welke hengst zouden jullie hier op zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:03

Sammie schreef:

Ben benieuwd of je ook zo roekeloos nadenkt over je eigen kinderen.

Kan jij zeggen wat dit te maken heeft met dit topic ? (ik heb trouwens (nog) geen kinderen. Maar ik denk dat die gewoon een kruising tussen een man en een vrouw, zonder stamboekpapier maar met paspoort, worden . Is dat roekeloos?

Verder hoef je niet zo fel uit te halen. Ik beweer nergens dat er gezegd wordt dat het KWPN en ras is. Ik denk alleen dat mensen dat weleens vergeten dat het een type is (en dus een kruising).

Niet iedere kruising is een mislukkeling. Als er goed nagedacht wordt over de hengstkeuze kan er best een leuk veulentje gefokt worden.

Als Vlasta haar paardje trouwens laat dekken door een NRPS-hengst met voldoende arabisch bloed kan deze ook gewoon in het stamboek ingeschreven worden..dus heeft ze een paard met papieren.

pink_unicorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:55

fransje23 schreef:
Sammie schreef:

Ben benieuwd of je ook zo roekeloos nadenkt over je eigen kinderen.

Kan jij zeggen wat dit te maken heeft met dit topic ? (ik heb trouwens (nog) geen kinderen. Maar ik denk dat die gewoon een kruising tussen een man en een vrouw, zonder stamboekpapier maar met paspoort, worden . Is dat roekeloos?

Verder hoef je niet zo fel uit te halen. Ik beweer nergens dat er gezegd wordt dat het KWPN en ras is. Ik denk alleen dat mensen dat weleens vergeten dat het een type is (en dus een kruising).

Niet iedere kruising is een mislukkeling. Als er goed nagedacht wordt over de hengstkeuze kan er best een leuk veulentje gefokt worden.

Als Vlasta haar paardje trouwens laat dekken door een NRPS-hengst met voldoende arabisch bloed kan deze ook gewoon in het stamboek ingeschreven worden..dus heeft ze een paard met papieren.

Jah idd.
Er woorden genoeg kruisings geboren die een ras kunnen verbeteren.
En die er dus beter van worden,En er zijn genoeg ''ras''paarden waar
je niks mee kunt.Ga kijken op de markt genoeg Ras paarden die
er zielig bij staan.
Tegenwoordig worden er steeds meer paarden zonder papier gefokt,
en gekocht omdat er mensen zijn die hun ogen open hebben en goed
naar een paard kijken,met een kruising kan je ook genoeg doen.

Niet iedere kruising is een mislukkeling. Als er goed nagedacht wordt over de hengstkeuze kan er best een leuk veulentje gefokt wordenDaar ben ik het helemaal mee eens..Nee je moet niet roekenloos fokken,eerst een fok doel,en dan
de hengst uitzoeken die bij dat doel past.

Groetjes Nicole

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:31

Volgens mij zitten we allemaal wel ergens op 1 lijn. Je moet niet een veulentje fokken voor de "leuk" maar een bewuste keuze maken.

Sees

Re: welke hengst zouden jullie hier op zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:11

Ik vind dat sommige mensen (iedereen mag zelf bepalen of ze zich aangesproken voelen of niet ) wel erg lang doorzeuren over dat kruisingengedoe.

Ik heb een kruising, een hele onbekende, een hele rare. Moeder Fries, vader een of andere bonte. Ja dan weet je dus nog niks, ik ben nu dus aan het uitzoeken wie papa is.

Anyway ik heb veel geld voor mijn paard neergeteld (bont met ZEER mooie aftekeningen schroeft de prijs aardig op) en zou het zo weer doen. Voor een paard met papieren zou ik net zo veel geld neerleggen MITS ik er verliefd op ben.

