[TI] Tinkers en natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:46

abby, je omschrijft het precies zoals het is !!!!
neem nou alleen al het woord "natuurlijk bekappen" dat zegt toch al genoeg, kun je ook wel zeggen ijzerloos beslaan!!! Bestaat ook niet.
Het is gewoon een andere visie op het gebruik en vormen van de hoef.
Er is maar 1 manier van NATUURLIJK BEKAPPEN en dat zijn de wilde paarden die op deze aardbol rond lopen zoals de brumbies in Australië.
En verder is er aan het hele NB niks natuurlijks aan, het moment dat je je als mens gaat bemoeien met de hoef/voet stand van een dier is al het natuurlijke weg !!
Niks meer en niks minder.
Hoefijzers werden in de middeleeuwen ook al gebruikt, het bewijs ligt over de hele wereld in div. musea en boeken.
En er is wel degelijk onderzoek gedaan naar tb, lees regelmatig de bevindingen is alle paardentijdschriften in Ned. & de Uithof in Utrecht, er zijn daar div. professoren op dit gebied gepromoveerd !!
Enne veulentjes worden dus idd met perfecte hoefjes geboren die echter gevormd worden gedurende zijn leventje. Ze zijn idd perfect tijdens de geboorte omdat ze idd als prooidier snel moeten zijn na de geboorte maar dan worden ze door de stand van hun geraamte en hun gewoontes gevormd.
En dat kan zijn een brede platte voet zoals bij een tinker die op zachte drassige bodems lopen of hoog, smal en steil zoals mijn hongaarse lipizzaner die in op rotsachtig terrein zijn eten bij elkaar moet zoeken.
Persoonlijk vindt ik de nbers een beetje kortzichtig bezig, De tb moeten een flinke opleiding volgen en leren meer dan alleen beslaan of bekappen. Het geraamte en manier van lopen is op zich al een studie en dat zit er in die 4 jaar ook in.
Ik heb uit div. nb artikelen begrepen dat het met een kortstondige opleiding zelf te leren is. Dat klopt niet. Dat kan gewoon niet.
Er zullen zeker mensen zijn die dit heel goed zelf kunnen, ben ik van overtuigd, maar vindt het zo gevaarlijk dat de beginnende paarden mensen hier ook op los gelaten worden, en dat is een stukje wat ze bij de nb niet helemaal goed doen en ingeschat hebben. Ik heb in div. tijdschriften ook artikelen gelezen waar de hoefijzerhoudende eigenaar van een paard echt als dierenbeul wordt bestempeld, en als ik dat lees gaan mijn nekharen overeind staan.
Ik vind zowieso de laatste paar jaar als er weer een natuurlijke goeroe opstaat dat zijn bevindingen bij de gemiddelde paarden eigenaar een beetje door de strot geduwd wordt, neem nou dat artikel in de Bit laatst over die bitten?! Kan gedeeltelijk wel meegaan in de bevindingen maar daar slaan ze dan ook weer zo door...........

Ik vraag me af als ik nb bekap waar ik dan mijn stiften in moet draaien?
Het kan namelijk niet zo zijn dat ik met mijn tink met haar mooie platte voeten die nb bekapt zijn bijv., met de straal op de grond dan, ik zonder te glijden en spartelen door mijn hindernissen in de marathons kom of over de hindernissen in het buiten seizoen vwb de springsport, die bijv. in de betuwe op de klei gehouden worden. En wij trainen dan ook 25-30 km per dag voor de wagen, en dat kan dus gegarandeerd zonder ijzers?! Daar geloof ik dus geen kont van.
Ik vind tb prima en nb prima, mits je er een persoon bij haalt die hier goed voor opgeleid is en een ruime staat van ervaring in heeft opgebouwd.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:47

Wat wordt een mens hier soms moe van

abby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:25

Jammer zo'n reactie Kiara. Reageer dan niet...

