Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 00:51

Even terug naar de oorspronkelijke vraag dan maar. Naar mijn mening moet je dergelijke experimenten alleen maar uitvoeren als je er dik de ruimte en het geld voor hebt.
Laat dit soort dingen liever over aan de wat grotere fokkers, die kunnen de kansen en risico's veel beter becijferen en ook de gevolgen dragen.

Hiermee wil ik NIET beweren dat iedereen maar met modehengsten moet blijven fokken, ik bedoel alleen dat de keuze misschien per fokker verschilt.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 05:56

misschien soort van off topic..... maar is het niet vaak zo dat er in de fokkerij erg gepraat word over de vader? het is en blijft toch altijd een combi... zo ken ik ook nakomelingen van bv jazz of cocktail die , ach ja leuke paarden, maar voor de sport? of dat ze kwaliteit hebben? nou nee niet bepaald, alleen van die paarden hoor je niet of nauwelijks wat, logisch uiteraard..... het 'stoort"me soms dat er erg vaak naar de "topper" word gerend, de kampioen dit de kampioen dat.... tuurlijk heeft zo'n paard kwaliteiten, maar tis echt geen goud wat ie hoeft te geven... als je begrijpt wat ik bedoel... daarom denk ik dat het juist goed is als er jonge, en wat minder bekende hengsten gebruikt worden...of je nu een grote fokker bent of niet...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 07:57

Sjuimpje schreef:
Nu zeggen veel mensen wel dat het papier ze niet veel uitmaakt als het dier maar kan bewegen of veelbelovend lijkt voor het springen, maar het punt is: Hoe krijg je kopers naar jouw veulen 'gelokt'?
Je kan wel een advertentie zetten waarin je het dier aanprijst omdat het zo goed kan bewegen maar dan wordt je toch ondergesneeuwt onder de anderen advertenties. Niemand plaatst tenslotte een advertentie waarin hij een matig bewegend veulen aan de man probeert te brengen, als je de advertenties moet geloven lopen er alleen maar superbewegers rond.

Het gaat dus om mijn Ster Prok merrie
En de hengsten die ik op het oog heb zijn Benz en Buddenbrock
Beide komen uit de moederlijn van Doruto, in de pedigree van B Ruta kan je zien hoe mooi je dan terug fokt.

GA ervoor Sjuim. De naam Buddenbrock heb ik al van gehoord en zelfs al nakomelingen op foto gezien (nog nooit in het echt hoor). Daarop lijken mij dat mooie en goedbewegende paarden. Beide hengsten zijn ook verwant aan de inmiddels overleden hengst Balzflug en daarvan ken ik wel enkele nakomelingen en dat zijn allemaal goed bewegende paarden. Karakter hebben ze wel moet ik zeggen maar eenmaal ze doorgereden zijn en zich laten rijden zijn het hele goede paarden. Buddenbrock is geen verkeerde keus en zo onbekend is dat bloed nu toch ook niet als je naar zijn afstamming kijkt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 08:35

Pipo schreef:
Gevaar van deze gedachte is natuurlijk wel dat er echt een apart veulen uit moet komen. Als het een gewoon normaal sportpaard is ( en ik denk dat dat een beter uitgangspunt is) dan is de gehele theorie niet meer interessant.

De theorie met Benz kan ik nog volgen. Bliztlicht II( de moeder van Doruto), 2 x erin, ver weg zo ook Amor.

Maar met Buddenbrock kan ik het voor BOKT/KWPN- denkers totaal niet begrijpen..

Daar men op papier zichtbaar het inteelt verhaal van Burnus te zien krijgt, voor velen een vloek in de kerk.
En Burnus ook nog een Shagya is uit een Hongaar is.( Voor Bokt begrippen vergif ,zie vele topics)

Klik voor pedigree op papier met Benz

Klik voor pedigree op papier voor met Buddenbrock

Klik voor pedigree van BURNUS de Shagya Hongaar

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 08:39

Fokken met een onbekende(re) hengst kan ook verkeerd uitpakken. Vooral als je niet weet waar je naar moet zoeken. Als ik bovenstaande verhalen af en toe lees, dan begrijp ik dat ik nog een lange weg te gaan heb....

Wijzelf hebben nog een Naturel x Kristal x Compromise xx, een ster sport merrie. De lucky Boy genen zijn wel verankerd, maar wat voor onbekende hengst die goed aansluit vind je nu bij zo'n merrie? Het is allemaal oer-basis wat er verder achter zit, dit is ook nog te zien aan de merrie, maar daar willen we toch niet naar terug?

Omdat we geen idee hadden hoe onze merrie (een Erato uit bovenstaande merrie) zich doorgaf hebben we toen voor Jazz gekozen, omdat die al bewezen was. Het resultaat is inmiddels bijna drie.

