Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:18

ART_UMA schreef:
PROK is een soort keurmerk / waarde oordeel, waarmee wordt aangegeven dat een belangrijk deel van de botten (waar erfelijkheid een grote rol speelt) goed is.
Je kunt van je paard wel foto's hebben en er zelf van overtuigd zijn dat het goed is en vergelijkbaar met PROK, dan toch moet je moeite doen om een ander ervan te overtuigen. Met het PROK certificaat is dat een voor iedereen duidelijke zaak. Er blijven nog genoeg onbekende variabelen over waardoor een veulen OCD of wat dan ook kan hebben.

Uit ervaring weet ik dat de PROK keuring strenger is dan de "normale" sport keuring met foto's, dierenartsen zitten veel langer naar hun eigen foto's te kijken als ze weten dat er ook nog een commissie naar kijkt voor PROK en dan willen ze graag dat daar niet veel verschil tussen zit.
Hetzelfde geldt voor de "speciale paarden keurings artsen", daar worden steeksproefgewijs dossiers opgevraagd en gecontroleerd. Dat is zeker een verbetering tov van vroeger.

Van mij hoeft niet elke merrie PROK te zijn, maar ik zou het niet slim vinden als je gaat fokken met een merrie zonder te weten hoe de gezondheid is (ook van de botten). Ronduit stom vindt ik het om te fokken met een merrie met afwijkende gewrichten, maar daar zijn we het denk ik snel over eens.

Mijn merrie is toen op de foto's gezet bij een vee-arts die ook mag prokken, misschien stom dat ik toen niet officieel geprokt heb.
Hij wist wel toen hij de foto's maakte dat ik met deze merrie wilde fokken en heeft daarom goed opgelet.

Ws stommiteit van mij twee jaar geleden. Ik had het beter officieel kunnen maken.
Ik denk dat ik hem maar bel en advies vraag.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:18

ART_UMA schreef:
Ronduit stom vindt ik het om te fokken met een merrie met afwijkende gewrichten, maar daar zijn we het denk ik snel over eens.

Moet ik mij hierdoor aangesproken voelen..? omdat ik vermeld dat ik een merrie heb met krom voorbeen.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:22

sigrid1182 schreef:
ART_UMA schreef:
Ronduit stom vindt ik het om te fokken met een merrie met afwijkende gewrichten, maar daar zijn we het denk ik snel over eens.

Moet ik mij hierdoor aangesproken voelen..? omdat ik vermeld dat ik een merrie heb met krom voorbeen.

Ligt eraan alleen jij zult waarschijnlijk weten of dat dat kromme voorbeen een erfelijkheidskwestie is of niet, zoja dan denk ik dat je bovenstaande mee zou kunnen nemen in je fokkerij want het gros van minnend paardenland denkt er precies zo over.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:37

Citaat:

Ligt eraan alleen jij zult waarschijnlijk weten of dat dat kromme voorbeen een erfelijkheidskwestie is of niet, zoja dan denk ik dat je bovenstaande mee zou kunnen nemen in je fokkerij want het gros van minnend paardenland denkt er precies zo over.

Dat klopt, tis nl geen erfelijke kwestie maar ze heeft als veulen, verkeerd in de baarmoeder gelegen , door goed optreden van hoefsmid van veulen af aan. was ze als 3 jarige zo goed op de benen, dat ze met een 1e premie werd opgenomen in het Hann stamboek . Ook heeft ze een zadeltest gedaan. Naarmate Beauty ouder word, slijt het gewricht ( been staat ook krommer dan op fotos van 3 jaar oud) .

Ik heb zelf een paar jaar geleden een zelfde ervaring gehad, een veulen wat zo raar in de baarmoeder lag, dat de groeischijf ook op deze zelfde manier was gegroeid, deze is helaas geeuthaniseerd.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:42

sigrid1182 schreef:
Citaat:

Dat klopt, tis nl geen erfelijke kwestie maar ze heeft als veulen, verkeerd in de baarmoeder gelegen , door goed optreden van hoefsmid van veulen af aan. was ze als 3 jarige zo goed op de benen, dat ze met een 1e premie werd opgenomen in het Hann stamboek . Ook heeft ze een zadeltest gedaan. Naarmate Beauty ouder word, slijt het gewricht ( been staat ook krommer dan op fotos van 3 jaar oud) .

Ik heb zelf een paar jaar geleden een zelfde ervaring gehad, een veulen wat zo raar in de baarmoeder lag, dat de groeischijf ook op deze zelfde manier was gegroeid, deze is helaas geeuthaniseerd.

Dan zou wat dat betreft het geen probleem mogen zijn om er mee te fokken.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:56

Van Norell had ook een merrie waar elke keer een veulen uit kwam met kromme benen (als je er voor staat voorknieen allebij naar 1 kant opzij). Het veulen kon de eerste dagen niet zelf staan en drinken. Het was meestal (allemaal volgens Norell) met een paar weken weer zo goed als normaal. Je moet je wel afvragen of dit voor een veulen de beste start is die hij kan krijgen. De merrie zou voor mij denk iets heel goeds moeten meenemen om toch mee te fokken. In een "natuurlijk" selectieproces maakt zo'n veulen natuurlijk geen kans.

Desiree

Re: Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:44

MissHIS schreef:
Ik vind het ook van de gekke dat je wegens financiele redenen de merrie dan maar niet laat keuren of akkoord gaat met (zeer) matig materiaal.

Wie ben jij om te zeggen dat ik of iemand anders fok met een merrie van matig materiaal omdat onze merries niet geprokt zijn? Ben jij de alom vertegenwoordiger van het kwpn of zo>?

MissHIS schreef:
Dat is namelijk echt korte termijn denken. Uit matig materiaal is de kans zo klein dat je er ooit een fijn, gezond sportpaard uit fokt... dat is voor mij de moeite niet waard. Als je echt serieus wilt fokken (ik meen mij bijvoorbeeld van Germie een opmerking te herinneren dat zij met deze merrie een eigen fokkerij op wil zetten / dat het haar stammoeder wordt), koop dan een oude bewezen merrie (of een goed merrieveulen uit een beste stam, dat heb ik ook gedaan). Die kosten ook niet de hoofdprijs maar dan heb je wel grote kans dat je goed bezig bent. Of die fokproducten later alle verwachtingen waar maken, is dan natuurlijk nog steeds afwachten maar dat is ook eigenlijk wel het mooie van fokken natuurlijk. Ik blijf bij mijn standpunt: fokken, doe het goed of doe het niet. Slechte paarden zijn er al genoeg.

Juist omdát ik niet veel te besteden heb (arme student ) probeer ik het zo goed mogelijk te doen. Want geld kosten doet het toch (en dat mag ook, want op dit moment is het hobby) dus ik wil gewoon zorgen dat de kans zo groot mogelijk is dat ik een fijn sportpaard fok. En dat begint met goed uitgangsmateriaal, en dat is voor mij een correcte, gezonde merrie uit een goede stam. Liefst met eigen prestaties maar dat kent vaak ook weer haar prijskaartje. Ik heb alle begrip voor mensen / fokkers die niet veel te besteden hebben, maar JUIST dan... zorg dat je het goed aanpakt! Ík zou geen zin hebben om elk jaar een veulentje onder de kostprijs te moeten verkopen, en dat is dan hoogstwaarschijnlijk wel de realiteit.

Probleem is dat je als je een veulen voor een goede prijs wilt verkopen, te meer NAAM nodig hebt dan een goed veulen. Ik denk dat mijn veulen (van de andere 2 kan ik nog niet spreken want die zitten nog in de buik van de moeder) niet per definitie onder doet voor het veulen van een alom bekende fokker die naam heeft opgebouwd.

Sterker, ik weet een prachtige 2 jarige Turbo magic x belisar x naturel te koop die echt heel speciaal is. MAar mensen komen niet eens kijken want ze kennen de eigenaar niet.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:59

Desiree schreef:
Wie ben jij om te zeggen dat ik of iemand anders fok met een merrie van matig materiaal omdat onze merries niet geprokt zijn? Ben jij de alom vertegenwoordiger van het kwpn of zo>?

Probleem is dat je als je een veulen voor een goede prijs wilt verkopen, te meer NAAM nodig hebt dan een goed veulen. Ik denk dat mijn veulen (van de andere 2 kan ik nog niet spreken want die zitten nog in de buik van de moeder) niet per definitie onder doet voor het veulen van een alom bekende fokker die naam heeft opgebouwd.

Wie zegt dat ik zeg dat een merrie van matige kwaliteit is wanneer ze niet geprokt is? Dat hoor je mij niet zeggen. Ik had het over matige merries in het algemeen. Een niet geprokte merrie is voor mij zeker niet waardeloos, ik heb immers bij mn drie merries ook niet het PROK predikaat. Maar wanneer mijn jaarlingen 3 zijn ga ik ze zeker op de foto's zetten. Die andere (oudere) merrie is onlangs in een hele strenge (Belgische) kliniek gekeurd en was brandschoon, dus zoals ik al eerder heb gezegd die ik dan niet de toegevoegde waarde van het opnieuw (in NL) laten keuren voor het PROK predikaat. Ik weet dan immers al dat ze gezond/schoon is. En dat is mij wel heel veel waard.

