[discussie] Fokken met Zomereczeem patienten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freya_bokt

Re: [discussie] Fokken met Zomereczeem patienten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:09

Ik denk zker ook dat omgevingsfactoren een rol spelen. Toen ik mijn paard kocht was het mei, en haar staart en manen zagen er perfect uit.

Maar ze stond op een africhtingsstal, dus in een binnenbox, met 2 uurtjes weidegang per dag. Als ik haar die omstandigheden zou kunnen bieden zou er helemaal geen probleem zijn.

Wat ik me ook afrvaag is of stress toch geen rol speelt. Voordat ze begon te schuren was ze op een week tijd plots gevaccineerd, ontwormd en bij haar maatjes wegggehaald naar een vreemde omgeving vol muggen en met ander voer. Je zou waarschijnlijk voor minder gaan schuren.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:20

@ThePast03: wat doe je trouwens met het financiele verlies dat zomereczeem met zich meebrengt?

Als een eczeempaard plots van nul en generlei waarde wordt (en wat doen sportprestaties ertoe als er niet gefokt mag worden?) dan gaat het niet alleen om shetlanders ed maar ook om duurdere paarden.

Ik blijf erbij dat die harde opstelling zinloos is: je kan een recessieve eigenschap niet uit een populatie verwijderen door enkel de 'lijders' te elimineren en rustig verder te fokken met de 'dragers'. Er zullen dan telkens opnieuw eczemers geboren worden met alle ellende vandien.

Trouwens, waarom stijgt het aantal eczemers zo ontzettend de laatste jaren, terwijl de fokkerij alleen maar gecontroleerder geworden is? Omgevingsfactoren spelen een héél belangrijke rol in het ontstaan van eczeem.

Er moet gewoon een oplosing komen voor eczeem, en dat zal ook wel gebeuren, er zijn veel stamboeken en verschillende universiteiten die het probleem erkennen en er onderzoek naar doen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:21

Freya_bokt schreef:
Ik denk zker ook dat omgevingsfactoren een rol spelen. Toen ik mijn paard kocht was het mei, en haar staart en manen zagen er perfect uit.

Maar ze stond op een africhtingsstal, dus in een binnenbox, met 2 uurtjes weidegang per dag. Als ik haar die omstandigheden zou kunnen bieden zou er helemaal geen probleem zijn.

Wat ik me ook afrvaag is of stress toch geen rol speelt. Voordat ze begon te schuren was ze op een week tijd plots gevaccineerd, ontwormd en bij haar maatjes wegggehaald naar een vreemde omgeving vol muggen en met ander voer. Je zou waarschijnlijk voor minder gaan schuren.

De aanleg is erfelijk.
Of een paard met aanleg voor zomereczeem daadwerkelijk zomereczeem ontwikkelt is afhankelijk van de omgevingsfactoren.
Er zijn genoeg paarden die in dezelfde omstandigheden geen zomereczeem hebben Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:22

Rosita schreef:
Citaat:
ThePast03 het is heel simpel ik zal het nog 1 keer uitleggen. Dat de aanleg voor eczeem erfelijk kan zijn daar ga ik mee akkoord. Maar je mag niet vergeten dat je ook een allergie kan ontwikkelen bij totale afwezigheid van erfelijke aanleg. Zolang je maar lang genoeg wordt bloot gesteld aan de meest ongunstige factoren zoals bijvoorbeeld een normaal gezond veulen met goede genen dat op 100 dagen wordt afgespeend en moet zien te overleven op brokken ter vervanging van moedermelk. Want dat is bewezen, dat moedermelk de ontwikkeling van een allergie tegengaat ook al is er absoluut geen sprake van erfelijke aanleg!

Misschien moet je het ook even aan mij uitleggen? Bovenstaande snap ik namelijk niet, ik ben het er zelfs niet mee eens. Honderden, misschien wel duizenden? veulens worden met 100 dagen gespeend. Volgens jouw theorie krijgen die daardoor allemaal eczeem? Dan zouden er nóg meer rond moeten lopen dan dat er nu al doen.

Een paard zonder aanleg kun je tussen de muggen zetten, volstoppen met kuil en wat al niet meer maar als de aanleg er niet is zal het dier géén eczeem ontwikkelen. Jij heb een en ander omgedraaid;-)

Nou ben je niet eerlijk bezig, je trekt conclusies die nergens op slaan, want dat beweert ze helemaal niet. Zij zegt niet dat een veulen dat gespeend wordt per defnitie kans heeft om eczeem te ontwikkelen. Ze zegt dat het kan omdat het dier vroeg gespeend is en daardoor niet genoeg antistoffen kan opbouwen. Je moet wel redelijk blijven met discusieren.

