De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:49

Waar slaat dat nou weer op. Als mij zoiets geleerd is, neem ik aan dat het wel waar is. Ik ben geen bioloog anders had ik er wel bij gezet dat ik het zeker wist. Het is alleen maar te hopen dat ik ongelijk (en dus verkeerde geleerd heb) heb.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:50

Sammie schreef:
Waar slaat dat nou weer op. Als mij zoiets geleerd is, neem ik aan dat het wel waar is. Ik ben geen bioloog anders had ik er wel bij gezet dat ik het zeker wist.

Dat slaat op het feit dat er net een stukje van een bioloog gequote is, en jij maar door blijft zagen dat iemand niet het kind van zijn ouders zou zijn.
Beetje belachelijk.

Sannie1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:51

Sammie schreef:
Waar slaat dat nou weer op. Als mij zoiets geleerd is, neem ik aan dat het wel waar is. Ik ben geen bioloog anders had ik er wel bij gezet dat ik het zeker wist.

Sorry hoor, maar ik neem aan dat erfelijkheid.nl toch iets beter kaas gegeten heeft van dit dan jij......al heeft de koningin jouw het geleerd....
Ik bedoel dus eigenlijk te zeggen: Als jij dit niet zeker wist moet je er dus ook niet bij zetten dat ik mijn ouders maar even aan het jasje moet gaan trekken

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:53

Mij is ook altijd verteld dat je internet niet als losse bron moet zien

En dat van het jasje trekken was metaforisch (bb)

@miss dat zei ik dus niet.
Maar ik hou het over op. Geen zin om hier een discussie over te houden.

Jou ouders zijn jou ouders.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:53

Citaat:
ouders met blauwe ogen kunnen een kind krijgen met bruine ogen, al komt het weinig voor. En het hebben van bruine ogen kan een of meer generaties verborgen blijven en dan opeens wel tot uitdrukking komen.

Van dezelfde link.

Ik heb bij erfelijkheid.nl stage gelopen en weet hoe ze aan hun informatie komen

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:54

jessje schreef:
Sannie, heeft 1 van je ouders niet meer groenachtige ogen?
Dan kan het wel volgens mij...

Dit was dus ook verkeerd, mijn middelbare schoolbiologie bleek niet voldoende
Die "volgens mij" stond er dus niet voor niets

Sannie is gewoon een zeldzaam geval!
Laatst bijgewerkt door jessje op 02-02-06 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Geheel off-topic: het schijnt dat 10% van de kinderen niet het produkt is van beide opgegeven ouders. Daarom wordt bij de hielprik ook de bloedgroep van het kind niet bekend gemaakt.

Kunnen we het nu weer over vossen hebben?

Ik vind sommige vossen mooi, andere niet. Maar dat geldt voor alle kleuren.

MissJ

Re:

Ik zie bokt idd niet als losse bron.
Volgens mij is dat maar goed ook.
Maar da's off topic, nu weer ontopic.

Sannie1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:55

Sammie schreef:
Mij is ook altijd verteld dat je internet niet als losse bron moet zien

En dat van het jasje trekken was metaforisch (bb)

@miss dat zei ik dus niet.
Maar ik hou het over op. Geen zin om hier een discussie over te houden.

Jou ouders zijn jou ouders.

Jij kan het niet hebben dat je fout zit, geeft niet hoor, we hebben allemaal wel eens iets mis.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:58

Anne_GTI schreef:
Geheel off-topic: het schijnt dat 10% van de kinderen niet het produkt is van beide opgegeven ouders. Daarom wordt bij de hielprik ook de bloedgroep van het kind niet bekend gemaakt.

Kunnen we het nu weer over vossen hebben?

Ik vind sommige vossen mooi, andere niet. Maar dat geldt voor alle kleuren.

Ik zal wel heel vreemd zijn, maar ik ben dus juist niet zo gek van de gemiddelde donkerbruine.
Helemaal nu je er echt mee doodgegooid wordt.
Maar ik zal een paard nooit op kleur laten staan.
Een goed paard wat mij past qua karakter en doel mag van mij paars met rode stippen zijn.
En voor goede paarden is altijd markt, ongeacht kleur.

roxiie

Re: De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:58

Melina schreef:
Ahjoh niks van aantrekken, laat iedereen maar flink donkerbruinen en zwarten fokken, hebben wij (ik weet niet of je ook een vos hebt?) straks wat bijzonders op stal staan, namelijk een unieke vos

Gr. Melina

Haha idd.. Vosjes zijn juist mooi !!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:02

Afbeelding

Zie hier het resultaat van een schimmelhengst en een bruine merrie. Hij valt iig wel op en witte bandages zitten er van nature aan.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:03

Schimmel is toch dominant?
Is er dan nog een kans dat dit een schimmel wordt?

Anne_GTI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:05

Nee, wordt geen schimmel. Had 50% kans op schimmel. 12,5 % kans op zwart, 12,5 % kans op vos en 25% kans op bruin meen ik.

Sannie1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:07

MissJ schreef:
Schimmel is toch dominant?
Is er dan nog een kans dat dit een schimmel wordt?

is dominant, maar je hebt ook heterozygoot schimmels.....

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:08

Ok, duidelijk.

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:18

Hahaha wat een leuk topic. Ik vraag mij af of het echt klopt. Ik ken vossen die erg druk zijn maar de vos die ik beleerd heb was dit helemaal niet, opstappen en wegrijden. Wel was ze kijkerig. Paardje was helaas zo verkocht door een springstal. Daarna heeft nog een springstal contact met ons opgenomen of ze er nos was. Ik denk dat als een vos papieren heeft ze daar naar kijken. ASls mensen een vos wilen kopen voor recreatie en er geen papieren bij zitten ze eerder naar de kleur kijken. Is hier mischien onderzoek naar gedaan??? dan hebben we feiten.