Supertje

Re: Tinkers en natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:05

Hoefijzers werden zelfs al door de romeinen gebruikt, en echt niet puur ter decoratie.
Uiteraard was er toen nog niet veel bekend over wat goed en slecht was voor een hoef, maar dat is tegenwoordig toch wel anders.
Hoefijzers van nu zijn ook niet bepaald decoratie.

Ik vind trouwens wel dat er door sommige mensen behoorlijk gegeneraliseerd wordt. Paarden die op ijzers staan zouden gelijk stalpaarden zijn? Jordy zijn vaste weidemaatje staat op ijzers, en gaat 's ook 's zomers 24/7 de wei op. En zo ken ik nog wel meer paarden.

Nog even over die veulenhoefjes, veulens lijken ook veel lager op de hielen te staan door de weke stand die ze hebben, dit trekt later bij.

Die erg lage hielen is ook iets aan NB wat mij tegenstaat, IMO kun je niet zomaar ieder paard laag op de hielen zetten. Ieder paard heeft namelijk van nature een bepaalde voetas die voor ieder paard anders is. Deze voetas moet een rechte lijn blijven. De voetas is de lijn van het kootbeen, kroonbeen en hoefbeen.
Zet je een paard met een van zichzelf wat steile voetas erg laag op de hielen dan zal de voetas naar achteren gebroken zijn, wat weer veel meer belasting geeft op het hoefkatrol en verkeerde slijtage tot gevolg heeft.
Met een steile voetas bedoel ik dus een voetas die van zichzelf wel recht is, maar meer naar het verticale neigt, niet een bokvoet o.i.d., dat moet uiteraard wel gecorrigeerd worden.

Mijn paard staat wel op lage hielen, omdat hij van zichzelf een wat weke beenstand heeft, waarbij de voetas echter wel recht is. Zou die hoger op de hielen komen te staan dan zou de as naar voren breken. Maar dit geldt dus lang niet voor ieder paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:07

Spetter schreef:
Je haalt de dingen door elkaar geloof ik. 24 uur op stal en ijzers, maar goed. Mijn paard staat op ijzers omdat zijn hoeven te veel slijten door het mennen. Als we niet mennen staat ie op blote voeten (winterseizoen) nooit problemen. Mijn paard staat 24/7 buiten momenteel en 's winters overdag buiten. Hij is happy en loopt prima. Dus voor mij geen veranderingen aan zijn voeten.

Ik heb het niet persoonlijk tegen jou , maar was meer een vraag eigenlijk , wat je dan van paarden vind die 24/7 op stal staan en ijzers aan hebben??

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:20

Ik geloof niet dat elk Nb paard perse laag op zijn hielen moet staan , je moet zeker kijken naar de stand , ik heb ze bij mij ook niet helemaal plat op de grond staan, sommige wel omdat dat hun natuurlijke slijtage is, maar heb er ook bij die wat hoger staan , ik bekijk het per hoefje.
Je leert als je die cursus doet dus ook dat niet elk paard heel laag kan , je moet het echt per hoef bekijken en niet als een wilde gek thuiskomen en alles er af halen ( Wat dus wel gebeurd en daar krijg je de negatieve verhalen ook vaak van), dan ben je verkeerd bezig en heb je niet goe dopgelet op die cursus, ik heb een tinker die erg schuin afslijt , nou als ik dat zelf 2 wekeljks bij kan houden dan is dat toch prima, kan ook om de 8 weken een bekapper laten komen , dan is het al te schuin , en dan heb je om de 8/10 weken een andere stand , dat lijkt me ook niet prettig voor het dier , kan er wel ijzers onder plakken , maar wat voor zin heeft dat als ik het zelf zo kan bijhouden, Zo houd ze mooie hoefjes en ze loopt als een trein al 2 jaar lang , heeft nog geen dag kreupel of wat dan ook gestaan , geld trouwens voor al mijn paarden.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:50

