Ferro zonen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Ferro zonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:26

Special geeft beslist een lang voorbeen dat blijkt uit de rapportage en ook uit mijn eigen bevindingen.

Verder worden de punten die jij noemt niet als gemeengoed aangehaald maar als incidenteel gezien.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:28

Wel moet ik toegeven dat de foto van die Gribaldi merrie hele strakke lendenen laat zien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:30

janderegelaa schreef:
Special geeft beslist een lang voorbeen dat blijkt uit de rapportage en ook uit mijn eigen bevindingen. Verder worden de punten die jij noemt niet als gemeengoed aangehaald maar als incidenteel gezien.

Nogmaals ik heb het over de merrie niet over special!!

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:41

Sammie schreef:
Het achterbeen van Special is zeer goed. Vlug en ondertredend. Een (te) kort voorbeen kan niet opeens lang worden. Een merrie met een strakke lendenen zou ik niet snel laten dekken door Special. Een rug/lendenen die strak staan is eerder een nadeel dan een voordeel.

Nee ik bedoel ook niet dat de voorbenen ineens lang geworden zijn maar de ene geeft een opmerking van wel en de andere van niet, dat ze kort zouden zijn. Vandaar dat ik het niet weet omdat ik het zelf niet goed zie, jammer genoeg.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:46

Waarom plaats je geen foto? Dat werkt toch echt iets handiger Lachen

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:50

Niet een al te beste standfoto maar beter heb ik op dit moment niet. Ze heft ook net haar voorbeen op.
Afbeelding

Hier is het topic van exterieurbeoordeling met ietsje meer foto's.
viewtopic.php?f=159&t=636887&hilit=

En ja dat werkt inderdaad handiger Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:56

Ik vind dit geen kort voorbeen. Ook niet lang, maar zeker niet kort. Gewoon normaal Haha!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:58

Ze stond ook al inhet profiel dus daar had je het ook kunnen zien....

Voorbeen is absoluut kort voor een dressuurpaard en de lenden lijken inderdaad te bollen.
Zaak is dus dat je een hengst kiest die een goede lengte op het voorbeen vererft en een correcte rug. Ik zou voor het mooie ook voor een hengst met een wat verticalere halsaanzet kiezen.
Met wat voorbehoud vwb de lendenen zou Special D wel passen.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:02

Ik heb ondertussen wat opgezocht over de lendenen en dat lijkt met toch een erg belangrijk aandachtspunt niet? En bij Special vrees je er dus voor dat dit niet verbeterd wordt?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:06

Tja, er wordt melding van gemaakt dat er af en toe wat strakke lendenen bij zitten en de merrie heeft het ook dus de kans is aanwezig dat het veulen het ook heeft. Aan de andere kant, je fokt nooit een 100% perfect veulen en lendenen is natuurlijk wel een belangrijk punt ivm met buiging maar gaat alleen fout als ze echt uberstrak zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:52

Ik denk dat jullie veel te veel een punt maken van de bolle lendenen die de merrie hier op de foto laat zien - liever zo dan week! Met zulke bespiering kán je tenminste sterke achterbenen fokken.

Groter minpunt in mijn ogen is het gebrek aan front en de weinig vloeiende overgang van schoft in hals. Beenwerk zou ook minder luxe kunnen.

Merrie toont op de foto onderconditie met grasbuik - misschien een keer extra ontwormen? Beetje meer krachtvoer erin mag ook wel. En als je toch bezig bent, ze moet weer bekapt worden.

Kwa hengst vind ik dit idd wel een kandidaat voor Special D. Bij deze merrie zou front met een verticalere halsaanzet mijn absolute criterium zijn. Zo'n exterieur met alleen een sterk achterbeen maakt gewoon geen dressuurpaard. Achter kan je eraan rijden, dat front wordt nooit echt beter. Dat moet je er dus zeker wel aan proberen te fokken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:21

Klinkt stom misschien hoor, maarre... San Remo? Bloos
Geeft heel veel front, lang voorbeen. Neigt zelf eerder naar weke als strakke rug.

Tja achterbeengebruik van de hengst is niet alles maar de nakomelingen schijnen er over het algmeen weinig last van te hebben. Er liepen er uit Gribaldi moeders 2 op de NMK dacht ik zelfs.

