Afstammelingkeuring van Trento B, waar + wanneer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Afstammelingkeuring van Trento B, waar + wanneer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:03

Ik denk dat er wel een verschil zit tussen merries die er verzorgd uitzien en merries die gewoon niet verzorgd zijn,Zegt niks over de kwaliteit van zo'n merrie.Bovendien kunnen ze ook wat ouder zijn.Maar ikzelf heb het idee dat er veel meer in die hengst zit,en dat dat er wat beter uit zou komen als hij iets anders gereden werd. Ik vind de moederlijn ook heel mooi,en trento zelf een erg mooi paard.En ik denk niet dat de hkc helemaal blind is..dus er zal wel wat meer inzitten.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:13

Elisa2 schreef:
Ik denk dat er wel een verschil zit tussen merries die er verzorgd uitzien en merries die gewoon niet verzorgd zijn,Zegt niks over de kwaliteit van zo'n merrie.Bovendien kunnen ze ook wat ouder zijn.Maar ikzelf heb het idee dat er veel meer in die hengst zit,en dat dat er wat beter uit zou komen als hij iets anders gereden werd. Ik vind de moederlijn ook heel mooi,en trento zelf een erg mooi paard.En ik denk niet dat de hkc helemaal blind is..dus er zal wel wat meer inzitten.

ik bedoel niet weiland merrie's. Ik bedoel dus wel de kwaliteit.

Ik bedoel echt merrie's met een kaars rechte rug (bezem steel)
Toontredend en niet te zuinig ook.
Bewegen als een natte krant
Een achter hand om te janken
een lijn als een tekkel
Net wel een rams hoofd
Grote zijl oren.

Met dat soort merrie word ook gefokt. Schande!
En dan maar hopen dat een hengst het goed kan maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:18

En dan Trento kiezen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:23

Ja hengsten horen te verbeteren he..maar goed ik zou ook op z'n minst met een stermerrie fokken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:24

En wat als je nou niet om keuringen geeft en er al helemaal niet naar toe gaat? En gewoon wel fokt met een goede merrie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:33

ja als je zkr weet dat het een goede is..ster is meer een richtlijn natuurlijk..

tamaras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:39

Daar is dan ook niks mis mee als de merrie maar correct is en een goed fundament heeft!!! De merrie 's die bij trento op de afstammelingenkeuring bij de veulens liepen waren over t algemeen matig in ieder geval meer slechte dan goeie en veel kleine moeders omdat de hengst groot is denk ik!! Daar moeten ze wel goed naar kijken vind ik en al is het een ster merrie dat wil nog niet alles zeggen hoor!!! Er zijn ook merrie 's die geen ster zijn en toch heel goed fokken!!!

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:55

Bucephalus schreef:
De fokkers hadden er blijkbaar vertrouwen in.

Wanneer deze fokkers weloverwogen hun keuze hadden gemaakt kan ik het begrijpen. Veel mensen hebben echter in de hype rond Trento hun merries erbij gedaan. Kijk eens naar de werkelijk serieuze en gerenommeerde fokkers, slechts weinigen hebben veulens van Trento.
Krack kan niet stempelen, dus je gaat direct terug op de oude massale paarden uit de briolieta stam. Niets mis mee, zolang je maar een merrie met zeer, zeer veel bloed aanpaard. Moderne paarden verwacht ik niet heel snel bij Trento in combinatie met de nederlandse merriestapel.

tamaras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:13

Ik ken toevallig twee volle zusters van trento en die hebben veel bloed en de moeder zelf is een hele mooie degelijke merrie!! dus dat massale valt wel mee denk ik zo! en krack c doet toch hele goede dingen in de fokkerij dacht ik ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:15

En toch fokt Trento dat wel degelijk door.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:17

tamaras schreef:
Daar is dan ook niks mis mee als de merrie maar correct is en een goed fundament heeft!!! De merrie 's die bij trento op de afstammelingenkeuring bij de veulens liepen waren over t algemeen matig in ieder geval meer slechte dan goeie en veel kleine moeders omdat de hengst groot is denk ik!! Daar moeten ze wel goed naar kijken vind ik en al is het een ster merrie dat wil nog niet alles zeggen hoor!!! Er zijn ook merrie 's die geen ster zijn en toch heel goed fokken!!!

ja !! de moeder van mijn merrie!
zij is geen ster, maar wel preferent prestatie

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:19

Nou mooi toch! Ik denk dat er een hoop goede paarden weg zouden vallen als we als eis stellen dat ze ster moeten zijn.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:23

Sammie schreef:
Nou mooi toch! Ik denk dat er een hoop goede paarden weg zouden vallen als we als eis stellen dat ze ster moeten zijn.

