'De hedendaagse KWPN-er is geen sterk ras'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

augurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:19

Woh Ceasario! zit wel waarheid in vooral dat zandbuik. Zie vaak paarden buiten staan op een kaalgevreten stukje land. Vinden ze het gek dat ze zandkoliek krijgen.
En janne prima zoals jij het doet maar dat doet niet iedereen zo.

shetlandlove

Re: 'De hedendaagse KWPN-er is geen sterk ras'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:20

whaaah srry een peesblessure

shetlandlove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:24

augurk schreef:
Woh Ceasario! zit wel waarheid in vooral dat zandbuik. Zie vaak paarden buiten staan op een kaalgevreten stukje land. Vinden ze het gek dat ze zandkoliek krijgen.
En janne prima zoals jij het doet maar dat doet niet iedereen zo.

Het is echt heel erg jammer dat paarden op zo'n stukje zandgrond komen. ikzelf wil mijn paard ook absoluut niet op zo'n landje hebben. Onze paarden krijgen elke dag een stukje gras bij, zo krijgen ze niet zo'n grasbuik, ze vreten de grond niet te kaal, zodat ze de hele dag door wat te doen hebben en ze blijven lkker bezig

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:26

@ ceasario:

Dat s echt dikke onzin .
Dus jij wilt zeggen dat alle paarden die 24/7 op het land staan allemaal recreatiepaarden zijn .
Uiteraard staan de paarden niet in een land met het gras tot hun knieen.
Het merendeel bij ons op stal start gewoon het hele jaar door in verschillende klasses.
En mocht een van de paarden echt moddervet worden dan wordt daar uiteraard wel een oplossing voor gezocht.
Een paard is een paard .
Anders kan je beter een hobbelpaard nemen, die kan je lekker binnenhouden, houdt zijn mooie lijntje en wordt niet vies.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:27

Suzanne F. schreef:
[
Ja daar hebben we dus een meningsverschil, ik denk dat het ene een gevolg is van het andere. Als het ras sterker was geweest en niet meteen een verrekking had gehad bij een keer verstappen gooi je hem ook makkelijker los.
En Lotje kwam als jong paard echt elke dag los, met hooi in de bak maar toch is die het hek ingerend toen en is nu ongeschikt voor de sport daardoor geworden. Ik kan mezelf nog elke dag voor mn kop slaan als ik zo´n fantastisch getalenteerd dressuurpaard zie waar ik niks meer als sportpaard aan heb omdat ik er niet zuiniger op ben geweest toen.
[/quote]

Daarom ben ik voorstander dat wanneer je een veulen fokt er twee of meerdere zijn en de eerste 4 maanden dan tussen de groep jagen. nl. ontwikkeling van de reflex.

Hebben ze die periode meegemaakt zul je zien dat "domme" blessures minder vaak voorkomen.En hoef je ze niet zonodig naar een "opfokbedrijf" te sturen.
Want een eenling heeft het daar net als bij schooljeugd zeer moeilijk.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:28

Voordat deze discussie gaat over 'weidepaard' of 'stalpaard':

Waar ligt ongeveer de grens tussen 'hedendaagse zwakke KWPN-er' en 'ouderwetsere sterkere KWPN-er'. Moet je dan 10 jaar terug in de tijd? 20 jaar? 50 jaar?

augurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:31

Tot welke klasse hebben we het over recreatiepaarden? Breedtesport of Topsport

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:32

Apple schreef:
Voordat deze discussie gaat over 'weidepaard' of 'stalpaard':

Waar ligt ongeveer de grens tussen 'hedendaagse zwakke KWPN-er' en 'ouderwetsere sterkere KWPN-er'. Moet je dan 10 jaar terug in de tijd? 20 jaar? 50 jaar?

Verschil:
Zie mijn laatste bijdragen.
Toen er nog ruimte was.

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:37

KWPN-ers zijn niet sterk en ze zijn daarbij ook nog eens laatrijp. Voor hun 7de zijn ze niet volwassen. Een groot gedeelte haalt de zeven jaar niet eens. Het is een mode omze voor die tijd al in de Z te hebben, maar dan zijn ze meestal kapot ook. Er wordt veel te hevig getraind met de jonge dieren. Oefen vooral het basiswerk, dus vooruit. Het KWPN levert relatief veel goede sportpaarden. Als je zoveel paarden per jaar fokt dan blijft er volgens Laarakkers maar een klein percentage van over. De Amerikanen zijn ook al terughoudener met Nederlandse sportpaarden. De gezondheid laat de wensen over en daar willen ze geen tijd/geld insteken.