Je moet je niet te veel blind staren op de erfelijkheid, want dan sluit je je voor andere mogelijkheden die tot eczeem leiden. Als iedereen dat deed, dan zal er nooit een oplossing worden uitgevonden hiervoor.

Ik sluit me aan bij Freyabokt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:25

Freya_bokt schreef:
@[*olduser*]: wat doe je trouwens met het financiele verlies dat zomereczeem met zich meebrengt?

Als een eczeempaard plots van nul en generlei waarde wordt (en wat doen sportprestaties ertoe als er niet gefokt mag worden?) dan gaat het niet alleen om shetlanders ed maar ook om duurdere paarden.

Ik blijf erbij dat die harde opstelling zinloos is: je kan een recessieve eigenschap niet uit een populatie verwijderen door enkel de 'lijders' te elimineren en rustig verder te fokken met de 'dragers'. Er zullen dan telkens opnieuw eczemers geboren worden met alle ellende vandien.

Trouwens, waarom stijgt het aantal eczemers zo ontzettend de laatste jaren, terwijl de fokkerij alleen maar gecontroleerder geworden is? Omgevingsfactoren spelen een héél belangrijke rol in het ontstaan van eczeem.

Er moet gewoon een oplosing komen voor eczeem, en dat zal ook wel gebeuren, er zijn veel stamboeken en verschillende universiteiten die het probleem erkennen en er onderzoek naar doen.

Financieel verlies zou voor mij de laatste reden om met paarden met een gebrek te fokken. Dat is nu eenmaal het risico van het fokken.

De enorme stijging kan veroorzaakt zijn doordat we jarenlang met dragers hebben gefokt zonder dat we het wisten of omdat er nog zoveel mensen zijn die gewoon fokkers met lijders?
Er komen nu ook meer lijders naar boven omdat er meer van die muggen zijn omdat er minder bestrijdingsmiddelen worden gebruikt in de landbouw.

Een oplossing voor eczeem zou echt fantastisch zijn, maar voor mij geen reden om met een dier met een gebrek te fokken. Je probeert toch de oorzaak aan te pakken lijkt me.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:27

ThePast03 schreef:
Er komen nu ook meer lijders naar boven omdat er meer van die muggen zijn omdat er minder bestrijdingsmiddelen worden gebruikt in de landbouw.

Is dit feitelijke informatie?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:28

Alet schreef:
Is dit feitelijke informatie?

Volgens De Hoefslag wel. Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:31

Citaat:
Zij zegt niet dat een veulen dat gespeend wordt per defnitie kans heeft om eczeem te ontwikkelen. Ze zegt dat het kan omdat het dier vroeg gespeend is en daardoor niet genoeg antistoffen kan opbouwen. Je moet wel redelijk blijven met discusieren.

Heel redelijk....... zonder aanleg géén verschijnselen, wát je ook doet qua omstandigheden. Je moet het gewoon niet omdraaien.

Misschien kun je een eczeempaard met heel veel kunst en vliegwerk wel goed houden maar wie draai je een rad voor ogen? Jezelf toch. Zolang de keus gemaakt kan worden zou ik zeker kiezen voor een paard wat onder allerlei omstandigheden jeukvrij blijft. Gelukkig kán die keus nog gemaakt worden maar door te fokken met allerlei paarden die maar 'een beetje' eczeem hebben maken we er wel steeds meer dragers bij.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:33

Rosita schreef:
Citaat:
Zij zegt niet dat een veulen dat gespeend wordt per defnitie kans heeft om eczeem te ontwikkelen. Ze zegt dat het kan omdat het dier vroeg gespeend is en daardoor niet genoeg antistoffen kan opbouwen. Je moet wel redelijk blijven met discusieren.

Heel redelijk....... zonder aanleg géén verschijnselen, wát je ook doet qua omstandigheden. Je moet het gewoon niet omdraaien.

Misschien kun je een eczeempaard met heel veel kunst en vliegwerk wel goed houden maar wie draai je een rad voor ogen? Jezelf toch. Zolang de keus gemaakt kan worden zou ik zeker kiezen voor een paard wat onder allerlei omstandigheden jeukvrij blijft. Gelukkig kán die keus nog gemaakt worden maar door te fokken met allerlei paarden die maar 'een beetje' eczeem hebben maken we er wel steeds meer dragers bij.

Jij draait het om. Je kunt de aanleg verhogen. Niet zozeer door het fokken, maar doordat je het veulen er te vroeg afhaalt bijvoorbeeld.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:34

Desiree schreef:
Jij draait het om. Je kunt de aanleg verhogen. Niet zozeer door het fokken, maar doordat je het veulen er te vroeg afhaalt bijvoorbeeld.