Onze paardjes worden natuurlijk gebalanceerd... oftewel bekapt via de natural balance methode.
Maar ik was heel blij van de winter dat onze Bas een ijzer aan kreeg toen hij heel gevoelig liep op de bevroren grond. Toen werd mij ook verweten in een ander topic dat ijzers slecht zijn en ik geduld moest hebben en moest denken aan hoefschoenen... ja hallo je gaat een paard toch niet 24 uur hoefschoenen aan doen. Dan maar een ijzer wat net iets meer naar achter ligt en de straal nog steeds de grond raakt. Zo kan het dus ook.
Maar nu de vorst weer een tijd weg is staat meneer weer lekker op blote voeten en loopt als een kiviet en dat is wel knap voor een paard wat 7 jaar geleden naar de slacht moest ivm afgebroken hoefbeentje.
Wat betreft de verschillende methodes bij allemaal heb je goede en slechte smeden. Maar zolang het paard lekker ruim loopt en niet op de teen land, geen dikke benen heeft dan zal het toch wel allemaal goed zijn.
Ze moeten wel veel beweging hebben want een paard is nu eenmaal een bewegings dier.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:07

Citaat:
Ik heb het niet persoonlijk tegen jou , maar was meer een vraag eigenlijk , wat je dan van paarden vind die 24/7 op stal staan en ijzers aan hebben??

Ik geloof dat vrijwel iedereen hier het erover eens is dat ijzers alleen een hulpmiddel zijn. En ik geloof ook niet dat er hier mensen zijn die hun paard met plezier 24/7/365 binnen op stal laten staan.

Retorische vraag dus.

Iedereen doet gewoon zo goed mogelijk z'n best om z'n paard het beste mogelijk te geven, toch?

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:44

Maar wat voor hulpmiddel is het dan nog als hij heel de dag op stal staat en gewoon gezonde benen en hoeven heeft??

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:51

Hoe vaak gebeurt dat Midgie? En dan specifiek bij Tinkers?

Overigens, het enige waarbij ik me dat kan voorstellen is als een paard kalkoenen nodig heeft ivm wedstrijden...

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:06

Denk dat er meer zijn dan je denkt, zeker ook bij andere rassen,
En ja laten we het maar niet over kalkoenen hebben, want dat vind ik echt helemaal ondingen voor zo`n dier.
Daar is echt helemaal niet natuurlijks meer aan.

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:23

@ midgie ik deel je mening dat er aan stoten niks natuurlijks aan zit.
maar ik heb er ook een gehad op stoten en die had ze dus alleen op gras (en als de bak weer eens nat en glad was ) en idd met wedstrijden maar wat een eigenaar zich dan moet afwegen is doe ik hem stoten onder of riskeer ik dat hij gaat glijden en en dus een grote kans is op pezen die verrekken/schuren, benen breekt, kruisbanden beschadigen enof andere dingen die er kunnen gebeuren als een paard maar even raar glijd (hier op bokt ook al vaak genoeg gelezen).
als ik dit moet af wegen dan doe mij het on natuurlijke maar dan mijn paard te riskeren.

en daarbij komt als mensen die dingen goed gebruiken en niet bv: al op trailers in schroeven zie ik er niet in wat schadelijk kan zijn.
aangezien die dingen er voor gemaakt zijn om op zachte gladde ondergronden te gebruiken.

