KWPN verrichtingsonderzoek op de helling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: KWPN verrichtingsonderzoek op de helling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 01:16

Missouri schreef:
sarabande schreef:
plekken is wel toepasselijk

SAAR! BAH!!!!!!!!! Misselijk

Blijkbaar is Limboos en Braboos redelijk hetzelfde taaltje... Knipoog Haha!

Uhh, mag ik een vertaling, ik ben een mengeling van Gooisch, Gelders en Overijssels ( en van oorsprong fries en Drents ) door elkaar. En ik snap dat brabantse taaltje totaal niet Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 08:52

Pipo schreef:
En als je van de paarden moet leven, dan denk je heel anders dan wij amateurs met een paar paarden.

En dat vergeten een aantal mensen hier...
Je kunt allemaal wel mooi praten als amateur zijnde, maar je hebt geen enkel benul wat er omgaat in de wereld van hengsten, keuringen en dekkingen... Als je zaken wilt veranderen of er over wilt discuseren zul je niet alleen door je eigen ogen moeten kijken, je moet iets van verschillende kanten bekijken, om een goede en open visie te krijgen..

Snap je het nog Aimee, of zal ik het op een lager niveau formuleren..??
(Ik denk namelijk dat je het wel snapt, zonder bepaalde zaken uit zijn verband te trekken.. Bloos )

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:51

Kaja, om verbeteringen aan te brengen is het nodig zaken tegen elkaar af te wegen om tot een slotsom te kunnen komen. Een aantal mensen geven hier de commerciële overwegingen aan, anderen de overwegingen m.b.t. het welzijn van de paarden. Door beide onder de loep te nemen, is het misschien mogelijk uit beide het beste te halen. Dat lukt niet als slechts eenzijdig wordt gekeken.

Dat jij liever niet wil dat op jou reacties dieper gaande vragen worden gesteld, of dat door juist extreem simpele vragen aan het licht komt dat jou gedachten niet volledig zijn, dat is jou probleem. Ik pas alleen maar methodes toe die ik bij mijn eigenlijke studie-onderwerp gebruik om meer te kunnen ervaren dan dat er aan het oppervlak zichtbaar is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:35

Er is altijd nog zoiets als VRAGEN NAAR EEN BEKENDE WEG...

Citaat:
Spreken hengstenkeuringscommissies namens het paardenvolk???

Volgens mij kun je zó dom niet wezen...
Of heb je graag dat elk detail of zinsdeel wordt uitgeplozen, waardoor we tien pagina's verder nog steeds over dezelfde onzin praten.

Discussies worden mede gevoerd om tot conclusies te komen, niet om je dom te houden en net doen of je neus bloedt...

Jammer, jij was toch een van diegene waarvan ik een antwoord had verwacht van hoger niveau...

Ik begrijp de discussie heel goed, maar vind ook dat je niet enkel in je eigen straatje kunt praten, welzijn van de dieren staat voorop, maar tot in hoeverre en wat is welzijn? Door de zaken van alle kanten te belichten kom je voor verrassende antwoorden te staan.
Je kunt als amateur zijnde niet oordelen over diegene die er hun boterham mee moeten verdienen!

Aimee daarintegen gaat in op zaken die in mijn ogen en velen anderen zo duidelijk zijn als wat, waar gaat het dan over als ik moet gaan verklaren dat hengsten niet goedgekeurd worden omdat hengsten zelf graag goedgekeurd door het leven gaan... Immers.. we weten toch allemaal dat hengsten door keuringen gaan om ons fokkend paardenvolk van degelijk materiaal te voorzien...

Het lijkt mij dan ook niet relevant Aimee, om over de basis van het probleem te praten, als diegene die hier mee discuseren de basis allang voorbij zijn en verder kijken dan hun neus lang is...
En als je het niet begrijpt kun je dat ook gewoon zeggen hoor... Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:51

Je leest niet goed!

Dit is wat je zelf schreef:
Kaja schreef:
"We" in de zin van hengstenkeuringscommisies welke spreken namens het "paardenvolk"....

