Kruisinf Fries x Arabier, meer info?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:24

Tammie schreef:
Een kennis van mij heeft ook een arabofries. Ik vind deze heel erg leuk.

AfbeeldingAfbeelding

Klik op de foto voor een vergroting.

dit is wel een beetje raar, op die 2e foto heeftie ook achter een wit beentje.. k wil niet zeggen dat het niet kan...

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:26

Marijkeeee schreef:
Wij gaan misschien onze friese merrie ook wel laten dekken door een arbo-fries, dit komt ook omdat wij pittige KWPN'ers gewent zijn en we vinden dat deze friese merrie te weinig in haar heeft. Maar dan kijk je naar haar moeder, daar hoef je niet een arbo-fries op tezetten, want die is veel pittiger.

Maar als je dan een arbo-fries fokt, dan moet je er wel aan denken om eht zelf te houden en dan in de sport te brengen, want er de mensen zijn nog neit zo happig voor deze paarden.

Misschen kunnen ze ookw el heel goed springen

arabo-fries

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:20

oke is ook goed, maak wel vaker typ fouten, dus let er maar niet zo nauwkeurig op.

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:21

maakt niks

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:23

oke

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:08

Sfieke schreef:
@Tammie: wat is zijn vader? Een Arabo Fries behoort zwart te zijn en niet donkerbruin, zoals die van je kennis En een Arabo Fries verkrijg je alleen door een goedgekeurde Arabo Friese dekhengst te gebruiken, dus niet gewoon Arabier x Fries Er ontstaat veel verwarring daarover...

Erzit geen papier bij dit paard en zal dus waarschijnlijk alleen een kruising zijn. Ik wist niet dat het zo nauw kwam , maar weer wat geleerd .

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:09

@Tammie: dat geeft niet Ik kan me voorstellen dat het verwarrend kan zijn die Arabo-Friesen

@Friezenluver: dat mensen nog niet zo happig zijn op deze paarden (wat ik overigens betwijfel) komt ook doordat ze niet echt bekend zijn! Kijk maar naar het begin van dit topic, mensen denken dat een Arabo Fries gewoon Arabier x Fries is. Er is nog niemand geweest (behalve die menner met zn vierspan Arabo Friesen) die echt naam heeft gemaakt met een Arabo Fries op hoger niveau in de sport. Ik persoonlijk heb ook nog nooit een Arabo Fries gezien die volwassen is, alleen op plaatjes! Ik vind wel de doelstelling van het fokken van sportpaarden met de looks van een Fries heel interessant. Het is net wat je zegt: de Friesen hebben merendeel onvoldoende temperament in vergelijking met de KWPN-ers, die ik ook gewend ben Ik rij nu ook een Fries en dat gaat serieus wat langzamer allemaal.... Een Arabo Fries zou dan voor een Friesen liefhebber, die net even dat ene beetje meer wil, een goed alternatief kunnen zijn

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:11

En trouwens wat er nog bij komt: veel fokkers van zuivere Friesen vinden die Arabo Friesen maar niks... er wordt dus regelmatig niet al te positief over gesproken Dat werkt natuurlijk ook niet echt mee

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:21

weet ik, als men opa op een friezen keuring komt kijkemn sommige mensen hem nog niet meer aan ze vinden dat je niet met goede merrie's het ras MAG '' verkloten '' hij zegt dan altijd braaf dat je voor een nieuw ras goede merrie's nodig hebt

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:52

Ze zouden het beter een opgevoerde/ of sport-fries kunnen noemen, ieder ras is verbeterd door te kruisen met arabieren maar dan is het toch ook niet meteen een Arabo-Belg of Arabo-Haflinger ??? Met 10% arabisch bloed vind ik er niks 'arabo's' aan.. dan zou het 50/50 moeten zijn

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:54

met 10% zit der waarschijnlijk net dat beetje meer pit in

nee dan is het nog niet meteen arabo-belg of arabo-haflinger.... arabo-fries is een neiuw ras,

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:02

friezenluver schreef:
met 10% zit der waarschijnlijk net dat beetje meer pit in

nee dan is het nog niet meteen arabo-belg of arabo-haflinger.... arabo-fries is een neiuw ras,

Ik snap het wel.. maar ik vind het niet zo'n logische naam... Het blijft een fries en je ziet er weinig arabisch aan. Het worden eigenlijk gewoon luxe friezen zonder sokken en meer uithoudingsvermogen. Ik had liever wat meer arabier erin gezien als ze dan toch die naam gebruiken ??

