De mening van Pukpaleis.....HC Goes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:56

Sammie schreef:
sorry, heb betere gezien. (maar ook slechtere).

http://www.stallionbook.co.uk/cgi-bin/u ... &_a=sts200
Fruits of Love vind ik ook geen verkeerde.
Inderdaad staan veel Volbloeden nogal ver af van het rijpaard ideaal. Maar er zit nog behoorlijk variatie in de types, dus hier en daar loopt er gerust nog wel ergens wat aardigs rond

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:46

Ik moet zeggen, ik was gisteren bij mijn net-driejarige hengst-in-opfok (Pharaonxx - Animo) en ik moet zeggen dat die ouwe Pharaonxx in ieder geval het exterieur van de merrie heeft verbeterd, ik was blij verrast toen ik hem zag (hij was nog niet zo knap als jaarling-tweejarige). Als ie nou nog kan bewegen/springen dan denk ik er zeker over om haar nog een keer bij een volbloed te doen!

Himyar

Re: De mening van Pukpaleis.....HC Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:39

Deze is ook niet zo verkeerd kwa bouw:
http://www.berthousestud.com/chonours_pedigree.html

Ik heb zelf anderhalf jaar geleden een Volbloed hengst in Engeland gezien met spieren waar menig Quarter horse jaloers op zou zijn. Maarja, ik geloof niet dat warmbloed mensen zo op spiermassa kicken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:50

Himyar schreef:
Ik heb zelf anderhalf jaar geleden een Volbloed hengst in Engeland gezien met spieren waar menig Quarter horse jaloers op zou zijn. Maarja, ik geloof niet dat warmbloed mensen zo op spiermassa kicken.

haha ik wel hoor.. als ze tenminste wel op de goede plek zitten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:08

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:09

Ze kregen zowiezo heel andere merries aangeboden

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:10

Bucephalus schreef:
arie53 schreef:
De genetische en fenotypische historie is in de nederlandse warmbloedfokkerij al niet meer aan de orde.
Veredelen in een homogene warmbloedfokkerij is heel wat anders dan
er een half renpaard, met een hoop fysieke en mentale afwijkingen, van te maken

.

Fokken is het maken van verantwoorde keuzes, afgestemd op het eigen materiaal, fokdoelen en eigen inzichten. Die zijn gelukkig nog steeds voor fokkers verschillend. Er is derhalve ook geen reeële dreiging dat de warmbloedfokkerij het fokken van dit soort paarden nastreeft. Aangezien de geschiedenis nog zo kort is en de Nederlandse warmbloedfokkerij nog steeds aan het veranderen is, in aansluiting op wat de markt vraagt, kan er ook nog niet echt sprake zijn van een homogene fokkerij. Deze is zich echter nog steeds aan het ontwikkelen. Gelukkig zijn de meeste fokkers die ik ken zeer betrokken bij hun fokkerij, het beleid kritisch volgend, zich bewust van de gevaren en over de grenzen heen kijkend. Ik zie vooralsnog geen doemscenario.

Ik heb ook niet de illusie dat leken en de in hun ogen deskundigen de gesignaleerde tekortkomingen onderkennen, laat staan een halt toe roepen. De onderstaande hengst is zwaar onderstandig. Hetgeen voor een rijpaard tot de cruciale afwijkingen behoort. Deze afwijking manifesteert zich expliciet in de beweging waar de tact, regelmaat en vooral het zweefmoment volledig ontbreken. De deskundigen en leken zoeken slechts aansluiting op wat de markt vraagt.

[img]Afbeelding[/img]

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:46

PARDON????

Eerst beweer je dat Floris een te grote draf heeft, en vervolgens stel je hierboven dat hij door door zijn "onderstandigheid" géén zweefmoment heeft..........

Arie zoek alsjeblieft op korte termijn hulp.
http://www.ggzdrenthe.nl/idx_ggzd.htm

Pukpaleisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 12:51

Wat mij wel opviel in Goes, dat Floris soms .miss gehinderd door zijn extra ruime gangen, in het schakelen wat scheef gaat en de neiging heeft om het achterbeen wat buiten de massa te plaatsen, vindt dat overigens tegenover de vele plussen een kleiner minpunt. De tijd zal leren of Floris echt wil en kan gaan zitten met behoud van tact balans en beweging..

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:25

arie53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:32

CGJ12 schreef:
PARDON????

Eerst beweer je dat Floris een
te grote draf heeft
,
en vervolgens stel je hierboven dat hij door door zijn "onderstandigheid" géén zweefmoment heeft..........

Arie zoek alsjeblieft op korte termijn hulp.
http://www.ggzdrenthe.nl/idx_ggzd.htm

Een te grote draf zijn niet mijn woorden. Ik sprak van een spectaculair voorbeengebruik waar tact, gedragenheid en balans ver zoek zijn.
Op deze foto kun je zien wat de oorzaken van deze manco's zijn.

Pukpaleis is al stapje verder dan CGJ12. Die constateert al dat de achterbenen buiten de massa worden geplaatst. Pukpaleis realiseert zich nog niet dat er dan nooit sprake is van gedragen, lichtvoetige bewegingen met een groot zweefmoment. Pukpaleis beseft kennelijk ook nog niet dat dit de oorzaak is dat Florencio in de dressuurproeven volledig op de kop loopt. Een spectaculaire voorwieldrive brengt een paard niks. Deze paarden kunnen nooit voldoen aan de voorwaarden van de hoge schooldressuur.

CGJ12 laat jij maar eens een zweefmoment van Florencio zien en dan bekijken we opnieuw wie hulp moet gaan zoeken.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:08

Afbeelding
Uit een minder handige hoek, maar toch... Een zweefmoment.
En dan Arie???? Volgens mij ben jij nog steeds degene die op de link van CGJ mag gaan klikken voor een afspraak...

Afbeelding
En nog maar een omdat het zo'n leuke hengst is...

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:11

Verder vind ik die standfoto wel erg makkelijk afgekraakt Arie, het is een foto van hem als jonge hengst lijkt me en zonder enige training zijn de meeste paarden wat op de voorhand gebouwd...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:15

hebben alle grand prix paarden dan zo'n ideale bouw ??
belangrijker is: goed tussen de oren zijn en vooral gezond blijven

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:45

unamie schreef:
hebben alle grand prix paarden dan zo'n ideale bouw ??
belangrijker is: goed tussen de oren zijn en vooral gezond blijven

Mij valt juist op dat de meeste grand prix paarden van die familiepaarden zijn (lees, lange ruggen waar 3 man op kan zitten) en dat ze eigenlijk vaak een hele lelijke bouw hebben.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:47

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:33

Citaat:
Mij valt juist op dat de meeste grand prix paarden van die familiepaarden zijn (lees, lange ruggen waar 3 man op kan zitten) en dat ze eigenlijk vaak een hele lelijke bouw hebben.

De ruggen van een Krack C en Gribaldi vind ik anders niet zo lang hoor... Een lange rug gaat meer op voor onderstaande volbloed.

ENGELSE VOLBLOED

Afbeelding

HERKOMST : Engeland.
TYPE : rijpaard.
SCHOFTHOOGTE : 1,55 tot 1,80 m.
KLEUR : licht- en donkerbruin, zwart, vos, schimmel.
GEBRUIK : wedrennen, military, springpaard.

En bij dat laatste zouden ze het ook beter kunnen laten...
Verder zeg ik er niks meer over, het ging over Goes kan ik mij herinneren...

Van een andere site:
Gebruiksmogelijkheden: De Engelse volbloed is vooral bekend om zijn prestaties op de renbaan. Zijn temperament maakt hem ongeschikt voor de dressuur.

I rest my case...

harryvdz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:49

Pukpaleisje schreef:
Wat mij wel opviel in Goes, dat Floris soms .miss gehinderd door zijn extra ruime gangen, in het schakelen wat scheef gaat en de neiging heeft om het achterbeen wat buiten de massa te plaatsen, vindt dat overigens tegenover de vele plussen een kleiner minpunt. De tijd zal leren of Floris echt wil en kan gaan zitten met behoud van tact balans en beweging..

Volgens mij gaat deze hengst van nature helemaal niet zo groot?
Het is meer de (fantastische) wijze waarop hij zich laat bewerken en het vermogen tot schakelen wat hem "groot" doet draven?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:51

Meningen zijn net als achterwerken, iedereen heeft er een

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:53

arie53 schreef:
De onderstaande hengst is zwaar onderstandig. Hetgeen voor een rijpaard tot de cruciale afwijkingen behoort. Deze afwijking manifesteert zich expliciet in de beweging waar de tact, regelmaat en vooral het zweefmoment volledig ontbreken. De deskundigen en leken zoeken slechts aansluiting op wat de markt vraagt.

Afbeelding[/img]

Dit is echt te triest voor woorden Arie. Trek eens een van je paarden uit de wei.Zet hem op het harde. Laat hem stilstaan en ga eens een appel voeren maar wel zodat ie er net niet bij kan. Denk dat wanneer ie "vooroverleunt" ook heel errug onderstandig gaat staan.
Slaat echt als een tang op een varken.

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:59

Arie had de appel niet gezien haha dus misschien niet de ggd maar
naar hans voor 35 euries

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:39

arie53 schreef:
Ik heb ook niet de illusie dat leken en de in hun ogen deskundigen de gesignaleerde tekortkomingen onderkennen, laat staan een halt toe roepen. De onderstaande hengst is zwaar onderstandig. Hetgeen voor een rijpaard tot de cruciale afwijkingen behoort. Deze afwijking manifesteert zich expliciet in de beweging waar de tact, regelmaat en vooral het zweefmoment volledig ontbreken. De deskundigen en leken zoeken slechts aansluiting op wat de markt vraagt.

Dat je enorm hoog van de toren kunt blazen, blijkt maar weer eens overduidelijk uit deze aanmatigende toon. De lust tot enige discussie wordt bij mij hierdoor meteen de grond ingeboord. Ik wil alleen dit nog toevoegen:
Ik weet niet wie je met leken bedoelt en welke vraagtekens je bij de deskundigheid van een jury stelt, maar de frustratie is duidelijk groot. Klaarblijkelijk ben je de enige die een duidelijk negatieve analyse aan de hand van slechts een foto zoals deze kan maken. Onderstandigheid als fout in de bouw komt nauwelijks meer voor en het paard staat hier slechts in een onflatteuze houding. Mijn eigen merrie die beslist niet onderstandig is staat soms ook wel eens zo. Vooral bij het aansingelen kun je haar bij wijze van spreken zo op een koord neerzetten.
Florencio heb ik meerdere keren gezien en voor mij hoort hij bij de besten die ik in de dressuurring heb zien presteren.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:53

Hier Arie, heb je er nog een om af te zeiken. Staat net zo onderstandig en voert het bloed van Amurath.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:01

Deze staat wel anders hoor. Als je lijntjes gaat trekken.

(O wat zeg ik nou, nog even en ik begin ook al ), nee Florencio rules...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:48

arie53 schreef:
Deze afwijking manifesteert zich expliciet in de beweging waar de tact, regelmaat en vooral het zweefmoment volledig ontbreken.

Afbeelding