stap 80 draf 78 en galop 82 MAAR GEEN STER GEWORDEN!! :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

supersambo

Re: stap 80 draf 78 en galop 82 MAAR GEEN STER GEWORDEN!! :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:42

@ minnie-muis
merrie moet voor het exterieur + beweging 140 of Exterieur springen 140 hebben.
aanvullende eisen:
minimaal 68 voor exterieur
minimaal 60 voor beweging

oftwel wil een merrie met 68 voor exterieur ster worden dan moet zij 72 hebben voor springen of voor beweging

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 23:15

Ik heb ook niet gezecht dat boersma gekeurd heeft! wij vragen bij boersma een herkeuring aan! Hij heeft onze merrie namelijk die dag niet gekeurd. Graag willen wij zijn mening nog wel even weten.

En meerdere mensen hebben aan de jury gevraagd waarom onze merrie geen ster is geworden. We hebben diverse verhalen gehoord en diverse meningen. De jury was ontzettend vaag in hun beoordeling van exterieur!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:36

Ik denk niet dat je bij een bepaalde jury de herkeuring aan kan vragen, die wordt aangewezen. Verder schijnt het vrij prijzig te zijn.
Gewoon vergeten dit jaar, wellicht hebben ze volgend jaar weer andere richtlijnen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:36

Pipo schreef:
Venetia schreef:
Alsjeblieft zeg sfieke, wat een onzin.
Ik ken zoveel paarden met het 'gebrek' dat jij beschrijft. Een paard hoeft er nooit last van te hebben, sterker nog, het overgrote deel heeft er ook nooit last van. Ik ken er niet één die er last van heeft. OCD is veel ernstiger.
Dat je er niet mee moet fokken is je reinste onzin.
Veel gebreken zijn veel ernstiger. Dan kunnen we de halve paardenstapel wel op de zwarte lijst zetten, en zouden we heel veel goede paarden zijn misgelopen.

Maar het is wel een hele goede reden om de merrie geen ster te maken. Petje af voor de jury dat ze wel de merrie hebben gewaardeerd op beweging.

Er word hier wel veel geklaagt, maar zijn er mensen die werkelijk naar de jury zijn toegestapt en om uitleg hebben gevraagd? De meeste keurmensen zijn namelijk altijd bereid om toe te lichten waarom de merrie wel/niet ster is geworden.

Inderdaad! Sommige mensen roepen heel hard: en de jury wist zelf niet eens waarom het geen ster werd!! Zonder er eerst zelf naar toe te gaan en het te vragen. Conclusie: men weet het zelf niet dus wordt het de jury verweten! Beetje jammer... Stap naar de jury toe en hij/zij zal het je echt wel vertellen. Uiteindelijk heb je daar recht op.

Toch denk ik dat een merrie met zo'n afwijking/gebrek niet helemaal goed is voor de fok. Je kan er voor kiezen natuurlijk om de gok te wagen en te kijken of er een veulen uit komt zonder dat spronggewrichtprobleem, maar als er een veulen uit komt met hetzelfde kan je bijvoorbeeld nooit een echt goede stam opzetten. Ik weet niet of dat ook de bedoeling is, maar als je serieus zou gaan fokken is dit natuurlijk wel interessant.

Het is natuurlijk makkelijk om steeds te wijzen naar de slechte kwaliteit van de hengsten, maar als je daar zo mee in je maag zit doe je er toch wat aan? Het is makkelijk alleen maar te klagen en punten op te noemen waar je het niet mee eens bent, maar probeer er dan verandering in te krijgen. Ook die hengsten komen uit merrie's en ik denk dat als je een goede hengst wil hebben zijn vader als moeder even belangrijk! Dus waarom gewoon maar met alle merrie's fokken? Fokken doe je met beleid en niet zomaar voor de gezelligheid.

Als ik de mogelijkheid had, zou ik het soms nog strenger willen maken zelfs. Alleen met echt goede merrie's en hengsten kan je rekenen op echt goed nageslacht. Nu zijn er wel eens uitzonderingen, maar die even daarbuiten gelaten.

