1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:12

Nou ja, dan is het idd een grappig iets om aan mee te doen.
Tenminste, als je de jaarling achter huis hebt staan. Even uit de opfok halen omwille van wat onderzoek is wel erg lastig. Daar zou ikzelf niet aan meewerken.

Mijn DA zegt trouwens dat rontgenonderzoek op OC/D pas een stabiel beeld oplevert vanaf de leeftijd 18 maanden. Houdt het kwpn daar dan ook rekening mee?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:14

Dees schreef:
Mijn DA zegt trouwens dat rontgenonderzoek op OC/D pas een stabiel beeld oplevert vanaf de leeftijd 18 maanden. Houdt het kwpn daar dan ook rekening mee?

Ik dacht dat PROK vanaf 2.5 jaar was?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:15

ceasario schreef:
De laatste berichten zijn dat in het kader van de stikstof/fosfaat per ha
Nederland niet voldoet aan de EU normen.

Voor varkens en kippen ,koeien moet men een mest boekhouding bijhouden over het aantal dieren die je bezit.
daar betaal je een soort zuiveringsbelasting over.

Nu zijn de paarden aan de beurt daar men vindt dat die ook moeten mee gaan betalen.
Is een oud onderwerp dat nu weer uit de kast gehaald is door het verplicht chippen (opsporing) waardoor men nu de zaak onder controle kan krijgen.
Het wordt ingevoerd het komende jaar of het jaar erop.

Happy new year... >;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:18

Tyrza schreef:
Happy new year... >;)

Juist ja.
Heb tegenwoordig maar een Nederlands paspoort.
Kun je trots op zijn.

Het wordt nog leuker...

Je krijgt een meldingsplicht van de verkoop van je dier.
Doe je dat niet dat ga je voor een ander de mestheffing betalen.
Daar het chipnummer in het paspoort niet op naam staat van de eigenaar maar van het paard. OK dan!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:25

Lavanta schreef:
Maar hoe zit het dan met een oudere merrie?? Wij hebben bijvoorbeeld 3 merries ouder dan 10 jaar. Volgens onze DA kan je die beter niet meer laten PROK-ken omdat die oudere merries altijd wel iets vertonen in hun benen.

Vorig jaar heeft Sjuim haar 13 jarige merrie met succes laten prokken, dus dat gaat niet op.
Trouwens dat snijmais verhaal lijkt me erg marginaal ik ken erg veel fokkers die nog nooit snijmais gevoerd hebben en toch ocd.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:27

sarabande schreef:
Vorig jaar heeft Sjuim haar 13 jarige merrie met succes laten prokken, dus dat gaat niet op.
Trouwens dat snijmais verhaal lijkt me erg marginaal ik ken erg veel fokkers die nog nooit snijmais gevoerd hebben en toch ocd.

Tuurlijk we zijn weer achterlijk net als met bovenstaande.

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:28

sarabande schreef:

Okee, dat wist ik dus niet. Lachen

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:38

sarabande schreef:

Je draait de zaken nu om.Bv. Roken schaadt de gezondheid.
"maar ik ken toch mensen die ziek worden en nooit rookten"

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:39

Zannekin schreef:
Je draait de zaken nu om.Bv. Roken schaadt de gezondheid.
"maar ik ken toch mensen die ziek worden en nooit rookten"

Ik draai niks om ik ken gewoon weinig mensen die koeienvoer aan paarden geven.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:44

Mocht je eens weten wat er in brok zit Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:52

Zannekin schreef:
Mocht je eens weten wat er in brok zit Lachen

Het ligt eraan welke, bij mij staat het op de zak

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:58

sarabande schreef:

Dat hoort ook!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:08

Tyrza schreef:
Even een ander vraagje:

Wie kent persoonlijk een paard die daadwerkelijk last heeft van OCD?

Ik !!

Hij is inmiddels geopeerd en kan prima in de sport lopen maar idd een dure grap..

Een moeilijke keuze wie zegt dat je het geld er weer uit krijgt hij moet zich eerst toch nog maar bewijzen .

Kwam met 2 dikke sprongen uit de hengstenwei heeft altijd en zijn moeder ook tijdens de dracht pavo brok met podo gehad!! Verward

Goed gezond opgefokt dus ja wie zal het zeggen erfelijk /fout gegaan tijdens de opfokt ??

