[TI] hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re: hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:47

Een band opbouwen met een tik of een schop op zijn tijd kan ook hoor!

Reken maar dat de band die ik met Baggio heb erg goed is. Ik heb hem immers al vanaf 4 maanden.

Hij ligt ook op commando en dat zal een paard nooit doen als hij zich niet veilig en vertrouwd voelt. Ook niet als hij onderdanig is.
Ligt hij eenmaal, kan ik er ook heerlijk bij zitten, op zitten etc.

Al met al, doe ik het al sinds ik hem heb op 'mijn manier'.
En ja, daar is best wel eens commentaar op geweest. Ik gebruik voornamelijk mijn stem en deins niet terug van een flinke waarschuwingsbrul.

Toen Baggio nog klein/jonger was, noemde men dat '' zo zielig'' , nu krijg ik complimenten over die goed opgevoedde hengst.
Liever zo dan dat ik een levensgevaarlijk paard had

Elvismarlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 18:30

Dit zijn erg veel reactie's leuk.
Wist niet dat het nog veel discussie te weeg zou brengen tussen
de een en ander.
Met mijn hengst Elvis gaat het goed ik ben ook zeer consecent.
Hij wordt 21 mei 2 jaar.
Wil hem verlopig niet castereren.
Hij is op dit moment nog makkelijk en heeft respect voor mij.
Wat ik overigens ook voor hem heb.
Ik sta met hem op een pensioen stal waar hengsten dag en nacht op
het land kunnen.
Ik weet nog niet of ik met hem wil dekken als hij ouder is.
Maar heb het wel in mijn achterhoofd.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:42

Myrddin schreef:

Zou het echt?
Ikzelf ben niet zo ver dat ik het zou kunnen maar misschien Klaus
ik geloof wel dat iedereen zijn best doet maar toch.

Zo ook op de hengsten show... bij the offspring.
Met de ene voorbrengen die flink liep te trekken en met zijn linkerhand omhoog voorkomende dat offspring rechtdoor liep zat hij bijna 2 maal op schoot bij ons.. niet erg want zon knapperd mag wel zo dichtbij komen maar met de ander die alleen maar met hem liep en blijkbaar meer overwicht had ging hij netjes de bocht in en liep ik weer een innige knuffel met hem mis.
Er was zon duidelijk verschil in rust en uitstraling per voorbrenger en die het rustigst was en het minst liep te zwaaien kwam het verst. Hoe kwam dit dan. Leg eens uit want hier spreken toch wel de echte hengstenhouders en ik heb maar een puber van 2 en ben een mens met paarden.

wil ik wel als eigenaar van The offspring op inhaken

IK weet dat offspring erg kop schuw is. dat had hij al toen we hem kochten. TJa het hoort bij hem. Nu weten wij dat en latenhem op zn kop met rust. Maar komt wel eens voor als ik zn stal open maak en hij ziet een paard in de bak dat hij wil kijken enthousiast. Dan verhef ik me stem of steek me arm om hoog en meneer duikt achter in de hoek.
mishandelt en verwaardeloost vroeger en krijg je er niet meer uit.

Als ik met hem loop of hij moet dekken. en meneer is iets te gortig. en je geeft hem een ruk .. dan idd krijg je dat effect van : ik ga sterrekijken en HOPPA!
Alle hengsten hebben daar een kinketting om. Dat vind ik een goed iets hoor. maar idd ik vind NIET GOED dat ze meteen bij binnenkomst de hengst al op zn plek trekken. dus dit effect krijgen
Nu weet ik dat offie daar zo op reageert.

Andere hengsten hebben daarmiscien niks van. Bono die zwarte 2 jarige hengst vanmij namelijk niet. die vind het lekker ofzo

maar goed, ik vind idd dat SOMMIGE voorbrengers wel eens beter iets ander kunnen doen dan voorbrengen. Vooral als ze de zweep helpen omjagen.. zo heb ik dus de kampioenschap op me buik kunnen schrijven jaren geledee. met Cayuse. hij was 4 maanden oud.
En gaven hem ene tik op zn kont ! dus bokken en galoperen. hopa verlaat u de baan maar