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:06

ze willen juist zo veel mogelijk van het friese ras overhouden

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:14

Haha.. dat snap ik wel maar noem het dan geen halve arabier want dat is het lange na niet Ik hoorde de naam; Arabo Fries en ik dacht; Goh interessant! Ik dacht meteen aan een barokke zwarte arabier. En dat kan best mooi zijn natuurlijk!! Maar ik had niet verwacht dat er maar zo weinig bloed in zou zitten, dat vond ik een beetje jammer... Maar ik snap heus wel dat 'friezen-lovers' daar heel anders over denken Die willen natuurlijk zoveel mogelijk Fries terug zien.. Not me!! Liefst zoveel mogelijk arab natuurlijk

SophievdV

Re: Kruisinf Fries x Arabier, meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:36

Een Arabo Fries is een Fries met Arabisch bloed... en het maakt niet uit hoeveel Arabisch bloed. Friesen worden doorgaans niet veredeld dus het is wat anders dan bijv een Trakhener x Oldenburger, als je begrijpt wat ik bedoel Ik vind de naam niet zo gek, het is maar net hoe je het bekijkt

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:44

Sfieke schreef:
Een Arabo Fries is een Fries met Arabisch bloed... en het maakt niet uit hoeveel Arabisch bloed. Friesen worden doorgaans niet veredeld dus het is wat anders dan bijv een Trakhener x Oldenburger, als je begrijpt wat ik bedoel Ik vind de naam niet zo gek, het is maar net hoe je het bekijkt

Er mag maar max 20% arabisch bloed in zitten, maakt dus wel uit hoeveel -> dus wel veredeld

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:48

Nee zo bedoel ik het niet, ik bedoel het wat betreft de naam haha sorry als ik onduidelijk overkom! naja.. ik weet ook wel dat er een max is aan Arabisch bloed Hebben zelf een Arabo Fries op stal staan

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:55

Sfieke schreef:
@Tammie: dat geeft niet Ik kan me voorstellen dat het verwarrend kan zijn die Arabo-Friesen

@Friezenluver: dat mensen nog niet zo happig zijn op deze paarden (wat ik overigens betwijfel) komt ook doordat ze niet echt bekend zijn! Kijk maar naar het begin van dit topic, mensen denken dat een Arabo Fries gewoon Arabier x Fries is. Er is nog niemand geweest (behalve die menner met zn vierspan Arabo Friesen) die echt naam heeft gemaakt met een Arabo Fries op hoger niveau in de sport. Ik persoonlijk heb ook nog nooit een Arabo Fries gezien die volwassen is, alleen op plaatjes! Ik vind wel de doelstelling van het fokken van sportpaarden met de looks van een Fries heel interessant. Het is net wat je zegt: de Friesen hebben merendeel onvoldoende temperament in vergelijking met de KWPN-ers, die ik ook gewend ben Ik rij nu ook een Fries en dat gaat serieus wat langzamer allemaal.... Een Arabo Fries zou dan voor een Friesen liefhebber, die net even dat ene beetje meer wil, een goed alternatief kunnen zijn

Weet je hoe lang er al met arabofriezen gefokt wordt? Zoals je zelf zegt: er is nog maar één menner (Gert Schrijvers) geweest die echt naam heeft gemaakt in de mensport. In de dressuursport heeft nog geen arabofries écht potten gebroken.
Waarop baseer je dan je gedachten dat het met arabofriezen in de dressuur heel wat sneller zal gaan dan jij nu met je fries gaat?
Zijn er ondertussen niet genoeg friezen die hebben bewezen dat ze wel goed zijn in dressuur en waarbij het niet "serieus langzamer" gaat, maar die sneller gaan dan menige warmbloed?

Mensen halen in mijn ogen te vaak een aantal dingen door elkaar:
1. Het talent van de ruiter bepaalt nog altijd mee hoe ver een combinatie komt en hoe snel dat gaat!!
2. Er zijn genoeg Friezen met talent voor de dressuur. Heeft jouw paard geen talent dan moet je niet de Friezen in het algemeen de schuld geven, maar heb jij toevallig een Fries die meer geschikt is voor bijv. mennen of recreatie en heb je of het verkeerde paard of de verkeerde sport gekozen.
3. Zo lopen er ook een heleboel arabo-friezen rond die niet geschikt zijn voor de dressuur of mensport. Echt niet elk veulen wat geboren wordt uit deze kruising is een topsportpaard, anders zag de hele sport wel al zwart van de arabo-friezen.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:21

Ik zeg ook niet dat alle Friese paarden sloom zijn in het leerproces, maar een doorsnee Fries zal het minder snel tot bijv de ZZ-licht halen dan een doorsnee warmbloed bijvoorbeeld. Dat komt ook doordat de Friesen in mindere aantallen uitgebracht worden. Nu is de vraag natuurlijk: waarom? Komt dat omdat de meeste echt niet geschikt zijn? Of doordat ze net bij de verkeerde mensen terecht zijn gekomen die er bijv alleen mee willen fokken en buiten willen rijden?