(ja geen Ferro zoon sorry.. )

Ik heb van Special trouwens wel nakomelingen met een kort voorbeen en weinig schoudervrijheid gezien.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:42

[quote="Dees"]
Merrie toont op de foto onderconditie met grasbuik - misschien een keer extra ontwormen? Beetje meer krachtvoer erin mag ook wel. En als je toch bezig bent, ze moet weer bekapt worden.[quote]

Merrie heeft een tijdje geleden kolieken gehad en is eindelijk aan de betere hand. Tevens bloedonderzoek uitgevoerd, dewelke volledig in orde bleek. Volledig ontwormd, eveneens tegen lindworm. Merrie krijgt krachtvoer genoeg en heeeel wat uren weidegang per dag. Smid is 3 weken geleden geweest. Ik weet dat ze er mager uitziet maar na al die ellende ben ik blij dat ze weer aan de betere hand is en kan ik de reacties dat ik mijn paard meer eten moet geven wel missen. Je zal het heus niet slecht bedoelen dus mijn excuses als ik overdreven reageer. Het is gewoon de zoveelste reactie al terwijl we echt al het mogelijke doen om haar weer in goede conditie te hebben. Ik weet ook niet of het ergens vermeld staat maar de merrie is dus 2 jaar oud en de voorbije maanden zo'n 7 cm gegroeid in de lengte vandaar dat ze in de breedte wat smal is.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:51

Bedankt voor de reacties! Hier heb ik iets aan. Ik wil zeker niet alle aandacht op het achterbeen vestigen, weet ik dat dat niet alles is maar wel een aandachtspunt. Het is gewoon zoeken naar een hengst die de zwakke punten van mijn merrie kan verbeteren en blijkbaar is dat dus het front en de lendenen.

Geen ferro zoon Suzanne_F omwille van?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:34

San Remo is geen Ferro zoon, dat bedoelde ik.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:55

Ah,oeps Bloos had het anders opgevat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:52

janderegelaa schreef:
Ze stond ook al inhet profiel dus daar had je het ook kunnen zien....

Misschien dat jij een profiel shopper bent, maar ik niet..........

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:58

Zilly schreef:
Vajramani schreef:
Op een top een kennedy, ken ik niet, wil ik niet doe ik niet.

Bloos Goh, dat herken ik terug in mijn Kennedy merrie Bloos!

oftopic.
Ik heb met mijn oude merrie, de moeder van de kennedy nog tegen Kasjany gereden.

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:07

ik val misschien in de herhaling maar kennedy geeft over het algemeen sterke achterbenen en mooie sportpaarden,maar moet zeggen special d is ook niet gek,heb verschillende mooie nakomelingen gezien

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 07:44

Iemand een afstammelingenrapport van metall? Ik hoor hem weinig als suggestie voorbij komen, misschien is het wel handig voor TS als daar ook een compleet plaatje van komt....

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:19

Hier het nakomelingenoverzicht van Ferro zelf:

Ferro:

Afstammelingen 1992 (veulens)
Royaal ontwikkelde, langgelijnde, rijtypische veulens toonde deze hengst. De groep uitgezochte veulens kenmerkte zich bovendien door ras.
In de eerste groep geprikte veulens kwam nogal eens een minder mooi hoofd voor met een bolling tussen de ogen en lange oren. Bij de overige veulens bleek het hoofd veel sprekender te zijn. In het algemeen viel de wakkere blik op. De hals is goed gevormd en lang. De goede neklengte viel op. De schoft is voldoende ontwikkeld en loopt lang door in de rug. De schouder is lang en goed gelegen. De rug is soms even lang, maar steeds goed gespierd. Ook de lendenpartij is goed gespierd. De croupe is lang, sterk bespierd en goed gevormd. Het voorbeen is sterk gebouwd met goed ontwikkelde voorknie. Het achterbeen is consequent sterk gehoekt met dikwijls een wat laaggeplaatst spronggewricht. De insteek van het pijpbeen in het spronggewricht is veelal scherp. Het fundament in de groep uitgezochte veulens bleek minder zwaarte te hebben dan bij de geprikte veulens. Het spronggewricht was dan correcter van bouw.
De stap is voldoende. In draf lieten de geprikte veulens wel ruimte zien, maar weinig draagkracht. De uitgezochte veulens draafden beduidend beter met goed gebruik van het achterbeen, mooie oprichting en goede ruimte.
Een thuis beoordeeld veulen past in het beeld van de collectie, maar bleek over een goed gesteld achterbeen te beschikken.
De hengst kreeg veelal goede merries.
Getoond: 32 veulens uit 268 dekkingen.

