Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Freya_bokt schreef:Ik denk zker ook dat omgevingsfactoren een rol spelen. Toen ik mijn paard kocht was het mei, en haar staart en manen zagen er perfect uit.
Maar ze stond op een africhtingsstal, dus in een binnenbox, met 2 uurtjes weidegang per dag. Als ik haar die omstandigheden zou kunnen bieden zou er helemaal geen probleem zijn.
Wat ik me ook afrvaag is of stress toch geen rol speelt. Voordat ze begon te schuren was ze op een week tijd plots gevaccineerd, ontwormd en bij haar maatjes wegggehaald naar een vreemde omgeving vol muggen en met ander voer. Je zou waarschijnlijk voor minder gaan schuren.
Rosita schreef:Citaat:ThePast03 het is heel simpel ik zal het nog 1 keer uitleggen. Dat de aanleg voor eczeem erfelijk kan zijn daar ga ik mee akkoord. Maar je mag niet vergeten dat je ook een allergie kan ontwikkelen bij totale afwezigheid van erfelijke aanleg. Zolang je maar lang genoeg wordt bloot gesteld aan de meest ongunstige factoren zoals bijvoorbeeld een normaal gezond veulen met goede genen dat op 100 dagen wordt afgespeend en moet zien te overleven op brokken ter vervanging van moedermelk. Want dat is bewezen, dat moedermelk de ontwikkeling van een allergie tegengaat ook al is er absoluut geen sprake van erfelijke aanleg!
Misschien moet je het ook even aan mij uitleggen? Bovenstaande snap ik namelijk niet, ik ben het er zelfs niet mee eens. Honderden, misschien wel duizenden? veulens worden met 100 dagen gespeend. Volgens jouw theorie krijgen die daardoor allemaal eczeem? Dan zouden er nóg meer rond moeten lopen dan dat er nu al doen.
Een paard zonder aanleg kun je tussen de muggen zetten, volstoppen met kuil en wat al niet meer maar als de aanleg er niet is zal het dier géén eczeem ontwikkelen. Jij heb een en ander omgedraaid;-)
Freya_bokt schreef:@[*olduser*]: wat doe je trouwens met het financiele verlies dat zomereczeem met zich meebrengt?
Als een eczeempaard plots van nul en generlei waarde wordt (en wat doen sportprestaties ertoe als er niet gefokt mag worden?) dan gaat het niet alleen om shetlanders ed maar ook om duurdere paarden.
Ik blijf erbij dat die harde opstelling zinloos is: je kan een recessieve eigenschap niet uit een populatie verwijderen door enkel de 'lijders' te elimineren en rustig verder te fokken met de 'dragers'. Er zullen dan telkens opnieuw eczemers geboren worden met alle ellende vandien.
Trouwens, waarom stijgt het aantal eczemers zo ontzettend de laatste jaren, terwijl de fokkerij alleen maar gecontroleerder geworden is? Omgevingsfactoren spelen een héél belangrijke rol in het ontstaan van eczeem.
Er moet gewoon een oplosing komen voor eczeem, en dat zal ook wel gebeuren, er zijn veel stamboeken en verschillende universiteiten die het probleem erkennen en er onderzoek naar doen.
ThePast03 schreef:Er komen nu ook meer lijders naar boven omdat er meer van die muggen zijn omdat er minder bestrijdingsmiddelen worden gebruikt in de landbouw.
Alet schreef:Is dit feitelijke informatie?
Citaat:Zij zegt niet dat een veulen dat gespeend wordt per defnitie kans heeft om eczeem te ontwikkelen. Ze zegt dat het kan omdat het dier vroeg gespeend is en daardoor niet genoeg antistoffen kan opbouwen. Je moet wel redelijk blijven met discusieren.
Rosita schreef:Citaat:Zij zegt niet dat een veulen dat gespeend wordt per defnitie kans heeft om eczeem te ontwikkelen. Ze zegt dat het kan omdat het dier vroeg gespeend is en daardoor niet genoeg antistoffen kan opbouwen. Je moet wel redelijk blijven met discusieren.
Heel redelijk....... zonder aanleg géén verschijnselen, wát je ook doet qua omstandigheden. Je moet het gewoon niet omdraaien.
Misschien kun je een eczeempaard met heel veel kunst en vliegwerk wel goed houden maar wie draai je een rad voor ogen? Jezelf toch. Zolang de keus gemaakt kan worden zou ik zeker kiezen voor een paard wat onder allerlei omstandigheden jeukvrij blijft. Gelukkig kán die keus nog gemaakt worden maar door te fokken met allerlei paarden die maar 'een beetje' eczeem hebben maken we er wel steeds meer dragers bij.
