en zo de veulens een papier mee te kunnen geven.
Dus dan vind ik het toch een fijn idee als mensen er in elk geval wat voor doen.

Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:31

Dank je wel ik snap het nu denk wel zo'n beetje,,
ik denk dat onze niet echt veel kanzen maakt en hij is zwart ik wil wel een foto plaatsen als je dat willen kunnen jullie hem misschien behoordelen,,
en iedereen zegt dat zijn vader een moorkop is maar toch echt staat er in het stamboek blauwschimmel

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:36

Wie is zijn vader dan?

En zijn moeder moet minimaal een 2de premie hebben.

Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:37

Jh ik ben niet de eigenaar maar ik zal wel ff morgen vragen of ik zijn boekje mag kijken wie zijn vader was ik weet niet cker maar er was iets met eickenwal of die kan van die ander shet zijn,,

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:41

Reneee schreef:
Jh ik ben niet de eigenaar maar ik zal wel ff morgen vragen of ik zijn boekje mag kijken wie zijn vader was ik weet niet cker maar er was iets met eickenwal of die kan van die ander shet zijn,,

Ollie van de Eickenwal misschien?

Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:52

jh maar ik denk dat die van die andere shet was