Ik denk niet dat dit alleen voor KPWN'ers geldt!
Dit verschilt per paard en per ras!!
Verder heeft ie wel grotendeels gelijk denk ik zo....

Albert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:38

Apple schreef:

Er zijn bijna geen zwakke KWPN-ers, maar wat erger is; de toon is gezet en dat is erg schadelijk voor de fokkers.
Overigens moeten fokkers wel wat meer hun gezonde verstand gebruiken i.p.v. de jeuk in hun achterzak.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:41

Met andere woorden, als je een paard kiest dat qua karakter en mogelijkheden bij jouw ervaring past, als je zorgt dat je paard goed kan opgroeien, niet te vroeg met rijden/longeren beginnen, nadenken over je stal en weidemanagement en je paard niet als kasplant behandelt dan is er niks mis met de hedendaagse KWPN-er.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:45

Apple schreef:
Met andere woorden, als je een paard kiest dat qua karakter en mogelijkheden bij jouw ervaring past, als je zorgt dat je paard goed kan opgroeien, niet te vroeg met rijden/longeren beginnen, nadenken over je stal en weidemanagement en je paard niet als kasplant behandelt dan is er niks mis met de hedendaagse KWPN-er.

Zo is. maar vertel dat ook even aan de andere 80%.

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:47

kort samengevat
Maar was toch ook nog iets met de bouw en de beweging??
wel interessant topic trouwens.
Lees vanavond wel weer bij.
ga nu eerst lessen met mijn recreatiepaard

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:27

Wat mij opvalt is dat de KWPN paarden een ras worden genoemd door sommige. Als ik dat ook nog zie dat in het artikel staat dat Holstein veel beter gerichter fokt dan denk ik wat doen al die holsteiners dan in het KWPN zijn dat dan afgekeurde hosteiners ofzo.

Er worden heel veel paarden in Nederland gefokt en soms ook als een kip zonder kop wat ik zo gezien heb. Ik maak er zelf een hobby van om te kijken waarom iemand met een bepaald paard heeft gefokt en zie echt heel veel tegenstrijdigheden. Veel mensen gaan ook met de mode mee is een numero uno in dan fokt de hele wereld met numero uno. KrackC is een geweldig paard en doet het goed hoppa iedereen fokt een Krack C

Nou is het niet verkeerd om met een Krack C te fokken maar hoeveel fokkers hebben gekeken of die ook wel bij hun merrie past en hoe staat het met de gezondheid van het paard. Ga je geen zwakheden in de pedigree fokken en welke punten versterkt de lijn met een merrie. Ik mis hier soms een goede lijn. Ik zie daardoor ook veel paarden die gewoon niet voldoen aan een sportpaard en daardoor komen er teveel paarden van middelmatige kwaliteit.

NU moet je je ook afvragen of iemand die een paard fokt ook een top sportpaard wil fokken. Wordt er niet veel gefokt om een leuk rijpaard te krijgen, zijn er in Nederland dan alleen maar sportpaarden fokkers die maar wat doen? Dat geloof ik niet. Ik geloof werkelijk dat de grote bekende stallen ook echt bezig zijn met het verbeteren van het sportpaard.

Nu kijk ik vaak in de kraamstal en zie toch een heleboel mooie veulens dus ik denk dat er wel degelijk goede sportpaarden uit kunnen komen maar het is net als atleten een speciaal paard daar zijn er maar weinig van en dat is maar goed ook. Het wordt anders dringen aan de top.

Nu ben ik bezig met een cursus paarden beoordelen bij de KWPN en ik vind dat veel paarden te makkelijk een ster predikaat krijgen. Toch blijkt dat de poputalie verbeterd want een Hengsten die bijvoorbeeld 10 jaar geleden een beoordeling kregen zullen bij diezelfde keuring nu een lagere beoordeling krijgen.