Voorlopig heb ik liever een kruising dan een in een of ander stamboek ingeschreven paard, je betaald dan dubbel zo veel voor het merk om het zo maar even te zeggen terwijl ik van mening ben dat juist vaak kruisingen sterker zijn dan raspaarden, je bent namelijk niet gebonden aan één soort hengst maar je kan de zwakheden van je merrie verbeteren door een hengst er op te zetten die juist uitblinkt in die eigenschappen. Kijk naar rashonden, waarom worden die vaak minder oud dan een vuilnisbakkie? Waarom zegt men bij een labrador dat ie met 12 al bejaard is trwijl een vuilnisbakkie nog piep is?

En voorlopig zijn er nog steeds meer recreatieruiters met een kleine portemonnee dan topruiters die bulken van het geld.

Ik zou een niet al te grove hengst op je merrie zetten, ze is zelf al redelijk fors maar dat is mijn mening, dan vind ik een elegantere hengst mooier denk ik. Iig veel succes en wel foto's tegen die tijd op bokt zetten hè?

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:14

Oh en verder is iedereen die mijn paard ziet, wild enthousiast dus ik zou hem ook wel weer kunnen doorverkopen, hij gaat alleen nooit meer bij me weg!!! Met een paard met papieren kun je er trouwens ook niet blind vanuit gaan dat hij goed terechtkomt als je hem verkoopt, de handel maakt namelijk geen onderscheid in wel of geen papier, ze verkopen de paarden alleen drie keer zo duur. Maar als ze een raspaard aan de straatstenen niet kwijt kunnen staat hij met zijn goede papier gewoon naast die kruising bij de slacht hoor...

pink_unicorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:07

Sees schreef:
Oh en verder is iedereen die mijn paard ziet, wild enthousiast dus ik zou hem ook wel weer kunnen doorverkopen, hij gaat alleen nooit meer bij me weg!!! Met een paard met papieren kun je er trouwens ook niet blind vanuit gaan dat hij goed terechtkomt als je hem verkoopt, de handel maakt namelijk geen onderscheid in wel of geen papier, ze verkopen de paarden alleen drie keer zo duur. Maar als ze een raspaard aan de straatstenen niet kwijt kunnen staat hij met zijn goede papier gewoon naast die kruising bij de slacht hoor...

Je slaat de spijker op zijn kop..
Heb je ook een foto of een link van een Topic waar
hij op staat??? Zou je paardje wel ff willen zien.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:55

Hoi

Ik hoop dat je na deze minder leuke berichten toch bereid bent om de mijne te lezen.

Ik ken iemand die bewust met kruizingen fries x haflinger fokt. En geloof het of niet, de nakomelingen zijn allemaal bruin.

Met de half half merrie fokt hij het ene jaar een veulen uit een fries en het andere jaar uit een haflinger. Ik vind persoonlijk de 3/4 haflinger 1/4 fries wat te zwaar en niet goed dragend lopen. De 3/4 fries en 1/4 haflinger zijn rijtypisch gezien betere paarden met soms wat te veel front. Qua gangen is het ook wat dragender.

Verder heb ik ervaring met het kruisen van zwaardere (koudbloed) paarden met engels volbloed. Je weet niet wat je ziet. Het zijn stuk voor stuk geweldige dieren.

Ik hoop dat dit bericht wat kan bijdragen aan het maken van je keuze.

De half half merrie loopt trouwens niet onverdienstelijk in de sport.

Groeten,

Gwen

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:05

Hee Pink_unicorn, wat leuk die interesse in mijn boerenkruising . Ik denk dat Karel heel trots (en ook een beetje arrogant) zal zijn...

[/url]http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=51&t=479593&p=11031690&e=11031690[url]

Ik ben niet zo heel goed in het plaatsen of linken van foto's maar er is een topic over bonte warmbloedpaarden en daar staat mijn prachtkerel ( ben nog steeds verliefd) ook in op pagina 11 (beetje groot, sorry).

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:09

Misschien dat jullie per pb verder kunnen gaan??

