Wie doet er mee? Cursus Paardenfokkerij in NH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:04

Gelukkig hebben we niks gemist. Al had ik het bedrijf wel graag willen zien!

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 09:46

Zo iedereen geslaagd

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:51

Ja zeker!! Ben wel blij. Vind het alleen erg jammer dat ik aan die andere cursus niet mee kan doen. Helaas is voor mij onmogelijk om me lessen voor 8 x achter elkaar te laten verplaatsen. Misschien kunnen we een oproep plaatsen

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:18

Ik was ook blij dat ik het gehaald had, maar had eigenlijk niet anders verwacht

Het is maar 8 keer joh! Anders ga je die periode om de week lessen, hier leer je ook een hoop van toch

Het is voor mij allemaal krap en plannen, maar je moet er wat voor over hebben

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:34

Ik sta ook op maandag van 5 tot 6 nog les te geven en moet nu weer 8 weken iemand regelen die hier voert maar ach....
Het wordt steeds gezelliger!!!

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:21

Jullie hebben gehelemaal gelijk! Ik ga denk ik me vrije middag van maandag naar vrijdag zetten. Zo kan ik op maandag gewoon naar de cursus en vrijdag gewoon rijden zonder haasten! Trouwens we vinden nooit meer een groep van 12 mensen die de eerste al gedaan hebben en de tweede nog willen doen. De mensen die door willen gaan meteen door.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:01

Zo mag ik het horen!

Anders moet je idd wachten tot er weer een keer een groep de eerste cursus gedaan heeft en dat kan nog wel weer een hele tijd duren

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:37

Dat weet ik wel zeker. Dit heeft al een jaar geduurd! Ik zal haar van de week wel even bellen.

Excuseme

Re: Wie doet er mee? Cursus Paardenfokkerij in NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:48

Cursus Paardenfokkerij

1e avond: Bezoek fok/opfokbedrijf van de docent/cursusleider dhr. E.Dokter Balkerweg 35 te Ommen. Behandeld wordt: geschiedenis, zintuigen,karakter, omgang, uitwendige onderdelen, geraamte, huisvesting, voeding en verzorging.

2e avond 29 september 19:30: Bezoek van het bedrijf van de fam. van Straaten Ommerweg 74 in Den Ham hierbij wordt de rondleiding verzorgt door dhr. F.van Straaten. Na deze rondleiding wordt theoretisch en praktisch aandacht geschonken aan het opmaken van het signalement en de leeftijdsbepaling.

3e avond 13 oktober 19:30 Bezoek Dierenkliniek Hoofdweg 26a te Klijndijk Deze avond behandelt dierenarts dhr. A.R..van Ittersum de PROK keuring,O.C.D.bij jaarlingen. Tevens komen aan de orde verkoopkeuringen met gebruik van de Mobiele Bus en de digitale rontgenfoto’s (KWPN erkend) . Daarna worden ziekten en gebreken behandeld door dhr E.Dokter.

4e avond 19 oktober 19:30 Bezoek Dierenkliniek te Heerde Deze avond zal dhr. P.de Vries (dierenarts) het scannen en de begeleiding van drachtigheid bespreken. Tijdens deze avond wordt tevens aandacht geschonken aan het fenomeen embryotransplantatie. De heer de Vries is tevens de schrijver van het boek dat bijgeleverd wordt.

5e avond 20 oktober 19:30 Theorie les bij de fam v.Straaten in Den Ham dhr. E.Dokter behandelt “ De Regels van het Stamboek” (KWPN) daarna volgt een toets en bij voldoende resultaat ontvangst u een KWPN/KHL certificaat.
...................................................................

Op welke avond en van wie leer je nu hoe je een goed paard moet fokken? Kennis van ziekten, leeftijdsbepaling, KWPN, embryotransplantatie is allemaal leuk maar helpt je niet om een goede combi te maken tussen merrie en hengst. Dan heb je meer aan lezingen/presentaties van goede fokkers.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:48

Goh doet Egbert Dokter dat nog steeds, moet zo'n ruim 30 jaar geleden zijn dat wij les van hem kregen

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:04

Excuseme:

Het leert je niet veel over een keuze merrie-hengst maken, maar is de cursus volgens mij ook niet voor bedoeld. We weten nu gewoon meer over het paard als paard zijnde van het aantal rugwervels tot Embryo transplantatie. Ook dat zijn dingen die belangrijk zijn bij het fokken. Er worden ook dingen behandeld over een pas geboren veulen hoe je daar mee omgaat, wat belangrijk is, waar je op moet letten en hoe je in bepaalde situaties moet reageren. En natuurlijk wanneer je moet stoppen met fokken met een merrie omdat ze het niet meer aankan etc etc etc. Het lijkt mij dat fokken niet alleen de juiste combi merrie-hengst gaat. Al speelt dat natuurlijk wel mee!

Sarabande:

Egbert Dokter geeft hem nog steeds! Geweldige man maar zo af en toe een beetje warrig! (komt ook doordat ik niet heel erg in de KWPN hengsten namen ben, dat maakt het ook moeilijk te volgen)

Groetjes Marcella