Ik vind wel dat het KWPN goed let op de gezondheid van de dieren. Het KWPN is trouwens niet verandwoordelijk voor het fokproduct dat zijn de fokkers zelf. Die fokken hoge benen of die fokken bepaalde karakters. Persoonlijk vind ik een karakter erg belangrijk maar er mag best wel een attitude op zitten. Het hoort bij een top sportpaard kijk naar de gemiddelde atleet of popster die zijn zelf ook grillig maar het mag nooit een gemeen of vals karakter zijn dan gaat het de verkeerde kant op.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:40

Senja_x schreef:
Nu ben ik bezig met een cursus paarden beoordelen bij de KWPN en ik vind dat veel paarden te makkelijk een ster predikaat krijgen. Toch blijkt dat de poputalie verbeterd want een Hengsten die bijvoorbeeld 10 jaar geleden een beoordeling kregen zullen bij diezelfde keuring nu een lagere beoordeling krijgen.

.

In die beoordeling zit juist het probleem. (scoringsformulier)

Als je een afwijking van enkele graden in een gewricht hebt, niet te zien met het blote oog,trouwens meer graden bij vele ook niet, dan krijg je een heel andere beweging en slijtage op het geheel.

En daar zit volgens mij het grootste probleem van de KWPN-ziekenboeg.
Men produceert een teveel papierenpaard wat op papier moet kunnen presteren.

En die beoordeling van die hengsten van 10 jaar of langer geleden werden vooral beoordeelt op wat je ziet. En passen nu niet in het formulier.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:43

Senja_x schreef:
Het KWPN is trouwens niet verandwoordelijk voor het fokproduct dat zijn de fokkers zelf. Die fokken hoge benen of die fokken bepaalde karakters.

Volgens mij gooi jij alle idsen ongelezen weg.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:49

Als ik kijk hoe het in Engeland met de Volbloeden gaat. De merries en veulens zijn zo veel mogelijk in groepen op de wei. Ik heb de nodige merriegroepen van heel dichtbij gezien. Heb ook gezien dat het hele spul in de morgen op de wei werd gebracht. In alle rust, geen grote race partijen. De dekhengsten bij de national stud hadden allemaal hun eigen stuk weiland, op een andere stal stonden op het moment dat ik daar kwam de hengsten in de boxen. De stalhouder heeft alle hengsten laten zien, alle boxen van de hengsten open gehad zodat ik ze goed kon bekijken.
Ik moet zeggen dat ik weinig "verrotte" benen heb gezien en de paarden die buiten liepen een heel relaxte indruk maakten. Heb ook jaarling hengsten in groepjes op de wei gezien en deze hengsten kwamen eens gezellig bij je kijken en waren ook heel ontspannen.
Ik heb niet de indruk gekregen dat het Volbloed ras in engeland knettergek is en bij het minste of geringste van alles en nog wat mankeert.
Ben ook naar de renbaan geweest en probeer zoveel mogelijk rennen op de BBC te kijken. Dan worden er ook geregeld stukjes bij grote renstallen gefilmd en zie je de paarden bij de training en hoor je de trainer aan het woord etc. Laatst was de grand national weer, een enorme afstand en een acht jarige is daar nog een broekie, de besten zijn zo rond de twaalf jaar.
De jachtpaarden, die ondanks een jachtverbod nog volop in gebruik zijn, hebben vaak ook veel Volbloed. En die paarden moeten toch aardig wat werk verrichten in het terrein. Ik heb zelf in Ierland wel eens een lange buitenrit gemaakt op zijn 7/8 Volbloed, wouw wat een heerlijk paard in het terrein, niet gek, vast ter been en goed verkeersmak.

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:12

We hebben het hier over het KWPN, niet over de Volbloed in Engeland Ik snap dat je gewoon een voorbeeld pakt, maar een volbloed is niet te vergelijken met een KWPN, ook al zijn het beide sportpaarden.
Het gaat hier meer om de kwaliteit van de WPN'ers, dat ze te hoog zijn gefokt, te snel beenblessures hebben etc.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:16

Ja, maar het feit dat men (veel) Volbloed is gaan in kruisen bij het KWPN, wordt wel vaak als oorzaak van een hoop problemen gegeven. Want als je het hebt over het "oudewetse" type contra het "moderne" type, dan spreek je dus over het Volbloed aandeel. Dus direct of indirect heeft het Volbloed er altijd mee te maken.