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:23

Je bent wel een beetje een zeur hè Sammie? Eerst maar door blijven miepen over niet fokken, niet fokken, dan een hele tijd niet reageren en dan dit posten. Sorry hoor, ik heb de regels van bokt niet helemaal in mijn kop zitten maar jij lijkt me iemand die gewoon niet kan accepteren dat TS een andere mening toebedeeld is....

Anyway TS, gaat het paardje vooral recreatief gebruikt worden? Ik heb nog eens naar de foto zitten kijken en het is idd een redelijk grove merrie, misschien toch verstandig om een hengst er op te zetten die niet gruwelijk veel afwijkt van haar eigen bouw anders krijg je misschien rare verhoudingen als je er een hele elegante hengst op zet. Aan de andere kant, zou ik een paard niet kopen omdat hij een groot hoofd heeft in vergelijking met zijn lichaam? Nee! Heb je ook @work foto's van je merrie?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:29

Whahaha, ik lees dit topic al heel lang mee en reageer als ik dat wil. Ik hoef mijzelf niet tot in den treuren ter herhalen lijkt mij.
Ik meld alleen dat dat soort reacties als fotoótje dit en fotoótje dat per pb kunnen, de rest hoeft dit nl. niet te lezen want is niet op hun van toepassing en het is offtopic.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 20:31

Sammie schreef:
Whahaha, ik lees dit topic al heel lang mee en reageer als ik dat wil. Ik hoef mijzelf niet tot in den treuren ter herhalen lijkt mij.
Ik meld alleen dat dat soort reacties als fotoótje dit en fotoótje dat per pb kunnen, de rest hoeft dit nl. niet te lezen want is niet op hun van toepassing en het is offtopic.

het offtopic is nu wel voorbij denk ik...

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:33

Verdedig nou eens waarom nu juist WEL een kruizing, ipv het kopen van een 'gefokt' paard wat niet helemaal zo luxe en sportief is als de fokker hoopte.

1 grote reden om af te zien van eigen fok: ze zijn vele malen duurder dan het meteen kopen van een exemplaar ongeacht de afstamming. De opfok van 0 tot 3 jaar kost bij dit formaat dieren zeker 3.000 euro. Daar kan je hele mooie rijtypische dieren van kopen, zeker als je papier niet belangrijk vind

Zelf fokken uit een merkloze afstamming betekent veel risico (denk aan je merrie - ben je bereid die te verliezen?), veel geld (dekgeld + minimaal 3.000 euro voor een gezonde opfok), en je moet echt nog maar helemaal afwachten of er uberhaupt een aardig veulen uit komt.... nope, dat is voor mij al reden om het niet te doen.
Ik heb 3 jaar geleden een prachtig mooi veulentje gefokt, en komend voorjaar staat er een heel fraai rijpaardje.. maar ze is onbetaalbaar duur geweest... met dat geld had ik zoiets dubbel en dwars kunnen kopen en dan had ik geen 3 jaar hoeven wachten. Mijn hoop dat de moeder er in haar voordeel van zou veranderen kwa karakter en lichaamsbouw (de merrie was smal), bleek achteraf niet uit te komen.

Plus, ZO leuk is fokken nou ook weer niet.... het is een heleboel moeite en slechts 3 maanden 'ooh en aah', en dan zit je 3 jaar met een onopgevoed mormel dat primair reageert, praktisch niets meteen begrijpt en dus in de omgang nog gevaarlijk kan zijn ook. Kost je dan duizenden euros... wat een lol.

pink_unicorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:00

Oke daar ben ik het dus niet mee eens,wij hebben
10 jaar geleden ook zelf een veulen gefokt,ik heb hem nog steeds.

Dees schreef:
Verdedig nou eens waarom nu juist WEL een kruizing, ipv het kopen van een 'gefokt' paard wat niet helemaal zo luxe en sportief is als de fokker hoopte.

