Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Pipo schreef:Venetia schreef:Alsjeblieft zeg sfieke, wat een onzin.
Ik ken zoveel paarden met het 'gebrek' dat jij beschrijft. Een paard hoeft er nooit last van te hebben, sterker nog, het overgrote deel heeft er ook nooit last van. Ik ken er niet één die er last van heeft. OCD is veel ernstiger.
Dat je er niet mee moet fokken is je reinste onzin.
Veel gebreken zijn veel ernstiger. Dan kunnen we de halve paardenstapel wel op de zwarte lijst zetten, en zouden we heel veel goede paarden zijn misgelopen.
Maar het is wel een hele goede reden om de merrie geen ster te maken. Petje af voor de jury dat ze wel de merrie hebben gewaardeerd op beweging.
Er word hier wel veel geklaagt, maar zijn er mensen die werkelijk naar de jury zijn toegestapt en om uitleg hebben gevraagd? De meeste keurmensen zijn namelijk altijd bereid om toe te lichten waarom de merrie wel/niet ster is geworden.
trudydejong schreef:Inderdaad, het is niet verboden met haar te fokken, maar ook ik zou het niet doen.
Ik wil er wel iets aan toevoegen: ook weer naar mijn mening! nodigen niet alle juryleden altijd uit tot iets aan ze gaan vragen. Of je vraagt iets en krijgt niet altijd een (duidelijk) antwoord. En da's natuurlijk wel jammer. ditchie schreef:Ja maar wat is er dan tegen om met een paard te fokken die wel super bewegingen heeft en rontgen is goed gekeurd maar geen ster is geworden.
trudydejong schreef:
Ik zou liever met een merrie met PROK en zulke bewegingen fokken, dan met een niet geprokte stermerrie met gewone bewegingen.
minnie_muis schreef:trudydejong schreef:
Ik zou liever met een merrie met PROK en zulke bewegingen fokken, dan met een niet geprokte stermerrie met gewone bewegingen.
Klopt! cker weten.
@supersambo--> klopt vond het al zo vaag :S

sarabande schreef:Sfieke schreef:Als je merrie stamboekmerrie wordt is ie wel opgenomen maar eigenlijk niet echt geschikt voor de fokkerij! Het KWPN erkend de merrie dan wel, maar bijna ieder paard kan opgenomen. Ook al loopt ie veel te kort en past ie niet in het model wat ze graag zien. De echte slechte worden er natuurlijk wel uit gehaald maar de gemiddelde merrie past er zo bij.
Ik persoonlijk denk dan wel: keur dan deze merrie helemaal af! Doe het dan niet half, want inderdaad er staat nu niets in de weg om er een veulen van te kunnen krijgen!
En gelukkig maar, anders zou de fokkerij snel doodbloeden.
Bij keuringen speelt ook vaak een mode mee. Je ziet vaak dat kinderen van bepaalde hengsten volledig afgebrand worden, gewoon omdat men die hengst niet moet.
Mooi voorbeeld is Contango tot zijn eerste 4 en 5 jarigen op de Pavo kwamen, maar toen was ie al weg.
Als iedereen zijn merrie uit de fokkerij zou halen omdat de dagvorm en modebeeld bepalen dat die merrie niet geschikt is voor een predikaat, zouden we een hele arme fokkerij hebben.
Het zijn nog steeds de fokkers die toch durven, die niet achter de meute aanlopen, die denken vandaag mag jij oordelen over mijn paard en de rest van de tijd doe ik dat zelf, die gezorgd hebben voor progressie in de fokkerij.
Wanneer dan na jaren hun eigen keuze gezorgd heeft voor prestaties in fokkerij en sport krijgen ze een interview IDS of worden zelfs fokker van het jaar.
Waarmee ik maar zeggen wil, fok wat jezelf mooi en goed vindt want jij bent eigenlijk de enige die het voor het zeggen heeft met jouw merrie.

sarabande schreef:Dit is niet de eerste keer dat ik de manier waarop ik tegen het fokken van paarden aankijk neerschrijf, het is maar wat je wilt lezen.
Overigens hoef ik daarvoor niet naar een ander stamboek ook dat is duidelijk.
Heb echt veeeeeel paarden gezien
Morgen sta ik er weer
Dan met vrijspringen. Voor de mensen die gaan: ik heb een blauwe spijkerbroek aan, witte blouse en een bruine bodywarmer
Misschien kom ik dan nog iemand tegen haha
Ik ben wel benieuwd wat er morgen allemaal de ring in komt! LuvdaTossa schreef:Aandrijvers wat beter in Drachten? Voorgaande jaren was het ronduit bagger.....
)