Dat laatste ben ik absoluut niet met je eens. Ik ben van mening dat een goed paard/veulen zich zelf wel verkoopt. Dan maakt het niet uit bij wie hij in de wei staat, iedereen kan immers een advertentie plaatsen. Bekendere en succesvolle fokkers hebben inderdaad als voordeel dat de handel ze snel weet te vinden. Maar dat is een gevolg, niet een oorzaak. Mensen weten snel waar er kwaliteit te halen is, maar dat kan natuurlijk net zo goed bij kleinschalige hobbyfokker zijn wanneer deze op verantwoorde wijze met zijn fokkerij om gaat. Dus gezonde paarden en goed uitgangsmateriaal (bewezen merries/stammen).

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:01

Desiree schreef:
MissHIS schreef:
Ik vind het ook van de gekke dat je wegens financiele redenen de merrie dan maar niet laat keuren of akkoord gaat met (zeer) matig materiaal.

MissHIS schreef:
Dat is namelijk echt korte termijn denken. Uit matig materiaal is de kans zo klein dat je er ooit een fijn, gezond sportpaard uit fokt... dat is voor mij de moeite niet waard. Als je echt serieus wilt fokken (ik meen mij bijvoorbeeld van Germie een opmerking te herinneren dat zij met deze merrie een eigen fokkerij op wil zetten / dat het haar stammoeder wordt), koop dan een oude bewezen merrie (of een goed merrieveulen uit een beste stam, dat heb ik ook gedaan). Die kosten ook niet de hoofdprijs maar dan heb je wel grote kans dat je goed bezig bent. Of die fokproducten later alle verwachtingen waar maken, is dan natuurlijk nog steeds afwachten maar dat is ook eigenlijk wel het mooie van fokken natuurlijk. Ik blijf bij mijn standpunt: fokken, doe het goed of doe het niet. Slechte paarden zijn er al genoeg.

Juist omdát ik niet veel te besteden heb (arme student ) probeer ik het zo goed mogelijk te doen. Want geld kosten doet het toch (en dat mag ook, want op dit moment is het hobby) dus ik wil gewoon zorgen dat de kans zo groot mogelijk is dat ik een fijn sportpaard fok. En dat begint met goed uitgangsmateriaal, en dat is voor mij een correcte, gezonde merrie uit een goede stam. Liefst met eigen prestaties maar dat kent vaak ook weer haar prijskaartje. Ik heb alle begrip voor mensen / fokkers die niet veel te besteden hebben, maar JUIST dan... zorg dat je het goed aanpakt! Ík zou geen zin hebben om elk jaar een veulentje onder de kostprijs te moeten verkopen, en dat is dan hoogstwaarschijnlijk wel de realiteit.

Sterker, ik weet een prachtige 2 jarige Turbo magic x belisar x naturel te koop die echt heel speciaal is. MAar mensen komen niet eens kijken want ze kennen de eigenaar niet.

Nee hoor dat zal de reden niet zijn waarom de mensen niet komen kijken naar die Turbo Magic maar eerder dat die hengst op wacht staat of zelfs ondertussen is afgekeurd. Ik snap ook nog steeds dat die hengst ooit is goedgekeurd hij is nl. door een kennis van mij gefokt en de moeder is een Coctail-merrie waar ik nog nooit kapot van ben geweest en Turbo Magic heb ik zelfs kunnen kopen voor een redelijk bedrag maar ik vond en vind hem eigenlijk eerder geschikt om de bak mee aan te slapen, maar ja ik dwaal af van het onderwerp.
Kortom het voorbeeld wat jij aanhaalt staat helemaal los van Prokken of niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:03

MissHIS schreef:

Dat laatste ben ik absoluut niet met je eens. Ik ben van mening dat een goed paard/veulen zich zelf wel verkoopt. Dan maakt het niet uit bij wie hij in de wei staat, iedereen kan immers een advertentie plaatsen. Bekendere en succesvolle fokkers hebben inderdaad als voordeel dat de handel ze snel weet te vinden. Maar dat is een gevolg, niet een oorzaak. Mensen weten snel waar er kwaliteit te halen is, maar dat kan natuurlijk net zo goed bij kleinschalige hobbyfokker zijn wanneer deze op verantwoorde wijze met zijn fokkerij om gaat. Dus gezonde paarden en goed uitgangsmateriaal (bewezen merries/stammen).

Nee meiske, want adverteren kunnen we inderdaad allemaal. MAar ja, als mensen niet eens bellen, komen ze ook niet kijken. EN als ze niet komen kijken, kunnen ze ook niet zien dus ook niet beoordelen. DAt is het hele eiereten.

Ik wist niet dat Turbo Magic inmiddels definitief is afgekeurd voor de fok. En ik ben het er ook niet met eens, hij fokt mooie veulens en ook deze mag er wezen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:05

Desiree schreef:

2 jaar is altijd lastig te verkopen volgens mij en het niet komen heeft denk ik minder te maken met de naam van de eigenaar als met de naam van de hengsten. Turbo op wacht en belisar niet makkelijk, als ik een lijstje zou maken om naar een paard te kijken valt mijn oog er ook niet gelijk op. Als het een echte goeie is lijkt een veiling me een goeie oplossing.

Oeps een beetje dubbel zie ik

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:08

Desiree schreef:
Nee meiske, want adverteren kunnen we inderdaad allemaal. MAar ja, als mensen niet eens bellen, komen ze ook niet kijken. EN als ze niet komen kijken, kunnen ze ook niet zien dus ook niet beoordelen. DAt is het hele eiereten.

Wat een onzin. Lees die beredenering van Labine maar eens. Een interessant / goed paard verkoopt zich zelf. Veelal hoef je daar niet eens mee te adverteren. Ik heb mijn merrie ook zonder te adverteren verkocht vorig jaar voor een goede prijs (was ook rontgenologisch picobello in orde).
Ik heb onlangs een nieuwe merrie aangekocht en daar stond een piepkleine advertentie van in de Paardenkrant. Er werd amper informatie gegeven (alleen leeftijd, vader en de stam). En er stond ook geen naam van de eigenaar bij oid (is ook geen bekende). Die vrouw werd helemaal plat gebeld. In die tijd dat ik er was om de merrie te bekijken (zo'n anderhalf uur), werd ze zeker 7 x gebeld over die merrie. Kwaliteit verkoopt zichzelf.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:09

Desiree schreef:
MissHIS schreef:

Ik wist niet dat Turbo Magic inmiddels definitief is afgekeurd voor de fok. En ik ben het er ook niet met eens, hij fokt mooie veulens en ook deze mag er wezen.

Ieder zijn mening maar ja ik weet wel iets meer dan de gemiddelde fokker over Turbo Magic en het nestje waar hij uitkomt.

Laten we eens eerlijk zijn mooi is niet genoeg ze moeten ook kunnen lopen en ik heb er tot nu toe nog niet 1 gezien die dat kon en het is niet voor niets dat hij al op jonge leeftijd gewipt wordt bekijk zijn veulenrapport maar eens.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:10

Turbo Magic is ook niet definitief afgekeurd maar hij staat wel op wacht. Ik ben destijds op de afstammelingenkeuring geweest (waar ook de "betere" dus aanwezig waren) maar dat was zeker niet om naar huis te schrijven.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:12

En toch kan deze wel heel goed bewegen. Maar hij heeft dus de verkeerde afstamming en dan is hij heel het aanschouwen dus niet meer waard.

Vraag voor misshiss: wat zou er voor bijzonders aan een paard kunnen zijn dat mensen er op af komen>? WElke bloedlijnen zijn dan zo speciaal?

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:14

krijg je dan niet het effect dat goede paarden met een kwetsure uit het oog gaat verliezen wanneer ze niet door de PROK-keuring komt?

Misschien heeft zo'n merrie wel hele goede papieren en dat is dan zonde om door een extra dure keuring dit te moeten verliezen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:15

Mustang2006 schreef:
krijg je dan niet het effect dat goede paarden met een kwetsure uit het oog gaat verliezen wanneer ze niet door de PROK-keuring komt?

Misschien heeft zo'n merrie wel hele goede papieren en dat is dan zonde om door een extra dure keuring dit te moeten verliezen.

kwetsure heeft niks met prok te maken mijn merrie heeft een kwetsuur en niet zo zuinig. Ik heb haar eerst laten prokken toen opereren

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:17

Desiree schreef:
En toch kan deze wel heel goed bewegen. Maar hij heeft dus de verkeerde afstamming en dan is hij heel het aanschouwen dus niet meer waard.

Vraag voor misshiss: wat zou er voor bijzonders aan een paard kunnen zijn dat mensen er op af komen>? WElke bloedlijnen zijn dan zo speciaal?

