jaarling mogelijk drachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: jaarling mogelijk drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 06:12

Desiree schreef:
Vandaag vertelde mijn hoefsmid mij toen ik mijn zorgen uitte over de jaarling, dat de groei voor het moederdier mogelijk stagneert, maar daarna gewoon inhaalt.

Precies wat ik ook al eerder had gezegd.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:23

Citaat:
Ik ben gewoon nergens meer. Ik heb met veel jonge paarden te maken gehad. En daar zaten echt bange tussen. En toch kon ik er iets mee. MAar zo'n draak als deze heb ik gewoon nog nooit meegemaakt. Dit is een heel moeilijk geval.

Sja sorry mensen, mijn geduld is nu even op met die merrie. En als je dat niet kan begrijpen is dat niet mijn tekortkoming maar die van jullie. Verder doe ik nog gewoon op mijn manier mijn best hoor.

ik heb daar wel begrip voor. Je hebt gedragsgestoorde paarden, al denkt iedereen dat het dan maar jouw schuld is.
Ben ze ook wel tegengekomen, ze zijn er dus. Ongetwijfeld zul je er alles aan doen om dit in goede banen te leiden, desnoods maar even ergens anders naar toe.

wat betreft het drachtig zijn van deze merrie: maak je daar al helemaal geen zorgen om. Er zijn gerenommeerde stoeterijen die standaard hun merries op 2 jarige leeftijd laten dekken. Ze krijgen dan 1 of 2 veulentjes en gaan daarna de sport in.
Van een veulentje kan een merrie ook opknappen (of afknappen, maar bekijk het dan maar eerst positief)

succes!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 10:24

Sylvia schreef:
Ik denk dat goede voeding een toverwoord is... Ook voor die 2-jarige van jou trouwens.

Dat is waar. Ik heb haar het eerste jaar merriebrokken gevoerd (toen zat ze natuurlijk in het 2e levensjaar, het eerste levensjaar zou ik haar veulenbrok hebben gevoerd maar toen had ik haar nog niet). Als iemand mij helpt een foto te plaatsen zul je ook zien dat ze er goed uit ziet en dat ik moest oppassen dat ze niet te dik werd. Maar sinds die spuit is dat dus veranderd.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:29

Ik pb je wel even voor die foto...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:30

Ik heb 2 3-jarigen beide met een veulen aan de voet.... paps was uitgebroken en heeft beide dames gedekt.... ik ben er geen voorstander van maar het feit ligt er.
De merries zijn beide goed ontwikkeld en de veulens ook.

Ook ik heb al eens jaarling hengsten bij de merries laten lopen, no problemo

Van TS vind ik het juist getuigen van gebruiken van haar verstand door even afstand te nemen van haar 2-jarige en niet door te vechten met alle gevolgen van dien.
Dat zij dan gekozen heeft voor deze oplossing is haar pakkie aan en niet aan ons om daar kritiek over te uiten, ze zal haar redenen ervoor hebben.
ook uit brave merries kunnen etters geboren worden, en dat hoeven ze niet als veulen te uiten, kan ook op wat latere leeftijd.

Over papieren: op geen enkel papier kun je rijden.

Hoeveel jaarlingen zouden er drachtig zijn/als 2 jarige een veulen geven in het wild?

Ik vind de keuze van de eigenaar van de jaarlingen ook niet echt verstandig (= mild uitgedrukt).maar ook hier kan een reden voor zijn en dat hoeft hij hier niet uit te leggen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 13:28

Hier heb ik een foto van Wenhyfar als jaarling. Ik kan de foto's als 2 jarige er effe nog niet op krijgen. Het werkt op mijn computer niet allemaal even lekker namelijk.
http://www.mijnalbum.nl/Album=88XFF4QA

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:24

Wauw, in dit geval is een jaarling geen naarling. Wat een geweldige hals en met name kap heeft deze merrie zeg!

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:30

Desiree schreef:
Nou Sylvia, weidegang met soortgenoten bied ik aan al mijn paarden, jonge en oude. Het is voor elk paard onontbeerlijk, net als voer en drinken. MAar verder snapt Neonlight wat ik inderdaad doen.

Ik neem afstand, wil geen negatief gevoel op dat paard uitstralen. Ik wil juist weer bijtanken voor nieuwe moed om er weer mee verder te gaan. En ik wil nadenken over hoe ik het het beste kan aanpakken. Maar je bent te kortzichtig bezig om dat in te kunnen zien. Te graag met het vingertje willen wijzen.

Meis je hebt helemaal gelijk hoor! Idd beter dat je dan wat afstand neemt.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:33

Alane schreef:
Ook ik heb al eens jaarling hengsten bij de merries laten lopen, no problemo

Van TS vind ik het juist getuigen van gebruiken van haar verstand door even afstand te nemen van haar 2-jarige en niet door te vechten met alle gevolgen van dien.
Dat zij dan gekozen heeft voor deze oplossing is haar pakkie aan en niet aan ons om daar kritiek over te uiten, ze zal haar redenen ervoor hebben.
ook uit brave merries kunnen etters geboren worden, en dat hoeven ze niet als veulen te uiten, kan ook op wat latere leeftijd.

Over papieren: op geen enkel papier kun je rijden.

Hoeveel jaarlingen zouden er drachtig zijn/als 2 jarige een veulen geven in het wild?

je haalt de woorden uit mn mond!
wijze woorden dus.....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:42

wat een mooi veulen zeg! geen wonder dat je haar toendertijd hebt gekocht..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 16:32

MAar van een "schone toafel kun je niet eten", zeggen ze in brabant. Het is inderdaad een mooi paard, die hals van haar is een typische "hemmingwayhals".

Ik heb Wenhyfar tegelijk gekocht met 2 veulens, die inmiddels de jaarlingen zijn waar ze nu bij staat. MAar de veulens had ik dus doorverkocht aan de oom van mijn vriend, ome Fons. Dat we de hengst zouden kopen was helemaal niet de bedoeling want we wilden merries. Maar hij was zo mooi.... Dus ik kocht hem gewoon hoewel we geen hengstveulen wilden. Het was een grote verrassing dat ome Fons OOK het hengstveulen wilde kopen. En hij is nog steeds in zijn nopjes met dat beest want hij ontwikkelt zich erg goed. De jaarlingmerrie is niet zo chique als de hengst, maar haar model spreekt me enorm aan, en een karakter! GEwoon super. Ik hoop dat ze voorlopig niet verkocht wordt, want ik wil haar straks graag zadelmak maken.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:21

Goh, bekend gezegde

Waarom meteen zo extreem eigenlijk? Niet doorvechten maar afstand nemen... Waarom niet niet-vechten en geen afstand nemen, de gulden middenweg zeg maar? Van doorvechten ben ik ook geen voorstander hoor...

Ze ziet er erg leuk uit als jaarling idd...

Hmmm... Zou een ruil niks zijn Desiree? Fons was toch bezig met Wenhyfar? Wellicht is ze te ruilen tegen die jaarlingmerrie - als ze idd niet zwanger is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:28

Sylvia schreef:
Waarom meteen zo extreem eigenlijk? Niet doorvechten maar afstand nemen... Waarom niet niet-vechten en geen afstand nemen, de gulden middenweg zeg maar? Van doorvechten ben ik ook geen voorstander hoor...

Waarom een gulden midden weg zoeken omdat jij dat prettig vind? TS vind dit een betere oplossing voor haar en haar paard. ze zal haar redenen er voor hebben en die hoeft ze nog steeds niet met ons te delen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:34

Ik snap gewoon niet dat iedereen meteen zo in extremen valt. Het was meer een vraag naar de rest toe, niet zozeer naar Desiree toe... Er wordt meerdere keren de keuze beschreven tussen 'vechten' en 'met rust laten'. Sja, als dat mijn keuzes zijn zou ik idd ook voor met rust laten kiezen. Maar er is ook een middenweg.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:24

Sylvia schreef:
Hmmm... Zou een ruil niks zijn Desiree? Fons was toch bezig met Wenhyfar? Wellicht is ze te ruilen tegen die jaarlingmerrie - als ze idd niet zwanger is.

hij is gek! Hij heeft intussen ook wel gezien hoe dat ze is! Hij zal blij zijn dat ze zijn probleem niet is.

