Samber paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pipeloi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:20

oke maar verklaar mij dan eens waarom alle nakomelingen van die hengst het hebben ik heb me daar in verdiept omdat ik zelf een zoon er van had en voor de hengsten keuring wilde hebben en uit onderzoek bleek dat bijna alle nakomelingen ocd hebben

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:44

pipeloi schreef:
oke maar verklaar mij dan eens waarom alle nakomelingen van die hengst het hebben ik heb me daar in verdiept omdat ik zelf een zoon er van had en voor de hengsten keuring wilde hebben en uit onderzoek bleek dat bijna alle nakomelingen ocd hebben

Daarom wordt het ook aangenomen dat het aan de hengst ligt en dat die het vererft, alleen is dit wetenschappelijk nog niet bewezen. Wel is het belangrijk vindt ik dat dit dan ook daadwerkelijk wordt aangetoond. De deskundige in kwestie (dierenarts wichers) die het onderzoek leid kon uit een koppel veulens aanwijzen welke veulens OCD zouden krijgen. Ik zeg krijgen, omdat dit met een te snelle ontwikkeling te maken zou hebben. Als zij hier in geremd zouden worden, zouden ze dan ook OCD krijgen? Deze visie staat nog in de kinder schoenen en met de wetenschap gaat het niet zo snel. Maar het tegendeel is ook nog niet bewezen.

pipeloi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:10

maar tot het tegendeel is bewezen ligt het wel nog steeds aan de hengst .

las trouwens je profiel en zag dat je bonte paarden heb
weet je dat er een speciaal bonte paarden topic bestaat

pipeloi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:11

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:38

hoi Pipeloi,

Ik sluit me bij je aan wat betreft dat OCD verhaal.
Ik ben nog aan het kijken hoe alles werkt op deze forum.
Ik zal dan proberen een foto van mijn samber hengsten veulen
er op te zetten, dat zal jullie vast wel interesseren, want hij is bont. en interesant gefokt nl uit eusebio moeder (zeoliet x nimmedor pref.) moeder stond al eens in het kwpn blad. en haar overgroot moeder liep internationaal voor de concourwagen ( pygmalion x cambridge cole keur, pref,)
nog bedankt voor je reactie

marijkuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:27

ik zie samber elke dag staan, als ik naar mijn werk ga.. hij loopt alleen in een weiland..

RUBYWHITE

Re: Samber paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:36

@ Marijke

Hij is denk ik een van de weinige hengsten die lekker elke dag buiten komt...samen met een merrie of andere hengst/ruin wordt lastig vertelde vrieling mij destijds...

@ Agerrits

Citaat:
Toch wil ik hier even op inhaken, vooral het stukje over Ico sun die OCD zou vererven. Ik zou voorzichtig zijn met deze uitspraak, want het is nog niet aangetoond dat hengsten OCD kunnen vererven, wel wordt dit aangenomen, maar het is niet wetenschappelijk bewezen. Ik weet dat er momenteel een onderzoek wordt uitgevoed dat moet aantonen dat dit niet door de hengst komt, maar dat OCD ontstaat na de geboorte en dus voorkomen kan worden.

Wat betreft of OCD vererft wordt door de hengst heb je gelijk thnx. Alleen is er naar de nakomelingen van icosun onderzoek gedaan, 3 op de 5 hebben OCD. Dit vind ik schrikbarend hoog om eerlijk te zijn. Of het bij de hengst weg komt of niet, wie een ico sun koopt zal toch voorzichtig moeten zijn.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:38

Over samber, 28 december toont vrieling in hardenberg op de boshoek het guldenspoor de ruin(helaas) penottie primo s een prachtige bonte van samber x rentmeester (v. oregon) dit is de enige nederlandse hengst op grand prix internationaal niveau dresuur uitgebracht door daniëlle Keur. zie ook website www.keurhorses.com