Op de Naturel merrie zou ik wel een onbekende hengst durven te zetten, de merrie heeft meerdere veulens gehad, en daarvan zijn er al een paar Z2. Maar ja...welke?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 08:46

Even geheel off-topic:

Voor een "leek" zoals is, van wie de voorkeur voornamelijk uit ging naar het rijd-en sportgedeelte van de paardensport, maar die wel heel graag meer wil leren, is dit een reuze interessant topic.
Waarschijnlijk geldt dit niet alleen voor mij, maar voor meerderen met mij.
Er moet mij alleen wel even van het hart dat ik in het algemeen helemaal niets, maar dan ook wereklijk niets heb aan het gekat onderling, de links die worden geplaats en het gekat op dingen die in het verleden zijn gezegd.
Het haalt keer op keer het plezier weg om een topic als dit te blijven lezen.
Als je niets zinnigs hebt toe te voegen, laat het dan alsjeblieft achterwege, en houd het op deze manier ook leuk voor de mensen die er dolgraag iets van op willen steken.

Dank u..........Knipoog

Zo, ik ben er weer klaar voor hoor Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 08:54

Ik heb even het stamboek van mijn Beauty aangepast Schijnheilig

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:02

Levy schreef:
Even geheel off-topic:

Voor een "leek" zoals is, van wie de voorkeur voornamelijk uit ging naar het rijd-en sportgedeelte van de paardensport, maar die wel heel graag meer wil leren, is dit een reuze interessant topic.
Waarschijnlijk geldt dit niet alleen voor mij, maar voor meerderen met mij.
Er moet mij alleen wel even van het hart dat ik in het algemeen helemaal niets, maar dan ook wereklijk niets heb aan het gekat onderling, de links die worden geplaats en het gekat op dingen die in het verleden zijn gezegd.
Het haalt keer op keer het plezier weg om een topic als dit te blijven lezen.
Als je niets zinnigs hebt toe te voegen, laat het dan alsjeblieft achterwege, en houd het op deze manier ook leuk voor de mensen die er dolgraag iets van op willen steken.

Dank u..........Knipoog

Zo, ik ben er weer klaar voor hoor Haha!

Knipoog

Hier nog een leek op kwpn fokgebied kwa bloedlijnen e.d maar wel iemand die ziet waneer een paard goed beweegt e.d!!

Ik denk dat het voor een fokker heel gemakkelijk is om voor de veilige weg te kiezen en voor een bekende (veilige) hengst te kiezen!
Daarom heb ik juist bewondering voor iemand die weloverwogen kiest voor een onbekende hengst,die goed aansluit bij haar/zijn merrie stam!

Je zult denk ik om je te onderscheiden juist voor iets anders moeten kiezen!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 09:02

Lovely schreef:
Laat dit soort dingen liever over aan de wat grotere fokkers, die kunnen de kansen en risico's veel beter becijferen en ook de gevolgen dragen.

Hiermee wil ik NIET beweren dat iedereen maar met modehengsten moet blijven fokken, ik bedoel alleen dat de keuze misschien per fokker verschilt.

Waarop baseer je dat een grotere fokker meer kennis of inzicht zou hebben. En wat betreft draagkracht, er zijn een heleboel grote fokkers in Nederland die snel gezien hadden dat je van fokken niet rijk wordt, dat hadden ze verkeerd becijferd. De meeste toppers worden gefokt door kleine toegewijdde en vooral gemotiveerde fokkers die hun merries door en door kennen.

Hoe bedoel je dat de keuze per fokker verschilt Verward , of omgedraaid hoe zou die niet in hemelsnaam gelijk kunnen zijn daar iedereen andere fokmerries heeft???

Het is moeilijk om de passie van fokken te begrijpen wanneer iemand (ik bedoel dus niet iemand speciaal) dat zelf nog nooit heeft meegemaakt.
Het kost geld, vaak veel tegenslag en dan wil men ook nog moeilijke wegen bewandelen en men loopt tegen een moeilijke afzet aan. Maar juist omdat die passie er is blijft een echte fokkers zoeken naar niet voor de hand liggende combinaties, waar hij/zij zelf in gelooft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 09:06

ceasario schreef:
kan ik het voor BOKT/KWPN- denkers totaal niet begrijpen.

Is dit niet een stempel dat door jou in stand gehouden wordt als mensen gewoon over hun eigen fokkerij praten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:10

Sjuimpje schreef:
Ik heb even het stamboek van mijn Beauty aangepast Schijnheilig

Maar het blijft dan een A-reg. Haha!
Tenzij etc.etc. en Trakehnen niet meer bij de top 10 zit.
bv. wanneer Solero weg valt.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:11

Ik zou zeggen; ga ervoor! Het kan twee kanten uitslaan, maar dat kan het altijd. Fokken blijft tot op zekere hoogte gokken.
Jonkvrouw heeft al wat kinderen gehad, daar kun je een conclusie uit trekken.

