superwoman schreef:Als het je niet zint, dan moet je gewoon niet op bokt komen...., blijkbaar weet je zelf allemaal heel goed hoe het moet, want anders zou je over goed bedoelde adviesen in ieder geval nadenken ipv ze gelijk te bekriticeren....
Het zijn vaak ongevraagde adviezen. Mensen willen gewoon een veulen fokken en zitten dan niet op negatief advies te wachten. NAtuurlijk mag je ze bijvoorbeeld wijzen op de kosten en de risico's en dat het nu eenmaal goedkoper is om een veulen te KOPEN dan zelf te fokken. Maar iemands paard afkeuren vind ik een ander verhaal. En dat ben ik hier wel eens tegen gekomen en mensen die dat doen vind ik echt "blabla figuren".
superwoman schreef:
en nu ben je het eens met Yvonnelind, die dus wel nadenkt over de combinatie ....
Als je nu kon lezen, dan had je in dit topic gezien dat ik zelf ook met zorg hengsten voor mijn merries gekozen heb etc. etc. want ik ga niet in herhaling vallen.
Een quote van mezelf is nog wel om te doen:
Desiree schreef:Fokken is mijns inziens een bepaald beleid: een hengst zoeken bij jouw merrie en ook een bepaald fokdoel voor ogen hebben. DAt heb ik gedaan bij 2 van mijn merries en ik heb mijn best gedaan maar het kan toch nog altijd heel anders uitpakken. Ik heb 1 stermerrie die prok gekeurd is en waarmee vorig jaar een veulen van Calvados is gefokt dat op de veiling in Deurne is weggegaan voor 19000 euro. 19000 euro voor een belofte die misschien niet uitkomt maar goed. De merrie komt uit een moeder die ZZ gesprongen heeft die op haar beurt uit een nationaal springende moeder komt. Ik
heb een fokdoel: mooi paard dat zowel elastisch is in het lijf en goed in dressuur als dat kan springen en bovenal met een karakter dat ook door mindere ruiters goed te rijden is.
Ik heb nog een merrie die uit een hele mooie moederlijn komt. Moeder heeft veel stermerries gefokt en zij komt weer uit een moeder die zelfs 2 goedgekeurde zonen zou hebben gefokt. HEb alles nageplozen. Deze merrie (het wordt haar 1e veulen, mogelijk ook het laatste dus als fokmerrie zal ze nooit beoordeeld kunnen worden) mocht op bepaalde punten wat verbeterd worden, en ik heb er een hengst bij gezocht die die eigenschappen goed had.
Ik denk dat ik nu goed mijn best gedaan heb. Ik heb dekgeld betaald, goed nagedacht, goed naar mijn merries gekeken op een objectieve manier. MAar ik ben natuurlijk niet ervaren, het is de eerste keer. MIsschien heb ik toch wel helemaal de verkeerde keuze gemaakt.