Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:13

Caesario schreef:
Ja ,van die "domme" voor de "domme" die doorlopen tot ze omvallen.

sjonge, wat zijn we weer lekker kortzichtig.

Een paard is dom omdat hij snel begrijpt wat je van hem wilt en dat ook voor je doet? Is dat dom?

Waarom is een paard dat met je mee wil werken per definitie dom? WAt is dit weer voor hoogdravend gel.l?

ThePast03 schreef:

Verder werden er ook nog crossen gereden als die door de kring werden georganiseerd.

Doordeweeks vaak lekker het bos in en galopperen zo hard als hij maar wilde. Heerlijk voor zowel paard als ruiter!

Tegenwoordig lijken er heel wat combinaties nauwelijks meer buiten de dressuurring te komen. Ik denk dat je dan al veel eerder iets lastig of eng vind.

O ja, dat is absoluut waar! Zelf wil ik springen, dressuren en buitenrijden. Heb niet de discipline om altijd maar 1 ding alleen te doen. Maar die dressuurruiters, die maken het vaak klaar. Dressuren en als "afwisseling" longeren.... Die paarden zijn er aan.

Wat betreft bloedpaarden, wat is een bloedpaard, of wat is heet?

Ik zelf kies voor een paard met veel looplust. Als je ze handig kunt opvangen, krijg je die zo naar de hand toe gereden. Dat lukt niet met een luie muts, daar kom je van voren al vaak te snel te veel aan omdat je met je been te snel te kort komt. En dan duikt ie dus op de voorhand.

Maar willen lopen en intelligent zijn, gaat dit altijd gepaard met een onwillig paard waarvoor je super goed moet kunnen rijden? VOlgens mij niet. Zulke paarden kunnen OOK coöperatief zijn. Maar je hebt ook gewoon dwarse bokkken die overal te fel op reageren, waar je als het ware niet aan mag komen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:16

Desiree schreef:
[. ZE kunnen beter bravere coöperatieve paarden fokken waar de meeste ruiters iets aan hebben.

[/quote]

Een paard is dom omdat hij snel begrijpt wat je van hem wilt en dat ook voor je doet? Is dat dom?

Waarom is een paard dat met je mee wil werken per definitie dom? WAt is dit weer voor hoogdravend gel.l?

Best wel helemaal mee eens!

Trouwens waneer ben je een basis ruiter en waneer weer niet? ik bedoel ben je een basisruiter omdat je nog maar even rijd? of omdat je geen eigenpaard hebt? of minder veel durft dan andere?
waneer mag je jezelf een ''niet-basisruiter'' noemen

En dan terug op die uitspraak:
Ja ,van die "domme" voor de "domme" die doorlopen tot ze omvallen

Ik vind die paarden totaal niet dom omdatik niet op elk paard kruip dat zo is, en ik vind dit inderdaad beetje heel erg belachelijk gelul, omdat andere mensen niet zo veel durven, moeten die maar dom zijn?
dus ik rijd vandaag op de domme paarden omdat ik dom ben,

En deze stelling:
ZE kunnen beter bravere coöperatieve paarden fokken waar de meeste ruiters iets aan hebben.

Ben ik het dus wel weer mee eens,
want hoeveel mensen zijn er ankys?
ik niet, mijn hele manege niet, en alle andere mensen die ik ken, die ook niet, oke dr kunnen fellere paarden tussen zitten, is ook leuk, maar ze kunne echt beter van de bravere hebben

zo dat was mijn gezever

ps als dat gequote niet g0ed is vo0r de namen sorry maar ik kreeg zon melding

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:39

Sja, hier zijn een hoop fokkers die allemaal Anky's voor hun paarden tegenkomen..... En daar snap ik nou niets van, want ik ken maar 1 anky!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:00

Desiree schreef:
Sja, hier zijn een hoop fokkers die allemaal Anky's voor hun paarden tegenkomen..... En daar snap ik nou niets van, want ik ken maar 1 anky!

Kan je dat even uitleggen, ik vind dit nogal gezemel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:07

lijkt me nogal duidelijk.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:09

Ik denk dat Desiree bedoeld dat zolang de wannabe Anky's bij de fokkers om bloedpaarden blijven vragen, er bloedpaarden worden gefokt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:12

Ik denk dat jullie een totaal verkeerd beeld van de doorsnee fokkers hebben.
Een fokker probeert in de eerste plaats datgene dat hij heeft te verbeteren, Anky is daarbij niet in beeld, zijn/haar meriestam wel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:15

Maar is het niet zo dat de markt via het KWPN (dmv keuringen en selecties) bepaalt wat de richtlijnen in de fokkerij zijn?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:19

Desiree schreef:
Caesario schreef:

.