Nu is de Arabo Fries niet heilig, maar ik vind het een goed idee van die mensen om de Fries wat sportiever te maken. En waarschijnlijk moet er dan dus met nog meer beleid gefokt worden om ze geschikter te maken.

Er zijn natuurlijk enkele Friesen die het wel halen. Dat is een feit. En tuurlijk heeft het ook te maken met het talent van de ruiter in relatie met de snelheid waarmee ze dan door de dressuur heen stromen.. Vaak heb je bij de Friesen gewoon een goede ruiter nodig. Het gaat vaak net wat minder makkelijk dan met een warmbloed. Bij de warmbloeden zijn ze erop gefokt en geselecteerd, al jaaaaren. Daar kan je niet omheen!! En bij de warmbloeden is het ook vaak zo dat een minder goede ruiter toch een heel eind komt. Nu hebben de warmbloeden tegenwoordig het probleem dat ze zoveel talent hebben dat een doorsnee ruiter ze niet meer aankan, maar goed dat is weer het andere uiterste

En ik beweer ook niet dat ALLE Arabo Friesen geschikt zijn voor de topsport en dat ALLE zuivere Friesen ongeschikt zijn. Ik denk gewoon dat een Arabo Fries net dat ene kan hebben wat een Fries niet heeft en wat ze wel nodig hebben om goed te kunnen presteren op het hogere niveau.

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:12

horseyfries schreef:
Weet je hoe lang er al met arabofriezen gefokt wordt? Zoals je zelf zegt: er is nog maar één menner (Gert Schrijvers) geweest die echt naam heeft gemaakt in de mensport. In de dressuursport heeft nog geen arabofries écht potten gebroken.
Waarop baseer je dan je gedachten dat het met arabofriezen in de dressuur heel wat sneller zal gaan dan jij nu met je fries gaat?
Zijn er ondertussen niet genoeg friezen die hebben bewezen dat ze wel goed zijn in dressuur en waarbij het niet "serieus langzamer" gaat, maar die sneller gaan dan menige warmbloed?

Mensen halen in mijn ogen te vaak een aantal dingen door elkaar:
1. Het talent van de ruiter bepaalt nog altijd mee hoe ver een combinatie komt en hoe snel dat gaat!!
2. Er zijn genoeg Friezen met talent voor de dressuur. Heeft jouw paard geen talent dan moet je niet de Friezen in het algemeen de schuld geven, maar heb jij toevallig een Fries die meer geschikt is voor bijv. mennen of recreatie en heb je of het verkeerde paard of de verkeerde sport gekozen.
3. Zo lopen er ook een heleboel arabo-friezen rond die niet geschikt zijn voor de dressuur of mensport. Echt niet elk veulen wat geboren wordt uit deze kruising is een topsportpaard, anders zag de hele sport wel al zwart van de arabo-friezen.

amen

Sfieke... t komt een beetje op mij over dat jij friezen niet echt als dressuur paarden ziet... maar meer als recreatiepaard/karrenpaard?? ( groot vraagteken ) en arabo's dan weer wel.... ? (nog zo'n groot vraagteken? )

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:37

Nee hoor Friezeluver dat valt wel wat mee

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:39

Het is net wat ik zeg: Ik denk gewoon dat een Arabo Fries net dat ene kan hebben wat een Fries niet heeft en wat ze wel nodig hebben om goed te kunnen presteren op het hogere niveau.

Ben vandaag naar de Noordelijke Indoor Competitie geweest: Z1 -->> alleen maar dekhengsten met prof ruiters/amazones... dat zegt denk ik wel wat

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:41

Ik heb het topic niet helemaal door gelezen, vind ze wel wat hebben.

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:55

hebben ze ook vind k... net als friezen en arabieren

sfieke: ik weet eigelijk niet meer wat k dervan moet denken

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:12

wat ik denk de reden dat je over het algemeen meer kwpn etcetra in de Hogere Dressuur ziet is niet vanwege dat andere rassen het niet kunnen.
Maar van de mentaliteit van een hoop mensen in de wedstrijdsport!
Soms hoor ik weleens iemand zeggen:Ik ga een kwpn paard kopen want ik wil hoog in de Dressuur/Springen komen.Maar haflingers zijn mij favorieten.Maar me Instructeur heeft dat afgeraden en me vriendinnen(dit is een voorbeeld)
Die mentaliteit bedoel ik