[***] schreef:Mag ik onderstrepen dat het gelderse fokdoel ook is dat de paarden veelzijdig in de sport kunnen mee draaien? Het zijn echt niet alleen menpaarden of recratiepaarden. Maar dankzij het werkwillige karakter voor alle 3 geschikt.
Zie tepic la silla, ginus, de sjiem, mariena en parcival, niet veel voorbeelden want er zijn niet veel gelderse paarden. Iemand een aanvulling? Gelderse of half gelderse paarden die hoog in de sport lopen?
Die Mariena vindt ik een goede vertegenworrdiger van de Gelderlander.
Iemand anders vroeg zich af waarom er geen gelderlanders die bereden en betuigt te koop zijn. Dat is heel simpel daar de eigenaars ze niet weg doen. Die van ons die kan zo door de bak lopen showen, Ze kan dressuur lopen, ze kan springen (1.50m), je kan er mee buitenrijden. je kan er mee fokken
. Heel veelzijdig. Ze kan alleen niet voor de koets daar het zo'n heethoofd is
. De meeste KWPN (lees : niet alle om geen vervelende discussie uit te lokken) kunnen of alleen springen of dressuur lopen. Kijk eens naar de cijfers van de laatse nieuwe jaargangen van de KWPN hengsten. Dan schrik ik echt. Vooral bij de dressuurhengsten. Als ik dan de springcijfers zie
. Ik vindt dat een paard veelzijdig moet zijn. Het moet op alle onderdelen goede cijfers hebben. Ook al is het een dressuurhengst. Bij de Gelderse kunnen de paarden goed bewegen, springen en mennen. Dat noem ik veelzijdigheid. Vaak zijn ze van karakter super betrouwbaar. Daarom uitermate geschikt als politie of manegepaard. Maar ja, die hebben ook al problemen om aan nieuwe paarden te komen. Daar de KWPN paarden te sensibel zijn hiervoor. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk
. Begrijp me goed ik kraak nu niet het KWPN paard af daar het goede sportpaarden zijn. Maar we moeten niet vergeten waar ze uit voort komen. En ik denk dat we over een paar jaar het Gelderse bloed hard nodig hebben. Daar er voor de normale ruiter anders geen passend paard meer is. Niet iedereen kan een sensibel paard rijden.