Erfelijkheid /verkeerde voeding /stress /tauma het schijnt allemaal invloed te hebben . Scheve mond

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:14

Ik kende 1 paard die eraan geopereerd is en die het daarna super heeft gedaan in de sport!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:14

Voordat ik mijn huidige merrie hebt gekocht, heb ik bij een 9-jarige stermerrie uit zéér interessante stam gekeken. Halfbroer was oa. 5e in wereldbekerfinale, vele succesvolle sportpaarden uit de stam, moeder dubbel prestatie, etc. Maar de merrie had wel in beide achterkogels OCD gehad. Als ik de merrie met sport als doel had willen kopen stond ze hier waarschijnlijk wel op stal, maar met oog op de fokkerij heb ik haar laten staan. Gezondheid is een groot goed!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:20

Tyrza schreef:
Even een ander vraagje:

Wie kent persoonlijk een paard die daadwerkelijk last heeft van OCD?

Ik!!!

Een geweldig paard dat helaas al 2 keer is geopereerd. Na de tweede operatie is het paard een jaar in training geweest en leek het goed te doen, toch speelde het OCD-gewricht weer op en werd hij er weer kats-kreupel aan.
Het paard is in bezit en ook gefokt door een dierenarts, waardoor er nu van alles op wordt uitgeprobeerd. Alle nieuwe middeltjes en dergelijke, maar regelmatig loopt ie nog steeds niet en dat zal ie ook wel nooit meer doen. Helaas, want het is één van de beste paarden die ik ooit heb gereden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:24

Donderdag wordt de 2,5 jarige van een vriendin van me ingeslapen om die reden. Dusdanig erge OCD aan twee benen dat opereren geen optie meer is. Een kennis van me heeft een jaarling van dezelfde hengst en die lijkt ook dezelfde kant op te gaan. Maak je mij toch niet wijs dat erfelijkheid geen rol speelt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:26

En ga je ons verraden welke hengst? Cool

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:08

sarabande schreef:

Moet je wel goed selecteren om ééntje zonder mais te vinden zeker Scheve mond .

Uit dat Duitse onderzoek Miss Hiss bleek OCD in de kogel zo goed als niet erfelijk te zijn. Het kwam ook onafhankelijk voor van OCD in knie en sprong dus denkt men dat het een andere oorsprong heeft en tot een ander gen is terug te voeren.

Orame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:44

Aimee schreef:
En ga je ons verraden welke hengst? Cool

Ben bang dat als ze dat hier gaat vertellen het verhaal dusdanig wordt opgeblazen dat die hengst 'opeens' alleen maar nakomelingen met ocd levert. Zou het niet ook puur toeval kunnen zijn dat er van die hengst twee gevallen tegelijk opduiken in dezelfde buurt? Even voor de duidelijkheid, ik heb ook geen idee over welke hengst het hier gaat. Lachen

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:52

Zannekin schreef:
Moet je wel goed selecteren om ééntje zonder mais te vinden zeker Scheve mond .

Uit dat Duitse onderzoek Miss Hiss bleek OCD in de kogel zo goed als niet erfelijk te zijn. Het kwam ook onafhankelijk voor van OCD in knie en sprong dus denkt men dat het een andere oorsprong heeft en tot een ander gen is terug te voeren.

Ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken, buiten de erfelijkheid gewoon, goed gezond en gevarieerd voeren in combinatie met genoeg bewegings vrijheid, wordt het risico een stuk minder op OCD !

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:08

sarabande schreef:
Binnen een paard jaar is een veulen uit een merrie zonder PROK bijna niet meer te verkopen, dat is gewoon een ontwikkeling en als sporter zou je daar blij mee moeten zijn.

Ik denk dat men gewoon wacht tot zo'n diertje 1 jaar is.(Meer zekerheid)
Men wil nu ook foto's van een paard al zit er een PROK-cert. bij.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 10:21

ceasario schreef:
Verder werd hier even van te voren de opmerking gemaakt dat bij de proef op de Waiboerhoeve van de veulens enkele jaren geleden een groot aantal OCD hadden.

Ja natuurlijk, ze hebben daar bewust veulens met oc aangekocht.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 10:26

Dees schreef:
Nou ja, dan is het idd een grappig iets om aan mee te doen.
Tenminste, als je de jaarling achter huis hebt staan. Even uit de opfok halen omwille van wat onderzoek is wel erg lastig. Daar zou ikzelf niet aan meewerken.

Ze doen het in februari-april volgend jaar omdat de meeste enters dan nog niet de zomerwei op zijn - en volgens mij gaan ze naar het opfokbedrijf en hoef je ze niet bij huis te halen.
Er werd in Assen (door dr prof enz in de oc) gesteld dat er na 9-10 maand eigenlijk niks meer substantieel verandert.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 10:30

Zannekin schreef:

Wat ik heb begrepen is dat chipjes etc op de achterkant van de kogel vaak andere oorzaken hebben, maar dat het rontgenen van de voorkant van de kogel bij jaarlingen wel weer redelijk betrouwbare info geeft.