Bonte hengst ZONDER samber bloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: Bonte hengst ZONDER samber bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:51

Oke...een kennis van mij heeft namelijk een bonte hengst ook laten testen. Ik heb de uitslag van zo`n test gezien daarin staat (dit ging om een test of hij homozygoot zou zijn)...

Tobiano-factor
Uitslag Homozygoot
De betrouwbaarheid van deze DNA test is groter dan 99.9% . Werkzaamheden zijn uitgevoerd op basis van de algemene leveringsvoorwaarden en het ontvangen materiaal.

Wat houd dit nu concreet in? (Ben bang dat ik t niet meer zo goed snap ) ... Als ik mijn merrie (ongeacht haar kleur) laat dekken door deze hengst, weet ik voor 99.9% zeker dat het veulen bont is...Maar het geeft niet aan dat alle veulens bijv. ZWART-BONT zijn, het kan dus ook bruin of vosbonte veulen zijn...zoals in Ringo zijn geval?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:32

RUBYWHITE schreef:
Hoezo erg bijzonder? Pa en ma zijn beiden KWPN, alleen dekt pedro voor het ES...als ze het veulen nu gelijk KWPN reg.B hadden laten registreren had het mij een hoop geld gescheelt

Misschien is het niet bijzonder, maar zo kijk ik er wel tegen aan omdat je toch een hele weg heb moeten bewandelen betreft DNA test enz. en daarzijn ook kosten natuurlijk mee gemoeid. Ik had het zelf niet gedaan. als je met een kwpn erkende hengst dekt kun je altijd een veulenboek regelen. Je kunt de moeder dan als onbekend opgeven en B-laten reg.

Al het ES destijds was aangesloten bij de nederlandse hippische sport bond, dan kun je een a-reg bij je veulen afdwingen. Pedro is namelijk kwpn gefokt, de moeder van je merrie ook, het DNA klopt en dan is het KWPN verplicht je een a-reg te verstrekken, al zullen ze dat niet snel doen. Van mecanes die aes was hebben immers ook a-reg kwpn kunnen regelen op enkele nakomelingen en die is niet eens kwpn gefokt. Als ik die stappen had moeten ondernemen was ik voor nix minder gegaan dan een vol papier vb, of a-reg. regestratie. Helaas was mijn merrie van heidelberg in 2004 niet drachtig van Pedro, toen zat het ES nog bij de nederlandse bond, dus ik had toen plannen het veulen op a-reg te zetten. Of het was gelukt is de vraag, maar anderen zijn mij immers al voorgeweest

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:16

het kwpn is alleen verplicht om een reg. a te verstrekken als het stamboek erkend is door het kwpn. Ze laten zich echt niet dwingen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:31

mag ik vragen(weet niet of de vraag al is gesteld )waarom samber-vrij?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:36

Citaat:
Misschien is het niet bijzonder, maar zo kijk ik er wel tegen aan omdat je toch een hele weg heb moeten bewandelen betreft DNA test enz. en daarzijn ook kosten natuurlijk mee gemoeid. Ik had het zelf niet gedaan. als je met een kwpn erkende hengst dekt kun je altijd een veulenboek regelen. Je kunt de moeder dan als onbekend opgeven en B-laten reg.

Die logica begrijp ik niet?
Mijn merrie kocht ik als veulen, vader heeft KWPN papier maar dekt voor het ES stamboek. Moeder heeft KWPN papier (en een goed papier, predikaatrijke merrie lijn etc). Het veulen (wat ik koop) heeft een ES papier. Als ik haar nu bij het kwpn door een kwpn hengst laat dekken, moet ik voor het veulen als ik die reg B wil laten registreren ALSNOG die kosten betalen (DNA van de merrie + veulen). Dan heb ik uit mijn "ES" merrie een reg B veulen, die kan ik niet voor een kwpn keuring brengen ... Dus moet ik dat veulen weer laten dekken door een KWPN goedgekeurde hengst om daar een VB veulen uit te krijgen..

Dat van de merrielijn onbekend laten, bij mij gaat het zeer zeker ook om de merrielijn. Ik hecht waarde aan predikaten IN de merrie lijn.

Nu ik mijn ES merrie in kwpn reg B heb, ben ik die kosten kwijt...het maakt niks uit of ik die kosten voor haar betaal of haar veulens. In mijn ogen ben ik "beter uit" omdat elke veulen die zij nu brengt (met een kwpn goedgekeurde hengst) gewoon kwpn VB wordt.

Waarom een generatie overslaan als het ook direct kan????

Het verhaal zou voor mij anders worden als ik idd een merrie zonder papier had laten dekken door een ES hengst...Dan hechtte ik ook minder/geen waarde aan zo`n papier...

Maar juist omdat mijn merrie uit een goede moederlijn komt, vond ik het van de ene kant jammer dat de fokker niet direct voor samber gekozen heeft (aangezien die kwpn goedgekeurd is) voor het papier. In mijn ogen doet mijn "PEDRO" dochter niet onder voor een reg B papier. Het is jammer dat ik haar niet voor de keuring MAG brengen...ik denk dat ze niet eens zo raar uit de hoek zou komen...

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:26

Sammie schreef:
het kwpn is alleen verplicht om een reg. a te verstrekken als het stamboek erkend is door het kwpn. Ze laten zich echt niet dwingen.

Wel als de organisatie in kwestie (ES dus) door dezelfde bond wordt erkent waar het kwpn bijaangesloten is. Wat geeft hun het recht de ene organisatie wel te erkennen en het andere niet?? Daar is de bond immers voor waar de organisaties (stamboeken in dit geval) bij aangesloten zijn.
In iedergeval moet je altijd voor januari bij het kwpn aangeven dat je merrie dracht is van een niet kwpn ggh. je moet dan volgens mij allegevens (dekbewijs) opsturen. Verder kan het kwpn je van alles opleggen (bijv. dna enz), maar als de organisatie (stamboek) door de bond wordt erkent waar ze zelf notabene bij aangesloten is hebben ze echt geen keus. Een brutaal mens heeft toch de halve wereld?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:46

[quote="RUBYWHITE"]
quote]

het kan zijn dat ik verkeerd ben ingelicht...
Een paard boven de 1...nog wat is, dus ook een fries typ kun je op blauwpapier zetten bij het kwpn zonder afstamming dus vader onbekend moeder onbekend, op de afstamming staat dan weinig maar wel aftekening, regestratie nummer enz. Als je dan fokt met een erkende kwpn hengst krijgt het veulen een veulenboek en geen blauwpapier. Toch?

Urban

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:36

Ik stap ook pas later in op het onderwerp, maar volgens mij zit er achter Kings Quest ook geen Samber bloed. Dit is een nakomeling van Concorde. Hij is zelf een zwartplatenbonte hengst. Ik ben overigens nog wel op zoek naar foto's van deze hengst. Hij viel ook onder het NES stamboek. Heeft hier in NL toch zo'n 50/ 75 dekkingen per jaar gemaakt en is daarna naar Italie door verkocht. Als er nog meer mensen met een Kings Quest afstammeling op bokt rond hangen stuur me dan een pm. Ben benieuwd!

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:15

en wij willen fotos van jouw bontje!!

Urban

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:39

Afbeelding Urban als veulen.
Afbeelding Hier zie je zijn bonte vlek goed. Afbeelding Aan de dressuur, hij was daar ¾ jr onder het zadel.
Afbeelding
Super springtalentje toch?
Afbeelding

Urban heeft nog een oplopende vlek bij zijn achterbeen naar zijn bil. En links voor een witte vlek op zijn elleboog. Dat is te weinig percentage bont, dus staat hij als bruin met een hele waslijst aan aftekeningen in zijn paspoort vermeld.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:40

Afbeelding

Dit is hem trouwens, Clochard (Marome x Zortin).
Ik vond toevallig een foto van hem in een topic over de hengstencompetitie.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:29

agerrits schreef:
RUBYWHITE schreef:
quote]

het kan zijn dat ik verkeerd ben ingelicht...
Een paard boven de 1...nog wat is, dus ook een fries typ kun je op blauwpapier zetten bij het kwpn zonder afstamming dus vader onbekend moeder onbekend, op de afstamming staat dan weinig maar wel aftekening, regestratie nummer enz. Als je dan fokt met een erkende kwpn hengst krijgt het veulen een veulenboek en geen blauwpapier. Toch?