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:18

pfff.. we dwalen af met weer zo'n wel of geen weidegang discussie.
Helaas hoor je ook van veel veeartsen dat het "zomaar" KWPN'ers goedkeuren moeilijk word, veel vaker opmerkingen op de foto's van vroeger.
Het KWPN zou denk ik inderdaad meer op gezondheid kunnen selecteren dan nu. Je hebt nou eenmaal niks aan een paard met GP-aanleg als je de helft van de tijd aan het stappen ermee bent.
Je hoort inderdaad wel erg vaak dan mensen een merrie hebben die vervolgens niet goed blijkt te zijn en dan gaan ze fokken en dat zetten ze er maar een populaire hengst op.
Controle dat er uitsluitend gefokt wordt met merries die geprokt zijn zou denk ik veel schelen.
Net als gewoon een bijpassende hengst zoeken die zwakke punten verbeterd ipv juist verslechterd.
En natuurlijk doet verzorging ook veel.
Hoeveel hoefsmeden kunnen een paard gewoon netjes kort bekappen zonder dat er leven word geraakt? Heb genoeg paarden gezien met veelste langen tenen (en daardoor grote lompe platvoeten) die maar peesblessures bleven krijgen en slecht herstelde. Logisch als een hoef niet afgerolt kan worden. Trainen op slechte zware bodems, verkeerde belasting. Paarden te vroeg belasten. Uiteindelijk liggen veel rugproblemen denk ik toch bij de ruiters.
Wat niet wegneemt dat het KWPN niets te verwijten valt. Genoeg bv arabieren die na op jonge leeftijd op de renbaan te hebben gelopen nog Z2 dressuur en/of M springen worden. En nog superdroog beenwerk hebben, en vaak nog een fijn karakter ook.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:22

[/quote]

In die beoordeling zit juist het probleem. (scoringsformulier)

Als je een afwijking van enkele graden in een gewricht hebt, niet te zien met het blote oog,trouwens meer graden bij vele ook niet, dan krijg je een heel andere beweging en slijtage op het geheel.

En daar zit volgens mij het grootste probleem van de KWPN-ziekenboeg.
Men produceert een teveel papierenpaard wat op papier moet kunnen presteren.

En die beoordeling van die hengsten van 10 jaar of langer geleden werden vooral beoordeelt op wat je ziet. En passen nu niet in het formulier.[/quote]

Mijn persoonlijke mening is dat ik vind dat het formulier het probleem niet is. daar wordt niks anders opgedaan dan een paard beschreven. Je moet hiermee tot een eenduidigbeeld kunnen komen. Het zegt niks over de kwalificatie van het paard en de prestatie. Je kan eruit lezen wat het paard is en wat meer en minder aanwezig is bij het paard. hiermee bedoel ik is ene paard exteeem hoogbenig dan staat dat genoteerd het zegt niks over of die met die benen goed overweg kan. In zijn gangen komt naar voren of die dat wel of niet kan. is die in zijn gangen of houding niet goed dan kan je daar een meninge over hebben en dat komt tot uitdrukking in punten en als het goed is kan je dat aflezen in het scoreformulier. Het zegt trouwens alleen wat over het paard in het algemeen niks over de gezondheid dat is een ander vak.

Nog wat anders Het fokdoel van het KWPN zoals omschreven
- Is gericht op een prestatie paard
- Met een constitutie die tot doel heeft een langdurige bruikbaarheid te bevorderen
- Een karakter dat de wil en de mogelijkheid tot presteren en het mensvriendelijk zijn in de omgang ondersteunen.
- Met een functioneel exterieur en een correct bewegingmechanisme. Die een ondersteuning zijn om een goede prestatie mogelijk te maken
- waarbij het exterieur bij voorkeur aansprekend dient te zijn, wat betrekking heeft op ras, adel en kwaliteit.

Tot slot zou ik ook nog willen noemen dat opvoeding en hoe je omgaat met een paard ook van belang zijn voor een paard. Iedereen heeft de beste intentie met zijn paard. Iedereen wil dat zijn paard de beste is en iedereen heeft er weer andere methodes voor. Wat de beste is laat ik in het midden maar het heeft ook zeker te maken met het opfokken en groot brengen. Wat mij betreft begint een goed paard met training vanaf dag een dat die ter wereld komt. Een paard moet wel een paard blijven en het is een kudde dier die erg sociaal is en dat moet niet vergeten worden.

