Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Viennanova schreef:
Goede stap, gewone draf en gewone galop. Geen topper. Liep wel voorin mee in de Z. Had een uitermate werklustig en meewerkend karakter. Goudeerlijk paard.
Viennanova schreef:
Ik als ruiter had met hem het nadeel dat hij, doordat hij wat op de kop gebouwd was en graag werkte, moeite had met het dragen op de achterhand.
.
ceasario schreef:
Of je reed hem zelf op de kop, totdat je er achter kwam dat het anders moest.
! Nee, deze deed het heerlijk uit zichzelf. Kon eerst ook alleen maar diep lopen.
? Viennanova schreef:Geef ik je onmiddelijk gelijk in, listiglistje. Maar....op basis van kinderen die Z lopen kan het prestatiepredikaat al verleend worden. Een paard met wat tekortkomingen kan, door goede africhting wel Z worden (zal niet gauw bovenin meelopen, maar goed)
@ceasario; mijn vorige paard was een goed voorbeeld. vb-ruin, uit een vb moeder. Verdere kinderen uit deze merrie zijn als recreatiepaarden geeindigd. Had voor het KWPN geen interessante afstamming, nl Darnels x Zeddam x Le val blanc xx. Wat op de kop gebouwd, hals had langer gemogen. Goede stap, gewone draf en gewone galop. Geen topper. Liep wel voorin mee in de Z. Had een uitermate werklustig en meewerkend karakter. Goudeerlijk paard.
Citaat:Stelling:
)Verdient een merrie met drie keer een nakomeling in het Z het Prestatiepredikaat? Is zij prestatiewaardig?Citaat:Stelling: (op basis van de bovenstaande stelling)
listiglistje schreef:[[quote]
Stelling: (op basis van de bovenstaande stelling)

Dees schreef:Ik vind geloof ik het signaal wat uit gaat van het prestatie-predikaat "goed bewerkbaar sportpaarden-merrie" belangrijker dan Z2 ipv Z1...

Viennanova schreef:Geef ik je onmiddelijk gelijk in, listiglistje. Maar....op basis van kinderen die Z lopen kan het prestatiepredikaat al verleend worden. Een paard met wat tekortkomingen kan, door goede africhting wel Z worden (zal niet gauw bovenin meelopen, maar goed).
@ceasario; mijn vorige paard was een goed voorbeeld. vb-ruin, uit een vb moeder. Verdere kinderen uit deze merrie zijn als recreatiepaarden geeindigd. Had voor het KWPN geen interessante afstamming, nl Darnels x Zeddam x Le val blanc xx. Wat op de kop gebouwd, hals had langer gemogen. Goede stap, gewone draf en gewone galop. Geen topper. Liep wel voorin mee in de Z. Had een uitermate werklustig en meewerkend karakter. Goudeerlijk paard.
). Waren de verhouding van de paarden vroeger dan kwalitatief gezien nog slechter? En zijn we dan nu goed aan het fokken of doen we het nog steeds verkeerd? Adil18 schreef:Volgens mij toch al vanaf m+5??? Als de moeder dan drie nakomelingen heeft die m+5 lopen krijgt ze haar prestatiepredikaat....)
Adil18 schreef:[ Maar waarom zijn onze paarden dan hoger gaan springen bijvoorbeeld dan vroeger?
[/quote]
Sammie schreef:Adil18 schreef:Volgens mij toch al vanaf m+5??? Als de moeder dan drie nakomelingen heeft die m+5 lopen krijgt ze haar prestatiepredikaat....)![]()
Basvdv schreef:Adil18 schreef:[ Maar waarom zijn onze paarden dan hoger gaan springen bijvoorbeeld dan vroeger?
[/quote]
Zijn de paarden wel hoger gaan springen dan vroeger? De parcoursen zijn de afgelopen jaren zeker niet hoger geworden, eerder een tikkie lager. Wél zijn de parcoursen technisch moeilijker geworden.
Zien we een stijging in het aantal paarden dat in de hogere klassen springt? Wellicht, maar dat kan weer worden gerelativeerd door de toename in het aantal dekkingen..
Sammie schreef:keur heeft niks te maken met het prestatiepredikaat. Wél met het preferente predikaat. Op www.kwpn.nl kun je alles na lezen (richtlijnen stamboek)
Adil18 schreef:[
Listiglistje...jij zegt dat het sportpaard zoals dat huidig wordt gefokt niet de juiste verhoudingen heeft.
Maar waarom zijn onze paarden dan hoger gaan springen bijvoorbeeld dan vroeger? (en nu niet gaan zeggen dat dat komt doordat ze vroeger nog geen pavo-sportbrok hadden).

Citaat:British Open Puissance Night -
Come along and watch the thrills and spills of the Puissance at the British Open Show Jumping Championships!
The word ‘Puissance’ means ‘power’ in French. The current Puissance world record stands at 7ft 10 inches and was set in 1991 in Belgium by German rider Franke Sloothaak on Leonardo.
Adil18 schreef:waarom zijn onze paarden dan hoger gaan springen bijvoorbeeld dan vroeger? (en nu niet gaan zeggen dat dat komt doordat ze vroeger nog geen pavo-sportbrok hadden). Waren de verhouding van de paarden vroeger dan kwalitatief gezien nog slechter? En zijn we dan nu goed aan het fokken of doen we het nog steeds verkeerd?
), betere (achterberg) bodems
, flairkussens in je zadel
. Hoe dit komt????
Citaat:Wat ik me alleen wel afvraag, Listiglistje...jij zegt dat het sportpaard zoals dat huidig wordt gefokt niet de juiste verhoudingen heeft.

Citaat:Ook onze bewegingsmechaniek is vooruitgegaan, mensen zijn steeds atletischer gebouwd.
arie53 schreef:Citaat:Ook onze bewegingsmechaniek is vooruitgegaan,
mensen zijn steeds atletischer gebouwd.
Waar haal je dit vandaan? Een vergelijking met de atletisch gebouwde Grieken en Romeinen uit de oudheid laat juist het tegenovergestelde van
het moderne Macdonalds type zien.

arie53 schreef:Citaat:Ook onze bewegingsmechaniek is vooruitgegaan, mensen zijn steeds atletischer gebouwd.
Waar haal je dit vandaan? Een vergelijking met de atletisch gebouwde Grieken en Romeinen uit de oudheid laat juist het tegenovergestelde van het moderne Macdonalds type zien.