Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sjuimpje schreef:Nu zeggen veel mensen wel dat het papier ze niet veel uitmaakt als het dier maar kan bewegen of veelbelovend lijkt voor het springen, maar het punt is: Hoe krijg je kopers naar jouw veulen 'gelokt'?
Je kan wel een advertentie zetten waarin je het dier aanprijst omdat het zo goed kan bewegen maar dan wordt je toch ondergesneeuwt onder de anderen advertenties. Niemand plaatst tenslotte een advertentie waarin hij een matig bewegend veulen aan de man probeert te brengen, als je de advertenties moet geloven lopen er alleen maar superbewegers rond.
Het gaat dus om mijn Ster Prok merrie
En de hengsten die ik op het oog heb zijn Benz en Buddenbrock
Beide komen uit de moederlijn van Doruto, in de pedigree van B Ruta kan je zien hoe mooi je dan terug fokt.
Buddenbrock is geen verkeerde keus en zo onbekend is dat bloed nu toch ook niet als je naar zijn afstamming kijkt. Pipo schreef:Gevaar van deze gedachte is natuurlijk wel dat er echt een apart veulen uit moet komen. Als het een gewoon normaal sportpaard is ( en ik denk dat dat een beter uitgangspunt is) dan is de gehele theorie niet meer interessant.

Levy schreef:Even geheel off-topic:
Voor een "leek" zoals is, van wie de voorkeur voornamelijk uit ging naar het rijd-en sportgedeelte van de paardensport, maar die wel heel graag meer wil leren, is dit een reuze interessant topic.
Waarschijnlijk geldt dit niet alleen voor mij, maar voor meerderen met mij.
Er moet mij alleen wel even van het hart dat ik in het algemeen helemaal niets, maar dan ook wereklijk niets heb aan het gekat onderling, de links die worden geplaats en het gekat op dingen die in het verleden zijn gezegd.
Het haalt keer op keer het plezier weg om een topic als dit te blijven lezen.
Als je niets zinnigs hebt toe te voegen, laat het dan alsjeblieft achterwege, en houd het op deze manier ook leuk voor de mensen die er dolgraag iets van op willen steken.
Dank u..........
Zo, ik ben er weer klaar voor hoor
Lovely schreef:Laat dit soort dingen liever over aan de wat grotere fokkers, die kunnen de kansen en risico's veel beter becijferen en ook de gevolgen dragen.
Hiermee wil ik NIET beweren dat iedereen maar met modehengsten moet blijven fokken, ik bedoel alleen dat de keuze misschien per fokker verschilt.
, of omgedraaid hoe zou die niet in hemelsnaam gelijk kunnen zijn daar iedereen andere fokmerries heeft???
). 
sarabande schreef:Waarop baseer je dat een grotere fokker meer kennis of inzicht zou hebben. En wat betreft draagkracht, er zijn een heleboel grote fokkers in Nederland die snel gezien hadden dat je van fokken niet rijk wordt, dat hadden ze verkeerd becijferd. De meeste toppers worden gefokt door kleine toegewijdde en vooral gemotiveerde fokkers die hun merries door en door kennen.
Hoe bedoel je dat de keuze per fokker verschilt, of omgedraaid hoe zou die niet in hemelsnaam gelijk kunnen zijn daar iedereen andere fokmerries heeft???
Het is moeilijk om de passie van fokken te begrijpen wanneer iemand (ik bedoel dus niet iemand speciaal) dat zelf nog nooit heeft meegemaakt.
Het kost geld, vaak veel tegenslag en dan wil men ook nog moeilijke wegen bewandelen en men loopt tegen een moeilijke afzet aan. Maar juist omdat die passie er is blijft een echte fokkers zoeken naar niet voor de hand liggende combinaties, waar hij/zij zelf in gelooft.
Missouri schreef:Ik zou zeggen; ga ervoor! Het kan twee kanten uitslaan, maar dat kan het altijd. Fokken blijft tot op zekere hoogte gokken.
petraaken schreef:nakomelingen van tophengsten die geen sikkepit waard zijn.

om even aan de andere kant een voorbeeldje te noemen.petraaken schreef:Bij iedere hengst is het gokken of het veulen wel aan je verwachtingen voldoet. Of het nu een onbekende, minder bekende of een van de bekende mode hensten is. Ken genoeg voorbeelden van nakomelingen van tophengsten die geen sikkepit waard zijn.