Er was eens een van de Veen ,Hoofdinspekteur.
Die zei:

Een dressuurpaard moet toch wel "dom" zijn om zich dagelijks te laten bewerken i.p.v. in volle galop als "vluchtdier" de benen te nemen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:23

Daarom,... die hele slimmen, die vragen veel van je als je na een lange dag burozitten nog even fijn een rondje je gevoel wilt trainen...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:23

Stennisje schreef:
Maar is het niet zo dat de markt via het KWPN (dmv keuringen en selecties) bepaalt wat de richtlijnen in de fokkerij zijn?

Een goed fokker houdt zich niet aan richtlijnen van een ander maar alleen aan zijn eigen richtlijnen.

Een stamboek is er om paarden te registreren, niets meer en niets minder. Een fokker dient te creeren

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:27

sarabande schreef:
Een goed fokker houdt zich niet aan richtlijnen van een ander maar alleen aan zijn eigen richtlijnen.

Een stamboek is er om paarden te registreren, niets meer en niets minder. Een fokker dient te creeren

Een fokker die puur voor zichzelf fokt, moet dat zelf weten.
Maar hoeveel fokkers willen het veulen wel niet meteen verkopen? Ik denk: wel 60% van alle veulens van 2005 staat/stond te koop.
Dan moet de fokker het einddoel zeker ook in ogenschouw gaan nemen.

Overigens deel ik je mening dat een stamboek niet meer is dan een registratiebureau... maar zouden ze dat in Ermelo ook weten?
En erger - waarom reageert het gros van fokkend Nederland dan op die oranje pr door niet buiten het kwpn te willen kijken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:29

Dees schreef:
[Overigens deel ik je mening dat een stamboek niet meer is dan een registratiebureau... maar zouden ze dat in Ermelo ook weten?
En erger - waarom reageert het gros van fokkend Nederland dan op die oranje pr door niet buiten het kwpn te willen kijken?
[/quote]

Waarom zou je als het alleen om de registratie gaat???

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:34

Dat zeg ik - hoe vaak suggereer je een merriehouder niet een niet-kwpn geregistreerde hengst, en krijg je "ik wil alleen maar dekken met een kwpn-hengst"?

Sommige Nederlandse merries met buitenlands bloed doen het heel goed als je weer teruggaat op hengsten met vergelijkbaar bloed. De beste staat niet altijd in Nederland. Soms wel, maar niet altijd.

Op het moment zijn de meeste Duitse hengsten bruikbaarder dan de Nederlandsen, zeker als je meet tussen de oren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:34

sarabande schreef:
Stennisje schreef:

Ben ik helemaal met je eens, maar als die richtlijnen van die goede fokker niet overeenkomen met het KWPN, zullen zijn merries nooit keur worden en zijn hengsten nooit goedgekeurd.
En door veel anderen wordt toch naar dat soort predikaten gekeken voor men tot aanschaf of verder fokken overgaat.

Op die manier heeft het KWPN veel invloed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:40

Er worden hengsten goedgekeurd van fokkers die altijd hun eigen koers gevaren zijn puur omdat een sportpaardenfokkerij niet om zulke hengsten heen kan.
Dat gebeurt nu en is in het verleden altijd gebeurd.
Toppers worden doorgaans niet geboren bij ja knikkende meelopers

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:09

Ik ben het zowaar eens met Sarabande eens

Het klinkt misschien stom, maar als ik een veulentje fok bij mijn merrie streef ik in principe naar het fokken van een springpaard dat op nationaal niveau mee kan komen. Als ik dan bij een hengst uit kom die de naam heeft wat lastigere paarden te geven dan neem ik dat voor lief(en nee, mijn merrie compenseert niet op karakter ).
Als veulen verkopen is in principe niet mijn bedoeling. Ik kijk met drie jaar wel hoe het lijkt. Lijkt het een hele goede gaan we na/tijdens het zadelmak maken direct richting verkoop denken, een hele goede kan beter bij een echt goede ruiter komen dan bij mij. Lijkt het een fijn sportpaard ga ik er zelf mee aan de gang en valt het tegen dan ga ik er eerst een jaar mee aan de gang en zie ik wel hoe het beestje zich ontwikkelt. Valt het dan nog niet mee dan hoop ik maar dat het beestje in dat jaar handzaam genoeg is geworden om bij een 'recreatieruiter' terecht te kunnen komen.