paarden die 24/7/356 op stal staan vind ik maar nix de paardjes staan toch in hun eigen uitwerpselen die oa amoniac bevatten die dus langzaam de witte lijn oplossen.
maar als de mogelijk heid er niet is om ze buiten te houden dan is dat jammer.
belachelijk is het om dan te zeggen "dan word ie vies" of "het is een hengst" of " hij breekt uit" dan breekt mijn klomp dat is het enige wat ik daarover te zeggen heb.
s'nachts op stal oke, die van mij staat 24/7/356 op het land s'winters met een dek op omdat hij geen schuil gelegenheid heeft en ik geen zin in schurft heb (met min 10 te gaan wassen nee alleen voor speciale gelegenheden en in een verwarmde ruimte).
dit is ook te zien aan zijn hoeven dat hij altijd buiten staan ik heb nooit geen bacterie infecties gehad of iets dergelijks (klop klop) en dat bevalt me prima.
en hij komt dit jaar goed onder het zadel en ik hoop dat ik door kan rijden in de winter (denk het wel).
wand ik heb wel 3 jaar lang een decoratie paardje gehad en toch veel plezier van
ook al kon ik er niet op rijden ik vond het een mooi gezicht een ruige tinker in het land die het prima naar zijn zin heeft met tb hoeven

wat me wel opvalt trouwens is dat dit topic niet alleen meer gaat over alleen het bekappen op tb en nb maar over het hele houden van de dieren.
dan bewijst het toch dat het houden van de dieren van grote invloed is op het bekappen dus het hele dier niet alleen de hoef

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:36

abby schreef:
Jammer zo'n reactie Kiara. Reageer dan niet...

Ik lees dit topic zeer aandachtig, maar vind het jammer dat er altijd weer mensen dusdanig fanatiek zijn bij het op willen leggen van hun mening als zijnde een feit, dat de ondertoon gewoonweg onaardig en radicaal wordt.
Daar word ik moe van.
Zolang het NB gebeuren niet door de strot wordt geduwd als zijnde geweldig of juist wordt afgeraden omdat TB beter zou zijn kan ik me in allen inleven.
Maar het wordt zo radicaal bij sommigen.
Ik heb jarenlang vrede gehad bij mijn TB smid.
Nu ben ik tevreden met een NB bekapper.
Maar het fanatisme dat ik hier soms lees, brrrrr......

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:31

IK heb geloof ik nergens gelezen dat het opgedrongen zou worden , maar aangezien ik hiet het meest reageer wil ik nog even zeggen , en geloof dat ik dat al vaker heb gezegd , ik dring niemand op om NB te bekappen, want ik bekap mijn paardjes wel zelf maar ben ook niet perse tegen TB , ik heb gezegd dat ik tegen ijzers ben, maar nergens gezegd dat iemand geen ijzers zou mogen gebruiken.
Ik heb geloof ik in dit topic nergens gezegd dat iemand iets moet doen en heb het ook niet gelezen, ja de reacties dat mensen fel tegen zijn dat is dan misschien radicaal.
Maar ieder moet weten wat hij/zij met hun paard doen , maar nogmaals de dingen die ik zeg vind ik en een ander moet gewoon zijn ding doen toch??
Ik vind het alleen jammer dat mensen over zinnen heen lezen en gelijk in de aanval gaan.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:50

Mijn eigen (zeer pijnlijke...) ervaring is dat sommige paarden wel degelijk stiften nodig hebben op gras. En die kunnen alleen maar in een ijzer.
Die pony heb ik in het B springen en B en L dressuur gewoon zonder ijzers gereden. Maar met name vanaf het L springen redde hij het niet zonder stiften, dat was ronduit gevaarlijk.
Met een andere pony heb ik t/m de M gesprongen en gedressuurd blootvoets, dat ging prima. Is dus echt paard afhankelijk of stiften nodig zijn of niet.

Mijn paard springt ook zonder ijzers, en glijdt niet, die loopt heel zeker en let zelf wel op. Maar sommige paarden zijn wat minder voorzichtig en lopen zichzelf over de kop, en die hebben wel stiften nodig.
Mocht mijn paard als hij verder komt in het springen wel stiften nodig hebben, dan gaan er echt ijzers onder.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:13

weet niet wie het zei, volgens mij Sneppie, maar inderdaad...

Onze paarden, hoe jammer ook, leven al niet meer ECHT natuurlijk.
Zodra wij er ons mee bemoeien is er al niets natuurlijks meer aan.