En natuurlijk is het ook belangrijk dat je zelf een mening hebt. Als je graag net een wat ander type wilt fokken moet je dat doen! Zomaar achter de meute aanlopen is ook niet goed. Het KWPN zou daar wat meer open voor moeten staan. Alleen het modeplaatje volgen is naar mijn mening geen fokken. Het is ook erg jammer dat juryleden het paard op zijn vader keuren en niet op het paard zelf. Ik zou dan zeggen: laat de jury bijvoorbeeld pas naderhand weten wie vader en moeder zijn. Dan pas kunnen ze alleen op het paard zelf keuren en niet ook op pa en ma. Of dit ook te realiseren is weet ik niet, maar er zou wel wat aan gedaan mogen worden.

En nogmaals: er staat nergens dat het verboden is om met deze Osmium-merrie te fokken!! Ik persoonlijk zou dat niet doen... maar dat is natuurlijk aan de eigenaar.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:26

Inderdaad, het is niet verboden met haar te fokken, maar ook ik zou het niet doen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:27

Sfieke, jij hebt waarschijnlijk dan ook aangejaagd bij mijn merrie. Nummer 124, een grote jazz merrie, is ster geworden. Wat ik mij afvroeg; hebben jullie instructies gekregen om de paarden niet te veel aan te jagen? Want ik vond de aanjagers vrij passief. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de paarden met de staart op de rug door de baan gaan, maar ik had graag gezien dat de paarden uitgenodigd werden tot een keer extra vertrekken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:21

trudydejong schreef:
Inderdaad, het is niet verboden met haar te fokken, maar ook ik zou het niet doen.

Ik zou liever met een merrie met PROK en zulke bewegingen fokken, dan met een niet geprokte stermerrie met gewone bewegingen.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:28

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het helemaal met Sfieke eens ben. Maar: dat is dus MIJN mening, dus niet iets wat ik anderen opleg! Ik wil er wel iets aan toevoegen: ook weer naar mijn mening! nodigen niet alle juryleden altijd uit tot iets aan ze gaan vragen. Of je vraagt iets en krijgt niet altijd een (duidelijk) antwoord. En da's natuurlijk wel jammer.

En mocht het idd zo zijn dat merries die de ster (totaal) niet halen compleet worden afgebrand dan vind ik dat zeker niet goed te praten. Je mag best zeggen waarom een paard die ster niet haalt, maar afbranden is weer iets heel anders. Net zoals er aan een merrie die wel ster wordt ook best iets kan zitten dat beter had gekund, maw: die hoef je niet alleen maar de hemel in te prijzen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 09:08

Ja maar wat is er dan tegen om met een paard te fokken die wel super bewegingen heeft en rontgen is goed gekeurd maar geen ster is geworden. (btw er is wel met de jury gesproken, zelfs door meerdere mensen maar hun gaven aan iedere ander weer een vaag antwoord!)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:24

ditchie schreef:
Ja maar wat is er dan tegen om met een paard te fokken die wel super bewegingen heeft en rontgen is goed gekeurd maar geen ster is geworden.

Daar is niets tegen integendeel.
Je hebt meer positive zekerheden dan waar de meeste mensen mee fokken.
Fokken is altijd kiezen, en combineren.

Het is wel zaak dat de je voorouders van jouw merrie nagaat om te kijken waar de "afwijking" vandaan komt en dan iig hengsten die ook dat bloed voeren niet gebruiken.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 09:26

Volgens mij komt het dus door Ferro. Die heeft ook problemen met het spronggewricht gehad.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:30

Als de reden waarom ze geen ster is geworden iets overerfbaars is dan is het een groter risico om te fokken. Ook al zoek je een hengst uit die juist op dat punt goed vererft/verbetert. Maar je mag natuurlijk wel fokken, dat is een eigen risico.

Fokken is natuurlijk altijd een zeker risico, zelfs bij een hele goede merrie en een hele goede hengst kan er toch iets uitkomen dat je mss liever niet had gezien... Maar je verkleint die kans door een goede merrie en hengst te gebruiken (en hun nafok te kennen, voor zover dat kan), althans zo redeneer ik.

