waarom op 2 jarige leeftijd laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:24

germie schreef:
Wat het professioneel trainen betreft, als je op zo'n manier een paard voor de keuring moet brengen, dan kun je het altijd als hobbyfokker vergeten. Helaas gaan we wel steeds meer die kant op.

Net zo als ik niet van plan ben om m'n merrie te laten prokken, enz. Ik fok voor mezelf, probeer wel het beste te fokken, maar het moet wel betaalbaar blijven.

Professioneel laten trainen is niets nieuws onder de zon.

Niet willen prokken is kop in het zand steken en korte termijn geld uitsparen. De markt vraagt gezonde paarden en ook veulens uit geprokte merries zullen steeds meer de voorkeur krijgen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:06

gezonde paarden hoeven niet op de foto..... moeten paarden wel bewijzen middels foto's dat ze gezond zijn dan schot er wat aan het fokbeleid.

qua stamboekopname hoe langer ik wat hoe groter de kans dat ze eruit groeit, blijft ze binnen de maat is het goed.
Haar moeder had mijn stammoeder moeten worden ... en de 2 jarige is voor mij beloftevol genoeg om te overwegen haar nu te laten dekken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:27

Alane schreef:
gezonde paarden hoeven niet op de foto..... moeten paarden wel bewijzen middels foto's dat ze gezond zijn dan schot er wat aan het fokbeleid.

Wellicht kan je dat de verzekeringen wijs maken die geen behoorlijk paard willen verzekeren dat niet op de foto's geweest is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:30

verzekering heeft niets te maken met fokken.... ook een paard zonder papieren is te verzekeren, en dat de verzekering garantie wil is toch niet zo heel vreemd...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:36

Alane schreef:
verzekering heeft niets te maken met fokken.... ook een paard zonder papieren is te verzekeren, en dat de verzekering garantie wil is toch niet zo heel vreemd...

Je spreekt jezelf tegen

Een gezond gebruikspaard moet gefokt worden en alvorens dat verkocht wordt wil de nieuwe eigenaar het keuren om te weten of het in de sport kan blijven presteren en het in een verzekering opgenomen kan worden. Ik geloof dat we het over totaal andere gradaties van paardenfokken hebben

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:53

en jij weet net zo goed als ik er dat er altijd mensen zullen zijn die fokken met niet-gezonde paarden. papierloze enz, .... een sport paard voor de verzekering hoeft geen papier te hebben, sterker ik kan mijn a-welsh zelfs verzekeren als zijnde topsportpony... hangt een prijskaartje aan maar kan wel, dat de verzekering dan foto's wil zien dat het betreffende dier niet al 4 gebroken benen heeft lijkt me niet meer dan logisch. en ngmaals dat heeft niets te maken met fokken van paarden (foto's voor de verzekering bedoel ik)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:14

Dames: het gaat om tweejarigen, niet om verzekeringen of prokken Knipoog Verder denk ik dat jullie weer heel (te?) goed elkaars posts lezen Schijnheilig

Blijkbaar is het met de grote paarden zover gesteld dat er zonder foto's niet meer geleefd kan worden, maar gaat terug op mijn warmbloed-kasplantje verhaal. Het wordt een strenge selectie om het paardenbestand weer op de rails te krijgen.

Overigens, kan je een paard toch ook laten prokken nádat je je veulentje gehad hebt? Op zijn ergst krijg je dan zo heel dure frikandellen, maar wel één jaar voorsprong. Als het paard namelijk wel goed op de foto's is, is het namelijk weer zonde dat er niet mee gefokt is? Als we al die veterinair foute paarden willen opruimen, zal er ook vervanging moeten komen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:27

joostvangestel schreef:
Blijkbaar is het met de grote paarden zover gesteld dat er zonder foto's niet meer geleefd kan worden, maar gaat terug op mijn warmbloed-kasplantje verhaal. Het wordt een strenge selectie om het paardenbestand weer op de rails te krijgen.

Joost je draait het verhaal om. Slechte paarden zijn er altijd geweest, maar die kon men ook nog wel kwijt. Nu is er een overvloed aan paarden, dus de eisen worden steeds hoger.
Dat er al een heleboel brakke paarden zijn kan je hier op bokt veelvuldig lezen uit de vele verdrietige verhalen van gebruikers.
Zulke paarden zullen steeds minder te verkopen zijn omdat het aanbod zo groot is dat een gezond paard tegenwoordig net zoveel kost als voorheen eentje met vraagtekens. Dus tel uit wat men zal kiezen.
Wil je als fokker sportpaarden kunnen blijven fokken zal je naast alle andere zaken ook aan die gezondheisdeisen moeten voldoen. Vandaar dat het minste is wat een fokker kan doen zorgen dat de fokmerrie die hij kiest gezond is.
On topic geloof ik in dit kader dat het fokken met een onvolgroeide 2 jarige geen positieve bijdrage levert aan de gezonde opfok van die 2 jarige.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:48

sarabande"]
Professioneel laten trainen is niets nieuws onder de zon.