Laatst hadden we het er met onze hoefsmid over, ook omdat ons stalgenootje NB was (paard heeft om haverklap dikke benen, zakt wat door onderin benen en knakt wat), zij had het ook over "ondergronden waar paarden op liepen vroeger etc en wat goed zou zijn" echter....een paard in Scandinavie liep ws op een andere ondergrond als een paard in Mexico, of paarden op de steppen, of Tinkers in Ierland, allemaal andere ondergronden. Bij iedere ondergrond slijt de hoef anders af. Hoe kunnen wij nu zeggen "omdat we wild paard in Mexico gezien hebben en die zijn voeten slijten zo, dus bekappen we alle paardin Nederland ook zo, want dat is natuurlijk" ...
Heel hard gezegd...een paard met hoefproblemen, beenproblemen etc (wat in de natuur dus niet gecorrigeerd kan worden) wordt vroeg of oud kreupel en wordt opgegeten/gaat dood! Da's natuurlijk en zo gaat het in de natuur.

Denk dat als je een goede smid hebt hij ieder paard individueel goed bekijkt en dan een paard bekapt en indien nodig beslaat!

En denk dat niemand zal zeggen dat hoefijzers echt supergoed zouden zijn voor een been. Echter, als het inderdaad nodig is doordat je bepaalde takken van sport wilt beoefenen of doordat het paard het medisch gezien nodig heeft, dan is het niet anders en op dat moment is het gewoon beter voor het paard!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:57

IndianaJones schreef:
weet niet wie het zei, volgens mij Sneppie, maar inderdaad...

Onze paarden, hoe jammer ook, leven al niet meer ECHT natuurlijk.
Zodra wij er ons mee bemoeien is er al niets natuurlijks meer aan.

Laatst hadden we het er met onze hoefsmid over, ook omdat ons stalgenootje NB was (paard heeft om haverklap dikke benen, zakt wat door onderin benen en knakt wat), zij had het ook over "ondergronden waar paarden op liepen vroeger etc en wat goed zou zijn" echter....een paard in Scandinavie liep ws op een andere ondergrond als een paard in Mexico, of paarden op de steppen, of Tinkers in Ierland, allemaal andere ondergronden. Bij iedere ondergrond slijt de hoef anders af. Hoe kunnen wij nu zeggen "omdat we wild paard in Mexico gezien hebben en die zijn voeten slijten zo, dus bekappen we alle paardin Nederland ook zo, want dat is natuurlijk" ...
Heel hard gezegd...een paard met hoefproblemen, beenproblemen etc (wat in de natuur dus niet gecorrigeerd kan worden) wordt vroeg of oud kreupel en wordt opgegeten/gaat dood! Da's natuurlijk en zo gaat het in de natuur.

Denk dat als je een goede smid hebt hij ieder paard individueel goed bekijkt en dan een paard bekapt en indien nodig beslaat!

En denk dat niemand zal zeggen dat hoefijzers echt supergoed zouden zijn voor een been. Echter, als het inderdaad nodig is doordat je bepaalde takken van sport wilt beoefenen of doordat het paard het medisch gezien nodig heeft, dan is het niet anders en op dat moment is het gewoon beter voor het paard!

En zo is het.

Een smid met een goede opleiding en de nodige ervaring is 100 procent beter dan iemand die na een dagje praktijk het NB beheerst.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:53

gelukkig hoeven we niet alle t.b.-ers en n.b.-ers over één kam te scheren en denk ik dat er onder beide takken van sport slecht en goede bekappers zitten.
en er wordt wat te vaak gedacht dat alle n.b.-ers de hoeven zelf doen, zonder begeleiding. nou da's ook niet waar hoor, de meesten laten een ervaren bekapper komen.

de theorie over bekappen is niet zo moeilijk, de zool geeft zelf aan tot hoever de doorgegroeide hoefwand bijgewerkt kan worden.
n.b. klinkt voor velen altijd erg radicaal omdat de hielen lager kunnen worden gezet. wat veel vergeten is de meeste paarden al met lage hielen lopen en dat de t.b.-er dit ook als maatstaaf van de hoef aanhoudt.
maar is t.b. vaak niet radicaler waar men in stralen, straalgroeves en zool snijden? dat doet een n.b.-er niet!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:38

[
[/quote]

En zo is het.