En natuurlijk zijn er bij het stamboek hengsten ggk die dat mss niet hadden moeten worden en ook zeker andersom... en liet een merrie zich nooit goed zien op de keuringen en werd daarom "alleen maar" prok en sport maar is wel een hele goede fokmerrie. Dat hou je natuurlijk altijd. Fokken is natuurlijk ook een kwestie van je eigen inzicht en verstand gebruiken! Maar als het bij jouw merrie, ondanks die super bewegingen en ook een prok-predikaat, een kwestie was van geen ster omdat er iets overerfbaars verkeerd zat dan krijg je dus daarom die ster blijkbaar niet. En zou je dat KUNNEN zien als een signaal om dus maar niet met die merrie te fokken, net zoals je niet met een niet-ggk hengst fokt. Maar niemand kan je iets verbieden en als jij denkt dat je er een goede hengst aan paart en iets heel moois gaat fokken houdt niemand je tegen!

Ik voor mijzelf zou niet fokken met een merrie die geen ster (liever nog keur) is en ook zeker niet met een merrie die geen prok-certificaat heeft behaald want daar hecht ik ook wel waarde aan omdat het vaak om overerfbare dingen gaat. En ja, een sportprestatie sla ik ook hoog aan! En niet te vergeten: een prettig karakter, want met een merrie die dat alles wel heeft maar daarbij vreselijk karakter heeft ga ik ook niet fokken... (En hoe ze dan ver in de sport kunnen komen met dat rotkarakter: tja, er hoeft maar 1 ruiter te zijn die er net genoeg mee overweg kan en samen met het talent van het dier heb je dan je sport-predikaat.) Maar hé, dat is mijn mening en het is nog steeds geen garantie op superkinderen, dat weet ik ook wel!

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:46

trudydejong schreef:

Ik zou liever met een merrie met PROK en zulke bewegingen fokken, dan met een niet geprokte stermerrie met gewone bewegingen.

Klopt! cker weten.

@supersambo--> klopt vond het al zo vaag :S

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:51

minnie_muis schreef:
trudydejong schreef:

Klopt! cker weten.

@supersambo--> klopt vond het al zo vaag :S

je quoot de verkeerde dat was mijn opmerking

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:23

nee kwas t met jou eens staat er toch boven en toen voor supersambo

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:39

sarabande schreef:
Sfieke schreef:
Als je merrie stamboekmerrie wordt is ie wel opgenomen maar eigenlijk niet echt geschikt voor de fokkerij! Het KWPN erkend de merrie dan wel, maar bijna ieder paard kan opgenomen. Ook al loopt ie veel te kort en past ie niet in het model wat ze graag zien. De echte slechte worden er natuurlijk wel uit gehaald maar de gemiddelde merrie past er zo bij.

Ik persoonlijk denk dan wel: keur dan deze merrie helemaal af! Doe het dan niet half, want inderdaad er staat nu niets in de weg om er een veulen van te kunnen krijgen!

En gelukkig maar, anders zou de fokkerij snel doodbloeden.

Bij keuringen speelt ook vaak een mode mee. Je ziet vaak dat kinderen van bepaalde hengsten volledig afgebrand worden, gewoon omdat men die hengst niet moet.
Mooi voorbeeld is Contango tot zijn eerste 4 en 5 jarigen op de Pavo kwamen, maar toen was ie al weg.

Als iedereen zijn merrie uit de fokkerij zou halen omdat de dagvorm en modebeeld bepalen dat die merrie niet geschikt is voor een predikaat, zouden we een hele arme fokkerij hebben.
Het zijn nog steeds de fokkers die toch durven, die niet achter de meute aanlopen, die denken vandaag mag jij oordelen over mijn paard en de rest van de tijd doe ik dat zelf, die gezorgd hebben voor progressie in de fokkerij.
Wanneer dan na jaren hun eigen keuze gezorgd heeft voor prestaties in fokkerij en sport krijgen ze een interview IDS of worden zelfs fokker van het jaar.
Waarmee ik maar zeggen wil, fok wat jezelf mooi en goed vindt want jij bent eigenlijk de enige die het voor het zeggen heeft met jouw merrie.