Maar ik ben meestal een beetje tegen de stroom in geloof ik. Heb met een jonge NRPS-hengst gedekt en vind Animo's ook over het algemeen leuke paarden dus misschien moeten jullie naar mij maar gewoon niet luisteren

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 06:40

er zijn genoeg lieve rustige en betrouwbare paarden die een stabiel en makkelijk karakter hebben en een heleboel hebben alleen iets minder mooie papieren als je voor de topsport wil fokken. Er zijn ook ontzettend veel geweldige betrouwbare en stabiele en makkelijke karakters zonder papieren. Maar vaak nemen mensen een paard met geweldige papieren ( omdat ze het kunnen betalen) omdat ze dan kunnen zeggen dat ze zo een paard hebben lopen. Helaas weet het merendeel van deze mensen niet hoe ze met deze paarden om moeten gaan en daar beginnen de problemen en krijgen deze paarden een slechte naam.
Vaak gaat het allemaal om uiterlijk vertoon. Zodra jij zegt dat je paard geen papieren heeft dan wordt je aangekeken alsof je uitschot bent. Dikke onzin vind ik dit. Een paard is een paard en het is maar net je doeleinde wat bepaald ofdat dit dier geschikt of niet.
dus Bla-Bla staat vaker als hogere prioriteit aangeschreven als gemak voor een deel van de recreatieruiters... Wil je een recreatiepaard dan moet je op karakter selecteren en niet op uiterlijk en papieren. Heb je echt ambitie dan ga je op kunnen selecteren en dan weet je ook wat je in huis haalt en wat je er allemaal voor moet doen om het draaiende te houden.
Persoonlijk zoek ik ook mijn paarden met een heet hoofd en iets moeilijker karakter uit omdat deze paarden mij gewoon beter liggen en een uitdaging zijn voor mij, maar voor mijn recreatie heb ik een tinker in de weide staan ( die eerlijk gezegt ook een ego heeft alsof ze grand prix loopt, maar dat was ook geheel eigen keuze om juist haar onderandere hierop te selecteren)...
Er zijn echter ook genoeg prestatiepaarden met hele goede papieren die makkelijk in de hand zijn, het is alleen even zoeken en weten wat je zoekt. Maar hier wordt vaak ook weer niet genoeg aandacht aan besteed...
Op elk potje past een dekseltje... voor ieder paard een juiste ruiter en je hebt geen echte problemen problemen ( of zeer weinig)...

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:09

Desire: Maar die dressuurruiters, die maken het vaak klaar. Dressuren en als "afwisseling" longeren.... Die paarden zijn er aan.

en als je nou geen keus heb?
die paarden die ik verzorg, daar mag ik dus echt niet zomaar op buitenrijden of een hindernis gaan springen (als er wat met ze gebeurd)
ik probeer het enigigsinds nog aftewisselen met losgooien en stappen in het land.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:36

Dees schreef:
Dus zo bij de tijd ben je nog wel Saartje, dat je weet dat branden niet meer geschiedt.

..........
Alle andere paarden zijn juist te koop!

In deze post impliceer je een aantal zaken. Je geeft een mening over mij, terwijl je mij niet kent, nooit ontmoet hebt.

En je vertelt dat bepaalde paarden beter verkoopbaar zijn.

vervolgens staat er dit als jouw onderschrift:
Wegens aanfok: Prima fok- en sportpaarden te koop
Op welke gronden kan je die veelal jonge paarden aanbieden als fok of sportpaard. Hebben ze daarin iets bewezen???

Dat is een van de kernen van dit hele verhaal over te hete paarden. Teveel mensen fokken en kopen paarden terwijl ze te weinig afweten van de achtergrond en dus wat ze kunnen verwachten. Omdat ze niet meer studeren op bloedlijnen en history lopen ze tegen problemen aan.

De paarden krijgen de schuld, die moeten weg en er worden weer nieuwe gekocht en gefokt, vaak zonder dat men iets geleerd heeft, het is immers aan de paarden te wijten dat het fout gegaan is.

Ik zie dat nog niet zomaar veranderen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:17

Pipo schreef:
Ben het niet echt met je eens. De laatste 10 jaar ( en meer) is de paardensport enorm populair geworden. Daardoor is er een groot gedeelte mensen bijgekomen die nooit met dieren zijn opgegroeid maar wel een paard hebben gekocht. De mensen die niet van die boertjes met de pet hebben geleerd hoe ze met een paard om moeten gaan. De mensen die totaal geen idee hebben dat een paard een vluchtdier is en een gewoonte dier.