Een smid met een goede opleiding en de nodige ervaring is 100 procent beter dan iemand die na een dagje praktijk het NB beheerst.
[/quote]

Nou dat zou ik niet te snel zeggen , er zijn er zat bij die het alleen voor de pegels doen , ik heb genoeg paardjes gezien waar de smid net klaar mee was , nou het spijt me maar zag er niet uit.
Dan kunnen ze wel jaren gestudeerd hebben , maar vind wel dat ze eerlijk en goed werk moeten verrichten en dat schort er nog wel eens aan.
En als je smid zegt hij kan een paar dagen moelijk lopen na het bekappen , nou sorry , maar dan ben je als smid niet goed bezig en zou bij mij niet meer aan mijn paarden mogen komen, ook zijn er smeden die eerst het paard eens lekker gaan staan schoppen , hebben ze zeker bij de opleiding geleerd , nou spijt me als je als smid een paard schopt als hij niet stil staat , dan ben je in mijn ogen gewoon bang en moet je een ander beroep kiezen.
Tijd is geld , maar dan moet je niet met levende dieren gaan werken.

Dus zou niet zomaar iedereen blindelings vertrouwen wat dat betreft, daarom vind ik het ook erg belangrijk om mee te kijken als de smid je paard bekapt , en zeker ook eens in het bekappen te verdiepen , wat er nu wel en niet aan gedaan moet worden.
Gewoon vragen waarom hij iets doet en waarom hij het eraf haalt , een smid die hart heeft voor zijn werk zal je met alle leifde vertellen wat hij doet en zo leer je heel veel.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:07

Midgie, uitzonderingen bevestigen de regel, maar ik geloof toch echt dat een smid die er een opleiding voor heeft (die jaren duurt!), er in practisch alle gevallen meer verstand van heeft dan iemand die een cursus gedaan heeft. Zeker een dagcursus, dat is IMO helemaal niks.
Hoe jij het zegt komt het op mij over alsof je vind dat een heel groot deel van de traditionele (ik heb trouwens een hekel aan dat woord) smeden slecht werk levert en het alleen voor de centen doet. Dat zal echt maar een miniem percentage zijn, anders zouden ze erg weinig klanten meer hebben.
En bovendien, denk je echt dat dat bij NB niet voorkomt? Ik denk dat er daar juist een hoop meer kaf tussen het koren zit. Mensen die denken snel geld te verdienen door natuurlijk te gaan bekappen, en daarvoor 'even' een cursusje doen? Wat ik in mijn omgeving heb gezien was een bekapbeurt van een NB'er een stuk duurder dan de €20,- die ik betaal voor bekappen. En ook daar werd gezegd dat een paard gevoelig kon lopen, omdat het zogenaamd moet 'wennen'.... een zogenaamd genezingsproces bij paarden die nooit een stap kreupel of gevoelig liepen voorheen.
En als een paard echt staat te etteren bij de smid mag het van mij best een schop krijgen hoor. Heeft mijn paard ook weleens gekregen omdat hij zijn been terug bleef trekken en zijn gewicht telkens tegen de smid aangooide. De smid moet nog langer met zijn rug doen....

