Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xox

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:46

[***] schreef:
Mag ik onderstrepen dat het gelderse fokdoel ook is dat de paarden veelzijdig in de sport kunnen mee draaien? Het zijn echt niet alleen menpaarden of recratiepaarden. Maar dankzij het werkwillige karakter voor alle 3 geschikt.

Zie tepic la silla, ginus, de sjiem, mariena en parcival, niet veel voorbeelden want er zijn niet veel gelderse paarden. Iemand een aanvulling? Gelderse of half gelderse paarden die hoog in de sport lopen?

Die Mariena vindt ik een goede vertegenworrdiger van de Gelderlander.

Iemand anders vroeg zich af waarom er geen gelderlanders die bereden en betuigt te koop zijn. Dat is heel simpel daar de eigenaars ze niet weg doen. Die van ons die kan zo door de bak lopen showen, Ze kan dressuur lopen, ze kan springen (1.50m), je kan er mee buitenrijden. je kan er mee fokken . Heel veelzijdig. Ze kan alleen niet voor de koets daar het zo'n heethoofd is . De meeste KWPN (lees : niet alle om geen vervelende discussie uit te lokken) kunnen of alleen springen of dressuur lopen. Kijk eens naar de cijfers van de laatse nieuwe jaargangen van de KWPN hengsten. Dan schrik ik echt. Vooral bij de dressuurhengsten. Als ik dan de springcijfers zie . Ik vindt dat een paard veelzijdig moet zijn. Het moet op alle onderdelen goede cijfers hebben. Ook al is het een dressuurhengst. Bij de Gelderse kunnen de paarden goed bewegen, springen en mennen. Dat noem ik veelzijdigheid. Vaak zijn ze van karakter super betrouwbaar. Daarom uitermate geschikt als politie of manegepaard. Maar ja, die hebben ook al problemen om aan nieuwe paarden te komen. Daar de KWPN paarden te sensibel zijn hiervoor. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk . Begrijp me goed ik kraak nu niet het KWPN paard af daar het goede sportpaarden zijn. Maar we moeten niet vergeten waar ze uit voort komen. En ik denk dat we over een paar jaar het Gelderse bloed hard nodig hebben. Daar er voor de normale ruiter anders geen passend paard meer is. Niet iedereen kan een sensibel paard rijden.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:50

sarabande schreef:
Die met de slof en de springfoto onderstrepen het fokdoel

Is hier wat mis mee?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:06

joostvangestel schreef:
CGJ12: waarom zou dat ethisch onverantwoord zijn? Je draagt alleen het risico over van een eventuele misser aan de koper. Dat is mijns inziens prima, mits de koper zich bewust is van enig risico.

Ooit gehoord van "fokkerstrots"?

Als je het veulen reeds verkocht hebt voordat het geboren is, interesseert het je dus eigenlijk geen zier welk geslacht het wordt, wat voor kleur het is, of ie kan lopen of niet, of ie een mooi koppie heeft of niet etc etc.
Uiteindelijk wácht je daar toch die 11 maanden op?

Als je BROODFOKKER bent is het verhaal een beetje anders. Dan fok je ook met de hengst waarvan je denkt dat het veulen het meest commercieel is. Een liefhebber zal de hengst kiezen waarvan hij foktechnisch het meest van verwacht. En BROODFOKKEN bij de geldersen zie ik nog niet zo zitten...........

En dan heb ik het nog niet eens over het "aanhouden" van dat enorme mooie merrieveulen om de stam later mee voort te zetten. En ik zou mezelf echt door mijn kop schieten als ik ongezien mijn hengstveulen had verkocht voor een duizend of wat en later werd ie in het stamboek ingeschreven met de naam Jazz of zo.......

(Off-topic: Wat moet je trouwens met die tientallen voor-verkochte veulens die later niet afgenomen / betaald worden? Ik wil die fokkers niet graag de kost geven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:44

CGJ12 schreef:
Ooit gehoord van "fokkerstrots"?

Ik ben ook heel trots op mijn fokproducten die het bij andere goed doen.
Daar hoeven ze echt niet voor bij mij in de wei te lopen
Er loopt een span donker bruine van Ilindra in Frankrijk voor een Char a Bancs, ze winnen regelmatig concours 'd elegance wedstrijden en ik ben er trots op dat zo'n mooi span bij ons vandaag komt.

Voor ons is het een prettige manier om met de fokkerij bezig te zijn.
Als we alle goede veulens zelf hadden gehouden waren nu idd verzamelaars geweest met meer paarden dan tijd
Bovendien als Jazz bij ons was geboren had hij nu lekker als ruin voor de wagen gelopen en had niemand ooit van hem gehoord

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:49

Ilindra schreef:
Bovendien als Jazz bij ons was geboren had hij nu lekker als ruin voor de wagen gelopen en had niemand ooit van hem gehoord

Vast wel.........
Dan had je de voorpagina van de Telegraaf gehaald en was het buitenrijden met een paard voor de wagen sinds 1994 verboden bij de wet.............

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:52

Wat me nu toch een beetje gaat opvallen bij deze discussie is dat er steeds gesproken wordt over het MODERNE gelderse paard.

Ik dacht nu juist dat de associatie werd opgericht om het TRADITIONELE gelderse paard te behouden........... Mis ik nu een zeer belangrijke wending in deze gehele discussie?
De associatie wil toch juist AF van die moderne geldersen?

(ik denk: ik vraag het nog maar eens even.........)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:21

Nou ik bemoei me ook maar even. Want er ontgaat me iets. Gelderlanders zouden makkelijk zijn bijvoorbeeld. Waar komt die info vandaan.

Ik heb zo'n Gelderlander (tenminste ze staat op de site van de gelderlanders, dus dan zal ze dat wel zijn, maar ze heeft ook een gewoon KWPN-papier). Haar vader is Ecrasiet. Het Amorkaraktertje komt fijn door bij tijd en wijlen. Ze kan stampvoeten als het haar niet bevalt, is driftig, maar ook lief en cool in de kop. Oke: veelzijdig is ze wel. Ze is volgens mij de enige Gelderlander die het niet onaardig doet in de westernsport en heel aardig kan springen. Ze zou het lollig kunnen doen in de dressuur heb ik me laten vertellen, maar daar heb ik geen ambities. Ik oefen liever op mijn slidingstop

Ik vind het zelf eigenlijk wel een mooie type paarden. Dat zware spreekt me wel aan. Maar wat zit deze fokrichting andere fokrichtingen nu in de weg eigenlijk? En waarom is iedereen zo stellig over kakakter en veelzijdigheid? Een kennisje heeft een Gelderlander die echt voor geen meter veelzijdig is: springt nog geen cavaletje bijvoorbeeld en fijn te rijden valt ook wel tegen. Het is dus maar welk paard je tegenkomt. Toch?

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:23

Nou als ik de mensen hier hoor roepen dan willen ze juist het moderne type en vreemd bloed toelaten ......... om ja om wat eigenlijk ??
Laatst bijgewerkt door elllis op 10-10-05 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:24

sarabande schreef:
Dat geldt voor het gros van de sportpaarden ook, ligt ook vaak aan degene waar ze terecht komen.

Dit is gewoon weer het oude punt van jou.... wat er op neer komt dat een fokker niet op karakter zou hoeven fokken als alle ruiters maar Anky zouden zijn

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:28

CGJ12 schreef:
Waarom je zo'dier in hemelsnaam gaat verkopen? Dat lijkt me duidelijk.
Een beetje goede fokker levert elk jaar zeker 1 veulen af. Als je die allemaal gaat aanhouden omdat ze zo leuk zijn word je verzamelaar voor je het weet. Daarom houdt Ria Hekkert ze ook echt niet zelf. Die doet de mindere goden ook gelijk van de hand. Het liefst zo jong mogelijk.

Ik heb ook een stelletje best fijne paarden, maar je kunt ze gewoon niet allemaal aanhouden. En het is al helemaal niet de bedoeling dat ze van ouderdom bij me sterven. Een beetje Gelederse wordt zó 35.........