Geen afgekeurd bloed in de merrielijn en een hengstenlijntje wat logisch opgebouwd is en heden ten dage neem ik ook mee dat, indien het een merrie is, er niet te veel bloed in zit waardoor nu de hengstenkeuze beperkt wordt bv. Ferro, Jazz, Gibraldi etc. etc.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:18

sarabande schreef:
Mustang2006 schreef:

kwetsure heeft niks met prok te maken mijn merrie heeft een kwetsuur en niet zo zuinig. Ik heb haar eerst laten prokken toen opereren

Ok dan hebben ze me verkeerd in gelicht, sorry

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:19

Desiree schreef:

Ik zal eens opzoeken wat er in die advertentie vermeld stond, dat is een goed voorbeeld namelijk:

Te koop: 7 jr chique zwartbruine merrie (Concorde x Ladalco (Melusiena stam)) zeer voorzichtig.

De telefoon stond werkelijk roodgloeiend. En zo'n advertentie geeft verder helemaal geen informatie over eigen prestaties, verder afstamming, maat etc. Laat staan iets over de eigenaar.

Maar goed dat is slechts een voorbeeld.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:21

Mustang2006 schreef:

Het gaat bij het stamboek om EN prok EN goede moederlijn EN hoge index EN ...

Afgekeurd voor PROK, staat niet op het papier en ik weet eigenlijk niet wat het stamboek daar mee doet. Als potentiele koper van een veulen weet je dat in iedergeval niet.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:23

Labine schreef:
Geen afgekeurd bloed in de merrielijn en een hengstenlijntje wat logisch opgebouwd is en heden ten dage neem ik ook mee dat, indien het een merrie is, er niet te veel bloed in zit waardoor nu de hengstenkeuze beperkt wordt bv. Ferro, Jazz, Gibraldi etc. etc.

Snap ik dit?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:25

MissHIS schreef:
Desiree schreef:

Ik zal eens opzoeken wat er in die advertentie vermeld stond, dat is een goed voorbeeld namelijk:

Te koop: 7 jr chique zwartbruine merrie (Concorde x Ladalco (Melusiena stam)) zeer voorzichtig.

De telefoon stond werkelijk roodgloeiend. En zo'n advertentie geeft verder helemaal geen informatie over eigen prestaties, verder afstamming, maat etc. Laat staan iets over de eigenaar.

Maar goed dat is slechts een voorbeeld.

Concordes ken ik zat. Ladalco is interessant maar ik heb een Ladalco x Joost gekend die kromme voorbenen had en oc in de knieen en ik weet niet wat nog meer. Dus is het mij niet alles zeggend. Mij zeggen die papieren dus heel weinig. Misschien dat de Melusiena stam dus heel interessant is.

Stel dat ik dan straks mijn ene veulen dan adverteer met "Lacco Ameno (lupicor) x Naturel uit de Bottistam (waar ook CAbochon uit voortkomt", Zal dat dan werken?

Verder vind ik de uitspraak van Labine ook niet geheel duidelijk. Ik vind de hengsten die zij noemt super commercieel en daarom voor fokkerij juist minder interessant. Ik hou meer van diversiteit.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:29

ART_UMA schreef:
Labine schreef:
Geen afgekeurd bloed in de merrielijn en een hengstenlijntje wat logisch opgebouwd is en heden ten dage neem ik ook mee dat, indien het een merrie is, er
niet te veel bloed
in zit waardoor nu de hengstenkeuze beperkt wordt bv. Ferro, Jazz, Gibraldi etc. etc.

Snap ik dit?

Nee nu ik het zelf terug lees snap ik ook niet wat ik hier heb geformuleerd maar wat ik bedoelde is natuurlijk geen afgekeurd bloed in de hengstenlijn en een logische opbouw daarin etc etc.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:32

Maar vanwaar dan die opmerking "waardoor de hengstenkeuze beperkt wordt, bijv. etc."? WAnt dat gedeelte begrijp ik niet geheel.

Daarnaast, wat zegt afgekeurd? STel dat bijvoorbeeld de hengst Naturel in deze tijd beoordeeld zou worden. Hij vererft dan namelijk niet bepaald het rechthoekstype dat het KWPN zo graag ziet. Naturel was echter keur geworden. Een graag gezien F1 type dat fijne gebruikspaarden gaf. Men zegt nu echter dat zijn nakomelingen niet bovengemiddeld presteert. IN deze tijd zou hij nog niet eens goedgekeurd worden voor de dekdienst. MAar in die tijd deed hij volop mee. In deze tijd zou deze zelfde keurhengst dus afgekeurd zijn. Ik denk dat dus afgekeurd in de bloedijnen niet heel erg van belang is.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 02-06-06 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt