Citaat:
Misschien is het niet bijzonder, maar zo kijk ik er wel tegen aan omdat je toch een hele weg heb moeten bewandelen betreft DNA test enz. en daarzijn ook kosten natuurlijk mee gemoeid. Ik had het zelf niet gedaan. als je met een kwpn erkende hengst dekt kun je altijd een veulenboek regelen. Je kunt de moeder dan als onbekend opgeven en B-laten reg.
Die logica begrijp ik niet?
Mijn merrie kocht ik als veulen, vader heeft KWPN papier maar dekt voor het ES stamboek. Moeder heeft KWPN papier (en een goed papier, predikaatrijke merrie lijn etc). Het veulen (wat ik koop) heeft een ES papier. Als ik haar nu bij het kwpn door een kwpn hengst laat dekken, moet ik voor het veulen als ik die reg B wil laten registreren ALSNOG die kosten betalen (DNA van de merrie + veulen). Dan heb ik uit mijn "ES" merrie een reg B veulen, die kan ik niet voor een kwpn keuring brengen ...
Dus moet ik dat veulen weer laten dekken door een KWPN goedgekeurde hengst om daar een VB veulen uit te krijgen..
Dat van de merrielijn onbekend laten, bij mij gaat het zeer zeker ook om de merrielijn. Ik hecht waarde aan predikaten IN de merrie lijn.
Nu ik mijn ES merrie in kwpn reg B heb, ben ik die kosten kwijt...het maakt niks uit of ik die kosten voor haar betaal of haar veulens. In mijn ogen ben ik "beter uit" omdat elke veulen die zij nu brengt (met een kwpn goedgekeurde hengst) gewoon kwpn VB wordt.
Waarom een generatie overslaan als het ook direct kan????
Het verhaal zou voor mij anders worden als ik idd een merrie zonder papier had laten dekken door een ES hengst...Dan hechtte ik ook minder/geen waarde aan zo`n papier...
Maar juist omdat mijn merrie uit een goede moederlijn komt, vond ik het van de ene kant jammer dat de fokker niet direct voor samber gekozen heeft (aangezien die kwpn goedgekeurd is) voor het papier. In mijn ogen doet mijn "PEDRO" dochter niet onder voor een reg B papier. Het is jammer dat ik haar niet voor de keuring MAG brengen...ik denk dat ze niet eens zo raar uit de hoek zou komen...