De mening van Pukpaleis: Pavo Cup 4 jarige 2006

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: De mening van Pukpaleis: Pavo Cup 4 jarige 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 08:34

Het verschil tussen de ene duikbootfoto en de andere duikbootfoto?

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 08:46

Goh grappig heb de laatste paginaa's weinig gelezen over de 4jarige van de pavocup.
Wat een dom geleuter zeg!en dan al die foto's vergelijken tssssssss Als jij een paard koopt ARIE koop je m zeker ook van de foto want in levende lijve hoef jij hem niet te zien,laatstaan dat je je afvraagt of je er ook nog fijn op kan zitten en dat ie bij je past.Erg vermoeiend Er zijn er zo veel in de gp die misschien niet helemaal funcioneel lopen maar ze lopen wel gp denk dat je dan toch al een eind bent gekomen.
En wat uptown betreft wacht maar die heeft gewoon tijd nodig.

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 09:01

Mireille1970 schreef:
Het verschil tussen de ene duikbootfoto en de andere duikbootfoto?

VS:

arie53 schreef:
een goede balletdansende schimmel met een Arabische opdruk op stal staan dan 10 kampioenen voorbeenzwaaien uit de etalage van het exclusieve voorbeengala.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:38

Ik begrijp de meningen over Uptown, ook vind ik hetzelfde van United. Toch waren dat in Den Bosch met de presentatie van de nieuwe jaargang destijds 2 hele fijne opvallende paarden. Of ze nou teveel doorgetrixed zijn of dat ze er op de verkeerde manier ingegroeid zijn. Als 5jr op dit moment vind ik dat ze weinig tact en ruggebruik hebben. Ik blijf me wel afvragen of dit niet een tijdelijk moment van voorstellen is of dat het in de dagelijkse training ook problemen oplevert.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:41

Vudress schreef:
Ik begrijp de meningen over Uptown, ook vind ik hetzelfde van United. Toch waren dat in Den Bosch met de presentatie van de nieuwe jaargang destijds 2 hele fijne opvallende paarden. Of ze nou teveel doorgetrixed zijn of dat ze er op de verkeerde manier ingegroeid zijn. Als 5jr op dit moment vind ik dat ze weinig tact en ruggebruik hebben. Ik blijf me wel afvragen of dit niet een tijdelijk moment van voorstellen is of dat het in de dagelijkse training ook problemen oplevert.

Het zijn feitelijk hele fijne sportpaarden.

Naar mijn idee gaan ze door een groeifase waarbij ze én veel moeten dekken én keihard moeten werken... dat is nu eenmaal niet echt makkelijk... Ik denk dat dat ze momenteel parten speelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:05

arie53 schreef:
Elisa2 schreef:
Die schimmel zit qua bouw echt niet super in elkaar...maar lopen wow...zo hoort het :-}

Nee, het is niet het Jazzachtige giraffemodel met lange voorbenen dat hier voor een dresuuurpaard versleten wordt. Dit paard heeft een evenwichtsmodel en daarom kan ze goed tactmatig en in balans bewegen.

Bovendien is het een paard met een uitzonderlijk goed en werkbaar karakter. En dat moet de zgn. qua bouw heel goed in elkaar zittende paarden nog al eens ontberen.

Nou sorry,maar er zit echt weinig evenwicht in die bouw...en ik denk dat de meeste ruiters zo'n paard helemaal stuk zouden rijden..

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:18

Als er geen evenwicht is in de bouw, is er ook geen evenwicht in de bewegingen! Evenwichtig en in balans gewicht verplaatsen, is geen zaak van goochelen maar een kwestie van de juiste verhoudingen in het sklelet om het gewicht evenwichtig te kunnen verplaatsen. Die evenwichtige verhoudigen resulteren in een evenwichtige bouw en dat gegeven resulteert in een bepaald type.

Geef jij maar eens nauwkeurig aan waar deze merrie qua evenwichtige verhoudingen afwijkingen toont.

Dit type wijkt sterk af van het Nederlandse ideale dressuurtype. Dat verlangt een hoogbenig, bergopwaarts en onevenwichtig gebouwd paard. Vervolgens verwacht men dat dit type ook evenwichtige bewegingen produceert en dat blijkt dan niet het geval te zijn. Wel zijn het primaa voorbeenzwaaiers en dat verkoopt men dat weer vervolgens weer als de ideale dressuurbewegingen. En dat blijkt dan in de werkelijke praktijk op GP niveau zwaar tegen te vallen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:03

arie53 schreef:
Als er geen evenwicht is in de bouw, is er ook geen evenwicht in de bewegingen! Evenwichtig en in balans gewicht verplaatsen, is geen zaak van goochelen maar een kwestie van de juiste verhoudingen in het sklelet om het gewicht evenwichtig te kunnen verplaatsen. Die evenwichtige verhoudigen resulteren in een evenwichtige bouw en dat gegeven resulteert in een bepaald type.