Desiree schreef:Jij draait het om. Je kunt de aanleg verhogen. Niet zozeer door het fokken, maar doordat je het veulen er te vroeg afhaalt bijvoorbeeld.
Alet schreef:Maar goed, dan blijft fokken dus altijd gokken ook met eczeem. Want dan kan in feite elk paard latent aanleg hebben voor eczeem, ookal zie je het niet. Dan kun je de discussie fokken met een eczeempaard (want daar ging het ten slotte om) verder trekken naar: wel of niet fokken met een eczeemvrije nakomeling van een eczemer...
Loolapelooza schreef:Nogmaals Rosita en [*olduser*], allergie kan zich ook ontwikkelen bij erfelijke afwezigheid!
Zonder aanleg toch verschijnselen!
Alet schreef:Maar goed, dan blijft fokken dus altijd gokken ook met eczeem. Want dan kan in feite elk paard latent aanleg hebben voor eczeem, ookal zie je het niet. Dan kun je de discussie fokken met een eczeempaard (want daar ging het ten slotte om) verder trekken naar: wel of niet fokken met een eczeemvrije nakomeling van een eczemer...
ThePast03 schreef:Loolapelooza schreef:Nogmaals Rosita en ThePast03, allergie kan zich ook ontwikkelen bij erfelijke afwezigheid!
Zonder aanleg toch verschijnselen!
'
Bij zomereczeem is aangetoond dat de aanleg erfelijk is dus lijkt me niet zo'n punt van discussie eigenlijk.
Of alle soorten allergie erfelijk zijn? Daar hou ik mezelf buiten, daar heb ik me niet zo in verdiept.
In ieder geval weet ik wel dat ik niet zou gaan fokken met een dier wat een allergie heeft, zat paarden zonder allergie dus waarom fokken met een paard met een gebrek?
Desiree schreef:Het is wel een punt van discussie. WAnt jij zegt dat elk paard dat zomereczeem heeft, dat geërfd heeft van de voorouders. MAar dat hoeft dus NIET zo te zijn. Het kan ook ontstaan zijn door andere factoren.
Desiree schreef:Ik acht het niet bewezen.
Loolapelooza schreef:Citaat:Wat wil je nu nog bekijken dan? Het is allang aangetoond dat de aanleg voor zomereczeem erfelijk is.
Het voer heeft (misschien, wat dat is nog niet aangetoond) alleen effect op het wel of niet ontwikkelen van de zomereczeem. Zo moeilijk is dat verschil niet te begrijpen dacht ik.
ThePast03 het is heel simpel ik zal het nog 1 keer uitleggen. Dat de aanleg voor eczeem erfelijk kan zijn daar ga ik mee akkoord. Maar je mag niet vergeten dat je ook een allergie kan ontwikkelen bij totale afwezigheid van erfelijke aanleg. Zolang je maar lang genoeg wordt bloot gesteld aan de meest ongunstige factoren zoals bijvoorbeeld een normaal gezond veulen met goede genen dat op 100 dagen wordt afgespeend en moet zien te overleven op brokken ter vervanging van moedermelk. Want dat is bewezen, dat moedermelk de ontwikkeling van een allergie tegengaat ook al is er absoluut geen sprake van erfelijke aanleg! Of een ander voorbeeld, een Iberisch ras dat schaarste gewend is en zich hier tegoed mag doen aan sappig groen gras, wordt vol gepropt met sportbrokken en kuil... Zo kan ik nog wel 100 voorbeelden opnoemen waarbij je allergie in de hand kan werken terwijl het op een heel simpele manier van huisvesten en voeding opgelost of vermeden kan worden. En dat heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met erfelijke aanleg.
En wat betreft dat voer dat zit ik al vanaf mijn eerst post te verkondigen. Het is ook wel aangetoond bij kinderen dat de ontwikkeling van een allergie vermeden kan worden indien je het kind zijn eerste 6 maanden geen bijvoeding geeft. En wat doen wij met onze veulens? We proppen ze vol met vanalles en nogwat en laten vaak het allerbelangrijkste bestanddeel vroegtijdig achterwege.
Dus ik blijf erbij dat je zoiets individueel moet kunnen bekijken, en dat zijn geen gewetensussers maar dat is heel nuchter bedacht. Dat jij maar 1 kant van het verhaal wil zien dat is jou keuze het is immers een vrij land. Maar doe dan alsjeblieft niet zo uit de hoogte als je nog niet voor de helft in ziet waar het allemaal om draait.
Desiree schreef:Ik acht het niet bewezen. Heb trouwens net gezocht naar dat artikel op www.hoefslag.nl maar kon er helaas niets meer over vinden.