Niet willen prokken is kop in het zand steken en korte termijn geld uitsparen. De markt vraagt gezonde paarden en ook veulens uit geprokte merries zullen steeds meer de voorkeur krijgen.
[/quote]
ik denk dat als we alleen nog maar op die manier moesten gaan fokken, dat veruit de meesten moesten stoppen met een veulen fokken, en dat er op den duur een tekort aan paarden komt zodat ze verschrikkelijk duur worden. en of de kwaliteit daarmee vooruit gaat, valt nog te bezien.[quote="sarabande schreef:
Wellicht kan je dat de verzekeringen wijs maken die geen behoorlijk paard willen verzekeren dat niet op de foto's geweest is.

Ik verzeker mijn paarden niet. VEEEEEEEEEELS te duur!
Wat erfelijkheid betreft, ik denk dat er veel OC(d)'s ontstaan door slechte opfok. Paarden altijd opsluiten in een klein rothok, onvoldoende buiten laten (ik ken zoveel jaarlingen en veulens die slechts 10 tot 30 minuten per dag uit de stal komen in de wei), en in het geval van gierige boeren (die ken ik ook) het paard nog onvoldoende voeren ook. En die mensen fokken ook, en die mensen fokken ook op.

Ik doe al mijn best een jong paard een goede basis te geven: VEEL naar buiten in weer en wind, en goed voeren. Goede brokken en veel ruwvoer. Ik denk dat ik daarmee al een hoop ellende kan voorkomen. MAar zo'n vage maar peperdure rontgenologische keuring om de zak van een veearts te spekken, dat is mij te gortig.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:59

sarabande schreef:
Joost je draait het verhaal om. Slechte paarden zijn er altijd geweest, maar die kon men ook nog wel kwijt. Nu is er een overvloed aan paarden, dus de eisen worden steeds hoger.

Voor de domesticering van paarden was waarschijnlijk het aantal gebreken van een andere orde. Toegegeven, ik denk dat er weinig paarden zijn in het wild die ouder dan 15 worden. Leeuwen vraten de langzamere gewoon op. Wat er slecht was is de selectie door de mensheid. Daar is geen huidig stamboek schuld aan, dat is al van een veel oudere oorsprong. Het feit dat het KWPN dat wil omdraaien is een lovenswaardig streven. Ook is een feit dat rassen die dichter bij de natuur staan er minder last van hebben.

Voor de natuur was het meestal belangrijker om vroeger nalatenschap te krijgen, met name als de omstandigheden goed waren. Alle dieren zijn erop gericht om zich zo snel en effectief mogelijk te vermenigvuldigen. Vandaar dat tweejarigen wel in de natuur gedekt worden.

Met je laatste zin zie ik niemand die het met je oneens is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:11

joostvangestel schreef:
Met je laatste zin zie ik niemand die het met je oneens is.

Dus ik mag door naar de volgende ronde Tong uitsteken

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:30

joostvangestel schreef:
Daar is geen huidig stamboek schuld aan, dat is al van een veel oudere oorsprong. Het feit dat het KWPN dat wil omdraaien is een lovenswaardig streven. Ook is een feit dat rassen die dichter bij de natuur staan er minder last van hebben.

Het KWPN is er niet alleen.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 17:57

Desiree schreef:
Ik verzeker mijn paarden niet. VEEEEEEEEEELS te duur!
Wat erfelijkheid betreft, ik denk dat er veel OC(d)'s ontstaan door slechte opfok. Paarden altijd opsluiten in een klein rothok, onvoldoende buiten laten (ik ken zoveel jaarlingen en veulens die slechts 10 tot 30 minuten per dag uit de stal komen in de wei), en in het geval van gierige boeren (die ken ik ook) het paard nog onvoldoende voeren ook. En die mensen fokken ook, en die mensen fokken ook op.

Ik doe al mijn best een jong paard een goede basis te geven: VEEL naar buiten in weer en wind, en goed voeren. Goede brokken en veel ruwvoer. Ik denk dat ik daarmee al een hoop ellende kan voorkomen. MAar zo'n vage maar peperdure rontgenologische keuring om de zak van een veearts te spekken, dat is mij te gortig.

Hier ben ik het mee eens. Ik zie het fokken puur als hobby, en puur voor mezelf. Ik moet tevreden zijn met het paard, niet de buurman of buurvrouw. Het moet allemaal ook nog betaalbaar blijven.
Een goede opfok is minstens zo belangrijk. Want veel beengebreken komen volgens mij ook door te weinig of juist te veel beweging.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:10

ja en dan heb je straks van die klojo's die denken goed te kunnen rijden en een puntgaaf jong paard alsnog naar de kl.te rijden. Alle 1tjes of 2tjes ten spijt. Dus wat zegt dat nou?