ART_UMA schreef:PROK is een soort keurmerk / waarde oordeel, waarmee wordt aangegeven dat een belangrijk deel van de botten (waar erfelijkheid een grote rol speelt) goed is.
Je kunt van je paard wel foto's hebben en er zelf van overtuigd zijn dat het goed is en vergelijkbaar met PROK, dan toch moet je moeite doen om een ander ervan te overtuigen. Met het PROK certificaat is dat een voor iedereen duidelijke zaak. Er blijven nog genoeg onbekende variabelen over waardoor een veulen OCD of wat dan ook kan hebben.
Uit ervaring weet ik dat de PROK keuring strenger is dan de "normale" sport keuring met foto's, dierenartsen zitten veel langer naar hun eigen foto's te kijken als ze weten dat er ook nog een commissie naar kijkt voor PROK en dan willen ze graag dat daar niet veel verschil tussen zit.
Hetzelfde geldt voor de "speciale paarden keurings artsen", daar worden steeksproefgewijs dossiers opgevraagd en gecontroleerd. Dat is zeker een verbetering tov van vroeger.
Van mij hoeft niet elke merrie PROK te zijn, maar ik zou het niet slim vinden als je gaat fokken met een merrie zonder te weten hoe de gezondheid is (ook van de botten). Ronduit stom vindt ik het om te fokken met een merrie met afwijkende gewrichten, maar daar zijn we het denk ik snel over eens.
Mijn merrie is toen op de foto's gezet bij een vee-arts die ook mag prokken, misschien stom dat ik toen niet officieel geprokt heb.
Hij wist wel toen hij de foto's maakte dat ik met deze merrie wilde fokken en heeft daarom goed opgelet.
Ws stommiteit van mij twee jaar geleden. Ik had het beter officieel kunnen maken.
Ik denk dat ik hem maar bel en advies vraag.
) probeer ik het zo goed mogelijk te doen. Want geld kosten doet het toch (en dat mag ook, want op dit moment is het hobby) dus ik wil gewoon zorgen dat de kans zo groot mogelijk is dat ik een fijn sportpaard fok. En dat begint met goed uitgangsmateriaal, en dat is voor mij een correcte, gezonde merrie uit een goede stam. Liefst met eigen prestaties maar dat kent vaak ook weer haar prijskaartje. Ik heb alle begrip voor mensen / fokkers die niet veel te besteden hebben, maar JUIST dan... zorg dat je het goed aanpakt! Ík zou geen zin hebben om elk jaar een veulentje onder de kostprijs te moeten verkopen, en dat is dan hoogstwaarschijnlijk wel de realiteit.