Ik vraag slechts om opheldering en inderdaad, daarvoor pluis ik graag elk detail en elke zinssnede uit, alléén dan krijg je volledige duidelijkheid en kun je de juiste conclusies trekken.

Is wel grappig hoor, dinsdag doe ik tentamen over onderzoeksmethoden in de kunsthistorie, als ik zo oppervlakkig zou denken als jij zou mijn docent me niet eens toelaten tot die collegereeks.

Bovendien vergeet je even dat ík diegene was die begon over de afweging van commerciële belangen t.o.v. de belangen van het paard. Nergens heb ik aangegeven waar ik meer waarde aanhecht, anderen zijn voornamelijk ingehaakt op de commerciële belangen, daar hoeft geen extra aandacht aan te worden geschonken dus richt ik me op het welzijn van het paard. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik de commercie uit het oog verlies, dat kan zelfs helemaal niet. Aangezien jullie er allemaal steeds weer op hameren.... Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:15

Kaja schreef:
Kijk eens naar de paarden die vooraan lopen bij de PAVO, allemaal een extensief voorbeentje...
Dat wilden we toch niet meer???

Aimee schreef:
Ligt eraan wie je onder "we" verstaat.

Kaja schreef:
"We" in de zin van hengstenkeuringscommisies welke spreken namens het "paardenvolk".... Zie het dan ook zo dat de meerderheid van de stemmen gelijk krijgen... en zie niet enkel jezelf als individu...

Aimee schreef:
Spreken hengstenkeuringscommissies namens het paardenvolk???

Kaja schreef:
Aimee daarintegen gaat in op zaken die in mijn ogen en velen anderen zo duidelijk zijn als wat, waar gaat het dan over als ik moet gaan verklaren dat hengsten niet goedgekeurd worden omdat hengsten zelf graag goedgekeurd door het leven gaan... Immers.. we weten toch allemaal dat hengsten door keuringen gaan om ons fokkend paardenvolk van degelijk materiaal te voorzien...

Aimee schreef:
Ik vraag slechts om opheldering en inderdaad, daarvoor pluis ik graag elk detail en elke zinssnede uit, alléén dan krijg je volledige duidelijkheid en kun je de juiste conclusies trekken.

Aimee schreef:
Je leest niet goed!

Ik begin mij sterk af te vragen of jij wel goed leest Aimee!
Het lijkt mij zo helder als water, of jij moet in de sloot kijken...

Aimee schreef:
Is wel grappig hoor, dinsdag doe ik tentamen over onderzoeksmethoden in de kunsthistorie, als ik zo oppervlakkig zou denken als jij zou mijn docent me niet eens toelaten tot die collegereeks.

Wil je nu zelf grappig overkomen of ga je je tekortkomingen verbergen door een ander onderwerp aan te nemen en mij als oppervlakkig uitmaken?
Vraag mij af of jij na de basisschool je wiskundeklas ook nog steeds binnenkwam om te beginnen bij 1 + 1 = 2...

Ik vergeet niets Aimee, maar iets blijven herhalen komt me de strot uit juist omdat we allemaal weten wáár het over gaat...

Jij loopt toch ook niet rond met een bandje... Adem in, adem uit, adem in, adem uit,.... of toch wel Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:16

Waar ging dit topic eigenlijk ook alweer over Verward

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:24

sarabande schreef:
Waar ging dit topic eigenlijk ook alweer over Verward

Nergens aangezien Aimee het bijna onmogelijk maakt om op zaken door te gaan, aangezien zij elk "we" en "wat" als een studie nageplozen wilt zien, om vervolgens een ander als oppervlakkig uit te maken, maar wel moet bekennen te weten waar het om gaat... Tong uitsteken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:33

Dit topic ging niet over Aimee, Kaja de bedoeling buiten de interrupties is dat het over het verrichtingsproef van KWPN hengsten gaat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:44

Dit topic ging over het verrichtingsonderzoek en daar probeer ik dieper op in te gaan, vragen n.a.v. reacties worden echter kennelijk niet op prijs gesteld... Verward

Je herhaling van onze posts hierboven, Kaja, geven imo alleen maar aan dat je niet snapt waarom ik bij bepaalde dingen specifiekere uitleg zou willen. Jij bent inderdaad aan het herhalen, maar daar vroeg ik niet om hoor.

(ik loop alleen rond met een Armstrong-bandje)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 13:55

CGJ12 schreef:
arie53 schreef:
Beetje vriendelijk tegen elkaar. Het begint nu al een paar pagina's op een discussie te lijken...... [.....]
...... Nu niet direct weer met modder gooien. Dat is nergens voor nodig en doen we op fokt ook niet. Moet hier toch ook kunnen. Het gaat immers om de inhoud.

Meester,.......... ik moet plassen.........

Niet vergeten je ritsje open te doen Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:30

Aimee schreef:
Dit topic ging over het verrichtingsonderzoek en daar probeer ik dieper op in te gaan, vragen n.a.v. reacties worden echter kennelijk niet op prijs gesteld... Verward

Je herhaling van onze posts hierboven, Kaja, geven imo alleen maar aan dat je niet snapt waarom ik bij bepaalde dingen specifiekere uitleg zou willen. Jij bent inderdaad aan het herhalen, maar daar vroeg ik niet om hoor.

(ik loop alleen rond met een Armstrong-bandje)

En wat heeft de strijd tegen kanker hier dan weer mee te maken, Aimee?

Zeg nu gewoon eens wat je op je hart hebt? Eerlijk en open...

Het begon met het feit dat ik aangaf dat we jaren geleden van het extensieve voorbeen afwilden, het rondje voor de fokkers het zo groot mogelijk klappen door de baan, hoefde niet meer, waarom kom je dat dan nog steeds tegen in bijv. de PAVO?

Als ik over we spreek, dan spreek ik over de meerderheid waarvoor genomen beslissingen in het voordeel vallen, niet over JOU en het feit dat jij niet graag in een keuslijf loopt of onder we verstaan wilt worden!

Ik loop ook niet graag in een keurslijf, maar je kunt de dingen ook uit zijn verband rukken Aimee...

Tot die opmerking liep de discussie wat mij betreft aardig... Knipoog
Dus als er mensen blijven struikelen over het feit dat ze in de massa opgenomen worden, blijft de discussie doelloos en daar zit misschien ook wel de fout bij het KWPN...

Niemand luisterd, maar zodra er iets onbenulligs voorvalt staan ze op hun achterste benen!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:34

Maar hoe kom je er nou bij dat men van dat extensieve voorbeen af wil? Bij mijn weten is dat alleen zo bij het EASP en het gaat hier over het KWPN.... (vandaar de vraag "wie is 'we'?" Pling )

(jij begon over bandjes, vervolgens gaf ik aan wat voor bandje ik wèl draag.... zo moeilijk is lezen toch niet)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:43

Aimee schreef:
Maar hoe kom je er nou bij dat men van dat extensieve voorbeen af wil? Bij mijn weten is dat alleen zo bij het EASP en het gaat hier over het KWPN.... (vandaar de vraag "wie is 'we'?" Pling )

Aimee, jaren geleden laaide deze discussie op... Als die je is ontgaan, dan kan ik mij voorstellen dat je niet snapt wat ik bedoel!
Ik heb helemaal niets met het EASP... echt niets.... enkel dat een hoop zwartkijkers (tegen het KWPN) zich daartoe bevoegen...

Aimee schreef:
(jij begon over bandjes, vervolgens gaf ik aan wat voor bandje ik wèl draag.... zo moeilijk is lezen toch niet)

Aimee, een cassettebandje.... Haha! Clown Haha! .....
Pfff, wat een discussie... Haha! Haha! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:00

Hèhè, je begint de lol van dubbel-lezen in te zien. Haha!

Jij wil dus beweren dat sinds één of andere discussie jaaaaaren geleden, KWPN-fokkers tot de conclusie kwamen dat een lang en expressief bewegend voorbeen niet gewenst is en dat ze dat dan ook proberen te vermijden in hun fokkerij. Maar nu vraag je je af waarom de Pavo-toppers nog steeds met klapperende voorbenen door de baan gaan?

Als jou bewering juist is, vraag ik me vooral af waarom Terlia dan bijvoorbeeld zo hoog geprezen werd onder KWPN-aanhangers.

En trouwens ook waarom je een hengst als Krack in een ander topic dan aanwijst als de beste KWPN-hengst van dit moment.

Maarrrrr..... alledrie de overwegingen hebben níets te maken met het verrichtingsonderzoek. Of wou je zeggen dat er 70 dagen voor nodig zijn om erachter te komen of een paard klapperd met de voorbenen?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:17

Aimee schreef:
Hèhè, je begint de lol van dubbel-lezen in te zien. Haha!

Jij wil dus beweren dat sinds één of andere discussie jaaaaaren geleden, KWPN-fokkers tot de conclusie kwamen dat een lang en expressief bewegend voorbeen niet gewenst is en dat ze dat dan ook proberen te vermijden in hun fokkerij. Maar nu vraag je je af waarom de Pavo-toppers nog steeds met klapperende voorbenen door de baan gaan?

Als jou bewering juist is, vraag ik me vooral af waarom Terlia dan bijvoorbeeld zo hoog geprezen werd onder KWPN-aanhangers.

En trouwens ook waarom je een hengst als Krack in een ander topic dan aanwijst als de beste KWPN-hengst van dit moment.

Maarrrrr..... alledrie de overwegingen hebben níets te maken met het verrichtingsonderzoek. Of wou je zeggen dat er 70 dagen voor nodig zijn om erachter te komen of een paard klapperd met de voorbenen?

Beste Aimee Haha! Haha! Clown Haha! , je kunt met mij alle kanten op, zelfs de goede, maar terwijl ik in een discussie zit over het feit dat jaren geleden we (lees: keuringscommisie en de stem van het volk) van het expressieve voorbeen af wilden, we wilden niet meer zo groot mogelijk door de baan heen klappen, het moest anders.... etc....

Dan ga je mij niet vertellen dat jij daar een andere draai aan wilde geven, nee je kunt (of kon) je de discussie niet meer voorhalen!

Alles leuk en aardig, maar vraag dan gewoon even wat ik bedoel, zonder via omwegen daarachter te komen.

Het gaat niet om een klapperend voorbeen, het gaat om het feit dat we in zo weinig mogelijk passen de overkant van de baan halen... Daar ging het innertijd om en nu zie je niet anders....

Alleen bij velen is het wel anders, daar de achterbenen nu ook meedoen! En nog laten velen zich verleiden door het voorbeen en vergeten dat de motor, de aandrijving van achter moet komen, dat dus ook de achterbenen mee moeten doen...

Het gaat er niet om dat wat ik zeg juist is, het gaat er om dat zoveel zaken door elkaar heen lopen en omdat veel zaken elkaar overlappen, praten mensen er niet over... Maar de zaken komen nu toch aan het licht...

Ik geef Krack C als oppermachtig aan, omdat hij dat voor mij is...
Ik heb nooit beweerd van het expressieve voorbeen af te willen, ik zag Farbenfroh ook graag, maar bij Krack doen de achterbenen mee, daarom is Krack momenteel i.m.o de beste KWPN (dressuur) hengst!

Inderdaad heeft niets van het bovenstaande te maken met het topic, enkel omdat jij nou wel eens wilde weten wat een vage zijstraat van mijn post inhield...

Vertel mij eens Aimee, wat is een klapperend voorbeen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:23

Je gebruikt de term zelf ook, dus je zult wel weten wat ik ermee bedoel.

Verder geef je nu eindelijk eens uitleg in plaats van in te gaan op mijn manier van vraagstelling. Op heel veel punten ben ik het niet met je eens, maar dat zijn tevens de punten die in dit topic totaal niet relevant zijn. Zo blijkt maar weer dat je beter geen zijstraten, en zeker geen vage, aan je hoofdverhaal kan vastplakken.... voor een goed begrip moeten die dan eerst worden uigelegd en tegen die tijd ben je de weg kwijt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:29

Mijn excuses dat ik zomaar aannam te discuseren met personen mét verstand van zaken...

Nogmaals wat is een klapperend voorbeen..??
Ik kan namelijk niet achterhalen waar ik de term gebruikt heb, op deze na...

Citaat:
Het gaat niet om een klapperend voorbeen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:31

Om het beeldend uit te leggen: voor mij is een klapperend voorbeen een voorbeen à la Krack, of Terlia.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:33

Haha! Grappig, ik zie daar namelijk niets klapperend's in.... Sigaar

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:37

Jij ziet sowieso hele andere dingen dan ik, dus het verbaasd me niets. Bovendien is het maar gewoon mijn eigen spraakgebruik, als jij het geen juiste omschrijving vind dan gebruik je toch andere woorden. *haalt schouders op*

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:41

Aimee schreef:
Jij ziet sowieso hele andere dingen dan ik, dus het verbaasd me niets. Bovendien is het maar gewoon mijn eigen spraakgebruik, als jij het geen juiste omschrijving vind dan gebruik je toch andere woorden. *haalt schouders op*

Bij de een valt het kwartje sneller als bij de ander.... Haha! Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:49

Volgens mij was de discussie jaren geleden bij het KWPN dat men niet meer met klapperende zwepen en rammeldoosjes bij de rijpaarden de baan in zou gaan. En is de driehoeksbaan toen ook geïntroduceerd om de paarden op hun eigen benen te laten lopen en vooral te kunnen beoordelen hoe ze vertrekken uit stand en stap. (helaas wordt die driehoeksbaan op de meeste keuringslocaties niet meer als zodanig gebruikt)
Ik heb nooit meegekregen dat een expressief voorbeengebruik niet wenselijk is, in tegendeel. Wel is het accent van alleen maar naar de draf kijken verschoven naar evenredigheid in alle drie basisgangen, vandaar ook het losgooien en vrijspringen voor zowel hengsten als merries.

Wat betreft de verrichting voor hengsten, daar is mijnsinziens weer wel meer de aandacht verlegd van ontspanning naar show.

Talent voor de sprong kan een goede vakman ook over een lage hindernis beoordelen en een net 3 jarige hoeft van mij niet in elkaar getrokken te worden.

Gelukkig is herkansing op latere leeftijd mogelijk voor hengsten die niet vroegrijp zijn en wel talent hebben.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:01

Het zo groot mogelijk draven door in zo min mogelijk passen aan de overzijde te komen, het zo genoemde rondje voor de fokkers is wel degelijk aan de orde geweest...

Een expressief voorbeen is nog steeds gewild, mits de achterbenen mee doen. Persoonlijk zie ik graag dat de achterbenen (tijdens de draf) eerst de grond raken en vervolgens de voorbenen.

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat niemand weet over welke discussie ik het heb, regelmatig wordt er nog terug verwezen...

Mijn standpunt voor dit topic is dat er daadwerkelijk wel gesleuteld mag worden aan het huidige onderzoek...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 18:21

Daar gaat hier om. Moet er aan het verrichtingsonderzoek worden gesleuteld. Van de bijna 100 hengsten halen hooguit slechts 10-15 hengsten de eindstreep.
Is dit nu het gevolg van het huidige verrichtingsonderzoek of selecteert de commissie zo slecht dat ze 100 hengsten nodig heeft en 70 dagen testen om van slechts 10 -15 hengsten te kunnen vaststellen dat ze over een minimale rijpaardaanleg beschikken?
Waarbij je wel vast moet stellen dat de voorbeengangers en landers weer ruim geselecteerd zijn. Die missen sowieso fysiek al de benodigde aanleg als rijpaard en als hengst zijn ze geen dubbeltje waard.

Als het verrichttingonderzoek onder het mes moet, is dan het door Karel de lange ontworpen verrichtingsonderzoek een goed alternatief?