Dat geldt voor elke fokker, tenzij die fokker ook verzamelaar is. Betekend dat dan dat alles wat op jonge leeftijd van de hand wordt gedaan slechte of in ieder geval beduidend mindere kwaliteit heeft?
Mwah.... weet heel bokt nu in ieder geval dat ze bij jou geen veulens hoeven kopen, dan krijg je zéker de rotzooi die opgeruimd moet worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:30

Wellicht Aimee kan je opzoeken in oudere topics of kijk in mijn profiel wat voor mij belangrijke zaken in een te fokken paard zijn.
Gezondheid
Karakter
etc

Maar wellicht hebben we verschillende opvattingen over karakter, ik bedoel er werkwilligheid mee geen dooie diender

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:45

De Nederlandse paardenwereld is net een soap. Hebben we recent gedoe gehad met het NRPS, hup nieuwe vereniging erbij. Toen was er gedonder bij de Friezen en nu zijn de Gelderse paarden aan de beurt. Bezoek al jaren lang de GP-keuringen. Valt me de laatste jaren op dat er heel veel kwaliteit bij is gekomen. wat dat aangaat hebben Koss en Parcival heel veel goed werk gedaan. Deze zijn Gelders maar met een scheutje ander bloed. Ook bij de sportpaarden steeds meer leuke Geldersen ga maar eens kijken op de sportdag in Didam Daarom snap ik deze actie van die nieuwe associatie niet zo goed, waarom gaan ze nu zitten stoken? zometeen valt ook de Gelderse club uit elkaar, kijk maar wat er bij de Groningen paarden is gebeurd!
die hebben bij een relatief klein aantal paarden ook verschillende clubs, dat is niet handig voor belangenbehartiging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:47

hoera schreef:
Nou als ik de mensen hier hoor roepen dan willen ze juist het moderne type en vreemd bloed toelaten ......... om ja om wat eigenlijk ??

In mijn geval om het inteeltpercentage terug te dringen en toch het type en karakter te behouden.
Afbeelding
Deze "halve" Duitser wordt door iedereen gewoon herkend als een Gelderse

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:51

Aimee schreef:
Betekend dat dan dat alles wat op jonge leeftijd van de hand wordt gedaan slechte of in ieder geval beduidend mindere kwaliteit heeft?
Mwah.... weet heel bokt nu in ieder geval dat ze bij jou geen veulens hoeven kopen, dan krijg je zéker de rotzooi die opgeruimd moet worden.

Les 1: Het gros van de fokkers verkoopt inderdaad alleen de minder goede exemplaren.
Les 2: Het slechtste exemplaar van stal X kon nog wel eens beter zijn dan de beste van stal Y........
Les 3: Een beetje goede fokker zal proberen bloedspreiding in de merries te krijgen. Als hij 3 volle zusters van erg hoge kwaliteit heeft is hij vaak genegen om daar uiteindelijk één van te verkopen om dan zelf de 4e van een andere vader aan te houden, ook al is die kwalitatief een fractie minder........

Het is persoonlijk mijn streven om de 80-punten (!) paarden aan te houden of paarden die kinderen leveren van 80-punten. Als ik teveel krijg en moet opruimen begin ik onderaan. En dat kan dan hypothetisch best een 1a CK 74-punten paard zijn.........
Jouw redenering gaat dus net iets te kort door de bocht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:52

CGJ12 schreef:
Wat me nu toch een beetje gaat opvallen bij deze discussie is dat er steeds gesproken wordt over het MODERNE gelderse paard.

Ik dacht nu juist dat de associatie werd opgericht om het
TRADITIONELE gelderse paard te behouden
........... Mis ik nu een zeer belangrijke wending in deze gehele discussie?
De associatie wil toch juist AF van die moderne geldersen?

(ik denk: ik vraag het nog maar eens even.........)

Goed punt..