Dat denk ik ook. Een goede fokker weet echt wel wat voor vlees ie in huis heeft en gelooft in zijn eigen produkt.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 22:24

Basvdv schreef:
Wanneer deze fokkers weloverwogen hun keuze hadden gemaakt kan ik het begrijpen. Veel mensen hebben echter in de hype rond Trento hun merries erbij gedaan. Kijk eens naar de werkelijk serieuze en gerenommeerde fokkers, slechts weinigen hebben veulens van Trento.
Krack kan niet stempelen, dus je gaat direct terug op de oude massale paarden uit de briolieta stam. Niets mis mee, zolang je maar een merrie met zeer, zeer veel bloed aanpaard. Moderne paarden verwacht ik niet heel snel bij Trento in combinatie met de nederlandse merriestapel.

Ik ga van de serieuze fokker uit die weloverwogen een keus maakt en niet van de menigte die overal achteraan loopt. Dat noem ik eerlijk gezegd geen fokken. Je hoeft Bij Trento niet perse een merrie te hebben die hoog in het bloed staat, maar wel eentje die bloed doorgeeft en dat zijn twee verschillende dingen.. De moederlijn vind ik het belangrijkste. Wat is een modern paard? Daar zijn nogal wat verschillende menigen over. In de fokkerij en dan met name m.b.t. merries praat ik liever van een fokdier. Die hoeft van mij helemaal niet modern te zijn, als deze maar gezond en vitaal is en kwaliteit doorgeeft. Als er iets snel te veranderen is, dan is dat het moderne. Maar het behouden van erfmassa is een heel ander verhaal. Dat ben je zomaar in twee of drie generaties (bij een sterke moederlijn) kwijt

saas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:13

tamaras ik ben het helemaal met je eens

Er is nog helemaal niet gezegd dat een combinatie TIJD nodig heeft, daarbij is er ook nog niet gemeld dat deze combinatie nog niet zo lang bestaat.

Gezien het feit dat Trento veel dekkingen heeft gehad, dus ook met mindere merries, wat toch 50% van de bloedlijn is. Het is dus redelijk logisch dat de 'uniformiteit' beter kan. Ik heb de afstammelingen keuring gezien, en die was helemaal zo slecht nog niet. Het juryrappot betreurd me dan ook.

En wat al is gezegd...Trento is dan misschien een laat bloeier, maar wel een met een super karakter voor de sport, wat hij ZEKER mee geeft aan zijn nakomelingen.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:25

Basvdv schreef:

Is er toch nog iemand positief over de nafok van Trento, misschien moet je ze alle 400 maar kopen.
Er zijn hengsten voor minder op wacht gezet, de vraag is of de heren dat wel durven....

Mis! 399 , die van mij blijft voorlopig lekker bij mij.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:12

Laten we heel eerlijk wezen, er waren van de 425 nakomelingen ook heel wat minder mooie.
En ja Basvdv heeft gelijk als hij zegt dat Krack niet "stempeld" maar mooie eindprodukten levert.
Dus denk aan je merrie x Ramiro x Amor, wat denk je dan wat voor een veulen je dan zou kunnen krijgen?!
Bij de wat hoger in het bloedstaande merrie, kan dit goed uitpakken, maar wat als je al een degelijke merrie hebt?

Ik heb ook een Trento veulen, een hele bijdehandte tante, waar ik aardig gek mee ben.
Lief, maar ook met karakter...
Voor het overgrote deel kan ik mijn veulen niet plaatsen in de context van het afstammelingen onderzoek, maar ik weet wel dat Trento voor de meeste merrie's geen geschikte partner is.
Ik heb hem niet genomen omdat iedereen hem te gek vond (want dat wist ik namelijk niet), maar omdat ik hem zo geweldig vond en hij eventueel de minpunten van mijn merrie kon compenseren.

Zijn eigen sportieve kwaliteiten trek ik niet in twijfel, ik denk zeker dat hij het kan...maar dat wil nog niet zeggen dat hij ook een "vaderdier" is.

tamaras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:09

Ik denk dat elke hengst fokt zoals ie zelf is dat is bij krack c ook maar er komt ook af en toe een hele aparte van die kans zal er bij Trento ook zeker zijn en wie nu kan zeggen dat t een echt vaderdier is of wordt die moet echt in de paarden gaan want dan kun je alles bereiken in de paardenwereld!! En als het zelf een heel goed paard is dan komt dat zeker terug in de fokkerij!!!