Geef jij maar eens nauwkeurig aan waar deze merrie qua evenwichtige verhoudingen afwijkingen toont.

Dit type wijkt sterk af van het Nederlandse ideale dressuurtype. Dat verlangt een hoogbenig, bergopwaarts en onevenwichtig gebouwd paard. Vervolgens verwacht men dat dit type ook evenwichtige bewegingen produceert en dat blijkt dan niet het geval te zijn. Wel zijn het primaa voorbeenzwaaiers en dat verkoopt men dat weer vervolgens weer als de ideale dressuurbewegingen. En dat blijkt dan in de werkelijke praktijk op GP niveau zwaar tegen te vallen.

Maar ze WORDEN in ieder geval nog GrandPrix Knipoog

Als jij nou handelt in toppers die aan alle kanten evenredig zijn en een scheut arabierenbloed hebben... en je laat de rest aan anderen over, zonder die mensen aan te vallen maar gewoon door te zorgen dat je gelijk krijgt door de toppers die jij verkoopt en die dus reclame voor je maken...

Dan laten wij allemaal jou in je waarde en laat jij dan de kwpn, dressuur, hoogbenige liefhebbers in hun waarde alsjeblieft.

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:59

Dat lijkt me een goed plan,we zullen zien.........

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:31

Mireille1970 schreef:
arie53 schreef:

Maar ze WORDEN in ieder geval nog GrandPrix Knipoog

Als jij nou handelt in toppers die aan alle kanten evenredig zijn en een scheut arabierenbloed hebben... en je laat de rest aan anderen over, zonder die mensen aan te vallen maar gewoon door te zorgen dat je gelijk krijgt door de toppers die jij verkoopt en die dus reclame voor je maken...

Dan laten wij allemaal jou in je waarde en laat jij dan de kwpn, dressuur, hoogbenige liefhebbers in hun waarde alsjeblieft.

Wie wordt hier in de bovenstaande post van mij aangevallen en welke waarde wordt hier aangetast?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:05

Arie: met de woorden "...men dan weer" geef je aan dat allen die niet vallen op het type dat alles kan en jij wel fijn vindt, want alleen wat jij goed vindt IS ook goed.......

Bij jouw bevindingen praat je in FEITEN, en alle overigen haal je onderuit en zijn schijtbeesten..............

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:39

Ik spreek niet over schijtbeesten. Dat neem jij de mond en maak jij er van. Ik leg slechts de vinger op de plek waar de afwijkingen m.b.t. de door de FEI voorgeschreven tact en balans zitten.
Kennelijk heb je daar moeite mee.
Nogmaals ik wil graag horen waarom de schimmel niet super in elkaar zit.
Citaat:
Die schimmel zit qua bouw echt niet super in elkaar...maar lopen wow...zo hoort het :-}

en waar deze schimmel deze bewegingen vandaan haalt als er weinig evenwicht in de bouw zit. Waar zitten dan expliciet de afwijkingen m.b.t. het evenwicht in de bouw?
Citaat:
Nou sorry,maar er zit echt weinig evenwicht in die bouw...

Een helder onderbouwd antwoord op deze vragen werkt voor elke fokker kennisverbredend.

Daar zal zelfs Mireille 1970 niets op tegen hebben, dunkt me.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:10

Heb je mijn toestemming nodig dan?

Ken je het boek: een paard in partjes... elk paard heeft op onderdelen iets goeds en iets minder goeds, maar het is het geheel en de manier waarop al die partjes aan elkaar zitten wat een paard tot een gewone supercorrecte nette maakt of tot die hele aparte op vele onderdelen met hier en daar een partje wat je graag anders had gezien maar wat past in het geheel.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:37

Mijn paardenbijbeltje omvat iets meer dan een simpel boekje over het paard in partjes. Dat doet de slager wel een paard opdelen in partjes. Een fokker houdt zich bezig met de verhoudingen en de daaruit voortvloeiende balans van het totale paard.

Dus wil ik graag weten waarom Blue Hors Matine volgens Elisa2 qua bouw niet super in elkaar zit. Wat moet ik mij dan wel bij de ideale bouw voorstellen? Waar is die ideale bouw van afgeleid? En wie heeft die ideale bouw bepaald?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:43

Jij plaatst streepjes om iets ideaals aan te tonen... goed of fout.

Maar er is geen goed of fout... Bonfire, toppunt van alles tegen hebben, maar groot winnaar en waarom: karakter verslaat de lelijke nek... snap je?

Waarom zou je willen uitvogelen welk paard supergebouwd en evenredig is... hou op. Fok op gevoel. En rij op gevoel.

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 11:36

arie53 schreef:
Geef jij maar eens nauwkeurig aan waar deze merrie qua evenwichtige verhoudingen afwijkingen toont

Nou, even advocaat van de duivel Extreme duivel spelen Haha! :

Afbeelding
Duidelijk te zien is de korte hellende croupe (is dit wat de bedoelt met Arabische opdruk??), de sterk diepe rug met erg weke lendenen, de zware hoofd hals verbinding of te wel haar korte nek.

Daar dit paard onevenwichtig is en moeilijk tot dragen komt, uit zich in het sterk achterover hellen van de ruiter en de sterke inwerking van met name de rechterhand om het paard zodanig steun te geven dat het zijn voorbeen onder zich van daan kan brengen.

Arie blijf je nu vast houden aan de Arabische lijntjes larie??
Laatst bijgewerkt door Pukpaleisje op 27-08-06 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:46

Bedankt pukpaleisje,ook vind ik dat de merrie erg sabelbenig is.En ze verbaasde me echt met haar bewegingen.Ik had het totaal niet verwacht van dat paard.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:55

Ferro draafde gewoon ook voor een 3, maar passageerde voor een 10. Passage is een kunstje, een 2e manier van draven, geen doorgevoerde goede basisgang...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:04

Dat weet ik,en dat kun je bij deze merrie dus ook duidelijk zien,maar ik had zeg maar meer verwacht dat ze met zulke achterbenen,die achterbenen er dus helemaal niet onder kon zetten.

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 15:38

Mireille1970 schreef:
Ferro draafde gewoon ook voor een 3, maar passageerde voor een 10. Passage is een kunstje, een 2e manier van draven, geen doorgevoerde goede basisgang...

Maar die had een "evenwichtsmodel" Clown , de schimmel merrie past niet in dat plaatje maar scoort daarom niet minder...er dus eigenlijk geen lijn te trekken op het model en de prestaties Tong uitsteken (en zeker niet op basis van een paar momentopnames dus foto's) I rest my case... Cool

Kwa fokkerij vind ik Ferro dan zeker zo interessant, door bouw uitstraling prestaties en bewezen nafok, in de laatste aflevering van de PAVO CUP liepen aansprekende Metall's mee, een goede Negro, een goede Kennedy...de Ferro lijn zal nog wel even doorgetrokken worden (de lijn van Silver Moon blijft vooralsnog een doodlopende weg met een enkel hoogte-punt)

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:56

Mensen, mensen wat een geleuter weer, sorry dat ik het zeg! Dat paard heeft gewoon een prima prestatie neergezet. Voor een negenjarige laat het de moeilijkste oefeningen met zoveel overtuiging zien, dat kun je toch alleen maar bewonderen. Dat ontleden leidt helemaal nergens toe en je gelijk krijgen over de rug van zo'n succes: . Het perfecte paard bestaat immers niet. Met perfecte bouw en goede afstamming alleen kom je er niet. Er komt zoveel meer bij kijken..! Het is te hopen dat ze zuinig op dit paard zijn en dat het nog heel wat jaartjes meegaat. Ik heb er in ieder geval van genoten!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:09

Dat is dus precies wat pukpaleis en ik proberen aan te geven... en wat Arie tegen beargumenteert door te roepen dat een paard alleen maar goed kan lopen cq presteren als alles klopt...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:52

Citaat:
Duidelijk te zien is de korte hellende croupe (is dit wat de bedoelt met Arabische opdruk??), de sterk diepe rug met erg weke lendenen, de zware hoofd hals verbinding of te wel haar korte nek.

Daar dit paard onevenwichtig is en moeilijk tot dragen komt,

Daar was gisteravond niets van te zien. Haha!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:57

Mireille1970 schreef:
Dat is dus precies wat pukpaleis en ik proberen aan te geven... en wat Arie tegen beargumenteert door te roepen dat een paard alleen maar goed kan lopen cq presteren als alles klopt...

Balans ontstaat nooit als er aan weerszijden van het middelpunt iets niet klopt. En zekere niet als het om een voortbewogend gewicht gaat met slechts twee steunpunten.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:34

Citaat:
waarom: karakter verslaat de lelijke nek... snap je?Maar er is geen goed of fout... Bonfire, toppunt van alles tegen hebben, maar groot winnaar en

Bonfire is ook niet bepaald het paard dat op de Pavocup hoge ogen zou gooien. Wel OS goud. Wereldtopdressuurpaard. Toch? Waarom hem niet als voorbeeld gesteld? Wat is er dan mis met hem en waarom won hij dan toch zoveel? De jury zal hem toch niet alleen op zijn karkater de punten hebben gegeven?