Veredelen, verzwaren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:35

Geef ik je onmiddelijk gelijk in, listiglistje. Maar....op basis van kinderen die Z lopen kan het prestatiepredikaat al verleend worden. Een paard met wat tekortkomingen kan, door goede africhting wel Z worden (zal niet gauw bovenin meelopen, maar goed).

@ceasario; mijn vorige paard was een goed voorbeeld. vb-ruin, uit een vb moeder. Verdere kinderen uit deze merrie zijn als recreatiepaarden geeindigd. Had voor het KWPN geen interessante afstamming, nl Darnels x Zeddam x Le val blanc xx. Wat op de kop gebouwd, hals had langer gemogen. Goede stap, gewone draf en gewone galop. Geen topper. Liep wel voorin mee in de Z. Had een uitermate werklustig en meewerkend karakter. Goudeerlijk paard.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:43

Viennanova schreef:

Goede stap, gewone draf en gewone galop.
Geen topper. Liep wel voorin mee in de Z. Had een uitermate werklustig en meewerkend karakter. Goudeerlijk paard.

Dat zijn toch ook de voorwaarde waar aan een paard moet voldoen om tot "Z" te komen.

En hiermee geef je aan dat exterieurmatig het dier in orde was.
Alleen de toeschouwer denkt er anders over.

Hoeveel halen het Z bij die toeschouwer/ Stamboek???

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:59

Het dier was door 'KWPN' ogen gezien, exterieurmatig niet voldoende.

Ik als ruiter had met hem het nadeel dat hij, doordat hij wat op de kop gebouwd was en graag werkte, moeite had met het dragen op de achterhand.

En...had het dier niet dit meewerkende karakter gehad, dan was hij niet Z geworden, daar ben ik van overtuigd.

Op karakter kan een paard wel door zijn exterieurmatige tekortkomingen heen lopen, maar op exterieur niet door tekortkomingen in het karakter.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:13

Viennanova schreef:

Ik als ruiter had met hem het nadeel dat hij, doordat hij wat op de kop gebouwd was en graag werkte, moeite had met het dragen op de achterhand.

.

Of je reed hem zelf op de kop, totdat je er achter kwam dat het anders moest.

ceasario

Re: Veredelen, verzwaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:19

Ik kreeg net een folder in de bus van een hengst ,waarbij moeders aan beide zijde klinkende predikaten hebben.
Alleen mis ik in de folder wat die moeders allemaal gebracht hadden.

m.a.w. wat is de waarde van die berg predikaten.

Relativerend voor mij niet veel.
Ik kijk eerder naar de bloedlijnen die er aanwezig zijn.

Afbeelding

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:24

ceasario schreef:

Of je reed hem zelf op de kop, totdat je er achter kwam dat het anders moest.

Grappig ! Nee, deze deed het heerlijk uit zichzelf. Kon eerst ook alleen maar diep lopen.

Trouwens, tis vast niet de folder van Uptown, of wel ?

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:56

Viennanova schreef:
Geef ik je onmiddelijk gelijk in, listiglistje. Maar....op basis van kinderen die Z lopen kan het prestatiepredikaat al verleend worden. Een paard met wat tekortkomingen kan, door goede africhting wel Z worden (zal niet gauw bovenin meelopen, maar goed)

@ceasario; mijn vorige paard was een goed voorbeeld. vb-ruin, uit een vb moeder. Verdere kinderen uit deze merrie zijn als recreatiepaarden geeindigd. Had voor het KWPN geen interessante afstamming, nl Darnels x Zeddam x Le val blanc xx. Wat op de kop gebouwd, hals had langer gemogen. Goede stap, gewone draf en gewone galop. Geen topper. Liep wel voorin mee in de Z. Had een uitermate werklustig en meewerkend karakter. Goudeerlijk paard.

Dit is dus een voorbeeld dat je met een uitermate werklustig en meewerkend karakter best ver kunt komen!

Maar je spreekt over "Wat" (dus een beetje) op de kop gebouwd, hals had langer gemogen. Goede stap, gewone draf en gewone galop.

Je spreekt hier dan over een correct gebouwd paard met nagenoeg 'bijna' goede lichaamsverhoudingen en wel een correct fundament met voldoende balans, zodat het paard toch tot dragen kan komen. Geen hele 'kromme' dus

Citaat:
Stelling:

Kan of mag een paard wat
niet
tot dragen kan komen, verzamelen,verruimen, sluiten en terug komen op het achterbeen ook met winst in de Z lopen?
(Uitgaande van een onpartijdige, onbevooroordeelde, niet kijkend naar zijn/haar persoonlijke smaak jury )

Citaat:
Stelling: (op basis van de bovenstaande stelling)
Verdient een merrie met drie keer een nakomeling in het Z het Prestatiepredikaat? Is zij prestatiewaardig?

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:59

listiglistje schreef:
[[quote]
Stelling: (op basis van de bovenstaande stelling)

Verdient een merrie met drie keer een nakomeling in het Z het Prestatiepredikaat? Is zij prestatiewaardig?
[/quote]

Bij de oude of nieuwe proeven ?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:04

Stelling A: JAAAA!!!
Potverdrie, het is geen exterieurkeuring! In de wedstrijdbaan moet het rijtechtnisch getoonde worden beoordeeld, en niet het exterieur van het gezadelde ros. Wie is allesbepalend voor wat exterieurtechnisch goed is? Ik ken geen enkele partij of persoon die daarvoor in aanmerking komt

Stelling B: Ja. Een dergelijke merrie brengt dus veulens waar men later fatsoenlijk mee kan rijden. Dat mag best in een predikaat tot uiting komen.
Voor dit soort predikaten mogen hogere prestaties in de Endurance wat mij betreft ook meetellen, want ook dat is alleen haalbaar op een sterk gezond n meewerkend paard.

*edit: bij nieuwe proeven is Z2 erstig verzwaard en dus voor heel veel landelijke ruiters niet meer goed te doen. Er zullen bij vasthouden aan predikaat bij Z2 + winstpunt, aanzienlijk minder prestatiemerries komen. ik weet niet of ik dat wel okee vind. Ik vind geloof ik het signaal wat uit gaat van het prestatie-predikaat "goed bewerkbaar sportpaarden-merrie" belangrijker dan Z2 ipv Z1...

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:08

Dees schreef:
Ik vind geloof ik het signaal wat uit gaat van het prestatie-predikaat "goed bewerkbaar sportpaarden-merrie" belangrijker dan Z2 ipv Z1...

Ze moeten wel het hoogste nivo (olympisch) kunnen halen.

m.a.w.
Predikaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:13

Stelling A; Het gaat om het beoordelen van het getoonde. In de proeven wordt verzameling, het kunnen sluiten, op achterbeen terug kunnen komen gevraagd. Dit heeft wel met exterieur te maken, maar voor de beoordeling van de proef behoord hier aftrek per onderdeel voor plaats te vinden. Als het dier dan op winst uitkomt, so be it.
Stelling B: geheel met Dees eens. De merrie brengt duidelijk nakomelingen die te rijden zijn in de sport, op het hoogste basis niveau. Ook op basis van de nieuwe proeven mag voor mij de grens wel naar Z1, maar dan wel met bijvoorbeeld 5 of 10 winstpunten.

Insteek KWPN is toppers, insteek gros van de ruiters is anders, die zijn al blij als ze de Z een keer halen.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:36

Viennanova schreef:
Geef ik je onmiddelijk gelijk in, listiglistje. Maar....op basis van kinderen die Z lopen kan het prestatiepredikaat al verleend worden. Een paard met wat tekortkomingen kan, door goede africhting wel Z worden (zal niet gauw bovenin meelopen, maar goed).

Volgens mij toch al vanaf m+5??? Als de moeder dan drie nakomelingen heeft die m+5 lopen krijgt ze haar prestatiepredikaat....

Ik ben het eens met Listiglsitje dat bepaalde predikaten meer zeggen dan een ander, dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde te zeggen
Wat ik me alleen wel afvraag, Listiglistje...jij zegt dat het sportpaard zoals dat huidig wordt gefokt niet de juiste verhoudingen heeft. Maar waarom zijn onze paarden dan hoger gaan springen bijvoorbeeld dan vroeger? (en nu niet gaan zeggen dat dat komt doordat ze vroeger nog geen pavo-sportbrok hadden ). Waren de verhouding van de paarden vroeger dan kwalitatief gezien nog slechter? En zijn we dan nu goed aan het fokken of doen we het nog steeds verkeerd?
En Listiglistje, als ik vragen mag, ik ben erg benieuwd welke deknhengst jij qua prestaties en nakomelingen het beste vind (mag overigens ook een overleden hengst zijn)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:37

Adil18 schreef:
Volgens mij toch al vanaf m+5??? Als de moeder dan drie nakomelingen heeft die m+5 lopen krijgt ze haar prestatiepredikaat....)

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:52

Adil18 schreef:
[ Maar waarom zijn onze paarden dan hoger gaan springen bijvoorbeeld dan vroeger?
[/quote]

Zijn de paarden wel hoger gaan springen dan vroeger? De parcoursen zijn de afgelopen jaren zeker niet hoger geworden, eerder een tikkie lager. Wél zijn de parcoursen technisch moeilijker geworden.
Zien we een stijging in het aantal paarden dat in de hogere klassen springt? Wellicht, maar dat kan weer worden gerelativeerd door de toename in het aantal dekkingen..

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:59

Sammie schreef:
Adil18 schreef:
Volgens mij toch al vanaf m+5??? Als de moeder dan drie nakomelingen heeft die m+5 lopen krijgt ze haar prestatiepredikaat....)

Oh, fouje dan....ik dacht dat paarden vanaf m+5 keur konden worden en dat dit dan weer kan zorgen voor een prestatiepredikaat voor de moeder......maar hoe zit het dan wel Sammie? jij weet het blijkbaar

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:00

keur heeft niks te maken met het prestatiepredikaat. Wél met het preferente predikaat. Op www.kwpn.nl kun je alles na lezen (richtlijnen stamboek)

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:03

Basvdv schreef:
Adil18 schreef:
[ Maar waarom zijn onze paarden dan hoger gaan springen bijvoorbeeld dan vroeger?
[/quote]

Zijn de paarden wel hoger gaan springen dan vroeger? De parcoursen zijn de afgelopen jaren zeker niet hoger geworden, eerder een tikkie lager. Wél zijn de parcoursen technisch moeilijker geworden.
Zien we een stijging in het aantal paarden dat in de hogere klassen springt? Wellicht, maar dat kan weer worden gerelativeerd door de toename in het aantal dekkingen..

Nu ik even er over nadenk ben ik me ook gaan afvragen...springen de paarden hoger of leggen wij de lat hoger? Over de toename in aantallen heb ik niks gezegt, absoluut is er misschien wel een toename, relatief gezien be ik daar niet zeker van....

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:04

Sammie schreef:
keur heeft niks te maken met het prestatiepredikaat. Wél met het preferente predikaat. Op www.kwpn.nl kun je alles na lezen (richtlijnen stamboek)

Aaaaaah, kijk, dan haal ik dat door elkaar

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:05

@Adil; www.kwpn.nl, doorklikken naar Fokkerij en dan Stamboekrichtlijnen....heb geen zin om alles over te typen, maar een paard wat M loopt telt in ieder geval niet mee!

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:09

Adil18 schreef:
[
Listiglistje...jij zegt dat het sportpaard zoals dat huidig wordt gefokt niet de juiste verhoudingen heeft.
Maar waarom zijn onze paarden dan hoger gaan springen bijvoorbeeld dan vroeger?
(en nu niet gaan zeggen dat dat komt doordat ze vroeger nog geen pavo-sportbrok hadden ).