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:07

Leonoor: dat is zo, iedereen doet het op zijn eigen manier en doet zijn best... Net als met het opvoeden van kinderen en honden bv.
Ik vind als een dier goed luistert en respect heeft dan is het goed. Maar ik wel moeite mee heb is dat er meteen gezegd wordt dat het zo moet zoals men dat al jaren doet en dat dat dan de beste manier is. Want aldoende leert men en zal men zien dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.
Wat natuurlijk ook is is dat een dier gaat op zijn eigenaar lijken... Dus de rustige zelfverzekerde mensen zullen minder moeite hebben met hun hengst dan de onzekere en onrustige mensen.
Ikzelf heb dat heel goed gemerkt met onze Maghnus... Je leest veel op bokt over hengsten en op een bepaalt moment dacht ik dat hij idd begon te bijten en een etter te worden, en het werd ook steeds erger. Totdat ik me realiseerde dat vaak wat ik uitstraal mijn dieren opvangen en zich naar gaan gedragen. (Daarom noemt men een paard ook een edel dier omdat die dat heel goed opvangen.)
I.i.g. ik ben me anders gaan opstellen naar hem en hij veranderde weer in een rustig lief knuffel paardje. Natuurlijk ben ik op me hoede met hem maar het voelt anders en het uit zich ook heel anders.
Sta ook vaak met mijn rug naar hem toe en dan komt hij over me heen hangen en niet met de bedoeling mij te domineren want dat verschil herken ik wel. Maar goed hij heeft idd nooit gedekt en misschien zou hij dan veranderen maar daar zulen we nooit achter komen.

He elvismarlon... leuk stukje in de bit.
En wat betreft je topic... hahahah zo gaat dat maar wel leuk want je kan er veel van leren.

Cayusejuhh: daarom was ik zo blij dat het mannetje met de rode haren Maghnus voorbracht en Anna deed het aandrijven. Liever wat te weinig dan teveel zoals dus bij jouw Cayuse en zoals het ook fout ging bij Allard met de hengsten keuring

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:12

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-06 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd.

Chantal1973

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:14

Ja die... was zo'n groot verschil en idd Offspring liet dat heel goed blijken. Hij liep bij dat dikkere mannetje stukken beter

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:17

@ myrdinn.

Opzich ben ik het helemaal met je eens.
Mijn paarden weten dat ze zich moeten gedragen. en misdragen ze zelden. Ze weten ook van als ik wat fout doe wordt ik gestraft en als ik iets goeds doe wordt ik beloont.
Ik ben wel van mening dat je een hengst zeker niet moet belonen met snoepgoed.
Ze worden veel sneller dan merrie of ruin aan gewend. van mmmm lekkers. en worden vervelend daar door. bedelen enzo.

Een aai of klopje vind ik zat. lief woord. Dat doe ik met al me paarden. Als ze ooit eens een snoepje krijgen van kinderen zitten ze zo te smakken van wat is dit

Maar ik moet zeggen ik kan me de laatste keer niet heugen dat ik MIJN paarden op hun donder heb moeten geven. Ze weten dat ze dat beter niet kan doen.
Maar de manier waar op ik ze straf.. heb ik hier boven beschreven

voorop gesteld dat iedereen weet dat ik en ook leo niet de hele dag me paarden rammen maar gewoon met respect hun om gaan. soms heb ik maanden dat offie geen straf krijg. soms wel.

Maar dat is met kids ook zo

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:17

Myrddin schreef:
Ja die... was zo'n groot verschil en idd Offspring liet dat heel goed blijken. Hij liep bij dat dikkere mannetje stukken beter

hihi richard zei al.. pffffffffffffff rustig doen!! hahaha
IK zo: dat hoort hij niet hoor
Mischien een les voor hem dat hij het beter ruistig kan doen.
Dan meteen hakken in zn mond.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:20

Ik denk dat ik megaspierballen zou hebben als ik elke dag met Baggio zou moeten vechten.
Zelfde geldt voor Ilona, die hem in de wedstrijdsport rijdt.

Zij was in het begin, toen ze met hem begon, wel de dupe van zijn grapjes.
Uit de stal ontsnappen als de deur openstond etc.
Dat flikt hij bij iedere 'onbekende'.

Nee, ik ram gelukkig niet elke dag mijn paard in elkaar. Op die manier zou ik het ook gewoon niet leuk meer vinden.
Meestal is een 'hou nou eens op' meer dan genoeg. Hij hoort ook precies aan mijn stem hoe dicht hij de grens is genaderd.

Overigens is het wel zo, dat ik niet 1,2,3 met een andere hengst aan het werk ga. Ik vertrouw mijn eigen hengst voor 100%, maar een andere ben ik gewoon wat voorzichtiger mee.
Best raar eigenlijk.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:24

vind ik niet leo. Ik heb dat ook. Offie bijt niet en nooit
Als ik soms bij andere hengsten sta denk ik : OEi
ff niet opgelet.
Ze zijn heel anders. Ik heb Bono nu ook,. en die is heel anders.
Cayuse was ook een echt hengst. veels te moeilijk enzo.
Ik weet wat ik aan Offie heb. en dat is super.
een andere hengst nee ook niet voor mij

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:36

Een andere hengst, prima, maar dan wel vanaf jonge leeftijd. Net zoals Mike dus!
Hoewel die wel aanzienlijk pittiger is dan Baggio en over ruim een week de opfok in gaat.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:52

he leuk heb je een plekje voor hem gevonden leonoor

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:52

dobbel schreef:
he leuk heb je een plekje voor hem gevonden leonoor

gelukkig wel!