En bovendien geloof ik niet dat mensen zo onwetend zijn als jij denkt dat ze zijn. En ook niet alles klakkeloos aannemen. Iedereen kijkt mee bij de smid, en iedereen stelt wel vragen op een enkele uitzondering na.
Mijn smid legt het gewoon uit als ik iets vraag, en legt ook zelf uit wat hij gaat doen als er bijvoorbeeld ingegrepen moet worden. Hoe hij het gaat doen, en wat hij wil bereiken.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:26

Ik betaal ook voor (natuurlijk) bekappen 20 euro. Ben 4 jaar geleden bij hem begonnen voor toen 14 euro of zo. Hij wordt er in ieder geval niet rijk van. Hij heeft geen 1-daagse cursus gevolgd en staat hier in het noorden zover ik weet heel goed bekend. Heeft zelf onder meer Shires en gaat niet prat op het woord "natuurlijk" bekappen. Maar is wel met alles "natural" bezig.

Hij kijkt gewoon goed naar de hoeven, corrigeert waar nodig en levert goed werk af. En ik kan meteen gaan rijden want Sox heeft nog nooit gevoelig gelopen na een bekapbeurt.

Wat ik heel belangrijk vind is dat hij heel relaxed met paarden omgaat. Maar er zullen ongetwijfeld smeden zijn die dat ook doen

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:56

Flicka, mijn ervaring was dat ze duurder waren, maar het kan natuurlijk ook net zo goed dat het evenveel is bij een ander.
En natuurlijk heeft zeker niet iedere NB'er een eendaagse cursus gevolgd of lopen alle paarden die natuurlijk bekapt worden gevoelig.
Waar het mij om gaat eigenlijk is dat Midgie zegt ze die fouten allemaal bij 'traditionele' smeden ziet, en dat er daar zat zijn die het alleen voor de pegels doen.
Op mij komt dat over alsof ze zegt dat NB'ers die fouten niet maken. Maar overal heb je rotte appels tussen, en ook niet iedere NB'er zal dit werk alleen uit 'overtuiging' doen, maar daar zullen er ook tussen zitten de het alleen voor het geld doen.
En mijn idee is dat bij de natuurlijke smeden het risico op zo'n rotte appel groter is, omdat het makkelijker zelf te doen is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:32

Is er niet vaker gezegd dat een paard een jaar (!) gevoelig kan lopen als je overstapt op NB?

Do I need to say more?

Ik ben voor het TB behoorlijk meer kwijt dan gemiddeld voor NB: ik betaal voor alleen bekappen 45,-

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:57

IK zeg niet dat ALLE smeden slecht zijn , maar dat er tussen zijn die knoeien en zeker dat zal onder de NB ook voorkomen, maar er zijn zat mensen die niet weten wie staat te knoeien aan zijn paard zijn hoeven , omdat ze geen idee hebben en maar vertrouwen op iemand die er voor geleerd heeft.
En geloof me dat zijn best heel veel mensen met paarden.

Is er niet vaker gezegd dat een paard een jaar (!) gevoelig kan lopen als je overstapt op NB?

Als je het goed doet is dat zeker niet het geval.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:01

Oei Chubby, wat betaal jij een hoop geld!

Toen Sox uit Ierland kwam heb ik haar na een week of 2,3 laten bekappen, door NB'er Fred (bij toeval dus vanwege stalgenote om voorrijdkosten te delen). Er is bij haar nooit sprake geweest van enige gevoeligheid. Hij moest iets corrigeren aan haar rechtervoorhoef en dat proces heeft een jaar geduurd (vraag me niet wat want ik weet weinig van hoeven). Ze is nooit gevoelig geweest, heeft tot nu toe rad gelopen en ik doe zelf helemaal niets aan die hoeven.

Op een van de vorige pensionstallen kwam een hoefsmid die uit de gratie is gevallen, het fijne weet ik er niet van. De pensionbaas, een ouwe boer, is nu met zijn kwpn'ers en Friezen ook overgegaan op Fred. Evenals nog wat pensionklanten. Ik denk niet omdat hij natuurlijk bekapt maar omdat hij goed bekapt, rustig met de paarden is en niet erg duur is, zeker niet als je hem voor 4 of 5 paarden laat komen, kost je denk ik 17 euro per paard.