Wie wil meedoen aan Cursus Bloedlijnen en Merriestammen KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Wie wil meedoen aan Cursus Bloedlijnen en Merriestammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:34

Briar heeft sowieso mijn voorkeur niet ook al koste hij 500 euro.

Tuurlijk is het dekgeld iets waar je naar kijkt maar niet iets waar ik een hengst op laat staan. Maar Briar trekt me niet.
Ik had liever Tuschinski op de Ferro gehad als dat een merrie was geweest maar das is helaas niet zo. Op de Gribaldi weet ik het nog niet, idd de maat en bot die me tegenhouden. Maar ik wil ook geen lomp grof dier. Ze adviseerden mij Krack C maar ja die geeft ook niet al teveel maat en bot mee, strooit nogal wat met maat. Ja ik denk als ze dan toch Krack C adviseren ga ik liever voor de lijnenteelt erbij met Tuschinski.

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:42

Sammie schreef:
Himyar heb je ook een standfoto van die hengst?

Helaas niet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:51

ART_UMA schreef:

Dat zal ook wel markt werking heten, De Mark Todd'jes zijn daar beter vertegenwoordigd, en met tig keer goud op de OS geeft dat ook markt.

Dat de oorsprong op de baan ligt, dat ontken ik niet.
[/quote]

Het gaat er juist om dat de renbaan selectie ervoor zorgt dat een Volbloed iets toevoegt. De Volbloed moet juist een keihard renpaard zijn om iets aan welke fokkerij dan ook toe te voegen. Racen is een van de aller zwaarste dingen die je maar van een paard kan vragen. Zowel geestelijk als lichamelijk. En die selectie moet dan juist steeds bepaalde eigenschappen in stand houden, die men dan bij rijpaarden ook in het voordeel kan gebruiken. Daarom is het belangrijk die Volbloeden te selecteren die die "keiharde" genen in zich hebben en door geven. En de beteren zijn veelal zeer athletisch.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:13

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:23

Suzanne F. schreef:
Ze adviseerden mij Krack C maar ja die geeft ook niet al teveel maat en bot mee, strooit nogal wat met maat. Ja ik denk als ze dan toch Krack C adviseren ga ik liever voor de lijnenteelt erbij met Tuschinski.

Wat is de motivatie voor Krack, dat het met tuschinski goed heeft uitgepakt? Lingh is qua afstamming ook weer niet zo anders als Krack, en als het budget ruim genoeg is... wel weer meer risico want onbekende nafok, maar zelf is hij massaler.

Is dit nou de "pech" van een goeie merrie, er zijn weinig hengsten die verbeteren????

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:23

MissHIS schreef:
[
Een goed paard heeft geen kleur., voor een platte kont ben ik niet zo bang met Briar. Grote kop zal ook wel meevallen, .
[/quote]

Wat voegt Briar dan nog toe ?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:04

Sarabande: wat een domme flauwekul. Henk Dikkers gaf het advies Briar, en hij “hoort niet” bij het KWPN / het KWPN-clubje (zoals bv. Arie). Dus dat gebazel over fantasie/KWPN is niet van toepassing.

Art_uma: de voorzitter gaf aan wat de eisen waren voor de Gribaldi-merrie (dus dat Suzanne F een goed sportpaard wilde fokken, liefst voor het hogere werk, met wat meer bot dat de merrie, etc). Hij dacht toen aan twee hengsten: Jazz en Krack. Maar Jazz vond hij niet verstand ivm bouw van achterbeen. Motivatie voor Krack was toevoeging van bot, kracht, schoudervrijheid / knietje in beweging en dat de hengst goede sportpaarden geeft.
Iemand uit de zaal kwam met het mogelijke advies Valdez (die Houston x Jazz), maar Arie vond dat die hengst te weinig schoudervrijheid had voor bij de Gribaldi-merrie.

Ceasario: Briar is niet mijn persoonlijke advies, maar van de gastsprekers (Dikkers/Remijnse). Zij zijn een jaar of twee geleden in Zweden geweest bij de fokker/eigenaar van Briar en hebben zodoende een goed beeld kunnen vormen van de hengst zelf, zijn familieleden en zijn nakomelingen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:10

MissHIS schreef:
Sarabande: wat een domme flauwekul. Henk Dikkers gaf het advies Briar, en hij “hoort niet” bij het KWPN / het KWPN-clubje (zoals bv. Arie). Dus dat gebazel over fantasie/KWPN is niet van toepassing. [/qoute]

Lijkt me geen gebazel maar realiteit

MissHIS schreef:
Art_uma: de voorzitter gaf aan wat de eisen waren voor de Gribaldi-merrie (dus dat Suzanne F een goed sportpaard wilde fokken, liefst voor het hogere werk, met wat meer bot dat de merrie, etc). Hij
dacht
toen aan twee hengsten: Jazz en Krack.

Hij dacht, wat triest toch dat het huidige KWPN niet verder kan "denken"

Er staat trouwens een leuke ingezonden brief in de Paardenkrant over fokwaarde, wellicht dat iemand het denken van het KWPN even kan scannen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:12

MissHIS schreef:
Sarabande: wat een domme flauwekul. Henk Dikkers gaf het advies Briar, en hij “hoort niet” bij het KWPN / het KWPN-clubje (zoals bv. Arie). Dus dat gebazel over fantasie/KWPN is niet van toepassing. [/qoute]

Lijkt me geen domme flauwekul en gebazel (raar dat mensen altijd gaan schelden als ze geen gelijk hebben) maar realiteit

MissHIS schreef:
Art_uma: de voorzitter gaf aan wat de eisen waren voor de Gribaldi-merrie (dus dat Suzanne F een goed sportpaard wilde fokken, liefst voor het hogere werk, met wat meer bot dat de merrie, etc). Hij
dacht

toen aan twee hengsten: Jazz en Krack.

Hij dacht....., wat triest toch dat het huidige KWPN niet verder kan "denken"

Er staat trouwens een leuke ingezonden brief in de Paardenkrant over fokwaarde, wellicht dat iemand het denken van het KWPN even kan scannen.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:51

Gaat t allemaal nog, Sarabande?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:06

Met mij prima, Bokt doet raar

hier het artikel, wat scheef, maar wel leesbaar

Afbeelding

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:12

Ik denk dat die man/vrouw wat over het hoofd ziet en dat is de betrouwbaarheid ervan. Maar ik snap de beste man /vrouw wel.
Zie trouwens dat zelfs de betrouwbaarheid omlaag ging. Misschien typfoutje?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:16

Ik zie het verband niet tussen het onderwerp van dit topic en het krantenartikel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:23

MissHIS schreef:
Ik zie het verband niet tussen het onderwerp van dit topic en het krantenartikel.

Misschien nog een cursusje volgen???

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:27

sarabande schreef:
Misschien nog een cursusje volgen???

Aldoende leert men he...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:35

MissHIS schreef:
Aldoende leert men he...

Dat is de goede instelling Miss

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:42

MissHIS schreef:
Ceasario: Briar is niet mijn persoonlijke advies, maar van de gastsprekers (Dikkers/Remijnse). Zij zijn een jaar of twee geleden in Zweden geweest bij de fokker/eigenaar van Briar en hebben zodoende een goed beeld kunnen vormen van de hengst zelf, zijn familieleden en zijn nakomelingen.

Vraag eens of ze er zelf mee gefokt hebben ???

ceasario schreef:
MissHIS schreef:
[
Een goed paard heeft geen kleur., voor een platte kont ben ik niet zo bang met Briar. Grote kop zal ook wel meevallen, .
[/quote]

Wat voegt Briar dan nog toe ?

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:48

sarabande schreef:
Met mij prima, Bokt doet raar

hier het artikel, wat scheef, maar wel leesbaar

]

Afbeelding

Dat die "Fokwaarde"daalt heeft alles te maken met de berekening van de INDEX.

nl. het KWPN gaat er van uit dat haar paardenstapel elk jaar beter wordt,d.w.z. dat de gemiddelde verwachting van de "veestapel stijgt'.

Maar dat wil ook zeggen dat oudere hengsten zakken in hun INDEX.

Alleen vergeten zij te vertellen dat kinderen van die oudere hengsten het vaak nog beter doen dan de gemiddelde "veestapel".

Daarmee steek je de kop in het zand daar je je zelf als fokorganisatie je zelf blijft wijs maken dat huidige hengsten beter zijn dan vroegere.

Daar moet je als fokorganisatie ook wel blijven vertellen wil het niet aan het licht komen dat men miskleumd.

Typische is dat men zich wel graag blijft optrekken aan de Wereldranking (oudere-oude hengsten). Geldt voor de meeste stamboeken.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 25-02-06 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:54

MissHIS schreef:

Ik ook niet echt, ligt misschien aan onze jeugdigheid

Wel leuk om het stukje even te lezen daar niet van.
Al snap ik niet dat het KWPN steeds in samenhang met de heren van de cursus wordt genoemd.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:57

De (niet realistische) index is haast een stokpaardje van mij, ik heb dat op de cursus ook gevraagd: is een index van toen 200+ voor OO7 realistisch, en zijn de jonge hengsten nou eigenlijk wel per definitie beter als hun ouders?
Antwoord:
Diermodel, een sport familie komt hoger, index is meer een richting, wel naar kijken maar niet al te letterlijk nemen...
Op zich relativerend, alleen vervelend dat het KWPN de index wel letterlijk neemt!

De index is blijkbaar de meetlat waaraan de prestaties worden afgemeten. Ik snap ook wel dat je als manager graag wil meten hoe het met de populatie staat (of eigenlijk of er vooruitgang is), maar om dat nou allemaal in 1 getal te proppen. Het getal is daardoor eigenlijk per definitie fout of in iedergeval niet nauwkeurig.

Ik heb liever de kale feiten/getalen en een stuk minder "gegochel", het lijkt wel of we daar als fokkers te dom voor worden gevonden.

@chantal de hengstencommissie voorzitter zat er dacht ik bij (en die zit niet in de cursus), of moet hij bijscholing volgen, ha ha ha

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:00

ART_UMA schreef:
@chantal de hengstencommissie voorzitter zat er dacht ik bij (en die zit niet in de cursus), of moet hij bijscholing volgen, ha ha ha

Aaaah zo!
Ik zag wel een paar keer zijn naam voorbij vliegen maar ik dacht echt dat het topic over de cursus ging
Misschien ander topicje openen over het falende systeem dat als hoofd (richt) lijn wordt gebruikt?

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:04

ART_UMA schreef:
Ik heb liever de kale feiten/getalen en een stuk minder "gegochel", het lijkt wel of we daar als fokkers te dom voor worden gevonden.

Citaat:
Daar moet je als fokorganisatie ook wel blijven vertellen wil het niet aan het licht komen dat men miskleumd.

Typische is dat men zich wel graag blijft optrekken aan de Wereldranking (oudere-oude hengsten). Geldt voor de meeste stamboeken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:07

chantal1 schreef:
MissHIS schreef:

Ik ook niet echt, ligt misschien aan onze jeugdigheid :P

Wel leuk om het stukje even te lezen daar niet van.
Al snap ik niet dat het KWPN steeds in samenhang met de heren van de cursus wordt genoemd.

Daar is blijkbaar de CURSUS voor.

FOK JE VIA BLOEDLIJNEN OF VIA INDEX>

Dat laatste geeft een echte versmalling van je genetisch materiaal.
Wat de afbraak of einde van je fokkerij kan betekenen.

.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:15

ceasario schreef:

Interpretatieverschillen zullen er altijd blijven, dat is niet speciaal fout, wel anders.
Probleem is dat de cijfertjes niet bekend worden gemaakt, je kunt dus zelf weinig doen.
ceasario schreef:
Daar is blijkbaar de CURSUS voor.

FOK JE VIA BLOEDLIJNEN OF VIA INDEX>

Dat laatste geeft een echte versmalling van je genetisch materiaal.
Wat de afbraak of einde van je fokkerij kan betekenen.

Dat laatste wordt dan ook niet geadviseert, en het eerste alleen als er wat vastteleggen valt. De cursusleiders zijn ook fokkers, niet speciaal KWPN boegbeelden.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:18

ART_UMA schreef:
[Dat laatste wordt dan ook niet geadviseert, en het eerste alleen als er wat vastteleggen valt..
[/quote]

Waarom jaagt men binnen het KWPN de fokker dan op naar 120 of hoger ?

Waarschijnlijk omdat ze er van doordrongen zijn dat het echte gemiddelde niet stijgt.