Goh Sarabanda, we zijn het zowat eens ,ik ga alleen nog wat verder, zoals je weet en wil met dit circus niet te veel te maken hebben,
en volg al jaren met veel plezier mijn eigen inzicht !!!.
Die van het w.p.n. is mij teveel gevoelig voor vriendjes politiek en mode
advies doe het zelfde en je hebt geen ergenis meer

en ik hoef ook geen interview in de prawda (de strengen)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:57

Dit is niet de eerste keer dat ik de manier waarop ik tegen het fokken van paarden aankijk neerschrijf, het is maar wat je wilt lezen.
Overigens hoef ik daarvoor niet naar een ander stamboek ook dat is duidelijk.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:24

sarabande schreef:
Dit is niet de eerste keer dat ik de manier waarop ik tegen het fokken van paarden aankijk neerschrijf, het is maar wat je wilt lezen.
Overigens hoef ik daarvoor niet naar een ander stamboek ook dat is duidelijk.

Dan moet je eerst door de ballotagecommisie

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:44

Arie, je komt wel ietwat gefrustreerd over... Zo erg is het toch ook weer niet..? Keep it cool! Volg je eigen doel met verstand zou ik zeggen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:36

Het zou goed kunnen dat ik die Jazz merrie heb gedreven! Nr 124 zei je? Ik kan me zo niks herinneren Heb echt veeeeeel paarden gezien Morgen sta ik er weer Dan met vrijspringen. Voor de mensen die gaan: ik heb een blauwe spijkerbroek aan, witte blouse en een bruine bodywarmer Misschien kom ik dan nog iemand tegen haha Ik ben wel benieuwd wat er morgen allemaal de ring in komt!

Sorry dit was even een beetje off-topic...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:03

Aandrijvers wat beter in Drachten? Voorgaande jaren was het ronduit bagger.....

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:11

Pipo: geen goede lijn opzetten met zo'n sprongewricht?
Wederom ONZIN!

Wij hebben een merrielijn met zo'n spronggewricht. Allemaal super op de foto en onze fokproducten doen het ronduit super.
Ze hebben er geen last van, niet één ervan.
En die ruiters die er internationaal prijzen mee halen klagen er ook niet over. Die klagen wel over twee verschillende voeten, toontredende stand oid, maar nooit over dat sprongewricht. Raar he?

Als wij er niet mee gefokt hadden, dan hadden we nu niet telkens eersterang gezeten.
Bovendien is de merrie gewoon ster geworden.
Bij haar vonden ze het blijkbaar geen probleem. Terwijl ze weten dat het in de hele merriestam zit (Ritta-sheila stam)

Onze andere fokmerrieuit een andere lijn had het niet, maar die had een losse (gefixeerde, bij het opstaan) knieschijf achter.
Ook ster geworden, en louter toppers uit die merrie. Zowel in dressuur als springen.

Verstandig fokken is niet het laten staan van een topmerrie op louter een schoonheidsfout. Verstandig fokken is alleen met de besten door te gaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:48

LuvdaTossa schreef:
Aandrijvers wat beter in Drachten? Voorgaande jaren was het ronduit bagger.....

Ook dit jaar was het toch wel weer zwaar behelpen met de Van Hall-dametjes... Gisteren was het werkelijk huilen met d epet op bij de gele hindernis (lees: oxer). Meerdere malen moesten de keuringsmannen het wichtie komen helpen, erg jammer. Arme paarden werden daardoor enorm afgeremd, van vloeiende voortgang was geen sprake.

Ook zo vreemd: waarom liepen al die Van Hall Damestjes in eigen kleding rond? Volgend jaar graag allen in Van Hall cq. KWPN tenue graag - het oog wil ook wat - zichtbare navelpiercings horen niet in de keuringsring!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:26

WAT Dees???? Moet toch niet gekker worden....

Wat voor opleidingniveau is dat van Hall eigenlijk? We doen het thuis nog beter (en dat zonder opleiding )

Begin van de week vond ik nog jammer dat ik niet kon komen.... maar wederom veel ergenis dus. Ga wel naar de CK, zie ik de besten wel weer voorkomen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:45

[quote="Dees] Ook zo vreemd: waarom liepen al die Van Hall Damestjes in eigen kleding rond? Volgend jaar graag allen in Van Hall cq. KWPN tenue graag - het oog wil ook wat - zichtbare navelpiercings horen niet in de keuringsring![/quote]

Ik schat dat 75% van de fokkers man is, dus je hebt gelijk;het oog wil ook wat.