[TI] ik heb het zó gehad met die knol..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: ik heb het zó gehad met die knol..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:10

Dienie schreef:
Ik heb geleerd ooit van een echte paardenman, soms moet je weleens iets forceren met een paard om een doel te bereiken en ben dat nooit vergeten !!

Dat werkt bij mensen net zo, daarom reageerde ik ook hier in dit topic. Ik wist niet op MSN hoe het duidelijk te maken.

Elke heeft overigens ondertussen een PB van mij ontvangen.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:40

Zo, Cheveyo, druk op je werk? Super trouwens, al die tips voor Elke. Topic dus maar NIET op slot doen hoor.
Misschien is het een ideetje om voor jezelf dingen op te schrijven / in te typen? Zo'n weblog is daarvoor ideaal, en je kunt er dus voor kiezen dat het NIET op internet komt, maar alleen voor jou leesbaar is... Op zo'n manier (of opschrijven, of in een worddocumentje, whatever) kun je teruglezen hoe de vooruitgang (en die is er NU al, hardstikke goed Elke!) zich verder ontwikkelt. Dit topic is duidelijk toch ergens goed voor!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 16:48

FK: zo'n weblog in inderdaad niet eens zo'n slecht idee, ga ik eens aanmaken ook fijn om de goede dingen terug te lezen wanneer het wat minder gaat

Leon bedankt voor je PB,
je hebt er inmiddels eentje terug.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:02

Wat heel belangrijk is om juist de positieve punten eruit te pakken he, niet de negatieve
http://www.web-log.nl is de site.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 17:12

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:31

Elke, om een voorbeeld te noemen hoe het werkt....

Romy had vanmiddag slechts nog 1 klein herinneringstikje nodig om haar uit de stal te krijgen en liep daarna zonder te stoppen met mij mee. Ze begint het dus al aardig te leren en te begrijpen wat ik van haar wil.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:06

fjordkootje schreef:
Zo, Cheveyo, druk op je werk? !

Nu pluk ik de vruchten, hele middag verder GEKkenhuis geweest, maar sommige topics trekken je aandacht.

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:19

Ik denk dat iedereen wel eens gestoort van zijn of haar Tinkertje wordt.

Laat je niet kisten en ga gewoon, met hulp, lekker verder met haar.
Misschien moet je weer van voren af aan beginnen eventueel met grondwerk.
Het lijkt misschien of het vertrouwen weg is.
Kun je de mensen waar je haar gekocht hebt niet om hulp vragen, die kennen haar tenminste.

Maar belangrijk is dat je er wel lol in behoud!!!!!

Hou je taaiiiiiii

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:19

Lieve Elke,

Tjee ik kom ook als mosterd na de maaltijd geloof ik... maar het komt uit een goed hart

Ik las al een aantal dingen waar ik het mee eens ben en waar ik over na ben gaan denken....

Eerst dacht ik... ach verkoop haar nu maar, maar dan denk je weer... tja dan wordt ze weer verkocht en waar komt ze dan terecht Dus doorzetten

Dan lees ik dat stuk over je ouders pfffff om moe van te worden, sorry dat ik het zeg. Het is al een keer door iemand gezegd, het is voor de heb en dan zelf niks mee doen en verwachten dat jij er alles mee kan zonder dat er geld aan uit gegeven kan en mag worden, beeeeeetje raar.... Dan zou je weer zeggen, lekker in de wei en dan zoeken zij het er maar mee uit... Maar wat je ook al zegt, is zo zonde voor het paard (alhoewel ze wel een lekker leventje heeft, grasmaaier ) tinkers houden volgens mij (ondanks dat sommige lekker lui zijn) wel van werken, dus dat moet dan ook maar gedaan worden.... Ik vind het wel jammer dat je ouders zo denken. Misschien dat je ze maar eens moet zeggen, dat ze zelf paarden wilden en dat er dan wel wat mee gedaan moet worden en dat het geld kost. Dat als jij het niet zelf mag betalen, zij er toch wat meer voor over moeten hebben, want zo kan je geen paarden onderhouden.

Verder over het harder aanpakken, daar ben ik het dus mee eens. Ik denk weleens (kom ik weer met me in het wild) dat als paarden samen leven, ze ook weleens flinke optaters krijgen. Daar kunnen wij niet aan tippen met ons zweepje... Ze kunnen heus wel wat hebben, al kunnen tinkers dan wel lekker beledigd zijn vrees ik Maar toch, ze moet toch leren, dat er niet te sollen valt me je...

En dan Freestylen... ik doe dit al met mijn veulens, niets is belangrijker dan een goede basis voor je band met je paard (ehhh knol ). Ik merk dat ik al een goede band aan het opbouwen ben (hihihi voor nu dan, wie weet hoe ze zijn over 3 jaar ) Angel volgt me overal, ook als ik dus buiten langs de drukke weg loopt. Ze kijkt me aan, en je ziet haar denken, ben jij niet bang ohhh dan ben ik het ook niet. Ze gaat zelfs in draf met me mee en constant naar me kijkend hoe en wat ik doe... Max ehhh das een heel ander verhaal... echt hengst dus... die moet ik lokken of hij alsjeblieft mee wilt lopen, want hij vindt de helling naar de weg toe al eng die gaat dalijk dus ook lekker hard aangepakt worden

Nou lang verhaal... maar ja ik dacht, laat ik ook maar eens reageren

Veel succes meid, laat je niet kisten he!! Iedereen is weleens onzeker met zijn of haar paard, zeker als het er 1 is die over de 700 kilo (ofzoiets) weegt en niet wilt luisteren....

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:03

Biancaa - hengsten, ik spreek je later nog wel hierover....

Elke, ik merk eigenlijk dat als ik Romy goed aanpak, dat mijn kontakt met haar alleen maar beter wordt. Kortom er is duidelijkheid wat ik wil en waar zij zich naar moet zetten. Vandaag heb ik geen enkel tikje hoeven te geven en liep ze keurig met me mee naar de wei zonder stil te staan.

Haal er gewoon even iemand bij met Darlah, die zeker niet bang is en kijk af hoe die ander het doet en doe het na. Het klinkt heel simpel misschien, maar in de parktijk werkt dat ook nog zo

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:02

wat betreft dat hard aanpakken:
als ik tegenwoordig met Tinkerbell een eerste keer buitenga, dan zet ik het bit op snoeihard (en dan écht ) als ze dan ook maar durft dénken aan dwaas doen, krijgt ze meteen een ferme ruk aan de teugel...desnoods een tweede keer...en dan loopt ze mak als een lammetje verder
dat klinkt misschien heel hard, maar anders is er dus geen land met haar te bezeilen...het heeft lang geduurd voor ik dat doorhad, maar nu ik het dus over mn hart kan krijgen, kan ik eindelijk weer zonder levensgevaarlijke situaties in de hand te werken, de straat op.
Soms moet je gewoon van je hart een steen maken...

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:59

Leg het bit eens tegen je scheenbeen aan en doe het dan nog eens? Wel net zo hard he.

AriebrenJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:34

Frenia heeft door wat 500 kg paard voor een kracht heeft.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 01:09

Hebben we dat niet allemaal?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 05:23

FK - bij deze ben je van Harte uitgenodigd om Nikita een keer te komen rijden....., kun je voelen wat het is om een Tinkerbom onder je kont te hebben die alleen maar harder en nog harder wil. Ook ik weet wat Frenia bedoelt....., soms moet je weleens wat namelijk.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:25

Leuk hoe wat ik schrijf anders wordt geinterpreteerd dan hoe ik het bedoel.
Natuurlijk moet je soms wel eens wat, en blijkbaar heeft Frenia op haar manier een afspraak met Tinkerbell gemaakt. Prima. Ieder zijn/haar eigen manier/afspraken.
't Zou alleen bij Mira absoluut tegen werken.
En nee, ik heb totaal geen behoefte om op andere paarden te rijden, zeker niet op een bom, anders had ik zel wel een bommetje gekocht.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:18

sorry maar er moeten andere manieren zijn dan een bit door een paardenmond rossen...wat is de volgende stap...prikkeldraad of een nog scherper bit?

Heb hier ook een bommetje staan maar niks rossen aan die bek! Misschien de manier van omgang veranderen, als ze mij pijn in mijn mond doen kijk ik ook wel uit maar ik vind het niet fair tegen over het dier. Ook al ben ik wel eens met dat je ze soms even moet duidelijk maken waar hun plek is en dat ze op dat moment even moeten luisteren maar niet op die manier voor mij.

Kyra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:35

Ik kan het ook zeer zeker niet eens zijn met zo'n harde manier. Ik vind het ook niet eerlijk tegenover het paard, imo kan je zo ook geen vertrouwen opbouwen. Precies wat Cheveyo al zegt; "als ze mij pijn doen kijk ik ook wel uit". Bij Kyra werkt het trouwens compleet averechts, zij is ook een bommetje maar als ik zo met haar omga ben ik veel verder van huis. Een paard moet idd weten dat jij hoger in de rangorde staat, maar dat hoeft niet op zo'n manier. "Vechten" om de rangorde, want dat is wat dit eigenlijk is, gebeurd alleen onder de laagste in de kudde, dat lijkt me niet het signaal wat je wil sturen.

Nikita_1995

Vertrouwen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:40

Cheveyo - voor de kar moet Nikita weleens flink teruggepakt worden, want die loopt gewoon door anders....

Ook tijdens een men-examen liep Nikita bijna links van de weg een trottoir op met cementpalen als afbakening. Examinator greep bij de examenkandidaat in en trok Nikita weer naar de rechterkant van de weg, liep gelukkig goed af voor alles en iedereen, ik schrok me wezenloos, alleen examenkandidaat zakte toch wel op deze fout, doordat hij Nikita zelf haar gang liet gaan.

Maar als ik met een hele club andere paarden rijd, dan moet ik er eigenlijk een goed bit inhangen wat inwerkt, anders wil ze steeds harder en harder. Of ik kies ervoor dat ik zelf helemaal verrot ben of ik kies ervoor dat Nikita weet dat als ze te hard gaat, misschien pijn in haar mond kan krijgen. Tja, soms moet je weleens wat.

Met een buitenrit 'onder het zadel' kan ik zelf Nikita nu met een halster en een touwtje rijden. Alles op basis van vertrouwen, zo is het bij mij gelukkig geëindigd....., en als ik Nikita met hoofdstel rijd, dan hang ik er een bit in die het minst scherp is.

Wat ook belangrijk is om je paard te vertrouwen i.p.v. allerlei hulpmiddelen te gebruiken, die op den duur steeds barbaarser worden. Zo heb ik op een dag alle hulpteugels vaarwel gezegd en ben het makkelijkste bit voor Nikita gaan gebruiken. Maar voordat je dit aandurft moet je wel op een bepaald nivo zijn aangeland met je paard.

En nu zijn er maar zeer weinig ruiters die ik op Nikita kan laten rijden. Ik moet altijd ingrijpen, omdat ze te hard gaat en de ruiters er dreigen af te vallen, omdat ze bang worden...... Op Chester (Tinkerhengst, de paps van Sissi en Romy) heb ik iedereen kunnen laten rijden, jong en oud. Maar wel in een afgesloten binnenbakje hoor.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:46

en toch ben ik het er niet mee eens, ik zie geen enkele reden om een paard flink in de bek te rossen. Ik weet wel wie ik wel en niet op mijn paard hoef te laten nu. Wijzig de manier van aanpak, niet de makkelijkste manier misschien en wellicht iets moeilijker maar dat andere komt er bij mij echt niet in. Breek dan de lijn waar ze in lopen, dus omkeren, werkt bij Kit overigens uitstekend en dat ga ik zeker doorvoeren wanneer hij thuis staat. Hij heeft zo zichzelf er mee en ik hoef hem niet te pijnigen door mijn eigen onkunde!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:54

In het verleden heb ik met Nikita veel priveles gehad. Heb ook de instructeurs er op laten rijden. Een viel er zelf bijna af, ze hing nog aan haar nek.

De een adviseerde om een kleine volte te gaan rijden wanneer Nikita zo hard ging, de ander adviseerde om Nikita tegen een muur op te rijden, zodat ze wel af moest remmen.

Een andere kant op rijden is ook een oplossing, die ik zeker uit ga proberen met Nikita als ik haar weer ga rijden, bedankt voor de tip Cheveyo. Overigens het paard van mijn vriendin reed ik gisteren ook op de weg met alleen halster en touwtje en het ging goed. Zo bang ben ik dus niet uitgevallen, als je maar elkaar vertrouwd.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:57

Geloof me het werkt super, bij Kit is de adrenaline erg afgenomen. Op een gegeven moment hebben ze het door dat het geen zin heeft en dan is het klaar. Tegen een muur op rijden of rondjes rijden is een oudere oplossing inderdaad, ben blij met mijn trainer want hier had ik nog niet aangedacht en het werkt super bij mijn bommetje. Bij het op de cirkel zetten blijven ze toch flink voorwaarts en lopen en tieren en bij het omkeren worden ze uit hun balans gehaald (de visueuze 'cirkel') en moeten ze de andere kant op. Dit blijven herhalen tot ze in de gang lopen die jij wilt. Daarbij komt wel de lossere teugel, dit gaat er om dat je ze niet opsluit maar zelf laten kiezen om rustiger te lopen. Dit dan in combi met het omdraaien.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:11

Cheveyo bedankt voor je uitleg.

Wat ik ga doen is het volgende. Ik vraag mijn Duitse vriendin om Nikita eens te rijden, zonder dat ze mij er ooit op ziet rijden. Eens kijken hoe zij er mee omgaat. Ben erg benieuwd !!

Mijn Duitse vriendin heeft erg veel jonge paarden zadelmak gemaakt en heeft veel met paarden gesprongen in haar leven. Ze geeft ook les. Ach wat ben ik toch een bofkont dat ik zo iemand ben tegengekomen toch weer.

Elke, als je dit leest, ook ik ben nog steeds niet uitgeleerd hoor, denk niet dat ik het allemaal weet. Zonder hulp red ik het soms ook niet.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:16

Konden we maar in die kopjes kijken, dan zouden we er beter achter kunnen komen waarom sommige paardjes zo doen. Is het een gewoonte, is het vluchten, en zo ja waarvoor?

Een kennisje van me heeft een WPN'er die altijd als een racekonijn door de bak heen ging. D'r "juf" heeft haar toen geleerd om de teugels los te laten, paard te laten gaan, en gewoon te blijven zitten. Na een bepaalde tijd kreeg het paard een houding van 'hmpfff dit heeft ook geen nut' en minderde vaart. Zo is het racegedrag uit Gea verdwenen, uiteraard heeft ze nog wel momenten dat ze wil knallen, maar ze gaat er niet meer op een oor de bocht door vandoor. Aan de teugels wordt zo min mogelijk gezeten, ze wordt gereden op stem en zithulpen.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:20

Leren loslaten en toch nog controle houden over je paard. Vergelijk het met dat 'trukje' van het zand in je handen houden, vastklampen of losjes en een beetje ruimte geven.

Bij opkroppen is er voor het paard maar 1 weg vrij en dat is omhoog, of helemaal stilstaan natuurlijk. Bij het loslaten kiezen ze makkelijker voor vooruit maar dan wel in het tempo wat jij toestaat