Chantal1973

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:33

He dames denk nu niet dat ik denk dat jullie steeds zullen slaan want dat denk ik niet en sorry als dat zo overkomt.
Maar misschien is er een andere manier van snappie.. en nogmaals ik geef ook een tik hoor.
Weet nog toen mijn shet merrie mij in mijn hoofd beet, omdat ik alleen maar naar haar tepels wees. Toen kreeg ze ook maatje 41 onder haar hol hoor.
Maar ik kan me ook nog herinneren dat elke hoefsmid onze shet ruin een knal gaf omdat hij beet bij het bekappen van de voor hoefjes. Hij bleef dit ook doen dus het werd zo niet opgelost. Toen kwam Joke Nibbelink en ook zij werd gebeten maar zij deed niks..... vergeet zijn blik nooit meer en hij ook niet want hij heeft het nooit meer gedaan.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:58

Myrddin: joke nibbelink ken ik ook,zij is goed
sorry voor het offtopic

En wat het hengsten verhaal betreft:
Het is dat Connor op onze eigen stal staat,want pfoeh...
We hebben juist dit weekend een heel apparte wei voor meneer gemaakt omdat hij van jaloersighied onder het motto van 'ik-ben-stoer'- de andere paarden aanvalt.
En dan niet een beetje,maar net zo lang tot hij niet meer beweegt of uiteindelijk door het hek heen springt en op de weg loopt

Dit is nu al twee keer gebeurt,hij doet dit alleen als je een ander paard uit de wei haalt.
Hij vind dat hij eerst de wei uit mag en valt dan alles aan wat aan paard in de buurt komt.
Heel erg lastig,maar ik heb zelf gekozen voor een hengst.
Nu hebben we een weide afgezet met beo-band (soort elastisch rubber van 12 cm dik...lekker stevig) en dik schrikdraad met veel stroom
Nu gaat het goed,hij heeft zijn eigen territorium en vindt het prima nu.
Dan heb ik nog geluk dat er bij ons geen merries op stal staan

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:13

Myrddin schreef:
He dames denk nu niet dat ik denk dat jullie steeds zullen slaan want dat denk ik niet en sorry als dat zo overkomt.
Maar misschien is er een andere manier van snappie.. en nogmaals ik geef ook een tik hoor.
Weet nog toen mijn shet merrie mij in mijn hoofd beet, omdat ik alleen maar naar haar tepels wees. Toen kreeg ze ook maatje 41 onder haar hol hoor.
Maar ik kan me ook nog herinneren dat elke hoefsmid onze shet ruin een knal gaf omdat hij beet bij het bekappen van de voor hoefjes. Hij bleef dit ook doen dus het werd zo niet opgelost. Toen kwam Joke Nibbelink en ook zij werd gebeten maar zij deed niks..... vergeet zijn blik nooit meer en hij ook niet want hij heeft het nooit meer gedaan.

Heel mooi, lukt het op de ene manier niet, probeer het dan op een andere manier.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:56

Joke is goed maar nu hebben we Janneke die werkt net zoals Joke en is net zo goed Turbotinker maar weer ontopic.

Bij mij is wel de regel ik ben de leider en niemand anders. Als een van mijn paardjes zich zo zou gedragen zou ik elke keer weer even wat grondwerk doen en meneer op zijn plaats zetten zodat hij weer weet dat ik de leider ben en niet hij. Als grondwerk niet helpt dan maatje 41 wel.
Maar vanaf morgen mag ik niet meer meepraten want dan heb ik geen hengst meer.

Ariebren, aldoende leert men.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:21

Dus nu geef je een ervaring weer waar maatje 41 niet bij nodig is.

Lichaams taal is veel belangrijker.
Kijk maar naar alle Goeroes op paardengebied.

En ik zal één ding verklappen.
Wanneer mijn smid bezig is met bekappen en het paard zit met zijn hoofd bij de rug van de smid dan zeg ik altijd.
Co, of noem ze allemaal maar op, je mag één keer bijten.
En verder zeg ik niks meer.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:02

Dat is ook waar ik naar streef Ariebren.
En het al 2 bladzijdes over heb maar snap ook als men een klap geeft of een maatje... ? onder de kont.