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:32

Anne_GTI schreef:

.

ik had me altijd al afgevraagd hoe ik aan dat kroeshaar kwam.

Imago01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:35

Margreet schreef:
Citaat:
ouders met blauwe ogen kunnen een kind krijgen met bruine ogen, al komt het weinig voor. En het hebben van bruine ogen kan een of meer generaties verborgen blijven en dan opeens wel tot uitdrukking komen.

Van dezelfde link.

Ik heb bij erfelijkheid.nl stage gelopen en weet hoe ze aan hun informatie komen

Vertel!! Vertel!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:02

Neonlight schreef:
Helaas, ik heb heb het stukje niet gelezen, maar ik denk dat niet de kleur vos wordt "afgezeken", maar het karakter van de meeste vosmerries. Ikzelf hoef ook geen vosmerrie te hebben. Vosruin of hengst geen probleem. Die vosmerries hebben vaak een lastig niet meewerkend karakter. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op, maar over het algemeen klopt het wel. Op meerdere grote stallen en fokkerijen walgen ze van vosmerries om deze reden! En ik moet ook zeggen, alle vervelende paarden/pony's die ik ken zijn ook echt vosmerries.

Dat is net alsof je zegt dat alle blondjes dom zijn !

Niemand kan toch serieus denken dat de kleur van een paard zijn/haar karakter beinvloed ?! Kom nou, die is de 21ste eeuw ....

Wat wel gezegt kan worden is dat VROEGER (lees +/- 30 jaar geleden) waren de vos dekhengsten van zo'n stempel wat betreft karakter (sterk, werkwillig, doorzetters) dat dit is doorgeerfd aan de nakomelingen. Iedereen die iets af weet van fokken weet dat de merries de sterkere karakters hebben en het is alleen 'common sense' dat de vosse merries die geerfde karakter trekjes tot uiting geven.

Maar om te zeggen dat de karakter door de kleur bepaald is, Bullshit!
Spreekt boekdelen om de professionalism van de schrijver en de krant dat ze zo'n BS drukken.

Voor de rest vind ik vos een van de mooiste kleuren bij paarden.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:09

Ik ben het met je eens dat dit de 21ste eeuw is Peterina, maar helaas denken een heleboel mensen blijkbaar nog in hele vreemde patronen...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:20

Ik werk/fok/zit/heb veel contact met vos gekleurde paarden, zeker merries, aangezien dat dit een van de basis kleuren is bij de palomino fokkerij, en ik moet zeggen dat je komt alle type karakters tegen.

Veelal ligt de karakter aan de afstamming EN de opvoeding! Heel veel, lees de meeste, mensen weten niet hoe ze met een gevoelig of dominante karakter om moeten gaan met gevolg dat heel snel die paard wordt afgestempeld als onhandelbaar of pissig of ....
Vanwege bloedlijnen hebben veel vos gekleurde paarden, merries, sterke karakters en als je dan van die klunnig cowboy type ruiters op zo'n paard zetten dan heeft heel snel het paard weer gedaan. Deze onbekwame ruiters durven niet in eigen borst te kijken en toe te geven dat het paard meer kwaliteiten bezit dan zij!

Op een persoonlijke noot ... ik heb heel slechte ervaringen met schimmels, wat betreft karakters (bijters, stampers) en rijbaarheid (op de grond laten vallen, bokken, tegen muur oplopen om van ruiter af te zijn ... enkel voorbeelden), en zal nooit een schimmel kopen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:25

Haha, ik zie dat mijn reactie nogal wat reacties geeft. Ten eerste zeg ik er duidelijk bij vaak en dat het niet bij alle merries is. Ten tweede wil ik zeggen, ga eens langs bij de handelaars en de africhtingsstallen, en vraag eens naar hun meningen over vosmerries. Ik heb dit verhaal dus niet van 1 iemand gehoord, heb het van diverse eigenaren van professionele paardenbedrijven gehoord.
Vroeger had ik er ook geen weet van, nu zie ik veel handels en africhtingspaarden en pony's en het valt mij ook op. Misschien door het karakter van enkele voshengsten (bijv Jazz) maar ik zie het ook veelvuldig bij pony's.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:31

Misschien een klein beetje off topc: Mijn paard is het resultaat van een donkerbruine hengst en een witte merrie. Mijn bengel werd geboren als vos en jawel, is nu grijs (wordt waarschijnlijk helemaal wit)... Dus ja, daaruit kan je zelfs denk ik al afleiden dat vos-gen altijd doorgegeven wordt...

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:43

Tieneke schreef:
Misschien een klein beetje off topc: Mijn paard is het resultaat van een donkerbruine hengst en een witte merrie. Mijn bengel werd geboren als vos en jawel, is nu grijs (wordt waarschijnlijk helemaal wit)... Dus ja, daaruit kan je zelfs denk ik al afleiden dat vos-gen altijd doorgegeven wordt...

Een van de twee kleur genes van de ouder wordt altijd doorgeven, maar welke ligt eraan wat aanwezig is. Het is niet vanzelfsprekend dat de vos gene altijd wordt doorgegeven.
In u geval droog de bruine hengst en de schimmel merrie beiden de vos gene en hebben ze net die gene allebei doorgegeven. Van moeder's heeft ie ook de schimmel gene meegekregen en misschien van de vader de agouti gene.