lijnteelt/lijnenteelt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:23

Sfieke schreef:
De KWPN? Tuigpaard en Gelderlander heel iets anders? Dacht het toch echt van niet! KWPN heeft drie richtingen: Tuigpaard, Rijpaard en Gelders paard. Die Tuig- en Gelderse paarden (Gelderlanders) horen er dus wel degelijk bij!!

Sorry, maar dit gaat buiten het wiskundige boekje (Fokkerij is gewoon wiskunde). Een KWPN paard is niet noodzakelijkerwijs een Tuigpaard of Gelderlander. Het kan ook gewoon heel iets anders zijn.

Om een KWPN paard uit een tuigpaard te fokken hoef je het niet door een Gelderlander of tuigpaard te laten dekken, dat mag ook door bijvoorbeeld een Holstein, Trakehner of Volbloed gefokte KWPN hengst. Dan krijg je nog steeds een KWPN veulen, mijns inziens. Als je als fokker zelf besluit om een vernauwde definitie te zoeken (dus alleen Tuigpaard hengsten op een Tuigpaard merrie te zetten, dan mag dat (ik geloof dat het door de meesten zelfs aanbevolen wordt). Maar op zichzelf is dat een probleem van de Tuigpaard-richting of Gelderlander-richting binnen de KWPN fokkerij en dus niet vande KWPN populatie als geheel.

Wat betreft die Dwergfries, in de natuur wordt zo'n beest door de eerstkomende tijger of leeuw opgevreten of komt die gewoon om van de honger. De natuur maakt wel meer miskleunen voordat de juiste vorm is gevonden. In veel gevallen volstaat het ook om maar één gezonde/correcte "dwergfries" op de 100 te hebben om verder te gaan. Natuurlijk kan de Fries ook gewoon uitsterven, kijk maar eens naar de dinosauriërs die dat ook gewoon deden.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:00

Ik geloof dat de dino's om een andere reden uit zijn gestorven dan de dat de Fries bijna deed/doet.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:20

Inderdaad! En JoostvanGestel: je pakt steeds wat anders! Eerst beweer je dat de Dwergfries de uitkomst zou zijn! En nu oppeens dat het gewoon een fout is, maar dat dat een onderdeel van het proces is.... Het is gewoon een fout! En niet het onderdeel van een proces! Het komt door de inteelt! Dus reden om inteelt en dus dit soort fouten te voorkomen. Beweren dat de natuuur zo gaat... als we alles aan de natuur over moesten laten had jij nu enorm veel haar en liep met een knuppel in je hand! En het Friesche paard of de paarden van het KWPN bestonden dan niet

Wat versta je trouwens onder het KWPN paard? Gelderse en Tuigpaarden zijn namelijk ook paarden van het KWPN en daar mag niet zomaar een Oldenburger opzetten. Mag wel, maar dan is het geen Gelderse of Tuigpaard meer

En ik zeg ook niet dat het noodzakelijker wijs een Gelderse of Tuigpaard moet zijn, jij beweerde dat ze er niets met het KWPN te maken hebben. Dat is dus niet zo. Ik denk dat jij het rijpaard bedoelt. Maar die heet gewoon het KWPN rijpaard en niet het KWPN paard.

joostvangestel

Re: lijnteelt/lijnenteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:25

Sammie: Er is ook een groot verschil tussen het uitsterven van dino's en paardenrassen. Bij dino's was er niet direct een mogelijkheid tot het paren met een ander dinoras, bij Friezen natuurlijk wel.

Maar is alle reden tot uitsterven doodsimpel: diegenen die zich niet kunnen aanpassen aan de leefomgeving, sterven uit. De leefomgeving van de Friezen wordt bepaald door de mens. Het is de mens die het ras in stand houdt. Het kan ook dezelfde mens zijn die het ras om zeep helpt. Wat dat betreft was het bij dino's ook zo. Alleen was het de natuur die het soort in stand hield en de natuur die ze ook weer om zeep hielp.

Op de evolutieschaal bestaat de Fries pas amper. Hoe lang die bestaat hangt van twee dingen af:

- de populariteit van het ras
- de wijsheid van de fokkers

En die twee zaken hebben dan ook nog veel met elkaar te maken.

Sfieke: Natuurlijk pak ik steeds wat anders, het is complexe materie. En verder bevestig je wat ik gezegd heb. Bedankt Ik heb nergens beweerd dat het Tuigpaard geen KWPN paard is. Ik heb alleen beweerd dat een KWPN paard geen Tuigpaard hoeft te zijn. En volgens mij staat nergens in de KWPN regels beschreven dat een kruising Tuigpaard x Rijpaard niet in het KWPN ingeschreven kan worden... Als wel, dan moet ik mijn woorden intrekken.

de dwergfries kan nog steeds een probeersel van de natuur zijn, alleen heb ik gezegd dat de natuur niet naar individuen kijkt, mar naar populaties

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:28

De opmerking dat het fokken van dwergfriezen hét gat in de markt zou zijn, was volgens mij niet helemaal serieus bedoeld..........

In de natuur komt natuurlijk inteelt gewoon voor. Alleen de natuur oordeelt niet.

En vanuit inteelt krijg je enerzijds zwakke en zieke exemplaren, maar anderszijds ook júist sterke en gezonde exemplaren.
De eerste wordt in de natuur opgeruimd, de tweede zorgt in de natuur voor sterkere overlevingskansen.

Als de natuur geen inteelt zou (willen) toestaan, zou de natuur wel een manier gevonden hebben om dit te voorkomen.
Het feit dat inteelt gewoon voorkomt impliceert dat inteelt gewoon een functie heeft in het totaal!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:31

Ja ik snap wel dat je steeds wat anders pakt, maar nu is het net of je iets aanspreekt en het niet verder wil bespreken. Je brengt immers steeds weer een ander punt naar voren. Dat vind ik lastig discussieren!

@Fabienne: als de natuur geen manier had gevonden om het te voorkomen, waarom zijn dieren met inteelt dan (geregeld) zwakker? Volgens mij heeft ze geen directe manier om het te voorkomen, maar wel een indirecte en die wordt hier steeds benoemt

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:36

Sfieke schreef:
@Fabienne: als de natuur geen manier had gevonden om het te voorkomen, waarom zijn dieren met inteelt dan (geregeld) zwakker? Volgens mij heeft ze geen directe manier om het te voorkomen, maar wel een indirecte en die wordt hier steeds benoemt

Deze aanname klopt niet, zoals ik in mijn vorige post geprobeerd heb uit te leggen.

Inteelt exemplaren zijn niet 'in de regel zwak', dat is een conclusie die veel mensen trekken, maar die niet op feiten berust.
De zwakkeren vallen misschien meer op dan de gezonde exemplaren, daar zal het door komen dat mensen niet (willen) zien dat inteelt net zo goed positieve als negatieve resultaten geeft.

Het is echt gewoon een voor de hand liggende conclusie:

nét zo goed als slechte eigenschappen worden uitgeslecteerd en dan sterker naar voren komen, geldt dat óók voor goede eigenschappen, die op deze manier naar voren worden gehaald.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:41

Ik zeg ook niet dat ze ALTIJD zwak zijn, dat ze geregeld zwak zijn... kijk maar eens in mijn vorige post en in jouw quote

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:00

Sfieke dat beweerde ik ook niet, maar men legt steeds alleen maar de nadruk op de uitvalsproducten bij inteelt en vergeet gemakshalve de keerzijde namelijk dat er evenveel juist goede producten uit voortkomen!

Maar dat is iets wat niet in het plaatje past als men denkt tegen inteelt te moeten zijn

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:08

Waarom heb je dan mijn stukje geqouted?

Hoe kan je bewijzen dat er evenveel juist goede producten uitkomen?

Ik ben van mening dat je als fokker gewoon niet het risico moet nemen om misvormde paarden te fokken. Dat is, vind ik, een soort van dierenmisbruik... alleen denken aan jezelf en het dierwelzijn vergeten.. Ga dan aan de slag in een dierenlab!

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:48

Sfieke dat van die quote heb ik juist proberen uit te leggen in mijn vorige post!

Dat er evenveel goede als slechte producten uit inteelt voorkomen is een eenvoudig rekensommetje.....gewoon de wetten van Mendel toepassen........

Dan heeft élke eigenschap evenveel kans om naar voren te komen!

De mening of je inteelt al dan niet mag toepassen is inderdaad persoonlijk.
Het risico dat er iets fout gaat bij het fokken van dieren is er altijd wel. Als een fokker probeert door wat inteelt bepaalde eigenschappen terug te halen, wil dat heus niet zeggen dat hij zomaar lukraak inteelt toepast om zodanig allerlei dieren met afwijkingen te fokken! Het doel is juist om te verbeteren!

Maar dan moet je wel een beetje weten waar je mee bezig bent.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:53

Ik heb ook helemaal nooit beweert dat een fokker inteelt toepast om misvormde paarden te fokken. Ik zeg alleen dat als er een kans is dat er een misvormd paard uit rolt voor mij het risico te groot is! En die kans is dan volgens jou theorie dus heel groot, namelijk 50%!

Er zijn trouwens meerdere theorien over erfelijkheid en er zijn ook meerdere vormen van erfelijkheid! Volgens mij is het niet zo simpel dat iedere eigenschap evenveel kans heeft om naar voren te komen. Denk eens aan recessief en dominante eigenschappen... noem maar wat

lageveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 03:47

Denkend binnen het kader van recessief en dominant is de statistische kans dat de goede eigenschappen doorgegeven worden juist groter dan de kans dat de slechte eigenschappen worden doorgegeven.
Daarbij uitgaande van het feit dat niemand probeert om de slechte eigenschappen te versterken en uitgegaan wordt van fenotypes die de goede eigenschap ook tonen.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 07:15

lageveld schreef:
Denkend binnen het kader van recessief en dominant is de statistische kans dat de goede eigenschappen doorgegeven worden juist groter dan de kans dat de slechte eigenschappen worden doorgegeven.
Daarbij uitgaande van het feit dat niemand probeert om de slechte eigenschappen te versterken en uitgegaan wordt van fenotypes die de goede eigenschap ook tonen.

Dat is niet altijd zo..... niet in alle gevallen. De meesten wel.

En natuurlijk wil niemand de slechte eigenschappen versterken, maar met inteelt loop je het risico meer dan zonder inteelt....

ceasario

Re: lijnteelt/lijnenteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:24

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:37