Afstammelingen 1995 (december; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Ferro voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2000 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Ferro voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Keurverklaring 2000 (januari)
De door H.J. Gerrits te Rijkevoort gefokte Ferro, de 'zwarte parel' van de eigenarencombinatie Jan Lamers en Adriaan v/d Goor behoeft nauwelijks introductie. Ferro is met amazone Coby v Baalen de laatste jaren hèt visitekaartje van het KWPN in de internationale dressuurwereld. Nog niet eerder wist een KWPN-gefokt product zo overtuigend te scoren in proeven op wereldniveau. Op de huidige BCM-ranking bezet Ferro thans de 22e plaats. Maar de invloed van Ferro reikt natuurlijk verder. In de KWPN-fokkerij zijn thans vier zonen actief, namelijk Kennedy, Métall, Negro en Osmium. Met zijn dressuurindex van 156 met hoge betrouwbaarheid (84%) nestelt Ferro zich in de top van de dressuurverervers en bovendien lijkt hij in staat om, zij het op een ander niveau (springindex 122, btr 77%), een bijdrage te leveren aan de fokkerij van een springpaard. Alleen al dankzij zijn fantastische galoppade en vermogen om te sluiten verdient hij een extra aanbeveling. De merrie Lynn, die het KWPN twee jaar op rij succesvol heeft vertegenwoordigd op het WK jonge paarden te Lanaken is hiervan een goed voorbeeld. Hoewel nog relatief jong zijn de nakomelingen van Ferro reeds tot opvallende resultaten gekomen. Een bijzonder groot aantal nakomelingen is uitgebracht in de dressuursport en acteert op M- en Z-niveau. Op Lichte Tour-niveau zijn thans Jarwo, Koreander, Ferrolan, Kennedy, Kantor, Kayra, Kartoga en Lodewijk actief. Ook uit zijn exterieurvererving blijkt de positieve bijdrage van Ferro. Zijn exterieurindex bedraagt 112, zijn bewegingsindex 109. Uit het totaal van 234 aangeboden merries zijn niet minder dan 113 merries ster en 19 merries keur verklaard. In de keuringsbaan was Kulia in haar tijd een gevierd UTV-kampioene. Vorig jaar was Puresia met afstand de beste 2-jr van de Nationale Merriekeuring.

Afstammelingen 2004 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Ferro definitief goedgekeurd.
Bij de beoordeling van de 11-jarige nakomelingen hanteert de commissie de volgende richtlijn: een sportindex lager dan 120 leidt tot afkeuring. Een sportindex hoger dan 130 met voldoende betrouwbaarheid (75%) leidt tot definitieve goedkeuring. In alle gevallen wordt de exterieurvererving in de beoordeling betrokken.

Preferentschap 2004 (januari)
Ferro is dit jaar beoordeeld op zijn 11-jarige nakomelingen. Het keurschap is omgezet in het preferentschap. De zilveren teammedaille en zijn individuele vijfde plaats op de Olympische Spelen in Sydney zijn hoogtepunten uit de imposante dressuurcarrière van Ferro. Van Ferro zijn bij het KWPN acht zonen goedgekeurd. Zijn goedgekeurde kleinzonen Special-D en Troy zetten Ferro in de kleine groep van hengsten die een hengstenlijn weet op te zetten. In de internationale sport maken de eerste Ferro's hun doorbraak, waarvan Jarwo een duidelijk voorbeeld is. Dit alles, gevoegd bij het hoge percentage predikaatdochters, ligt aan de basis van Ferro's preferentschap.

