al het gezever over fokken ten spijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re: al het gezever over fokken ten spijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:35

kippie17 schreef:
Een hele predikaatrijke lijn is niet alleszeggend???? Die predikaten hebben die beesten niet voor niks.. En nee, het kwpn is niet alleszeggend. Maar het biedt toch wel iets meer garantie als je fokt uit een predikaatrijklijntje.... Vind ik!

Amen, hier heb ik niks meer aan toe te voegen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 11:37

o foei Libke... maar het klopt wel ja, die viezerikken... Ze mochten er nog niet eens aan denken....
Ik heb gekozen om de merrie daar neer te zetten, en heb de situatie onderschat. Dat is anders dan bewust kiezen voor het dekken van mijn merrie. Dit was voor mijn merrie het beste, ze is nu eindelijk weer aangekomen.

Over de jaarling ben ik ook bezorgd. Ik ben bang dat dit haar botten geen goed gaat doen. Ik had het er af laten spuiten.

kippie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:39

Desiree schreef:
o foei Libke... maar het klopt wel ja, die viezerikken... Ze mochten er nog niet eens aan denken....
Ik heb gekozen om de merrie daar neer te zetten, en heb de situatie onderschat. Dat is anders dan bewust kiezen voor het dekken van mijn merrie. Dit was voor mijn merrie het beste, ze is nu eindelijk weer aangekomen.

Over de jaarling ben ik ook bezorgd. Ik ben bang dat dit haar botten geen goed gaat doen. Ik had het er af laten spuiten.

En ze zal nu nog veeeeeel meer aankomen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 11:39

ja maar dat duurt nog even. Ik hoop alleen niet dat ze weer gaat afvallen als ik haar op stal haal over een tijdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:42

Desiree schreef:
ja maar dat duurt nog even. Ik hoop alleen niet dat ze weer gaat afvallen als ik haar op stal haal over een tijdje.

Meer voeren wil weleens helpen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:44

verder lijkt het mij normaal dat jaarlingen en tweejarigen er eens dun uitzien ,soms moeten ze ook eens de hoogte in

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 12:02

ik hoop dat het daar aan ligt Libke. Van de winter moest ik echt minderen met voeren want toen werd ze te dik.
En op het laatst voerde ik me een ongeluk maar het hielp niets. Er is verder geen een paard bij mij op stal dat dun is. ik moet bij allemaal oppassen dat ze niet te dik worden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:12

heb een jaarling die er ook erg dun uitziet maar die groeit nu zo hard dat ik me daar geen zorgen om maak . Wel een goede spuit van de veearts tegen de bloedwormen dat je dat alvast uitsluit

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:52

Ik heb een veulen gefokt met mijn duitse merrie; ik ben helemaal weg van dat paard; wat een karakter en ze is ook nog eens mooi!!
In Duitsland doen ze niet zoveel met predikaten (alleen staatspremie voor de allerallerbesten), dus mijn veulen heeft geen predikaten in de moederlijn. Dat zegt dus ook niet alles...
Ik fok zowieso niet voor ster, keur of wat dan ook. Ik fok voor een gezond veulen dat er leuk uitziet; netjes kan bewegen en met een GOED EN MAKKELIJK HANTEERBAAR KARAKTER, zodat de gemiddelde ruiter er veel plezier aan kan beleven. Mijn paarden kunnen allemaal ook een sprongetje maken en mee op buitenrit (Kimberley x Jazz gaat in goed gezelschap rustig mee langs de snelweg). Mocht er een veulen ster worden of bij Anky op stal komen dan is dat leuk, maar ik ga daar niet voor. Ik fok wel met goedgekeurde hengsten die ik met heel veel zorg uitzoek bij de merrie. Ik heb één keer een niet gekeurde hengst gebruikt, er is een plaatje uitgekomen, maar een paard met een aardig papiertje heeft meer kans op een leuk leven, dus...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 14:07

libke schreef:
heb een jaarling die er ook erg dun uitziet maar die groeit nu zo hard dat ik me daar geen zorgen om maak . Wel een goede spuit van de veearts tegen de bloedwormen dat je dat alvast uitsluit