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 05:21

In dit topic is gereageerd door pruyssen.
Ik heb samen met mijn hengst een aantal lesjes gevolgd van pruyssen en bij de laatste les (afgelopen donderdag) hadden wij het over dit topic.
Ik heb hem toen uitgedaagd om te laten zien dat hij mijn hengst rustig en in toom kon houden naast een hengstige merrie (de merrie stond daarbij uiteraard wel in haar stal)
Nou ik stond er met mijn neus bovenop en binnen 5 minuten keek mijn hengst niet meer op of om richting de hengstige merrie, dit puur dmv zijn NH trainingsmethode.
En geloof me normaliter heeft mijn hengst absoluut wel interesse in merries....

Chantal1973

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:57

He he.. vroeg me al af of idd het een fabeltje is.
Nou gaaf hoor dat iemand het zo kan. Hoop dat er meerdere volgen.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:25

Zit het hele stuk even mee te lezen:
Ik heb zo'n geval, zijn halve leven gedekt, hoge dressuur gelopen, maar opgevoed ho maar.
Mijn paard is op zijn 16e gruind. (Best gevaarlijk op late leeftijd) Hij was compleet onhandelbaar en ook nog eens afgekeurd.
Omdat het toen nog niet ging zou hij geslacht worden, maar is viavia bij mij gekomen.
En toen....
Kan niet vaststaan...steigeren,hangen,piaffe,vallen enz.
Hij bijt nog steeds, vooral als er iets uit de hand gevoerd wordt. Ik kon en mocht er niet op rijden, gevaarlijk onverantwoord enz...

Nu kan hij vaststaan (draait nog wel een klein beetje)
Ik rijdt hem zowel in de bak als op buitenritjes, wel op een pelham puur voor controle maar gebruik de onderste teugel dus puur voor eigen veiligheid in bepaalde situaties.
Hij kan aan een halstertje langs merries.
Het enige probleem is dat ik hem niet van "zijn" merrie kan scheiden.
Maar verder prima paard.
Jullie vragen je misschien af waarom heb je zo'n knol, nou heel makkelijk. Ik had toen geen geld en hij was voor niks en ik was toch wel gecharmeerd van hem.
Dit paard is dus ook niet van carrotsticks of NH of wat dan ook. Ik kan hem niet eens op een bustrens onder controle houden laat staan bitloos of zo. Wel heb ik met een touwhalster aan de controle gewerkt (alles heeft zijn goede en slechte kanten).
Malte heeft dus wel regelmatig een schop gehad in het begin, hij is zeker niet bang van mij, heeft respect voor mij, en is mijn allerbeste vriend, die voor mij door het vuur gaat. Dus wat wil ik nog meer.???
Maarja zijn gedrag door nietopvoeden heeft hem dus wel zijn hengst zijn gekost. (Niet dat het veel helpt op die leeftijd, hij springt nog op hengstige merries. Hij is afkeurt voor de sport door een blessure dus niet als dekhengst!

Chantal1973

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:32

Heb je het wel eens geprobeert dan met een wortelstok?
Hoorde laatst een verhaal van mensen met een fjord die niet te rijden was liep overal doorheen. Vele bitten geprobeert maar niks werkte. Vooral een fjord kan lekker zijn dikke nek in de strijd gooien en je hebt niks meer te zeggen. Wat blijkt nu, dat ze hem rijden met een halstouw, riem, band of hoe je zoiets noemt, en het gaat geweldig.
Dus sluit niet uit dat iets niet werkt.
Bedoel dit niet als een aanval maar weer zo'n geval van meerdere weg naar Rome.

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:40

ik lees even mee hier, want ik heb een vierjarige hengst onder het zadel!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:29

Ekkie schreef:
Dat wilde ik nou ook net gaan vragen . Of heeft de merrie in kwestie na het nemen (van de foto, he!) twee hoefafdrukken achtergelaten bij hengst in actie?

Een beetje late reactie.
Die bewuste dag van de foto, waar Geronimo op zijn achterste benen staat, heeft hij de hele middag achter die merrie aangerend.
De merrie was niet hengstig en liet hem dus niet toe.
En hij heeft toch een paar uur lang geprobeert om bij haar te komen.
Uiteindelijk, dankzij zijn lenigheid zonder rake klappen, heeft Geronimo het opgegeven.
En vanaf die tijd respecteerd hij elke merrie.
Van de week zag ik hem weer en hij stond samen met twee merries lekker in het zonnetje te manenkrauwen.