Ik plaats hier even de nakomelingenoverzichten van Ferro-zonen:

Van Métall:

Afstammelingen 1998 (veulens)
Uniforme collectie veulens. Ze zijn goed ontwikkeld, staan ruim voldoende in het rechthoeksmodel en hebben veel uitstraling.
Het hoofd is sprekend. De nek en de hals hebben een goede lengte. De hals komt soms wat diep weg, maar is ruim voldoende bespierd in de bovenlijn en wordt goed gedragen. De schoft is voldoende ontwikkeld. De schouder is goed van lengte en ligging. De veulens vallen iets weg achter de schoft. De bespiering van de rug-lendenpartij is ruim voldoende. De hellende, goed gespierde croupe zou iets langer moeten zijn. De goed ontwikkelde broekspier zou wat langer moeten doorlopen. Het voorbeen heeft een goede lengte, maar is soms wat strak. Het achterbeen is gebogen. De stap heeft voldoende ruimte en souplesse. De veulens draven actief en met een goede houding. Het voorbeen wordt goed gebruikt, het achterbeen wordt voldoende onder de massa geplaatst. De veulens galopperen niet gemakkelijk aan. Ze zijn in galop gespannen.
Eén geprikt veulen is voor de inspectie overleden.
De kwaliteit van de moeders was in doorsnee goed.
Getoond: 18 veulens uit 71 dekkingen.

Afstammelingen 2002 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Métall voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2006 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Métall voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Van Kennedy:

Afstammelingen 1996 (veulens)
Er werd een uniforme collectie voldoende ontwikkelde veulens getoond. Ze zijn rijtypisch gebouwd maar ze zouden langer gelijnd moeten zijn. Ze hebben ras en zijn teer in het fundament.
De hoofden hebben veel expressie. De nek is goed van lengte. Ook de halzen zijn goed van lengte en zijn goed gespierd in de bovenlijn. De schoften zijn wisselend, van matig tot voldoende ontwikkeld. De schouder heeft voldoende lengte en is goed gespierd, maar zou soms schuiner moeten liggen. De rug is wat kort en zou sterker gespierd moeten zijn. Ook de lendenen missen een goede bespiering. De croupe is hellend, heeft voldoende lengte en is goed bespierd. De broekspier zou echter langer moeten zijn. Het voorbeen is goed gesteld, doch teer. Het achterbeen is wat lang en staat achter de massa en is soms wat steil. Het beenwerk is hard en droog maar het zou forser moeten zijn.
In stap laten de veulens voldoende ruimte en souplesse zien. In draf gaan de veulens wat op de voorhand, ze hebben voldoende schoudervrijheid maar het voorbeengebruik is wat vlak. Het achterbeen zou krachtiger ondergebracht moeten worden en meer tot dragen moeten komen.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 15 veulens uit 44 dekkingen.

Afstammelingen 2000 (januari; 3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Kennedy één jaar uitgesteld (vanwege minder dan 10 nakomelingen op de keuringen).

Afstammelingen 2001 (januari; 3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen blijft Kennedy voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2004 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Kennedy voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Kennedy heeft veel kansen gehad. Van de 170 stamboekmerries zijn er 58 ster, negen keur en vijf elite. De dressuurindex is 135 (82%) en wordt dus voornamelijk door de 134 kinderen bepaald en in geringe mate door zijn eigen presteren op lichte tour niveau.

Van Negro:

Afstammelingen 1999 (veulens)
Ruim voldoende uniforme groep. De veulens zijn amper voldoende tot voldoende ontwikkeld. Ze hebben voldoende ras en zijn voldoende rijtypisch, maar zouden iets langer gelijnd moeten zijn en het voorbeen zou meer lengte moeten hebben. Het hoofd is goed gevormd en sprekend. De nek heeft ruim voldoende lengte, maar de hals zou soms iets meer lengte moeten hebben. Bovendien komt de hals soms diep uit de borst. De hals wordt in beweging heel goed gebruikt. De schoft zou meer ontwikkeld moeten zijn. De schouder heeft ruim voldoende lengte, maar zou schuiner moeten liggen. De rug is meermalen iets gezonken. De lendenpartij is goed van vorm en bespiering en ligt goed aangesloten. De royaal gespierde croupe heeft een goede lengte, de ligging van de croupe zou vaak iets hellender kunnen zijn. De veulens hebben een best bespierde achterhand, met een lang doorlopende broekspier. Het voorbeen is doorgaans correct gesteld. Een enkele keer zijn de koten wat lang en week. Het achterbeen is doorgaans correct gesteld. De omvang van het beenwerk is ruim voldoende. De stap heeft voldoende ruimte, maar is iets stug. In draf dragen de veulens zich doorgaans zeer goed. De meerderheid draaft met veel kracht en afdruk en een goede lichaamshouding. Ze kunnen bovendien goed schakelen. Een aantal veulens toonde een duwende bewegingsvorm. Ook de galop heeft doorgaans veel afdruk. De veulens galopperen met veel souplesse, een goede balans en een goede lichaamshouding.
De moeders waren in doorsnee van ruim voldoende kwaliteit.
Een thuis geïnspecteerd veulen wijkt qua ontwikkeling in positieve zin en wat beweging betreft in negatieve zin af van het beeld van de rapportage.
Getoond: 24 (+1) veulens uit 116 dekkingen.