Sylvia schreef:
Sja, als dat mijn keuzes zijn zou ik idd ook voor met rust laten kiezen. Maar er is ook een middenweg.

die gulden middenweg zie ik effe niet Sylvia. Daarom neem ik afstand, in de hoop dat ik hem straks weer zie.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:31

Desiree, is het het paard wat je als eerste te zien krijgt? Die lijkt wel op ijzers te staan (zowel voor als achter)?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:34

Nee, dat is Sierra. Die is 7 en die stond op dat moment op ijzers (nu niet meer). Zij is een Gran Corrado x Silvio x Concorde en drachtig van Solitair. Wenhyfar is de bruine jaarling. De veulens zijn nu jaarlingen en ze zien er nu heel anders uit dan toen. Veel mooier.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:36

Deze?

Afbeelding

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:37

Yep, dat is Wenhyfar.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:19

Ik denk ook dat je er goed aan doet om ff afstand te nemen. Dat dit nu misschien uitloopt op 2 drachtige merries, was nooit je bedoeling geweest. Zover ik het nu kan in schatten is de jaarlinger merrie ook niet jouw verantwoording. Dus als ze drachtig mocht zijn is zij de verantwoording van je oom. Je kunt hem je mening geven over de situatie, maar hij moet zelf de keuze maken of hij laat scannen en wat hij doet als ze drachtig is.

Is een mooi paardje trouwens. Ik kan alleen maar beamen dat je op een mooi papier niet kunt rijden en een spreekwoord wat laatst bij mij op stal viel was:"van een mooi bord kun je niet eten!"

Sterkte en laat maar iets weten als bekend is of de dames drachtig zijn en wat je keuze is.

groetjes
Chantal (die vond dat er ook wel eens wat positiefs gezegd mocht worden)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:07

Ach, ik weet nog niet of Paddy drachtig is (dat is geen ongelukje maar een "opzetje") en dat zal ik maandag weten. Dan wordt ze gescand. Dus duim met mij.

Goh, krijg ik volgend jaar geen 2 veulens maar 3..... Ach, iets in mij verheugt zich ook op het veulen van WEnhyfar hoor. Ook al is het een rotkarakter, ze is werkelijk mooi en er schuilt een zeer goed sportpaard in haar. Haar drachtigheid volgend jaar zal me zeker aanmoedigen om met haar veel te wandelen en zo vriendschap proberen te sluiten, vertrouwen op te bouwen.

Intussen heeft ome Fons onze dierenarts gesproken. "klein probleempje" zei die. "het is wat vroeg, maar het is geen ramp". Dus dat veulen laten we ook maar zitten. Die merrie krijgt hij dan dus voorlopig zowiezo niet verkocht maar ik zei al dat ze daar eigenlijk ook te leuk voor was, om te verkopen. We gaan gewoon wat vroeger beginnen met het voeren van merriebrokken, niet alleen omwille van de vruchtjes, maar ook omwille van de moeders. We zullen ons best doen om ze helpen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:08

Verstandig

Ben benieuwd wat er uit die scan komt!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:09

Dus die hengst heeft ws beide merries bevrucht? Dus toch fokken en een hoop kosten maken voor het broodbeleg (sorry dat ik het zo uitdruk, maar dat vind ik echt )?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:21

fokken is zowiezo ALTIJD onkosten Anoukie. Geloof nou niet dat de veulens van paddy en Sierra me geld gaan opleveren omdat ze respectievelijk gedekt zijn met Lacco Ameno en Solitair. Het veulen van Wenhyfar heeft me tot nog toe helemaal niets gekost, en ik verheug me niet minder op dat veulen. Het veulen zal er ook echt niet veel minder om zijn in kwaliteit omdat de vader daarvan niet officieel erkend is. Echt bijzondere paarden blijven toevalstreffers, een keer geluk hebben, ook al ben ik ervan overtuigd dat ik een paar goede fokmerries heb.

Het lag niet in mijn bedoeling om WEnhyfar te laten dekken. Ik heb dat van het voorjaar namelijk WEL overwogen. Ik weet nog goed dat op dat moment Germie een topic hier bij fokkerij opende omdat zij dat ook overwoog met haar 2 jarige Wydonna. Maar we hadden besloten dat het nog te vroeg was. Anders had ook Wenhyfar toch weer gewoon een officieel erkende hengst gekregen. Nu is dat niet zo, maar ik vind het vader dier (ook al is dat nog maar een peuter....) werkelijk een mooi paard die voor menig dekhengst niet onder doet.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 24-08-05 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:23

Hoe krom ook, zo'n papiertje is toch een stukje waardevermeerdering...