Ben net nog wezen kijken en ze ziet er inmiddels prachtig uit. De ribben zijn er eindelijk vanaf. Het viel me op hoe volwassen ze er eigenlijk uit ziet als 2 jarige. Het model is gewoon "af". Ze hoeft nu alleen nog maar de hoogte in. Ik zal ze weer eens een wormkuurtje geven. Moet ome Fons ze alleen wel apart zetten want ze eet zo langzaam (en ik doe de wormkuur door het eten) dat de andere 2 haar eten opeten.

Nou Yvonnelind, als ik nou op zoek was naar een paard, ging ik bij jou aankloppen. Want jouw fokdoel is wat ik voor mijzelf wil hebben. Ook ik vind het karakter het belangrijkste en ik wil ook graag buiten kunnen rijden, beetje kunnen springen (mijn paard kan dan misschien hoog springen maar zelf doe ik dat niet), en ik wil wat kunnen dressuren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:22

Ik fok dus maar weinig hè; en in princiepe alleen voor mezelf... Daarom wil ik ook per cé goede karakters natuurlijk. Fabjuh heeft net mijn jaarling hengst Zamiro gekocht. 2 andere veulens blijven in de famillie en zijn nu van mijn schoonvader. Zamiro is dus het veulen van de niet gekeurde hengst Melis. Hij heeft en vererft een Super karakter, hij is mooi èn Z dressuur. Paste qua type èn karakter perfect bij mijn merrie kimberley x Jazz, en zodoende heb ik toen niet verder gezocht en de gok genomen. Helaas is het een hengst; gelukkig voor Fabjuh... Als het een merrie was geweest, dan was het mijn volgende sportpaard geworden en als het een goeie was had ik er ook zeker weer een veulen van een ggk. hengst uit willen fokken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:28

Ik heb in het voorjaar een merrie ingereden: C pony X niet goedgekeurde bonte hengst van 1.72. Hier is een paardje van ong. 1.60 uitgekomen. Zonder papier. Maar wat een mooi ding, de hals is zo gevormd dat het paard bijna altijd netjes lijkt te lopen. De gangen zijn ook nog eens bovengemiddeld.
En wat nog het grappige is: ze hebben nog een jongere ruin, de volle broer van deze merrie. En dat is al net zo'n mooi dier.

Zolang ieder voor zich bepaald of de merrie goedgenoeg is en of de hengst voldoet is er niets mis mee.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:58

Dan hebben jullie ook gewoon geluk gehad met de combinatie.
Misschien had je met een ggk. hengst nòg mooiere veulens gehad; maar dat weet je niet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:24

De allereerste zin van desiree!

Desiree schreef

Citaat:

HIer heb je altijd van die "blabla"figuren met hun mond vol over het fokken van een goed paard en hoe dat dan wel eventjes moet.

Heel appart , wat wil je met deze zin bereiken?????

Als het je niet zint, dan moet je gewoon niet op bokt komen...., blijkbaar weet je zelf allemaal heel goed hoe het moet, want anders zou je over goed bedoelde adviesen in ieder geval nadenken ipv ze gelijk te bekriticeren....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:40

Nu spreek je jezelf alweer tegen!
Citaat:
Die hobbyfokkers waar Jeroen het over had, hadden merries die vaak niet eens ooit ook maar iets gepresteerd maar ze vonden het zo leuk om er een veulentje bij te hebben.

Ik denk niet dat jeroen dát bedoelde, maar oké...

En toen

Citaat:
Want er is simpel weg geen formule om een goed paard te fokken

en nu ben je het eens met Yvonnelind, die dus wel nadenkt over de combinatie ....

want Yvonnelind zei..
Citaat:
Ik fok wel met goedgekeurde hengsten die ik met heel veel zorg uitzoek bij de merrie.

Heel raar!!!!!
Om dan nog zó te keer te gaan tegen mensen hier op bokt.......

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:45

superwoman schreef:

De allereerste zin van desiree!