Veel mensen beginnnen met zware trainingen als een paard drie is en de groeischijven zijn dan echt nog niet weg. Een paard is pas volwassen met 8 jaar dan is de laatste groeischijf in de eindfase. paarden dwingen in hun groeiperiode anders te gaan lopen veroorzaakt veel problemen. te zwaar op jongen leeftijd trainen van paarden is ook niet goed. Eigenlijk kan je een boek volschrijven over hoe je het zou doen maar iedereen heeft een andere mening. Volgens mij zou je naar je paard moeten luisteren dat is de belangrijkste raadgever in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door Senja_x op 22-04-06 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:23

Dat er veel volbloeden zijn gebruikt voor de fok van KWPN'ers dat wist ik niet

ik denk dat de volbloeden opzich geen problemen geven als je ze met kwpn kruist...
ik vind het meer een probleem dat de kwpn'ers zo de hoogte in worden gefokt. Vind dit niet mooi en het veroorzaakt mede een slechte rug en afwijkende beenstanden.
Ik geef sowieso de voorkeur al aan oudere typen paarden, niet alleen bij kwpn maar ook bij de fries, fjord, haflinger

vind het opzich niet erg als paarden moderner gefokt worden, maar het kan ook te ver gaan. Vind het zonde dat een zo hoog aangeschreven paard zo slecht in de markt komt te liggen omdat de fokkers almaar hoger en "beter" fokken. Dit is natuurlijk ook in aansluiting met de vraag, mensen willen een groter paard maar vragen zich niet af of dit wel zo goed is voor het ras opzich. Dit vind ik dus de taak van het stamboek en de fokkers om het ras moderner te maken, maar toch van goede kwaliteiten te voorzien (hoe zeg je dat eigenlijk )

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:55

Suzanne F. schreef:
De hedendaagse paarden zijn wel degelijk vatbaarder hoor door de veredelde fokkerij. Tuurlijk worden sommige gehouden als kasplantjes maar bedenk ook dat als je die in een paddock doet, ze zichzelf kapot rennen. En niet omdat ze nooit buitenkomen maar omdat ze gewoon zo ontzettend heet en geflipt zijn door de bloedfokkerij van tegenwoordig, die paarden hebben ook vaak een steekje los.

Ik geloof mijn oren niet. Die bloedpaardjes kan je niet binnen houden, dan krijg je idd wat jij beschrijft Wij hebben bloedpaarden en gelukkig komen die de hele dag buiten, het zijn hele rustige paarden. Een paard is rustig als het als paard wordt gehouden.
Wij hebben hier trouwens vaak mensen die vinden dat al onze paarden zo rustig zijn, vaak mensen die van een pension komen waar ze niet elke dag buiten komen. Medelijden heb ik met die dieren.
Het heeft niks met fokkerij te maken, vroeger waren er evenveel paarden mank. Bloed geeft hardheid, een brabander is sneller rot op de benen dan een warmbloed.

Bij ons staan de paarden trouwens gemengd: merries bij veulens, bij jaarlingen enz, wij hebben nog nooit een ernstige weideblessure gehad.
Kijk een keer met welk merriemateriaal er gefokt wordt op het gebied van gezondheid: diegenen die mank zijn wordt mee gefokt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:04

Zannekin schreef:
Ik geloof mijn oren niet. Die bloedpaardjes kan je niet binnen houden, dan krijg je idd wat jij beschrijft Wij hebben bloedpaarden en gelukkig komen die de hele dag buiten, het zijn hele rustige paarden. Een paard is rustig als het als paard wordt gehouden.

Ik ben het met je eens, maar hier gaat het grotendeels over paarden waar dagelijks mee gewerkt wordt.
Zoals die bloedjes van mij bijvoorbeeld die ook uren buiten staan iedere dag

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:07

Zannekin: Dan heb je niet gelezen dat mijn paarden ook elke dag buiten los komen. Maar toch krijgen ze blessures en de ene heeft zich als jong paard in een hek kapot gerend terwijl ze elke dag buiten kwam. Gewoon omdat die echt een steekje los heeft en niet gewoon heet is.

Maar daar ging de discussie niet over. Ik ben benieuwd of de bouw van de hedendaagse dressuurpaarden bijdraagt aan de blessuregevoeligheid, bijv. hoogbenigheid, lang gekoot etc.
Ik denk dat Arie53 meteen kan zeggen van wel. Blijft interessant, zal best een kern van waarheid inzitten.