Of te wel: Er is een groot mensprobleem, maar geen paardprobleem.

Ik wilde me eigenlijk niet in deze discussie mengen maar toen ik het bovenstaande las moest ik wel
Ik kan me volledig in Pipo haar mening vinden. En word er af en toe een beetje moe van hoe er over paarden wordt gepraat, men kan met elk paard overweg (extreme uitzonderingen daar gelaten, die ik overigens nog niet heb meegemaakt), maar daar dient men wel geduld voor te hebben.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:28

Ben het helemaal met fresco eens. Ik heb bijna een jaar (!!!!) gezocht naar een echt coole brave kwpn-er. Uiteindelijk een utrecht x samber gekocht. Dat zijn dan direct ook allebei hengsten die een 10 op karakter hadden. Nou, dat is dus echt te merken. Ik heb nu een ongecompliceerd paard. Heerlijk ! Utrecht heeft dan misschien niet exterieur en sportverbeterend gewerkt (er zit ook een blauw papier bij mijn paard) maar karakter vind ik voor de meeste ruiters minstens zo belangrijk.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:06

Las juist het volgende berichtje:
PRESS RELEASE

JAGUAR MAIL (Hand in Glove ps x Laudanum ps x Almé), the young and
famous stallion of Brullemail stud-farm (France) had an excellent
week-end with his rider Patrice Delaveau.
At the JUMP'EURE CSI *** organised by Hervé Godignon, JAGUAR MAIL
competed 2 of the 3 days and he was second of the 1m40 class, the first day and won the Saturday Grand Prix (1m50).
As this Grand prix gave 20 000€, JAGUAR and his rider took points for
the World ranking.

This successfull CSI, is one of only the French international show
(included the CISW) who can propose 2 big classes with enough money to be considered for the World ranking.

JAGUAR MAIL, who has only 8 years old, just starts his international
career and that confirms his brillant result in the past young horse
championships at 4, 5, 6 and 7.
JAGUAR MAIL is one of the most successfull stallion in France in 2005
and he bred 198 mares (frozen semen) in France, plus some others in
Argentina, Belgium, England, Holland, Hungary ...

Jaguar Mail is de zoon van de Volbloed Hand In Glove uit een dochter van de Volbloed Laudanum. Blijkbaar kan zijn ruiter goed overweg met zoveel bloed…

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:08

berthe schreef:
Ben het helemaal met fresco eens. Ik heb bijna een jaar (!!!!) gezocht naar een echt coole brave kwpn-er. Uiteindelijk een utrecht x samber gekocht. Dat zijn dan direct ook allebei hengsten die een 10 op karakter hadden. Nou, dat is dus echt te merken. Ik heb nu een ongecompliceerd paard. Heerlijk ! Utrecht heeft dan misschien niet exterieur en sportverbeterend gewerkt (er zit ook een blauw papier bij mijn paard) maar karakter vind ik voor de meeste ruiters minstens zo belangrijk.

Hahahaha en toch is dit dus zo'n uitzondering want was Utrecht niet ooit bekend om de vos met de lastige karakters... een 10 op de verrichting net als Uniform en toch beide bekend om...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:35

sarabande schreef:
Ik denk dat jullie een totaal verkeerd beeld van de doorsnee fokkers hebben.
Een fokker probeert in de eerste plaats datgene dat hij heeft te verbeteren, Anky is daarbij niet in beeld, zijn/haar meriestam wel.

Maar ze vergeten een aspect vaak, en dat is het karakter. Ik ken heel veel mensen onder fokkers die zelf ook niet rijden. Die snappen ook niet eens het belang van het karakter. Komt omdat ze zelf nooit met een paard hoeven te werken.

mariz schreef:
Desire: Maar die dressuurruiters, die maken het vaak klaar. Dressuren en als "afwisseling" longeren.... Die paarden zijn er aan.

en als je nou geen keus heb?
die paarden die ik verzorg, daar mag ik dus echt niet zomaar op buitenrijden of een hindernis gaan springen (als er wat met ze gebeurd)
ik probeer het enigigsinds nog aftewisselen met losgooien en stappen in het land.

Dan zijn de eigenaren van die paarden niet goed bezig, want ze beseffen eigenlijk niet wat een paard eigenlijk is. En jij hebt de keus niet omdat het jouw paarden niet zijn. Het is daarom niet in jouw handen, niet jouw verantwoordelijkheid.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 18-07-05 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt