Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
augurk schreef:Woh Ceasario! zit wel waarheid in vooral dat zandbuik. Zie vaak paarden buiten staan op een kaalgevreten stukje land. Vinden ze het gek dat ze zandkoliek krijgen.
En janne prima zoals jij het doet maar dat doet niet iedereen zo.
Suzanne F. schreef:[
Ja daar hebben we dus een meningsverschil, ik denk dat het ene een gevolg is van het andere. Als het ras sterker was geweest en niet meteen een verrekking had gehad bij een keer verstappen gooi je hem ook makkelijker los.
En Lotje kwam als jong paard echt elke dag los, met hooi in de bak maar toch is die het hek ingerend toen en is nu ongeschikt voor de sport daardoor geworden. Ik kan mezelf nog elke dag voor mn kop slaan als ik zo´n fantastisch getalenteerd dressuurpaard zie waar ik niks meer als sportpaard aan heb omdat ik er niet zuiniger op ben geweest toen.
[/quote]
Apple schreef:Voordat deze discussie gaat over 'weidepaard' of 'stalpaard':
Waar ligt ongeveer de grens tussen 'hedendaagse zwakke KWPN-er' en 'ouderwetsere sterkere KWPN-er'. Moet je dan 10 jaar terug in de tijd? 20 jaar? 50 jaar?
Apple schreef:Waar ligt ongeveer de grens tussen 'hedendaagse zwakke KWPN-er' en 'ouderwetsere sterkere KWPN-er'. Moet je dan 10 jaar terug in de tijd? 20 jaar? 50 jaar?
Apple schreef:Met andere woorden, als je een paard kiest dat qua karakter en mogelijkheden bij jouw ervaring past, als je zorgt dat je paard goed kan opgroeien, niet te vroeg met rijden/longeren beginnen, nadenken over je stal en weidemanagement en je paard niet als kasplant behandelt dan is er niks mis met de hedendaagse KWPN-er.
Senja_x schreef:Nu ben ik bezig met een cursus paarden beoordelen bij de KWPN en ik vind dat veel paarden te makkelijk een ster predikaat krijgen. Toch blijkt dat de poputalie verbeterd want een Hengsten die bijvoorbeeld 10 jaar geleden een beoordeling kregen zullen bij diezelfde keuring nu een lagere beoordeling krijgen.
.
Senja_x schreef:Het KWPN is trouwens niet verandwoordelijk voor het fokproduct dat zijn de fokkers zelf. Die fokken hoge benen of die fokken bepaalde karakters.
Suzanne F. schreef:De hedendaagse paarden zijn wel degelijk vatbaarder hoor door de veredelde fokkerij. Tuurlijk worden sommige gehouden als kasplantjes maar bedenk ook dat als je die in een paddock doet, ze zichzelf kapot rennen. En niet omdat ze nooit buitenkomen maar omdat ze gewoon zo ontzettend heet en geflipt zijn door de bloedfokkerij van tegenwoordig, die paarden hebben ook vaak een steekje los.
Zannekin schreef:Ik geloof mijn oren niet. Die bloedpaardjes kan je niet binnen houden, dan krijg je idd wat jij beschrijft Wij hebben bloedpaarden en gelukkig komen die de hele dag buiten, het zijn hele rustige paarden. Een paard is rustig als het als paard wordt gehouden.