1 grote reden om af te zien van eigen fok: ze zijn vele malen duurder dan het meteen kopen van een exemplaar ongeacht de afstamming. De opfok van 0 tot 3 jaar kost bij dit formaat dieren zeker 3.000 euro. Daar kan je hele mooie rijtypische dieren van kopen, zeker als je papier niet belangrijk vind

Zelf fokken uit een merkloze afstamming betekent veel risico (denk aan je merrie - ben je bereid die te verliezen?), veel geld (dekgeld + minimaal 3.000 euro voor een gezonde opfok), en je moet echt nog maar helemaal afwachten of er uberhaupt een aardig veulen uit komt.... nope, dat is voor mij al reden om het niet te doen.
Ik heb 3 jaar geleden een prachtig mooi veulentje gefokt, en komend voorjaar staat er een heel fraai rijpaardje.. maar ze is onbetaalbaar duur geweest... met dat geld had ik zoiets dubbel en dwars kunnen kopen en dan had ik geen 3 jaar hoeven wachten. Mijn hoop dat de moeder er in haar voordeel van zou veranderen kwa karakter en lichaamsbouw (de merrie was smal), bleek achteraf niet uit te komen.

Plus, ZO leuk is fokken nou ook weer niet.... het is een heleboel moeite en slechts 3 maanden 'ooh en aah', en dan zit je 3 jaar met een onopgevoed mormel dat primair reageert, praktisch niets meteen begrijpt en dus in de omgang nog gevaarlijk kan zijn ook. Kost je dan duizenden euros... wat een lol.

Een eigen veulen fokken voor eigen gebruik vind ik juist wel leuk,je heb natuurlijk je eigen merrie en een veulen van haar is natuurlijk te gek,dan ga je op zoek naar de hengst die je leuk en mooi vind je gaat kijken of ze wel bij elkaar passen en of ze elkaars zwakke punten aanvullen.Als je dat gedaan heb komen de maanden dat je paard gedekt is en drachtig,je ziet je merrie dikker worden.
En dan de laatste maandjes vol spanning afwachten.
Dan krijg je de bevalling die mooi is om mee te maken.
En natuurlijk kan er veel mis gaan,maar als je daar al van uit gaat
moet je het niet doen nee.En of je merrie nou een ras paard is of een pappier lose merrie er kan Altijd wat mis gaan,daar
hebben papieren niks mee te maken.
Van 0 tot 3 jaar kan je genoeg doen met zoon veulen/paard,eerst
lekker veulen laten zijn,en je kan beginnen met opvoeden,bijten,trappen kan je af leren en hoefjes optillen daar kan je allemaal mee beginnen voor het 3e jaar,je voet het paard op zoals jij het zelf wil.
Dus met 3-4 jaar kan je meteen beginnen met inrijden zonder dat
het opvoeden eerst nog komt,want als je een paardje van 3 koopt weet
je niet wat hij wel en niet kan,en hoe hij opgevoed is.
En het belangrijkste vind ik nog Dat je een hele speciale band krijgd met zoon veulen,je heb hem zelf zijn hele leven gehad,je weet echt alles.

Groetjes Nicole

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:31

dat van die 'speciale band' is onzin - dat zit tussen de oren van de mens.

Het paard houdt van iedereen die hem op gezette tijden komt voeren.

pink_unicorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:34

Dees schreef:
dat van die 'speciale band' is onzin - dat zit tussen de oren van de mens.

Het paard houdt van iedereen die hem op gezette tijden komt voeren.

Jah zeker,
Dat is echt onzin.
een paard kan echt wel een band hebben met iemand,en iemand
kan ook echt wel een band hebben met een paard.
een paard is geen hersenloos of gevoelloos wezen.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:41

een paard heeft heus wel een band met mensen hoor.. met degene die hem voert

maar droom maar lekker verder hoor

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:42

Overigens - mijn band met mijn paarden, de 1 is zelf gefokt, de ander is gekocht... nou, geen verschil hoor

En ze houden beide van mij, maar vooral van mijn voerschep

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:43

pink_unicorn schreef:
Jah zeker,
Dat is echt onzin.
Dat zegt Dees ook niet dat een paard een hersenloos of gevoelloos wezen is, maar zij kennen echt niet de 'liefde' zoals wij dat vaak voelen. De liefde van een paard gaat door de maag, verder zijn ze aan je 'gewend', maar die speciale band is toch echt veelal éénzijdig. Bovendien is dit niet van toepassing op de ts, zij wilt het veulen nl. verkopen.

pink_unicorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:44

Dees schreef:
Overigens - mijn band met mijn paarden, de 1 is zelf gefokt, de ander is gekocht... nou, geen verschil hoor

En ze houden beide van mij, maar vooral van mijn voerschep

met dit soort mensen ga ik niet eens in discussie

pink_unicorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:48

Sammie schreef:
pink_unicorn schreef:
Jah zeker,
Dat is echt onzin.
Dat zegt Dees ook niet dat een paard een hersenloos of gevoelloos wezen is, maar zij kennen echt niet de 'liefde' zoals wij dat vaak voelen. De liefde van een paard gaat door de maag, verder zijn ze aan je 'gewend', maar die speciale band is toch echt veelal éénzijdig. Bovendien is dit niet van toepassing op de ts, zij wilt het veulen nl. verkopen.

Oke ik voer de paarden,maar ons eigen gefokte ruin is helemaal gek van
haar zij voert hem niet,leg dat uit dan??
Het zelfde met onze haf,die hangt aan mij.
En het is wel zo dat je als mens een speciale band heb met zoon paard,en dan zeg ik niet dat je minder voelt voor een paard wat je koopt op ouwere leeftijd...(als we het van jullie kant bekijken dan)Ik blijf er bij dat een
paard ook van iemand kan houden,en ook een band met iemand kan hebben ook zonder die voer schep.

pink_unicorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:50

Off Topic

Nieuw topic er voor openen

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:10

Oei gezellig topic

Ik heb zelf een Fries x New Forest, zij is gedekt door een Fries x Lippizaner en ze heeft al 2 eerdere veulens van hem gehad. De oudste is barok gebouwt heeft het uiterlijk van een Fries en is een donkere schimmel. De jongste heeft een rijtypische bouw en is een koffievos/vos. Allebei hele leuke dieren om te zien. Het veulen wat ik fok blijft mijn eigendom en ik hoop er ooit een leuk rijpaardje van te maken.

vlasta ik weet niet of je meer van rijtypisch houd of van barok, Dark Danilo lijkt mij wel wat voor jou paardje. Ik hou zelf van barok dus zou al meer voor een barokke hengst gaan!

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:14

Eh Dees...? What a load of crap!!

Ik voer mijn paard namelijk niet zelf, dat doet de stalhouder, mijn paard loopt toch echt naar mij toe hoor als de stalhouder en ik samen in de wei staan en niet naar hem, terwijl hij hem elke dag 2 kg brok en 2 x hooi geeft, terwijl ik hem alleen maar aan het werk zet. ONZIN dus. Je kan wel degelijk een band opbouwen met een paard en dat heeft NIKS te maken met het voeren. Misschien moet jij de band met je paarden eens onder de loep nemen...

On-topic maar weer...Het opfokken van een paard met papieren is net zo duur, als niet duurder. Als je het paard voor jezelf houdt of in de familie, dan is het juist leuk een veulen te hebben wat afkomstig is van JOUW merrie. Je weet een beetje wat je qua karakter kan verwachten. Heb je al interesse in een aantal hengsten of weet je het echt totaal nog niet?

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:28

Sammie schreef:
Maar jullie doen maar een dodde.. ga lekker veel veulentjes fokken zodat ze later allemaal de worst in gaan. Jij bent je geld kwijt en je bent verantwoordelijk voor een miserabel leven.

Ik weet niet hoor, maar volgens mij heb je het zelf in de hand of jou gefokte paardje de worst in gaat of niet! Ik denk niet dat de TS gaat fokken met het idee: "Als het niks wordt dan gaat hij naar de slacht" Er gaan inderdaad een hoop kruisingen naar de slacht en waarom? Omdat de meeste kruisingen een ongelukje zijn waar de mensen niet op gerekend hadden, als ze geen plaats, tijd of zin in een extra paardje erbij hebben en ze krijgen hem niet snel genoeg verkocht, dan zal er dus een andere oplossing moeten komen, maar de TS heeft er dus zelf voor gekozen om haar paard te laten dekken, die doet het bewust en heeft dus al nagedacht over de consequenties die het met zich meebrengt. Ze heeft er zelfs al een adresje voor gevonden. Dus een advies om gewoon niet te fokken is onzin, want dat wilt ze gewoon graag en niet voor de slacht!

En jullie hebben het wel elke keer over fokken en vermeerderen, maar laat iedereen toch lekker zijn ding doen, niet iedereen wilt ergens waarde aan toevoegen hoor! En overigens ben ik het met dat vermeerderen niet eens in dit geval, want ze kiest er bewust voor om haar merrie te laten dekken en of dat nou goed uitpakt of niet het is toch fokken. Als ik mijn KWPN merrie door een KWPN hengst laat dekken en er komt een ezel uit dan heb ik toch ook niet vermeerderd dan ben ik toch ook nog steeds een fokker! Alleen is het niet geworden wat ik ervan verwacht had. Fokken is gokken!

En al zou ze er nog geen adresje voor hebben, een kruising kan best te verkopen zijn hoor, ik ken maar zat meises hier in het dorp die er maar al te blij mee zouden zijn en de ouders ook. Blijer dan met een sportpony dievoor de zelfde prijs weg kon. Want niet iedereen wilt zo een pittig beestje voor zijn kind, ookal is hij veel mooier of beter!
Ik weet nog wel dat ik vroeger toen ik klein was per see die palomino met onbekende afstamming en weinig kwaliteit wilde hebben omdat hij zo een leuk kleurtje had en niet de pony waar ik op had gereden die wel kwaliteit had, want die was maar saai bruin. Kleine kinderen kijken soms gewoon naar hele andere dingen

Ik fok alleen met KWPN'ers, met als doel een goed dressuurpaard te fokken. Had ik net als de TS een kruising waar ik weg van zou zijn en ik vond het ook heerlijk om de zorg van een veulentje op me te nemen, dan had ik ook die merrie laten dekken hoor, maar wel met een ander doel: een fijn veulentje die ik een mooi leventje kan gaan bieden en waar ik veel plezier aan kan beleven. Dat is ook een doel en misschien nog wel een mooier doel dan gewoon een dressuurpaard willen fokken om er later zo goed mogelijk mee te kunnen worden of om te verkopen als hij niet aan de wensen voldoet!!!

@ Dees: wat een onzin dat jouw paard geen band met jou kan hebben alleen maar met de voederschep! Goh wat ben ik blij dat mijn paarden niet bij jou staan zeg. Ik hem wel degelijk een band met mijn paarden hoor en een hele sterke ook. En verklaar maar eens dat mijn paard mijn moeder helemaal links laat liggen terwijl ze heel lief tegen hem doet en hem iedere dag voert en met mij heeft hij een super band, terwijl ik hem iedere dag hard laat werken. Je moet natuurlijk wel open staan voor zo een band he! Je weet echt niet wat je mist hoor meid, er is niks zo mooi als een goede band met je paard. Maar ja, dat kan niet iedereen hebben natuurlijk!

Laat iedereen gewoon lekker in zijn waarde en help haar gewoon in haar hengstenkeuze, als ze voor de slacht zou fokken dan had ze de hengst van de buren er wel even op laten springen en had ze niet hier om advies gevraagd hoor!

Veel succes met je keuze en ik hou in de gaten wat het geworden is, ik ga je maar niet adviseren want ik heb geen verstand vn dit soort combi's maar ik wilde even iets kwijt over wat hier allemaal onterecht wordt beweerd zodat iedereen weer even bij de vraag stil kan gaan staan!