Toch maar eens je huiswerk gaan doen.

nl. ze springen lager en nu meer technisch, zegt men.

Citaat:
British Open Puissance Night -
Come along and watch the thrills and spills of the Puissance at the British Open Show Jumping Championships!

The word ‘Puissance’ means ‘power’ in French. The current Puissance world record stands at 7ft 10 inches and was set in 1991 in Belgium by German rider Franke Sloothaak on Leonardo.

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:37

Adil18 schreef:
waarom zijn onze paarden dan hoger gaan springen bijvoorbeeld dan vroeger? (en nu niet gaan zeggen dat dat komt doordat ze vroeger nog geen pavo-sportbrok hadden ). Waren de verhouding van de paarden vroeger dan kwalitatief gezien nog slechter? En zijn we dan nu goed aan het fokken of doen we het nog steeds verkeerd?

Dit is de Evolutie-theorie en die is bedacht door Charles Robert Darwin!
De mensheid heeft ook een evolutie moeten doorstaan......van aapmens naar mens. Steeds groter, langer qua lichaamslengte en een steeds groter gebruik van onze hersenen.
Ook onze bewegingsmechaniek is vooruitgegaan, mensen zijn steeds atletischer gebouwd.
Bij paarden is dit ook zo! steeds groter, steeds langere benen, steeds betere voeding (pavobrok ), betere (achterberg) bodems , flairkussens in je zadel . Hoe dit komt????
Zelfs de Evolutie-theorie bedacht door Charles Robert Darwin blijft een theorie.....sommige mensen geloven ook in Adam en Eva en het hemelse paradijs

Citaat:
Wat ik me alleen wel afvraag, Listiglistje...jij zegt dat het sportpaard zoals dat huidig wordt gefokt niet de juiste verhoudingen heeft.

Waar heb ik dit beweerd???? Nergens volgens mij??? Je moet verhoudingen en modellen in een tijdsperspectief zien...
Kwaliteit daarintegen heeft altijd bestaan!

Even ter verduidelijking:
Ik heb mij alleen afgevraagd of "poppen en/of barbie paard" types geschikt zullen zijn voor het zwaardere GP werk
cq geschikt zijn voor het gebruikersdoel van de gemiddelde amateurrruiter.
Vraagtekens zetten mag altijd......aangezien ik geen helderziende ben

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:57

aha, gesnapt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:26

Citaat:
Ook onze bewegingsmechaniek is vooruitgegaan, mensen zijn steeds atletischer gebouwd.

Waar haal je dit vandaan? Een vergelijking met de atletisch gebouwde Grieken en Romeinen uit de oudheid laat juist het tegenovergestelde van het moderne Macdonalds type zien.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:29

arie53 schreef:
Citaat:
Ook onze bewegingsmechaniek is vooruitgegaan,
mensen zijn steeds atletischer gebouwd.

Waar haal je dit vandaan? Een vergelijking met de atletisch gebouwde Grieken en Romeinen uit de oudheid laat juist het tegenovergestelde van
het moderne Macdonalds type
zien.

Ze bedoelt waarschijnlijk de TV-reclame.

Afbeelding

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:03

arie53 schreef:
Citaat:

Waar haal je dit vandaan? Een vergelijking met de atletisch gebouwde Grieken en Romeinen uit de oudheid laat juist het tegenovergestelde van het moderne Macdonalds type zien.

Het feit dat de Grieken en de Romeinen allerhande spelen bedacht hebben, waar hedendag de tijden en fysieke prestaties om de vier jaar steeds verbeterd worden

Zeg arie53 loop jij ook steeds meer rechtop of voldoe jijzelf ook aan het MC Donalds type????
Heb je een foto????kunnen we ook eens kijken of de verhoudingen bij jou kloppen?