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:41

agerrits schreef:
Over samber, 28 december toont vrieling in hardenberg op de boshoek het guldenspoor de ruin(helaas) penottie primo s een prachtige bonte van samber x rentmeester (v. oregon) dit is de enige nederlandse hengst op grand prix internationaal niveau dresuur uitgebracht door daniëlle Keur. zie ook website www.keurhorses.com

corrigeer; de enige bonte nederlandse paard op grand prix niveau

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 23:18

penotti vind ik zo gaaf...enne...CCS achtervolgt hem hoor

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 23:33

Kijk in mijn profiel, ook een geweldige rechtstreekse Samber-merrie!
Superkarakter van haar vader, zeer veelzijdig, op 6 jarige leeftijd al dressuur M2+9, dat was toen ik haar kocht. Nu in kort in 4 (dressuur)wedstrijden B+9 met een bijrijdster van me. Springt alles, weigert nooit, vind alles leuk zelfs hooglanders drijven in de duinen! Gaaf he? En ze ziet er nog mooi uit ook, ben zeer in mijn sas met haar.. dat begrijpen jullie vast wel!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:12

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:53

mooie samber merrie en erg veelzijdig...zozo.. een echte samber dus.
En ik zie dat die ruin hier boven goed kan springen..dat doen er nietzoveel samber nakomelingen na.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:15

jawel hoor, wij hebben er 2 lopen, springen de staanders uit

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:05

Liannes, iets beter lezen ik zeg ook dat doen er 'niet zoveel' na

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:19

was ook maar een geintje, weet niet eens of de dames kunnen springen,maar ik vond het wel leuk klinken

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:08

ja haaa, die van jou springen boven de staanders uit. Er zijn vast meer paarden van samber die goed kunnen springen, maar zelden bijzonder goed.

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:23

Replay, die springer hierboven, is M geweest, hij weigerd bijna nooit, weigerd hij wel, ligt het aan jouzelf.

mschuring

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:42

tja ik heb dan een sambertino merrie maar zij kan ook wel goed springen en wil het ook wel maar omdat ik springen niet leuk vind doen we dit heel weinig maar ik weet zeker dat zij zonder moeite best een b parcour kan lopen en vast ook wel hoger maar niet met mij ha ha ik blijf wel lekker dressuuren en dit vind zij ook leuk dus daar gaat het om thuis nemen we nog wel eens een hindernisje maar ze is nog nooit gestopt voor een hindernis.
dan gaan de oren naar voren en daarna bokt ze nog een x omdat ze het leuk vind ha ha ha.

groetjes marjan

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:48

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:52

ik heb nu eindelijk een foto van mijn samber bont veulen
Afbeelding

Ik hoorde van de fokker van mijn veulen dat er nog z'n 11 merrie's dracht zijn van samber, dus ik ben bang dat ik niet de laatste bonte heb van samber

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:44

Mijn tante heeft ook een Samber. Zij rijd er dressuur mee.

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:59

agerrits schreef:
ja haaa, die van jou springen boven de staanders uit. Er zijn vast meer paarden van samber die goed kunnen springen, maar zelden bijzonder goed.

meen je dat nu ? Ik ken een paar bont Samber zonen/kleinzonen en die springen toch verdomd goed. Kan natuurlijk ook wel aan de merrie gelegen zijn.

edit : effe verduidelijken : die paarden springen in de les heel goed, of ze dat op wedstrijd ook zouden doen is iets anders natuurlijk. Maar ze lijken het springen toch wel veel leuker te vinden dan de dressuur.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:27

@jokari,

het was een geintje dat agerrits schreef,
wij hebben verschiilnde sambermerries staan, alleen springen we niet met ze,
daarom boven de staanders uit...hahaha

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:40

liannes schreef:
@jokari,

het was een geintje dat agerrits schreef,
wij hebben verschiilnde sambermerries staan, alleen springen we niet met ze,
daarom boven de staanders uit...hahaha

dank je en ik zal het nooit meer zeggen, ik heb het ook maar eens ergers gehoord in de wandelgangen...
Laatst bijgewerkt door agerrits op 04-01-06 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt