Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
katrienh schreef:Mijn merrie is idd BWP gekeurd.
Zij is gefokt door dhr. Franssen, Querelle is gefokt door Tim Bellens. Ik denk dat Franssen ( van keukens Franssen in Eksel ) de merrie gekocht heeft van Tim Bellens. Hij heeft de merrie nu nog altijd. Er is 2 of 3 jaar geleden naar het schijnt een heel goed Darco-veulen uitgefokt.
katrienh schreef:Darco is nogal duur om te dekken, toch een 4000 euro dekgeld of meer.
Maar het zou idd een fijne hengst zijn voor mijn merrie...
Wat vind je van Winningmood ( Darco - Cassini ) en Up to Date ( Darco- Grandeur ). Beiden ter dekking bij www.dorperheide.be
)Jan_VT schreef:petraaken schreef:Jan zijn dat tamelijk recente foto's van Saros? Die draffoto toont in mijn ogen in elk geval niet veel gedragenheid in de achterhand.
Het is er eentje van op een wedstrijd jonge paarden denk ik, dus niet zo recent.
Hier eentje die toch iets meer recenter is geloof ik, maar die is dan weer zo gedraaid, dat ik er weinig kan uit maken. Dat dehengstenhouder zulke foto's op zijn site zet![]()
petraaken schreef:Darco fokt nu niet bepaald beweging door. Als je geluk hebt behoud het veulen de goede beweging van de moeder. Springen kun Darco's wel.
Kaja schreef:Maar bovenstaande titel zijn voor mij toch beide dressuurhengsten...
Dus de reactie van Petraaken lijkt mij dan duidelijk!
Tja... ik denk dat de TS er zelf nog niet helemaal uit is wat ze nu eigenlijk wilt....
libke schreef:als je dan toch darco bloed wil (dat dan nog veel liever dan over te gaan op dressuur op deze merrie ) dan zou ik gaan voor Non -stop (darco x carnaval ) waarvan de producten het zeer goed doen in de sport -de hengst heeft zelf internationaal gelopen met Pessoa en Hassmann ;HIJ geeft absoluut het darco type niet door maar chique langgelijnde paarden die ook nog eens fijn bewegen .Is in Belgie te verkrijgen bij Spaas
) petraaken schreef:Zou Quick D'Argentan nog leven of dekken? Heb daar naar Belgische normen toch enkele bloedmooie en goedbewegende paarden van gezien (eentje heb ik zelfs nog een paar keer gereden, schat van een paard) en fokt van degene die ik heb gezien echt geen kleintjes. die ene die ik een paar keer heb gereden was waarschijnlijk een 1.80m of meer. (je zag me niet zitten achter zijn hals)
jeanke schreef:petraaken schreef:Zou Quick D'Argentan nog leven of dekken? Heb daar naar Belgische normen toch enkele bloedmooie en goedbewegende paarden van gezien (eentje heb ik zelfs nog een paar keer gereden, schat van een paard) en fokt van degene die ik heb gezien echt geen kleintjes. die ene die ik een paar keer heb gereden was waarschijnlijk een 1.80m of meer. (je zag me niet zitten achter zijn hals)
Geloof dat die toch al minstens 2 of 3 jaar dood is, stond ter dekking bij Van Dommelen H.
Ertbrandtstraat, 158
2950, Kapellen
0031413/27 27 95
katrienh schreef:@ jeanke
ik wil in eerste instantie het veulen zelf houden. Mijn potentie ligt in de springsport.
Dees schreef:Mijn twenter van Rubiquil is NIET braaf.
ja, dat komt vast als een schok, maar zo braaf is dat dier niet. Het is er eentje die superintelligent is en waarbij je rekening moet houden dat ze vervelend protesteert zodra je haar grens hebt bereikt.
Haar moeder was ronduit neurotisch en druk, ook die is intelligent en in staat haar mening te verkondigen. Maar die was beter te manipuleren als deze twenter.
De twenter heeft meer rust in het lijf (relatief dan), ze lijkt aanhankelijker. Maar ik kan er niet onoplettend mee om gaan. Even snel achter haar langs kan absoluut niet (gevaarlijk), een corrigerende tik geven valt zonder twijfel verkeerd, en ze is niet te beroerd om de hoefsmid gericht te slaan als het madam lang genoeg heeft geduurd.
Toch is het wel een fijn dier, ik kan daar (denk ik) wel mee omgaan.
Ik meld dit, niet omde hengst Rubiquil te verwensen, maar om wel duidelijk te melden dat ook al fok je met Rubiquil - het is niet allemaal schattig en knuffelig. Het blijven wel paarden.
katrienh schreef:@ jeanke
ik wil in eerste instantie het veulen zelf houden. Mijn potentie ligt in de springsport. Met de merrie ga ik nu 1.20 parcours rijden ( 7 jaar ).
Ik denk dat de merrie goede springgenen doorfokt, zelf heeft ze namelijk heel veel vermogen en is ze toch maar 1.62. Vanaf dat de merrie zadelmak is, heeft ze nog nooit geweigert. Haar eerste parcours liep ze in Roggel, als 3.5 -4-jarige op 90cm. Daar staat heel veel onder de hindernissen etc, ze kwam met 1 balkje buiten. Een week geleden was ik met haar 2de in de finale van een nationale jumping (1.15-1.20 )
Het enigste is dat ze nogal veel karakter heeft, niet in het parcours zelf, maar daarbuiten.Ze is ook altijd goed voorwaarts etc. Eerder een bloedtypeke.
Ze blijft wel 100 % eerlijk.
Het is niet zo dat ik persé een dressuur-hengst erop wil zetten, maar als ik de meningen tot nu toe bekijk ( niet alleen van dit forum ), zijn Rubiquil en Saros toch goede partners.
Ik ben het volkomen eens dat Darco een ideale partner is, misschien zelfs de beste om het zo te zeggen, maar dat dekgeld ligt veel te hoog.
Mijn echte voorkeur gaat eigenlijk eerder uit naar een stempelhengst of iets dergelijks. Al wat oudere hengsten die eerder een gevestigde waarde zijn in de springsport.
Bijvoorbeeld Cassini I ( maar dekgeld ook 5000 euro )
Dobel's Cento is misschien wel iets ? Hier weet ik echter niet van hoe die doorfokt. Maar de hengst Clinton op de merrie zetten is uit den boze. Een moeilijk karakter wil ik absoluut vermijden.
Aan die eisen voldoen de 2 dressuurhengsten wel, naar velen hun zeggen. Ik ben zelf geen echte kenner, ik ben wel erg geïnteresseerd in bloedlijnen etc, maar qua karakters vd hengsten enz moet ik het toch ook van anderen hebben.
Odie schreef:
Juist. en opvoeden is ook een vak apart.