Zoiets hoeft van mij dus niet:
Afbeelding

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:53

Ilindra schreef:
hoera schreef:

In mijn geval om het inteeltpercentage terug te dringen en toch het type en karakter te behouden.
Afbeelding
Deze "halve" Duitser wordt door iedereen gewoon herkend als een Gelderse

Dat vele wit vindt ik wel leuk

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:54

sarabande schreef:
Wellicht Aimee kan je opzoeken in oudere topics of kijk in mijn profiel wat voor mij belangrijke zaken in een te fokken paard zijn.
Gezondheid
Karakter
etc

Maar wellicht hebben we verschillende opvattingen over karakter, ik bedoel er werkwilligheid mee geen dooie diender

Werkwilligheid ja, dat is nou zo'n typisch kenmerk van geldersen.... als dooie zou ik ze niet aanmerken, zie bijv. de avatar van Illindra, maar je mag ook best mijn sensibele gelderse jaarlinghengst komen bekijken hoor.
Het is maar net wat je als werkwilligheid aanmerkt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:58

CGJ12 schreef:
Les 1: Het gros van de fokkers verkoopt inderdaad alleen de minder goede exemplaren.
Les 2: Het slechtste exemplaar van stal X kon nog wel eens beter zijn dan de beste van stal Y........
Les 3: Een beetje goede fokker zal proberen bloedspreiding in de merries te krijgen. Als hij 3 volle zusters van erg hoge kwaliteit heeft is hij vaak genegen om daar uiteindelijk één van te verkopen om dan zelf de 4e van een andere vader aan te houden, ook al is die kwalitatief een fractie minder........

Het is persoonlijk mijn streven om de 80-punten (!) paarden aan te houden of paarden die kinderen leveren van 80-punten. Als ik teveel krijg en moet opruimen begin ik onderaan. En dat kan dan hypothetisch best een 1a CK 74-punten paard zijn.........
Jouw redenering gaat dus net iets te kort door de bocht.

*grinnik*

Jij wou zeker beweren dat jij stal X bent en Ria Hekkert stal Y

Met stelling 1 ben ik het trouwens niet eens, hoe groter de (op)fokker hoe meer die zal moeten selecteren.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:59

hoera schreef:
Dat vele wit vindt ik wel leuk

Dan zit je bij de geldersen wel goed

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:59

AWvL schreef:
...........
De doelstelling in de statuten van de stichting Gelderlander Paard Associatie spreekt voor zich:
artikel 2
1. Doelstelling
De Gelderlander Paard Associatie ondersteunt en stimuleert het voortbestaan van het
originele Gelderlander paard, zoals dat ten tijde van het Stamboek Gelders type (Sgldt) door fokkerij en selectie op prestatie is gevormd

, en gaat de naamsbekendheid “Gelderlander”, waaronder dit veelzijdige paard al meer dan 100 jaar wereldwijd beroemd is, tegen misbruik beschermen.

Dat wordt dan dus alle populaire Gelderse hengsten uit de fokkerij nemen......... toch?
Uppervile (v. Cabochon mag dan als eerste moven.......)

Ik denk dat 50% van de huidige Geldersen fokkers dan defintief gaat afhaken.......

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:00

Aimee schreef:
Met stelling 1 ben ik het trouwens niet eens, hoe groter de (op)fokker hoe meer die zal moeten selecteren.

Dan bevestig jij dus mijn stelling 1 (voor jouw was het trouwens les 1........ )

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:06

CGJ12 schreef:
Aimee schreef:

Dan bevestig jij dus mijn stelling 1 (voor jouw was het trouwens les 1........ )

Ligt eraan hoe je het interpreteert. Mindere exemplaren vergeleken met de paarden die geschikt worden gezien voor bijv. de HK maar nog steeds een zeer fijn sportpaard kunnen zijn, of mindere exemplaren als zijnde noch geschikt voor keuring noch voor sport, omdat ze bijv. ongezond zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:09

Wat een gezeik zeg, of een paard nou voor een opfokker minder of beter is. Het gaat om welk doel de toekomstige eigenaar heeft. Wat voor de een een topper is, kan voor de andere een manegepeerd zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:10

Aimee schreef:
of mindere exemplaren als zijnde noch geschikt voor keuring noch voor sport, omdat ze bijv.
ongezond

zijn.

Dat soort exemplaren kennen de geldersen niet.......... (zeker niet de traditionelen die nog vrij zijn/waren van l'Invasion-bloed......... )