Die aanleg is er of is er niet. Een veulen die die aanleg niet heeft krijgt het niet als je het er te vroeg afhaalt.

De symptonen kun je verhogen, niet de aanleg Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:43

Ik denk wel dat je aanleg kunt verhogen. Daarnaast zijn er misschien wel veel paarden die aanleg hebben voor eczeem, maar het toch niet hebben door bepaalde voor hen gunstig uitgevallen omstandigheden.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:45

Maar goed, dan blijft fokken dus altijd gokken ook met eczeem. Want dan kan in feite elk paard latent aanleg hebben voor eczeem, ookal zie je het niet. Dan kun je de discussie fokken met een eczeempaard (want daar ging het ten slotte om) verder trekken naar: wel of niet fokken met een eczeemvrije nakomeling van een eczemer...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:48

Nogmaals Rosita en ThePast03, allergie kan zich ook ontwikkelen bij erfelijke afwezigheid!

Zonder aanleg toch verschijnselen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:49

Alet schreef:
Maar goed, dan blijft fokken dus altijd gokken ook met eczeem. Want dan kan in feite elk paard latent aanleg hebben voor eczeem, ookal zie je het niet. Dan kun je de discussie fokken met een eczeempaard (want daar ging het ten slotte om) verder trekken naar: wel of niet fokken met een eczeemvrije nakomeling van een eczemer...

De discussie is of je moet fokken met een lijder. Dat zou ik dus persoonlijk niet doen.
Dragers kun je helaas nog niet zo simpel achterhalen, maar dat is geen reden om dan maar met lijders te gaan fokken.

Of je met een nakomeling moet fokken van een lijder? Tegen de tijd dat er een DNA test ontwikkeld is die kan aantonen of een paard vrij, drager of lijder is lijkt het me vroeg genoeg om daarmee te gaan fokken.

Natuurlijk is fokken risico's nemen, maar om nu bewuste risico's te gaan nemen met een levend wezen terwijl er paarden zat rondlopen waarmee je dat bewuste risico niet neemt?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:50

Loolapelooza schreef:
Nogmaals Rosita en [*olduser*], allergie kan zich ook ontwikkelen bij erfelijke afwezigheid!

'
Bij zomereczeem is aangetoond dat de aanleg erfelijk is dus lijkt me niet zo'n punt van discussie eigenlijk.

Of alle soorten allergie erfelijk zijn? Daar hou ik mezelf buiten, daar heb ik me niet zo in verdiept.
In ieder geval weet ik wel dat ik niet zou gaan fokken met een dier wat een allergie heeft, zat paarden zonder allergie dus waarom fokken met een paard met een gebrek?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:55

He die uitspraak vat ik niet. Bij mijn weten is er geen deugdelijk grootschalig onderzoek gedaan naar de erfelijkheid van eczeem.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:04

Aanleg is 'gewoon' die 2 'foute' genen die bij elkaar zijn gekomen. Niks meer, niks minder.

Alleen met die aanleg kun je eczeem (of allergie of springvermogen of wat dan ook, 't principe blijft gelijk) ontwikkelen.

Aanleg heb je of heb je niet. Je kunt niet 'een beetje' aanleg hebben.

Aanleg is erfelijk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:24

Alet schreef:

Het is inderdaad gokken ja, dat zal ik zeer zeker niet ontkennen.

ThePast03 schreef:
Loolapelooza schreef:
Nogmaals Rosita en ThePast03, allergie kan zich ook ontwikkelen bij erfelijke afwezigheid!

'
Bij zomereczeem is aangetoond dat de aanleg erfelijk is dus lijkt me niet zo'n punt van discussie eigenlijk.

Of alle soorten allergie erfelijk zijn? Daar hou ik mezelf buiten, daar heb ik me niet zo in verdiept.
In ieder geval weet ik wel dat ik niet zou gaan fokken met een dier wat een allergie heeft, zat paarden zonder allergie dus waarom fokken met een paard met een gebrek?

Het is wel een punt van discussie. WAnt jij zegt dat elk paard dat zomereczeem heeft, dat geërfd heeft van de voorouders. MAar dat hoeft dus NIET zo te zijn. Het kan ook ontstaan zijn door andere factoren.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:38

Desiree schreef:
Het is wel een punt van discussie. WAnt jij zegt dat elk paard dat zomereczeem heeft, dat geërfd heeft van de voorouders. MAar dat hoeft dus NIET zo te zijn. Het kan ook ontstaan zijn door andere factoren.

Ik zeg dat elk paard wat zomereczeem heeft de aanleg heeft geerfd van de voorouders.
En dat heb ik niet zelf verzonnen maar dat is onderzocht Knipoog
Dat is een belangrijk verschil.
De andere factoren bepalen of de aanleg zich daadwerkelijk toont of niet.

Nogmaals paarden genoeg die met dezelfde factoren geen zomereczeem ontwikkelen, die hebben die aanleg dus niet.

Maar mijn grootste vraag is eigenlijk: Waarom zou je gaan fokken met een paard met een gebrek terwijl er nog zoveel paarden zijn zonder dat gebrek?
Is je merrie dan van onschatbare waarde voor het voortbestaan van het ras? Heeft je merrie dan bewezen grand prix paarden voor te brengen?

Ik probeer het te begrijpen waarom mensen willen fokken met dieren met gebreken maar het lukt me niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:45

Ik acht het niet bewezen. Heb trouwens net gezocht naar dat artikel op www.hoefslag.nl maar kon er helaas niets meer over vinden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:46

Desiree schreef:
Ik acht het niet bewezen.

Tja, dat is ook een keuze die je zelf maakt Knipoog

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:49

Loolapelooza schreef:
Citaat:
Wat wil je nu nog bekijken dan? Het is allang aangetoond dat de aanleg voor zomereczeem erfelijk is.
Het voer heeft (misschien, wat dat is nog niet aangetoond) alleen effect op het wel of niet ontwikkelen van de zomereczeem. Zo moeilijk is dat verschil niet te begrijpen dacht ik.

ThePast03 het is heel simpel ik zal het nog 1 keer uitleggen. Dat de aanleg voor eczeem erfelijk kan zijn daar ga ik mee akkoord. Maar je mag niet vergeten dat je ook een allergie kan ontwikkelen bij totale afwezigheid van erfelijke aanleg. Zolang je maar lang genoeg wordt bloot gesteld aan de meest ongunstige factoren zoals bijvoorbeeld een normaal gezond veulen met goede genen dat op 100 dagen wordt afgespeend en moet zien te overleven op brokken ter vervanging van moedermelk. Want dat is bewezen, dat moedermelk de ontwikkeling van een allergie tegengaat ook al is er absoluut geen sprake van erfelijke aanleg! Of een ander voorbeeld, een Iberisch ras dat schaarste gewend is en zich hier tegoed mag doen aan sappig groen gras, wordt vol gepropt met sportbrokken en kuil... Zo kan ik nog wel 100 voorbeelden opnoemen waarbij je allergie in de hand kan werken terwijl het op een heel simpele manier van huisvesten en voeding opgelost of vermeden kan worden. En dat heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met erfelijke aanleg.

En wat betreft dat voer dat zit ik al vanaf mijn eerst post te verkondigen. Het is ook wel aangetoond bij kinderen dat de ontwikkeling van een allergie vermeden kan worden indien je het kind zijn eerste 6 maanden geen bijvoeding geeft. En wat doen wij met onze veulens? We proppen ze vol met vanalles en nogwat en laten vaak het allerbelangrijkste bestanddeel vroegtijdig achterwege.

Dus ik blijf erbij dat je zoiets individueel moet kunnen bekijken, en dat zijn geen gewetensussers maar dat is heel nuchter bedacht. Dat jij maar 1 kant van het verhaal wil zien dat is jou keuze het is immers een vrij land. Maar doe dan alsjeblieft niet zo uit de hoogte als je nog niet voor de helft in ziet waar het allemaal om draait.

INDERDAAD wat ik bedoelde weet jij beter uit te leggen!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:49

Desiree schreef:
Ik acht het niet bewezen. Heb trouwens net gezocht naar dat artikel op www.hoefslag.nl maar kon er helaas niets meer over vinden.

Dan adviseer ik je naar mijn DA te luisteren:

Als je niet kunt bewijzen dat het NIET erfelijk is, behandel het qua fokkerij dan alsof het dat WEL is.

Dat is wel zo veilig voor de paardjes namelijk? Ik adviseer je zeker om het niet om te draaien.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:51

Dat is wel een argument ja.
MAar ik hoop dat ze er qua onderzoek zich er niet blind op staren, want dan kunnen zal er voor de paarden die er mee rondlopen nooit een oplossing voor worden bedacht.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:57

Oh, ik denk dat je de 'behandeling' van zomereczeem en het fokkerijtechnisch uitroeien van deze kwaal gerust naast elkaar kan bestaan. Ik begon mijn deelname aan deze discussie ergens met 'recessives are forever', oftewel je komt er heus nooit vanaf. Dat betekent alleen niet dat je er maar laks mee om moet gaan want....... nou ja, dat hebben we net gehad allemaal Knipoog

Er blijven best wel Leen Taals bestaan en wie weet vindt één van hen ooit het middeltje waarmee deze paarden een draaglijk(er) leven kunnen hebben. Zolang dat dan maar geen argument wordt om er mee te fokken LOL