Desiree schreef

Citaat:

HIer heb je altijd van die "blabla"figuren met hun mond vol over het fokken van een goed paard en hoe dat dan wel eventjes moet.

Heel appart , wat wil je met deze zin bereiken?????

Als het je niet zint, dan moet je gewoon niet op bokt komen...., blijkbaar weet je zelf allemaal heel goed hoe het moet, want anders zou je over goed bedoelde adviesen in ieder geval nadenken ipv ze gelijk te bekriticeren....

Jullie hebben in ieder geval gemeen dat je beide niet bepaald subtiel bent in het schrijven en reageren in topics op Bokt...
Op dit soort uitspraken krijg je over het algemeen geen positieve reactie, want het is weinig opbouwend en een ander kan hier niks anders mee dan boos reageren dus. Superwoman; misschien moet je je eerst eens afvragen waarom jij je door deze zin aan voelt gesproken en dan nog eens uitleggen dat je het jammer vindt dat ze je goedbedoelde adviezen op deze manier bekritiseert; want daar gaat het toch om..?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 21:49

superwoman schreef:

Het zijn vaak ongevraagde adviezen. Mensen willen gewoon een veulen fokken en zitten dan niet op negatief advies te wachten. NAtuurlijk mag je ze bijvoorbeeld wijzen op de kosten en de risico's en dat het nu eenmaal goedkoper is om een veulen te KOPEN dan zelf te fokken. Maar iemands paard afkeuren vind ik een ander verhaal. En dat ben ik hier wel eens tegen gekomen en mensen die dat doen vind ik echt "blabla figuren".

superwoman schreef:

en nu ben je het eens met Yvonnelind, die dus wel nadenkt over de combinatie ....

Als je nu kon lezen, dan had je in dit topic gezien dat ik zelf ook met zorg hengsten voor mijn merries gekozen heb etc. etc. want ik ga niet in herhaling vallen.

Een quote van mezelf is nog wel om te doen:
Desiree schreef:
Fokken is mijns inziens een bepaald beleid: een hengst zoeken bij jouw merrie en ook een bepaald fokdoel voor ogen hebben. DAt heb ik gedaan bij 2 van mijn merries en ik heb mijn best gedaan maar het kan toch nog altijd heel anders uitpakken. Ik heb 1 stermerrie die prok gekeurd is en waarmee vorig jaar een veulen van Calvados is gefokt dat op de veiling in Deurne is weggegaan voor 19000 euro. 19000 euro voor een belofte die misschien niet uitkomt maar goed. De merrie komt uit een moeder die ZZ gesprongen heeft die op haar beurt uit een nationaal springende moeder komt. Ik
heb een fokdoel: mooi paard dat zowel elastisch is in het lijf en goed in dressuur als dat kan springen en bovenal met een karakter dat ook door mindere ruiters goed te rijden is.

Ik heb nog een merrie die uit een hele mooie moederlijn komt. Moeder heeft veel stermerries gefokt en zij komt weer uit een moeder die zelfs 2 goedgekeurde zonen zou hebben gefokt. HEb alles nageplozen. Deze merrie (het wordt haar 1e veulen, mogelijk ook het laatste dus als fokmerrie zal ze nooit beoordeeld kunnen worden) mocht op bepaalde punten wat verbeterd worden, en ik heb er een hengst bij gezocht die die eigenschappen goed had.

Ik denk dat ik nu goed mijn best gedaan heb. Ik heb dekgeld betaald, goed nagedacht, goed naar mijn merries gekeken op een objectieve manier. MAar ik ben natuurlijk niet ervaren, het is de eerste keer. MIsschien heb ik toch wel helemaal de verkeerde keuze gemaakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:04

Citaat:
Superwoman; misschien moet je je eerst eens afvragen waarom jij je door deze zin aan voelt gesproken en dan nog eens uitleggen dat je het jammer vindt dat ze je goedbedoelde adviezen op deze manier bekritiseert; want daar gaat het toch om..?