Afstammelingen 2003 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Negro voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Negro scoort hoog met zijn index, al blijft de lengte van het voorbeen voor een moderne dressuurhengst om aandacht vragen. Het aantal sterren is gemiddeld. De bewegingen worden gekenmerkt door veel buiging en afdruk. De hals is niet zelden verticaal geplaatst.

Van Osmium:

Afstammelingen 2000 (september; veulens)
Voldoende uniform en voldoende rijtypisch was de collectie veulens van de hengst Osmium. De ontwikkeling varieert van matig tot ruim voldoende. De veulens staan matig tot ruim voldoende in het rechthoeksmodel en vertonen ras.
Het hoofd is voldoende sprekend. De nek is goed van lengte en vorm. De hals heeft voldoende lengte, staat er iets verticaal op en heeft een wisselende bespiering. De schoft is goed ontwikkeld en loopt ver door. De schouder is goed van lengte en ligging. De rug is iets diep. De bespiering is voldoende. De lendenen zouden beter aangesloten moeten zijn. De croupe is hellend en zou meer lengte moeten hebben. De bespiering van de croupe is goed. De broekspier loopt voldoende ver door. Het voorbeen is doorgaans strak. Het achterbeen is meermalen lang en gebogen. Het beenwerk is teer. De stap is zuiver en voldoende ruim. De draf is beperkt van ruimte en heeft weinig zweefmoment. De souplesse zou groter moeten zijn. Het achterbeen wordt actief en voldoende ver ondergebracht, maar de draagkracht zou groter moeten zijn. De galop is doorgaans kort. De afdruk is matig. De veulens houden het voorbeen strak en de balans zou groter moeten zijn.
Opgemerkt moeten worden dat de inspectie op een matige bodem heeft plaatsgevonden.
Eén thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.
Veterinaire bijzonderheden: Bij één veulen werd bolspat geconstateerd en in twee andere gevallen zou het spronggewricht beter afgewerkt moeten zijn.
Getoond: 24(+1) veulens uit 108 in 1999 gedekte merries.

Afstammelingen 2004 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Osmium voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Van Osmium werden acht van de 18 opgenomen merries ster. Zijn kinderen staan doorgaans goed in het rechthoeksmodel met een verticale hals, de schouder is lang, de lendenen strak, de kootstand is week, de hoeven breed en de verzenen laag. De stap is ruim.

Van Paddox:

Afstammelingen 2001 (september; veulens)
Paddox toonde een wisselende collectie, matig tot goed ontwikkelde, rijtypische veulens, die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is sprekend. De nek is goed van lengte en vorm. De hals is goed van lengte en goed tot ruim voldoende van vorm. De schoft is goed van lengte en goed ontwikkeld. De schouder is doorgaans goed van lengte en ruim voldoende van ligging. De rug is meermalen gezonken, maar goed bespierd. De lendenen zijn doorgaans normaal gevormd en goed aangesloten. De croupe is goed van lengte en ruim voldoende van ligging. De broekspier is ruim voldoende van lengte. Het voorbeen is correct. De voorstand is meermalen frans. Het achterbeen is lang en gebogen. Het fundament is doorgaans teer en straalt kwaliteit uit. De hoeven zijn normaal gevormd.
De stap is zuiver en heeft ruim voldoende ruimte. De lichtvoetige draf heeft ruim voldoende ruimte en ruim voldoende souplesse. De veulens draven met een goede houding en een actief achterbeen. Het voorbeen wordt wisselend gebruikt. De veulens springen gemakkelijk in galop aan. De galop heeft voldoende ruimte. De afdruk is goed. Het voorbeen blijft iets vlak.
Geen bijzonderheden.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 14 veulens uit 46 in 2000 gedekte merries.

Afstammelingen 2005 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Paddox voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Van Pyriet:

Afstammelingen 2001 (september; veulens)
Pyriet toonde een uniforme collectie, matig tot voldoende ontwikkelde, rijtypische veulens, die voldoende in het rechthoeksmodel staan en die uitstraling hebben.
Het hoofd is sprekend. De nek is goed van lengte en vorm. De hals is goed van lengte, goed gevormd en is doorgaans goed bespierd. De schoft is goed van lengte en goed ontwikkeld. De schouder is goed van lengte en ruim voldoende ontwikkeld. De rug is enkele malen gezonken. De rug is voldoende bespierd. De lendenen zijn goed gevormd en goed aangesloten. De goed bespierde croupe is ruim voldoende van lengte en goed van ligging. De broekspier is ruim voldoende van lengte. Het voorbeen is doorgaans correct. Het achterbeen is sterk gebogen en de insteek zou meermalen vloeiender moeten verlopen. Het fundament is voldoende van omvang en ruim voldoende van kwaliteit. De hoeven zijn normaal gevormd.
De stap is zuiver en heeft voldoende ruimte. De draf heeft ruim voldoende ruimte, ruim voldoende souplesse en veel houding. Het voorbeen wordt wisselend gebruikt. Het achterbeen wordt ruim voldoende ondergebracht. Sommige veulens houden zich iets vast in de rug. De galop heeft voldoende ruimte. De veulens galopperen met veel afdruk en een vlak voorbeen.
Een thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.
Geen bijzonderheden.
Getoond: 9(+1) veulens uit 22 dekkingen in 2000.

Van Rhodium:

Afstammelingen 2003 (september; veulens)
Rhodium toonde een uniforme collectie rijtypische veulens met ras, die voldoende tot ruim voldoende ontwikkeld zijn en die langer gelijnd zouden moeten zijn.
Het hoofd is goed gevormd en sprekend. De nek heeft ruim voldoende lengte. De hals heeft voldoende lengte, staat er goed op en is ruim voldoende bespierd. De schoft is lang en voldoende ontwikkeld. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is goed gevormd en zou wat meer lengte moeten hebben. De lendenen zijn sterk aangesloten. De croupe is goed van vorm, ruim voldoende van lengte en is goed bespierd. De broekspier loopt ruim voldoende ver door. Het voorbeen is goed gesteld. Het achterbeen is in een aantal gevallen sterk gebogen. Het fundament heeft kwaliteit.
De stap is zuiver, maar zou meer ruimte en souplesse moeten hebben. De draf is lichtvoetig, voldoende van ruimte met een goede buiging in voor- en achterbeen. De veulens hebben ruim voldoende tot veel houding en gaan ruim voldoende gedragen. De galop is lichtvoetig, ruim voldoende van ruimte met een goede afdruk en ruim voldoende tot goede houding.

Er werden 18 geprikte en 6 door de eigenaar geselecteerde veulens getoond. Eén geprikt veulen is voor de beoordeling gestorven. Eén thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage. De uitgezochte veulens waren in doorsnee langer gelijnd, toonden meer ontwikkeling en stapten met ruim voldoende ruimte en ruim voldoende souplesse.
Getoond: 24 (+1) veulens uit 243 in 2002 gedekte merries.

Van Rousseau:

Afstammelingen 2002 (september; veulens)
Rousseau toonde een uniforme collectie, voldoende tot ruim voldoende ontwikkelde rijtypische veulens, die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan en die veel ras hebben.
Het hoofd is sprekend. De nek is lang en goed gevormd. De hals is goed van lengte en wisselend bespierd. Op stand staat de hals er veel op en komt de hals meermalen diep uit de borst, maar de hals wordt in beweging goed gebruikt. De schoft is goed van lengte en goed ontwikkeld. De schouder is ruim voldoende van lengte en voldoende van ligging. De rug is enkele malen licht gezonken. De rug is doorgaans goed bespierd. De lendenen zijn goed gevormd, goed bespierd en goed aangesloten. De croupe is hellend en voldoende tot ruim voldoende van lengte. De broekspier is wisselend van lengte. Het voorbeen is correct. Het achterbeen is correct. Het fundament is licht en heeft veel kwaliteit. Enkele malen is de kootstand steil.
De stap is zuiver, goed van ruimte en goed van souplesse. De draf is lichtvoetig. In draf tonen de veulens een goede ruimte, veel afdruk, een goede souplesse en een goede balans. De galop geeft een wat wisselend beeld te zien. De veulens galopperen doorgaans met voldoende tot ruim voldoende ruimte en ruim voldoende afdruk. Sommige veulens houden zich in galop iets vast.
Bijzonderheden: Van de getoonde veulens waren er 12 geprikt en zes door de eigenaar geselecteerd. Deze geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage. Eén van de geselecteerde veulens was kreupel. Eenmaal is sprake van een ongelijke voorhoef. Twee thuis geïnspecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
Getoond:18 (+2) veulens uit 72 in 2001 gedekte merries.

Afstammelingen 2006 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Rousseau voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Ik plaats hier even de nakomelingenoverzichten van Ferro-kleinzonen:

Ik plaats enkel de kleinzonen met Ferro in de vaderlijn.

Van Special D:

Afstammelingen 2004 (september; veulens)
Special-D toonde royaal ontwikkelde veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens zijn rijtypisch, hoogbenig en hebben veel ras.
De veulens van Special-D hebben sprekende, soms wat lange hoofden. De nek is goed van lengte. De hals is lang en goed gevormd. Een enkele maal is een lichte onderhals waargenomen. De schoft is ruim voldoende van lengte en zou meer ontwikkeld moeten zijn. De schouder is voldoende van ligging en lengte. De rug is goed van lengte, bespiering en is mooi aangesloten. De lendenen zijn in een enkel geval wat strak. De croupe is soms wat kort en plat. De schenkel is soms arm bespierd. De broekspier zou in een enkel geval langer door moeten lopen. Het voorbeen is in enkele gevallen toontredend en soms onderstandig. Het achterbeen is correct gesteld, enkele malen klein gehoekt. Soms is er sprake van een ingestoken pijp. Het fundament heeft kwaliteit maar zou meer ontwikkeld moeten zijn.
De stap is zuiver en heeft ruim voldoende ruimte. In draf bewegen de veulens met een sterk gebruik van het achterbeen, veel afdruk en goed bergopwaarts. In sommige gevallen zou de schoudervrijheid groter moeten zijn. De veulens van Special-D galopperen makkelijk aan. De ruimte in galop is voldoende. Soms blijft in galop de croupe wat hoog.

Kort samengevat: Een uniforme collectie hoogbenige veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens hebben een aansprekend front. De broekspier zou langer door moeten lopen. In beweging toonden ze een goed gebruik van het achterbeen, het voorbeen zou meer schoudervrijheid moeten hebben.

Getoond zijn 18 geprikte en vijf door de eigenaar geselecteerde veulens. Twee veulens zijn thuis geïnspecteerd. Het ene veulen past in het beeld van de rapportage; het andere veulen wijkt, ten aanzien van uitstraling en bespiering van hals en rug, in negatieve zin van de rapportage af. De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
Getoond: 23 (+2) veulens uit 255 in 2003 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig 5; voldoende 6; ruim voldoende 7; goed 8.

Van Troy:

Afstammelingen 2005 (september; veulens)
De veulenrapportage wordt opgemaakt na bezichtiging van de volledige collectie.
Getoond: 5 veulens uit 9 in 2004 gedekte merries.

Een heleboel leeswerk, maar het geeft misschien wel de gelegenheid eens te vergelijken! ;)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 11:16

Wauw, dank je Jan_VT heel interessantom te lezen.

(ik ben trouwens de TS, heb een nieuwe naam)

Even off topic: Ik kreeg van gisteren iemand de tip dat hij Valeron goed bij mijn merrie vond passen. Heel ander bloed natuurlijk (Sandro Hit x Houston) of Houston zelf. Maar ook vond hij het geen slecht idee om mijn merrie door een allround hengst te laten dekken en dan noemde hij Hamlet en Timeless. Dit is trouwens een zeer ervaren fokker die mij dit advies gaf.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:43

Neem dan Solitair.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 12:13

Die is veel te duur. Mijn budget is maximaal 850 euro

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:21

Dan red je Valeron ook niet want dekgeld is excl. BTW, afdrachten en dierenartskosten. Als je in het geval van Valeron ongeveer € 1300,- reserveert zit je aardig goed.