Dan denk ik dat je verkeerd bent ingelicht Kwpn ondersteund geen kruisingen met bv een fries ras. Vriendin van mij heeft jaren terug haar kwpn stermerrie laten dekken door een goedgekeurde friese hengst. Veulen werd bij geen van beide stamboeken herkend. Zij wilde bij het kwpn reg B aanvragen en men vroeg daar om DNA. Nalv uitslag DNA kreeg ze er geen papier bij omdat uit het DNA materiaal bleek (zo stond t keurig in de brief) dat de vader behoorde tot een andere ras, niet of nauw verbonden aan het kwpn.

Maar in mijn geval zijn van mijn paard beide ouders bekend, heb van beide ouders kopie papieren en DNA liggen...Dus waarom zou ik 1 afstamming onbekend laten?

In het stamboek regelement staat ook KWPN ggk hengst x KWPN REG B merrie = veulen met VB papier dus gewoon "kwpn waardig"

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:39

RUBYWHITE schreef:
Oke...een kennis van mij heeft namelijk een bonte hengst ook laten testen. Ik heb de uitslag van zo`n test gezien daarin staat (dit ging om een test of hij homozygoot zou zijn)...

Tobiano-factor
Uitslag Homozygoot
De betrouwbaarheid van deze DNA test is groter dan 99.9% . Werkzaamheden zijn uitgevoerd op basis van de algemene leveringsvoorwaarden en het ontvangen materiaal.

Wat houd dit nu concreet in? (Ben bang dat ik t niet meer zo goed snap ) ... Als ik mijn merrie (ongeacht haar kleur) laat dekken door deze hengst, weet ik voor 99.9% zeker dat het veulen bont is...Maar het geeft niet aan dat alle veulens bijv. ZWART-BONT zijn, het kan dus ook bruin of vosbonte veulen zijn...zoals in Ringo zijn geval?

Is de test aangevraagt voor Tobiano-factor (patroon) of voor een Kleur-factor (Extension, zg 'red factor', en/of Agouti)?

De kleur test is een DNA test, de tobiano test is geen DNA test die specifiek de aanwezigheid van de tobiano gene test maar gericht is op een andere gene die min of meer altijd in de beurt is van de tobiano gene.

Van een test laboratorium:
"... At present time, the only testing available for tobiano coat pattern utilizes a gene strongly linked to the tobiano coat pattern, not the actual gene for the tobiano coat pattern. This means that there may be exceptions to homozygous positive/negative and heterozygous tobiano results. ... "
En deze gene is zelfs niet een kleuren gene !!

Dus NOOIT 100% garantie door de labo op homozygoot tobiano !!!!!!!!
Je kan dus 99 bonte veulens krijgen en nummer 100 kan een 'solid' of niet bonte zijn ! Erg sneu voor die eigenaar die net een bonte veulen wou hebben als hij de 100ste is !

Wat betreft de kleur ... als er geen test resultaten zijn hiervan dan kan je alleen via afstamming onderzoek ongeveer nagaan wat de hengst draagt.
Als hij zwart bont is dan weet je al zowiezo dat hij geen agouti draagt (zwart = ALTIJD 'aa'), maar of hij homozygoot is voor zwart (EE) is nog de vraag.
Als hij ooit zelf een vos veulen heeft gehad dan is hij heterozygoot zwart (Ee) OF als een van zijn ouders vos is dan is hij ook heterozygoot zwart (Ee).
Als hij homozygoot zwart is (EE) dan geeft hij altijd zwart of bruin veulens, afhankelijk van de kleur van de merrie.
Als hij heterozygoot zwart is (Ee) dan kan hij zwart, vos en bruin doorgeven afhankelijk van de kleur van de merrie.

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:40

Hé RUBYWHITE....ik weet dat je alleen maar merries aanschaft, maar als ik jou was had ik Wild Dancer destijds toch maar aangeschaft (ook al is het een hengst en heeft ie zo'n schattige melkmuil ).
Het is toch wel een echte knapperd met veel kwaliteit in huis!

FF actuele update m.b.t. Wild Dancer...

Hij is geselecteerd voor de KWPN Selectsale!!!!! 28 uitverkoren talentvolle paardjes ......jjjjaaahhhaaa exclusief veilingmateriaal voor de grote jongens met een grote dikke euroboom in de tuin ....en bij goedkeuring nog eens € 50.000,-

Voordeel; hij loopt nu wel in de picture tijdens de hengstenkeuring!!!
Dus wie weet......hebben we volgend jaar toch nog een goedgekeurde hengst zonder Samber bloed!

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:42

listiglistje schreef:
FF actuele update m.b.t. Wild Dancer...

Hij is geselecteerd voor de KWPN Selectsale!!!!! 28 uitverkoren talentvolle paardjes ......jjjjaaahhhaaa exclusief veilingmateriaal voor de grote jongens met een grote dikke euroboom in de tuin ....en bij goedkeuring nog eens € 50.000,-

Mss heb ik tegen die tijd nog een centje over om mee te bieden als ik volgende week de staatloterij of de lotto win .

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:53

[/quote]

Mss heb ik tegen die tijd nog een centje over om mee te bieden als ik volgende week de staatloterij of de lotto win .[/quote]

Wellicht is het een idee om ook zo grote dikke euroboom in je tuin te planten???? (of een mega rijke kerel aan de haak slaan???

Die staatsloterij of de lotto wachten we allemaal al jaren tevergeefs op

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:54

Als wild dancer dan maar wel in Nederland blijft. Anders hebben we er nog niks aan.

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:57

listiglistje schreef:

Wellicht is het een idee om ook zo grote dikke euroboom in je tuin te planten???? (of een mega rijke kerel aan de haak slaan???

Heeft iemand een stekkie van die boom voor me .

@Sammie: Idd, als hij aangewezen wordt voor het verrichtingsonderzoek en via de KSS verkocht wordt, acht ik de kans ook groot dat ie niet in NL blijft .

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:03

stekkie te koop.......stekkie te koop.
nee ben een goudeerlijke geldboomhandelaar,
stekkie te koop

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:56

Ziolette schreef:
listiglistje schreef:

Heeft iemand een stekkie van die boom voor me .

@Sammie: Idd, als hij aangewezen wordt voor het verrichtingsonderzoek en via de KSS verkocht wordt, acht ik de kans ook groot dat ie niet in NL blijft .

Volgens mij moet je bij Liannes zijn voor het stekkie.....ik zoek er al jaren tevergeefs naar!!!! De zeldzame exemplaren.....

Ps. Ik hoop ook dat Wild Dancer, als hij aangewezen wordt, in Nederland blijft....maar ik betwijfel het ook. Goede bontjes met een goed papier zijn namelijk erg gewild in het buitenland.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:19

Citaat:
Hé RUBYWHITE....ik weet dat je alleen maar merries aanschaft, maar als ik jou was had ik Wild Dancer destijds toch maar aangeschaft (ook al is het een hengst en heeft ie zo'n schattige melkmuil ).
Het is toch wel een echte knapperd met veel kwaliteit in huis!

Ja wrijft u het er nog maar even in *auw auw auw*...
Maar goed, hoe moet ik zo`n hengst opfokken tussen al die merrie`s? Bovendien zal ik zelf niet zo snel op een hengst stappen om hem te rijden...dan is hij nu vast veel beter op zijn plekkie dan bij mij.

Ik hoop dat hij aangewezen wordt en in NL blijft, dan laat ik zeker 1 merrie door hem dekken.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:20

Je wou geen samber bloed ok maar ik wou toch deze even laten zien:

Semper (Sandro x samber ) x pablo x feingau

Bij het oldenburger verband goedgekeurd en een dekgeld van 450e

vader semper is een wonderschone platenbonte die veel van Sandro heeft meegekregen en alleen de kleur van samber.

Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:46

gabrycha schreef:
vader semper is een wonderschone platenbonte die veel van Sandro heeft meegekregen en alleen de kleur van samber.

Jammer

Knap dat ze dat zo kunnen bepalen.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:57

Hoe bedoel je die conclusie trek ik namelijk.
Laten we heel eerlijk zijn dat Sandro meer een stempelhengst is dan samber ooit zou kunnen worden en vergelijk semper maar met sandro boy en trek zelf je conclusie...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:45

semper heb ik wel vaker als advies gekregen...maar zijn nakomelingen worden dan toch ook kwpn reg. B?