Aansprekende types met fijne beweging zijn altijd te verkopen, al is het een Jantje x Pietje x Klaasje. Gewoon een mooie foto bij de advertentie zetten, dan rinkelt de telefoon vanzelf (en waarschijnlijk is het dan net zo'n tiepje als ik Knipoog Haha! ).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:15

sarabande schreef:
Is dit niet een stempel dat door jou in stand gehouden wordt als mensen gewoon over hun eigen fokkerij praten.

Dat krijg je als andere uitmaakt voor lid van een Duits keu...kenkaststamboek .

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:16

Missouri schreef:
Gewoon een mooie foto bij de advertentie zetten, dan rinkelt de telefoon vanzelf (en waarschijnlijk is het dan net zo'n tiepje als ik Knipoog Haha! ).

Jij weet ook hoe het werkt. Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:19

Met Buddenbrock en Benz zelf heb ik natuurlijk geen probleem, enkel dat je met Buddenbrock eventueel zal moeten opletten voor het karakter. Maar het idee erachter kan ik niet verstaan. Buddenbrock is nu niet echt een onbekende hengst, misschien voor mensen die niet bekend zijn met trakehners, maar wereldwijd gaan trakehner mensen je wel vertellen dat hij erg veel gebruikt wordt Lachen
Daarom kan je er natuurlijk wel mee fokken, ik begrijp het fokidee alleen niet: op zoek gaan naar een niet-modehengst binnen het KWPN als je dan in de eerste plaats een fijn sportpaard wil fokken. Dan kan het je toch geen bal schelen hoeveel een hengst gebruikt wordt. De vererving is beter bekend en het wordt iets minder gokken, zeker als er aansluiting van bloedlijnen is. Unieke combinaties van bloedlijnen maken is geen kunst, een goed sportpaard produceren wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:27

sarabande schreef:
Waarop baseer je dat een grotere fokker meer kennis of inzicht zou hebben. En wat betreft draagkracht, er zijn een heleboel grote fokkers in Nederland die snel gezien hadden dat je van fokken niet rijk wordt, dat hadden ze verkeerd becijferd. De meeste toppers worden gefokt door kleine toegewijdde en vooral gemotiveerde fokkers die hun merries door en door kennen.

Hoe bedoel je dat de keuze per fokker verschilt Verward , of omgedraaid hoe zou die niet in hemelsnaam gelijk kunnen zijn daar iedereen andere fokmerries heeft???

Het is moeilijk om de passie van fokken te begrijpen wanneer iemand (ik bedoel dus niet iemand speciaal) dat zelf nog nooit heeft meegemaakt.
Het kost geld, vaak veel tegenslag en dan wil men ook nog moeilijke wegen bewandelen en men loopt tegen een moeilijke afzet aan. Maar juist omdat die passie er is blijft een echte fokkers zoeken naar niet voor de hand liggende combinaties, waar hij/zij zelf in gelooft.

Je haalt weer wat dingen door elkaar zie ik. Van 1 veulen rijk worden is nog maar zelden gelukt en daar ging mijn opmerking totaal niet over.
Het is volgens mij niet waar dat toppers gefokt worden door mensen die in de marge voor hun hobby een beetje meefokken en ik denk ook niet dat toppers per definitie gefokt worden door de kleine toegewijde fokker. Kennelijk wil je met jouw opmerkingen aangeven dat het wel degelijk de bedoeling is om een topper te fokken, een nieuw Doruto wellicht?
Om met fokken bezig te zijn hoef je niet per sé zelf de merrie te hebben, ik loop al wat langer mee Sarabande, ook van voor bokt.nl bestond. En wat geld en tegenslag betreft: die worden vaak meer naarmate je het risico hoger stelt, richting gokken. Je kunt natuurlijk heel gepassioneerd een enorm exotisch veelbelovend veulen bedenken en het vergt niet veel tijd om daar heel wat van te maken, in fantasie. De realiteit blijft dat je vaak toch pas na 4 jaar ziet wat er alvast concreter is geworden in de belofte.

Sjuim, veel succes, ik vind helemaal niet dat je dit niet moet doen, maar ik hoop dat het een leuk veulen wordt.

edit: voornaam gewijzigd in boktnaam

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:30

Missouri schreef:
Ik zou zeggen; ga ervoor! Het kan twee kanten uitslaan, maar dat kan het altijd. Fokken blijft tot op zekere hoogte gokken.

Jij durft te zeggen Schijnheilig Schijnheilig Haha!

Ik zie eigenlijk niet wat het probleem is. Als je denkt dat de hengst een goede match gaat opleveren, dan zou ik geen seconde twijfelen en nu al beginnen nadenken over hoe je de dingen praktisch gaat aannemen op de dag dat bv. het sperma moet komen.

Een goed paard wordt door iedereen gezien. Er zijn natuurlijk altijd mensen die als ze de vader van een paard in een verkoopadvertentie niet kennen er gewoon over zien. Spijtig voor hen zou ik zeggen. Als alle knopjes eraan zitten, dan zal het paard zeker opbrengen. Ofwel voor een eventuele verkoop, ofwel voor jezelf.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:34

Bij iedere hengst is het gokken of het veulen wel aan je verwachtingen voldoet. Of het nu een onbekende, minder bekende of een van de bekende mode hensten is. Ken genoeg voorbeelden van nakomelingen van tophengsten die geen sikkepit waard zijn.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:38

petraaken schreef:
nakomelingen van tophengsten die geen sikkepit waard zijn.

Haha! Haha!

Waar blijft toch dat fantastische veulen van Ratina en Phin Phin met die 4 kromme poten en een hertennek? Schijnheilig

Ken een Esteban die ZZ-Z loopt, ZONDER slechte straalbenen Knipoog om even aan de andere kant een voorbeeldje te noemen.

En een Krack x Ramiro waar zo ongeveer alles fout aan is, te koop voor 1250 euro.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 09:40

petraaken schreef:
Bij iedere hengst is het gokken of het veulen wel aan je verwachtingen voldoet. Of het nu een onbekende, minder bekende of een van de bekende mode hensten is. Ken genoeg voorbeelden van nakomelingen van tophengsten die geen sikkepit waard zijn.

Precies en dat is nu het verschil met fokkers die willen wel verder met dat onbekende, waar voor hen iets waardevols inzit, terwijl de markt liever die slechtere bekende zien.

Dat is de kern van het verhaal.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:43

Dat is toch net zoiets al met kleur? Ik heb liever een goeie vos met witte kop en 4 witte poten, dan een slechte zwarte.

Mensen die mijn paard al vanaf veulen kennen, zeggen vaak dat ze Sil als klein ding beter vonden dan al die Kracks en die Ferro's die er rondliepen.

Eerlijk is eerlijk, als ik die Balzflug merrie had gehad, had ik NOOIT met Nevado gedekt.
Maar er is een leuk paard uit gekomen en ik ben er erg blij mee. En als ik haar had laten staan was er nog wel een wachtrijtje achter me hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:46

Maar de discussie ging toch over een onbekende hengst? En de trakheners die genoemd worden zijn niet onbekend.

Dus wat bedoeld men met onbekend? Niet kwpn?

Als je zelf volledig achter je keuze staat, en je hebt het goed overdacht, waarom zou je het dan niet doen?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:47

Missouri schreef:
Waar blijft toch dat fantastische veulen van Ratina en Phin Phin met die 4 kromme poten en een hertennek? Schijnheilig

Vind ik een kromme redenatie aangezien Ratina zelf ook beroerd in elkaar zit Scheve mond

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:53

Om de lijnenteelt met de moeder van Doruto moet je het niet doen in dit geval denk ik. Daarvoor zit het te ver weg om iets op te leveren.
Uiteraard is de combi van 2 toppers geen topper, anders zou het wel heel makkelijk zijn. Je kan wel zien welke afstammelingen het goed doen van een topper, in combinatie met welk bloed wel of niet, zit er een lijn in van goeie combinaties of niet. Die "statistiek" is wat eenvoudiger met hengsten die ook gebruikt worden in combi met het bloed van je merrie.

Ik vind het ook wel leuk om af en toe zonder gegevens te combineren, zoals we Münchhausen (v. Hohenstein) op een Donnerhall merie gezet hebben. Uit de combi Hohenstein-Donnerhall ken ik wel nakomelingen en die vallen erg mee (His Highness bv), en dat geeft toch houvast, mij althans wel.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:11

Zo, dat was even een fors rondje inhalen sinds gisteravond.
Dit kun je overigens nauwelijks onbekende hengsten noemen, zeker Benz niet, al moet je dan natuurlijk wel wat kennis hebben van de Trakehner fokkerij.

Veel bekendheid zullen ze hier in Nederland, waarschijnlijk niet hebben of krijgen, want door de rit genomen zal het niet meevallen om een nederlandse merrielijn te vinden die hier mooi op aan sluit.

Met een merrie zoals die van Sjuim, kan ik me goed vinden in de keuze die zij gemaakt heeft, al zou ik " persoonlijk" direct kiezen voor Buddenbrock. Dat er dan op de achterhand een inteelt op Burnus en dus Fenek zit, zou mij niet storen, het zit zover weg dat het nog nauwelijks van (grote) invloed kan zijn, bovendien zo verkeerd was dat bloed nog niet (met de juiste combinatie).

Sjuim, ik hoop voor jou dat Beauty een merrie wordt. OK dan!