Als ik (misschien bot, maar duidelijk) een postreplay maak, dan moet je daar uithalen,wat voor jouw van toepassing is en de rest laten zitten....

Zelf doe ik dat ook,als ik wat lees...maar mensen die bijna gaan huilen als ze iets te zien krijgen wat ze niet aan staat vind ik dom!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:54

superwoman schreef:
Zelf doe ik dat ook,als ik wat lees...maar mensen die bijna gaan huilen als ze iets te zien krijgen wat ze niet aan staat vind ik
dom
!

sorry sorry sorry! HEt was niet mijn bedoeling om je aan het huilen te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:14

Desiree schreef:

Citaat:
Het zijn vaak ongevraagde adviezen. Mensen willen gewoon een veulen fokken en zitten
dan niet op negatief advies te wachten.

NAtuurlijk mag je ze bijvoorbeeld wijzen op de kosten en de risico's en dat het nu eenmaal goedkoper is om een veulen te KOPEN dan zelf te fokken. Maar iemands paard afkeuren vind ik een ander verhaal. En dat ben ik hier wel eens tegen gekomen en mensen die dat doen vind ik echt "blabla figuren".

Zie je wel dat
jij

daar moeite mee hebt en dat ik gewoon een spiegel voor houd!

Citaat:

dan niet op negatief advies te wachten.

Dus als het in jouw straatje valt,wil je het wel horen en anders niet!

ik was niet de enige die dat opgevallen was....
Citaat:

sarabande

Bericht Onderwerp: Re: al het gezever over fokken ten spijtGeplaatst: 30-08-05 13:01

Desiree schreef:
En dan heb je van dat volk dat het hen afraadt omdat hun merrie niet goed genoeg zou zijn om een of de andere reden. En dat vind ik zo'n hooghartige geblaat, daar zakt mijn broek gewoon van af.

Jij leest de uitspraak van Jeroen Dubbeldam zoals het in jouw straatje past.

Vaak geven mensen hier welgemeend advies om niet met een merrie met een gebrek of afwijking te fokken, juist om degene die die vraag stellen te helpen.
Gezien de huidige markt is het niet verstandig en vaak zijn juist zulke beginnende fokkers daar niet van op de hoogte
Die krijgen dan later enorme teleurstelllingen te verwerken.

De houding om dat hooggartig te noemen is een van de redenen dat mensen met ervaring en inzicht hier nauwelijks meer posten en er hier geen zinnige discussies meer plaatsvinden over fokkerij.

daantjuhhh
Bericht Onderwerp: Re: al het gezever over fokken ten spijtGeplaatst: 30-08-05 13:05

AMEN..

Zoro Bericht Onderwerp: Re: al het gezever over fokken ten spijtGeplaatst: 30-08-05 13:34

Wauw mooi stukje tekst! zo is het maar net! sarabande!

Misschien eens wakker worden????
En anders maar niet!
Ik maak me er niet druk om.
Het is wel leuk om te zien dat sommige mensen erg in hun ontkenningsfase zitten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 12:14

Nou dan mag jij dat wel eens opzoeken van mij. Want zelf heb ik nooit een negatief fokadvies ontvangen. Dat is me bespaard gebleven. Maar ik kon soms de teleurstelling voelen van de mensen die dat wel kregen. Maar ga jij maar eens op bokt zoeken waar jij iets over mij kan vinden waarvoor hetgeen jij schrijft op gaat. Meiske, je l.lt gewoon maar wat in de leemte. Hoe oud ben je, 12?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:21

Citaat:
Maar ik kon soms de teleurstelling voelen van de mensen die dat wel kregen

Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:30

en kan het hier allemaal even een beetje rustiger? Zo 'discussieren' (beter gezegd op de man spelen) levert weinig zinvols op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:43

Volgens mij gaat het hier nergens meer over. Een jaartje geleden had je nog een OW aan je broek hangen als je zo reageerde in een topic. Trouwens, topic had al lang op slot geweest.

Wat was nou de reden van dit topic en de vraag of stelling van de TS?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:44

één kans om je leven te beteren